پاورپوینت کامل محمود بن حمزه کرمانی ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل محمود بن حمزه کرمانی ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل محمود بن حمزه کرمانی ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل محمود بن حمزه کرمانی ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
تاجالقراء کرمانی
تاجُ الْقُرّاء، محمود بن حمزه بن نصر کرمانی، مفسر، فقیه، قاری و نحوی شافعی مذهب که در نیم دوم سد ۵ و اوایل سد ۶ق میزیسته است. چنانکه در برخی از منابع و نیز در مقدم یکی از آثارش آمده، از دیگر القاب او برهانالدین بوده است.
[۱] جنید شیرازی، ابوالقاسم، شدالازار، ج۱، ص۴۰۶، به کوشش محمد قزوینی و عباس اقبال آشتیانی، تهران، ۱۳۲۸ش.
[۲] حاجیخلیفه، مصطفی بن عبدا، کشف الظنون، ج۲، ص۱۵۴۱.
[۳] Rieu، Ch، ج۱، ص۶۰، Supplement to the Catalogue of the Arabic Manuscripts in the British Museum، London، ۱۸۹۴.
حاجیخلیفه لقب او را نورالدین نیز آورده است
[۴] حاجیخلیفه، مصطفی بن عبدا، کشف الظنون، ج۱، ص۸۱.
که در منابع دیگر دیده نمیشود.
فهرست مندرجات
۱ – مشخصات
۲ – تبحر تاجالقراء
۳ – پیرو مکتب ابن مهران
۴ – فتوای قتل ایرانشاه
۵ – درگذشت
۶ – اساتید
۷ – شاگردان
۸ – آثار
۹ – فهرست منابع
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع
مشخصات
از تاریخ تولد و حیاتش اطلاع زیادی در دست نیست، تنها گفتهاند که تا پایان عمر در شهر خود مانده و به جایی سفر نکرده است.
استادان وی ناشناختهاند، از شاگردانش نیز تنها ابن ابی مریم نحوی، خطیب و عالم شیرازی، را نام بردهاند.
[۵] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۶، ص۲۷۴۹.
[۶] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۷، ص۳۲۵۱.
[۷] ابن فوطی، مجمع الاداب فی معجم الالقاب، ج۳، ص۲۱۶، چاپ محمدالکاظم، تهران ۱۴۱۶.
[۸] ابن جزری، غایه النهایه فی طبقات القرّاء، ج۲، ص۲۹۱، قاهره (بی تا).
تبحر تاجالقراء
تبحر تاج القرّاء در علوم قرائت و غریب القرآن و متشابه القرآن بوده و در این زمینه آثار مشهوری نگاشته است.
ابن جزری
[۹] ابن جزری، غایه النهایه فی طبقات القرّاء، ج۲، ص۲۹۱، قاهره (بی تا).
وی را امام کبیر، ثقه و دارای مرتبت بلند خوانده و یاقوت حموی
[۱۰] یاقوت حموی، معجم الادباء، ج۶، ص۲۶۸۶.
او را اعجوبهای در استنباط و دقت فهم دانسته است.
تاج القرّاء معتقد بود که ترتیب کنونی سورههای قرآنی، آسمانی بوده و در لوح محفوظ نیز بدینگونه است.
[۱۱] زرکشی، بدرالدین، البرهان فی علوم القران، ج۱، ص۲۵۹.
پیرو مکتب ابن مهران
از آنجا که در روزگار تاجالقراء مکتب ابن مهران نیشابوری در علم قرائت
[۱۲] مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه بزرگ اسلامی، ج۴، ص۱۸۳۵، ابن مهران.
[۱۳] مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی، دانشنامه بزرگ اسلامی، ج۱۰، ص۴۰۳۹، اندرابی.
پیروانی در کرمان داشته، و با توجه به اینکه تاجالقراء خود کتاب ابن مهران را شرح کرده است، میتوان از وابستگی او به این مکتب سخن گفت.
فتوای قتل ایرانشاه
تاجالقراء از علمایی است که به ارتداد و قتل ایرانشاه، از ملوک قراختایی کرمان، فتوا دادند.
[۱۴] منشیکرمانی، ناصرالدین، سمط العلی، ج۱، ص۱۷، به کوشش عباس اقبال آشتیانی، تهران، ۱۳۶۲ش.
این خود از یک سو نشانی بر تاریخ تقریبی دوران زندگانی اوست؛ چرا که ناگزیر پیش از قتل ایرانشاه (۴۹۵ق/۱۱۰۲م)، عالمی مشهور و با نفوذ بوده است. از دیگر سو، به نظر میرسد که شهرت فتوای او به همراه جمعی از علما در ارتداد ایرانشاه، برخی از متأخران را متقاعد کرده باشد که وی فقیه و قاضی نیز بوده است،
[۱۵] حاجیخلیفه، مصطفی بن عبدا، کشف الظنون، ج۲، ص۱۱۹۷.
[۱۶] وزیری، احمدعلی، تاریخ کرمان، ج۱، ص۳۶۳، به کوشش محمدابراهیم باستانی پاریزی، تهران، ۱۳۴۰ش.
حال آنکه لاابالیگری و گستاخیهای ایرانشاه، علمای اصناف مختلف را بر ضد او شورانده بود و اعلان ارتداد او را نیز توسط تاجالقراء در کنار دیگر عالمان، لزوماً حکمی فقیهانه نمیتوان قلمداد کرد.
[۱۷] محمد بن ابراهیم، تاریخ کرمان، ج۱، ص۳۰-۳۱، به کوشش محمد ـ ابراهیم باستانیپاریزی، تهران، ۱۳۴۳ش.
دو بیت شعر از او در باب «اسباب منع صرف» نزد تذکرهنویسان مشهور بوده است،
[۱۸] حموی، یاقوت، معجمالادباء، ج۶، ص۲۶۸۷، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۹۹۳م.
[۱۹] سیوطی، جلالالدین، بغیه الوعاه، ج۱، ص۳۸۷، قاهره، ۱۳۲۶ق.
اما قرین دیگری حاکی از شاعری او در دست نیست. گویا کحاله به سبب همین دو بیت، به خطا چنان استنباط کرده که تاجالقراء در باب «موانع صرف» در علم نحو نیز کتاب نوشته است.
[۲۰] کحاله، عمررضا، معجمالمؤلفین، ج۱۲، ص۱۶۱، بیروت، ۱۹۵۷م.
درگذشت
ابن جزری گزارش کرده است که تاجالقراء در حدود سال ۵۰۰ق/ ۱۱۰۷م زنده بوده، و وفات او پس از این تاریخ روی داده است.
[۲۱] ابن جزری، محمد، غایهالنهایه، ج۲، ص۲۹۱، به کوشش برگشترسر، بیروت، ۱۹۳۳م.
زرکلی نیز مستقل از منابعی که ارجاع داده، فوت او را در ۵۰۵ق دانسته است.
[۲۲] زرکلی، خیرالدین، الاعلام، ج۷، ص۱۶۸.
اساتید
دربار استادان او، حتی ابن جزری نیز اظهار بیخبری میکند.
[۲۳] زرکلی، خیرالدین، الاعلام، ج۷، ص۱۶۸.
شاید ناشناخته بودن استادان تاجالقراء، از آنروست که در تمام عمر، از کرمان خارج نشده، و به مسافرت و صدور اجازه برای شاگردانی در بلاد مختلف نپرداخته است.
[۲۴] حموی، یاقوت، معجمالادباء، ج۶، ص۲۶۸۶، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۹۹۳م.
در هر حال، خود وی در آغاز لباب التفاسیر یکی از استادان خویش، ابوسهل محمد بن عبدالرحمان بن ابی فضل نیشابوری را نام برده است.
[۲۵] Rieu، Ch، ج۱، ص۶۰، Supplement to the Catalogue of the Arabic Manuscripts in the British Museum، London، ۱۸۹۴.
شاگردان
حموی، یاقوت به شاگردی نصر بن علی بن محمد، معروف به ابن ابی مریم فَسَوی (= فسایی) نزد او اشاره دارد.
[۲۶] حموی، یاقوت، معجمالادباء، ج۶، ص۲۷۴۹، به کوشش احسان عباس، بیروت، ۱۹۹۳م.
[۲۷] Bankipore.
جنید شیرازی افزون بر فسوی، ابوعبدالله عمر بن ابی نجیب شیرازی را نیز شاگرد وی دانسته است.
[۲۸] جنید شیرازی، ابوالقاسم، شدالازار، ج۱، ص۴۰۲، به کوشش محمد قزوینی و عباس اقبال آشتیانی، تهران، ۱۳۲۸ش.
[۲۹] جنید شیرازی، ابوالقاسم، شدالازار، ج۱، ص۴۰۶، به کوشش محمد قزوینی و عباس اقبال آشتیانی، تهران، ۱۳۲۸ش.
به نظر میرسد همین اندازه شناخته شدن تاجالقراء در میان تذکرهنویسان غیرایرانی، مرهون نسخههای متعدد آثار اوست که در بلاد مختلف پراکنده بودهاند.
آثـار
از میان آثار او به این چند نمونه میتوان اشاره کرد:
۱. خط المصاحف، در حوزه [[قرائت].
۲. البرهان فی توجیه متشابه القرآن. حاوی بحث از متشابهات قرآنی و فایده و حکمت آنها
[۳۰] حاجیخلیفه، مصطفی بن عبدا، کشف الظنون، ج۱، ص۲۴۱.
[۳۱] ابن جزری، غایه النهایه فی طبقات القرّاء، ج۲، ص۲۹۱، قاهره (بی تا).
[۳۲] طاشکوپریزاده، احمد بن مصطفی، مفتاح السعاده و مصباح السّیاده، ج۲، ص۴۸۲، بیروت ۱۴۰۵/ ۱۹۸۵.
در این کتاب تاجالقراء کوشیده است با نقل اقوال قدما همراه آراء خویش ذیل هر یک از آیات قرآن کریم، حکمت تکرار برخی مضمونها و الفاظ، و اسباب تفاوت نقل را در مضمونهای متشابه بررسی کند (نک : سراسر کتاب)، بدون آنکه درصدد تفسیر آنها برآید.
[۳
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 