پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPoint، ویلیام جیمز، مبانی دین اسلام.
پرسش: آیا پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPointِ ویلیام جیمز با مبانی ما سازگاری دارد؟
پاسخ: نظریه ویلیام جیمز در اثر او به نام تنوع تجارب دینی (دین و روان) را میتوان نوعی تجربهگروی دینی تلقی کرد. سنت تجربهگروی دینی از شلایر ماخر آغاز شد و توسط اُتو و ویلیام جیمز ادامه یافت. درباره فایده این کتاب همین بس که شهید مطهری در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام میگوید: «انصافاً کتاب خیلی خوبی بود». وی همچنین از نکات مثبت این کتاب در همه آثارشان استفاده نمودهاند و یادی از ویلیام جیمز کردهاند.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه بحث
۲ – نکات مثبت
۲.۱ – علم و دین
۲.۲ – فطرت دل
۲.۳ – توجه به امور ماورایی
۲.۳.۱ – دیدگاه جیمز
۲.۴ – نشاط جهانبینی دینی و مذهبی
۲.۵ – استعداد نیایش و دعا
۲.۵.۱ – دیدگاه شهید مطهری
۲.۶ – ویژگیهای زندگی مذهبی
۲.۶.۱ – دنیا قسمتی از کل هستی
۲.۶.۲ – آثار مفید ارتباط با خدا
۲.۶.۳ – صفات بارز تجربه زندگی دینی
۲.۶.۳.۱ – نشاط شاعرانه
۲.۶.۳.۲ – آرامش باطنی
۲.۷ – اثر حالات عرفانی
۲.۷.۱ – استحکام
۲.۷.۲ – اجباری نبودن پذیرش این حالتها
۲.۷.۳ – حجیت داشتن برای مردم عرفانی
۲.۷.۴ – نشانههای دیگر حالتهای عرفانی
۳ – فایده پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPoint
۴ – نکات منفی
۴.۱ – مفید بودن اعتقاد به خداوند
۴.۲ – تأکید بر اراده آزاد
۴.۲.۱ – دیدگاه استاد مطهری
۴.۳ – ثبوت یا تغیّر حقیقت
۵ – معرفی منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع
مقدمه بحث
از آنجایی که نکات مفید این کتاب بسیار قابل توجه است، ما در ابتدا به بیان نکات مثبت این کتاب طبق مبانی دین اسلام میپردازیم. (نظریه ویلیام جیمز در اثر او به نام تنوع تجارب دینی (دین و روان) را میتوان نوعی تجربهگروی دینی تلقی کرد. سنت تجربهگروی دینی از شلایر ماخر آغاز شد و توسط اُتو و ویلیام جیمز ادامه یافت.) در این راستا سعی داریم از نظرات استاد شهید مطهری (رحمهاللهعلیه) درباره این کتاب استفاده کنیم و سپس بخشهایی از این کتاب خواهیم پرداخت.
نکات مثبت
برخی نکات مثبت پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPoint، عبارتاند از:
علم و دین
مؤلف درباره دین میگوید: دین محرک بشر به سمت تحقیق و کشف واقع است و بعد از اینکه دین حقایقی را ارائه داده، علم دو مرتبه رفته است، ببیند قضیه از چه قرار است و سرانجام نشانههایی هم بر صدق و تأییدش پیدا کرده است.
فطرت دل
ویلیام جیمز میگوید من بهخوبی میپذیرم که سرچشمه زندگی مذهبی، دل است و در جایی دیگر اشاره دارد که فطرت دل انسان برحسب ساختمان روحی خود متمایل و خواهان خدا آفریده شده است. از بیانات متعددی برمیآید که ایشان اعتقاد دارد که دین و گرایش به خدا امری است فطری. جیمز، گوهر همه ادیان را در تجربه عرفانی و حالات عرفانی خلاصه میکند. وی به این حالات و فلسفههای درونی اصالت میدهد.
توجه به امور ماورایی
شهید مطهری با توجه به پاورپوینت کامل کتاب دین و روان ۳۳ اسلاید در PowerPoint میگویند: ویلیام جیمز، مؤلف کتاب، درباره امور غیر مادی (دنیای ماورایی) چنین میگوید: درست است که سرچشمه بسیاری از امیال درونی ما امور مادی و طبیعی است؛ ولی بسیاری از آنها هم از دنیایی ماورای این دنیا سرچشمه میگیرند. دلیل اینکه اصولاً بسیاری از کارهای بشر با حسابهای مادی جور درنمیآید همین است.
دیدگاه جیمز
جیمز درباره حالات مذهبی میگوید: من در هر امر «مذهبی» همیشه نوعی وقار، صمیمیت، وجد، لطف و محبت و ایثار میبینم. حالات روانی ـ مذهبی خواصی دارد که آن خواص با هیچ حالتی از حالات بشر تطبیق نمیکند.
نشاط جهانبینی دینی و مذهبی
به عقیده ویلیام جیمز فکر مذهبی دنیایی خشک بیروح، سرد و مکانیکی به ما عرضه نمیکند. جهانبینی مذهبی جهان را به جهانی جاندار و دارای شعور و آگاهی تبدیل میکند. طبق نظر اسلام نیز جهان هدفدار و مخلوق خداست و دنیا محل تجارت مؤمنین، آزمایش و سکوی پرش مؤمن به سمت کمال و رشد است و در چنین جهانبینیای فرد دچار یأس نمیشود و مشکلات و تزاحمات زندگی مادی او را به بن بست، ناکامی و افسردگی نمیرساند. ویلیام جیمز معتقد است افرادی که جهان را سرشار از شرور، تباهی و فساد میبینند (بدبینی به هستی دارند)، راه چارهای برای سعادت بشر ندارند مگر پوچی و خودکشی. وی درباره افراد بدبینی (مثل نیچه، مارک اورل و شوپنهاور) میگوید: آنها مانند موشی که در زیر تله جیرجیر میکند، باید آه بکشند و ناله کنند. کلمات این افراد نمیتواند به بدبختیها و مشقتهای زندگی، معنای مذهب را بدهد.
استعداد نیایش و دعا
یکی از استعدادهای خاص انسانی که در انسان اصالت دارد، بُعد نیایش و پرستش است. در قرآن داریم «فاقِم وجهک للدینِ حنیفاً فطرهَ اللهِ اللّتی فَطَرَ الناسَ علیها؛ پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن. این فطرتی است که خداوند انسانها را بر آن آفریده است».
ویلیام جیمز براساس سی سال تحقیق درباره حالات روانی ـ مذهبی افراد به این گرایش اصیل حس مذهبی، اعتراف کرده است.
برخی روانشناسان و دانشمندان دیگر که به این بعد و حس خداجویی فطری اشاره کردهاند، از این قرارند: انیشتاین، الکسیس کارل، برگسون و یونگ.
دیدگاه شهید مطهری
شهید مطهری در کتاب توحید خود درباره نظر جیمز، درباره احساس مذهبی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 