پاورپوینت کامل فلسفه وجودی فرشتگان ۵۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فلسفه وجودی فرشتگان ۵۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فلسفه وجودی فرشتگان ۵۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فلسفه وجودی فرشتگان ۵۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل فلسفه وجودی فرشتگان ۵۱ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: فلسفه وجودی ملائکه، کارگزاران خداوند، عالم تکوین، عالم تشریع.

پرسش: علل وجودی ملائکه و فرشتگان چیست و چه نیازی است که آنها مقسمات امر باشند و اصولاً آیا این‌که می‌گویند آنها کارگزاران خداوند هستند، درست است؟

پاسخ: ملائکه موجوداتی هستند مخلوق خدا و واسطه‌هایی بین او و بین عالم مشهود، که خداوند آنان را موکل بر امور عالم تکوین و تشریع کرده است.

اما درباره این پرسش که علل و فلسفه وجودی ملائکه چیست و چه نیازی است که آنها مقسمات امر باشند باید بگوییم:خداوند تبارک و تعالی جهان هستی را بر اساس قانون علت و معلول و رعایت ترتیب میان سلسله علل، خلق نموده است و براساس حکمت الاهی ـ که همان رعایت قانون علت و معلول، و لزوم تناسب و سنخیت میان آنهاست ـ و اراده و خواست خدای متعال، فلسفه وجود ملائکه و نقش آنان در جهان هستی، تبیین می‌گردد. علاوه این‌که از نظر عقلی نیز خلقت و علیت بدون رعایت تناسب میان علت و معلول و سنخیت بین آن دو محال است. برای ایجاد سنخیت و تناسب بین خدایی که از وحدت ذاتی برخوردار است و کثرات امکانی (موجودات مادی) به موجوداتی نیاز است که نقش واسطه را بازی کنند و کثرت محض نداشته باشند و از این جهت این قابلیت پدید آید که فیض از عرش به فرش سرازیر گردد. فرشتگان الهی موجوداتی‌اند که در آموزه‌های دینی صاحب این نقش هستند و از کارگزاران الهی محسوب می‌شوند.

فهرست مندرجات

۱ – نکات مقدماتی
۲ – معنای ملائکه
۳ – غیب و شهادت
۳.۱ – رابطه میان عالم غیب و شهادت
۴ – جایگاه فرشتگان در قرآن
۴.۱ – أ. ماهیت فرشتگان
۴.۲ – ب. رسالت الهی
۴.۳ – ج. کارهای فرشتگان
۴.۴ – عبادت فرشتگان
۴.۵ – د. اصناف و مراتب فرشتگان
۴.۵.۱ – فرشتگان، کارگزاران جبرئیل
۴.۶ – جایگاه فرشتگان در بحار
۴.۷ – روایتی از امام صادق در بحار
۴.۸ – روایتی از امام صادق در تفسیر قمی
۴.۹ – روایتی از امام کاظم
۴.۱۰ – روایتی از امام علی
۴.۱۱ – نتیجه
۵ – فلسفه وجودی ملائکه
۵.۱ – هویت مطلقه خداوند
۵.۲ – دیدگاه صدرالمتألهین
۵.۲.۱ – متن عربی
۵.۲.۲ – ترجمه
۵.۳ – دیدگاه حسن‌زاده آملی
۶ – پانویس
۷ – منبع

نکات مقدماتی

برای روشن شدن پاسخ بیان چند نکته ضروری است:

معنای ملائکه

کلمه “ملائکه” جمع ملک ـ به فتحه لام ـ به معنای موجوداتی است که مخلوق و واسطه بین خدا و بین عالم مشهودند.

غیب و شهادت

یکی از پایه‌های مهم جهان‌شناسی اسلامی، تفکیک میان عالم غیب و عالم شهادت است. «غیب» و «شهادت» به معنای «پنهان» و «آشکار» است. مقصود از غیب، چیزی است که از حوزه ادراکات حسی خارج باشد؛ بر‌خلاف شهادت که قابل ادراک حسی است. بنا‌بر‌این مقصود از عالم غیب در مباحث جهان‌شناختی، بخشی از هستی است که از حیطه حواس بشر خارج است و با ادراک حسی متعارف قابل درک نیست. در بینش اسلامی، همه واقعیت‌های جهان و موجودات خارج از وجود انسان، محسوس نیستند؛ بلکه بخشی از واقعیت‌های هستی، خارج از حیطه حواس ظاهری انسان، است. این آموزه تفکیک غیب از شهادت، اسلام را در مقابل تمام مکاتب مادی‌گرایی ـ که وجود واقعیت‌های غیر مادی و نامحسوس را انکار می‌کنند ـ قرار می‌دهد.

براساس این آموزه، ذات اقدس الهی، فرشتگان و پدیده وحی، نمونه‌هایی از عالم غیب‌اند. قرآن کریم ایمان به غیب را نخستین ویژگی پرهیزکاران و پیش شرط هدایت‌یابی آدمیان می‌داند و می‌فرماید:

«ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین. الذین یؤمنون بالغیب»؛ «این است کتابی که در (حقانیت) آن هیچ تردیدی نیست؛ (و) مایه هدایت تقواپیشگان است. آنان که به غیب ایمان می‌آورند».

رابطه میان عالم غیب و شهادت

هرچند میان عالم غیب و شهادت تفاوت‌های اساسی وجود دارد، اما رابطه میان آن دو عمیق و ناگسستنی است و هرچه در عالم شهادت است، ریشه‌ای در عالم غیب دارد. قرآن از این حقیقت ژرف پرده بر‌داشته و ریشه و اصل همه موجودات را نزد خدا می‌داند و می‌فرماید:

«و ان من شیء الا عندنا خزآئنه و ما ننزله الا بقدر معلوم»؛ «هیچ‌چیز نیست مگر آنکه گنجینه‌های آن نزد ماست، و ما آن را جز به اندازه‌ای معین فرو نمی‌فرستیم».

پس همه موجودات طبیعی، در واقع صورت فرودآمده حقیقتی هستند که در جهان ماورای طبیعت آشیانه دارند.

چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی ••• صورتی در زیر دارد آن‌چه در بالاستی

جایگاه فرشتگان در قرآن

أ. ماهیت فرشتگان

در قرآن کریم، سخن صریحی درباره ماهیت و چیستی فرشتگان نیامده است. آنچه مسلم است، فرشتگان ماهیتی مغایر با انسان و دیگر مخلوقات ذی شعور (جن و حیوانات) دارند؛ اما این مسئله که ماهیت آنها چیست، مورد اختلاف است. گروهی از دانشمندان مسلمان، فرشتگان را موجوداتی مجرد و غیرمادی می‌دانند و گروهی دیگر، آنان را دارای جسم لطیف ـ که با جسم غیرلطیف که دارای ابعاد سه‌گانه و وزن و حجم و نیز قابل ادراک حسی است، تفاوت دارد ـ به شمار می‌آورند. با‌این‌حال هر دو گروه، بر این مطلب اتفاق نظر دارند که فرشتگان به کمند حواس ظاهری بشر در‌نمی‌آیند و قابل ادراک حسی نیستند.

ب. رسالت الهی

گروهی از فرشتگان از جانب خداوند رسالتی دارند: «الله یصطفی من الملائکه رسلاً؛ خداوند از میان فرشتگان رسولانی برمی‌گزیند».

با توجه به نقشی که فرشتگان، به اذن خداوند، در تدبیر امور عالم دارند، می‌توان گفت که رسالت آنان شامل دو بخش است: رسالت تکوینی که به وساطت آنان در تدبیر امور عالم و انجام فرامین الهی مربوط می‌شود و رسالت تشریعی که به میانجی بودن آنان در نزول وحی به پیامبر باز می‌گردد.

ج. کارهای فرشتگان

قرآن مجید کارهای فراوانی را برای فرشتگان برشمرده است: وساطت در نزول وحی و ابلاغ پیام الهی به پیامبران، تدبیر امور عالم و وساطت در وصول فیض الهی به مخلوقات، استغفار و شفاعت برای مؤمنان و امداد آنان، لعن کافران، ثبت اعمال بندگان و قبض روح آنان در هنگام مرگ از جمله مأموریت‌های الهی است که فرشتگان آنها را اجرا می‌کنند. فرشتگان در عالم برزخ و آخرت نیز حضور دارند؛ گروهی از آنان در بهشت مستقرند و گروهی نیز نگاهبان دوزخ و دوزخیان‌اند .

عبادت فرشتگان

افزون بر آن‌چه یاد شد، فرشتگان همواره به عبادت و تقدیس و تسبیح خداوند اشتغال دارند و هیچ‌گاه از این عمل فراغت نمی‌یابند و به کاری دیگر نمی‌پردازند. به گفته قرآن کریم:

«و من عنده لایستکبرون عن عبادته و لایستحسرون. یسبحون اللیل والنهار لایفترون»؛ «و آنان که نزد اویند (یعنی فرشتگان) از پرستش او نه سرپیچی می‌کنند و نه خسته می‌شوند. شبانه‌روز (و همواره خدای را) تسبیح می‌گویند و (در این کار) سستی نمی‌ورزند».

د. اصناف و مراتب فرشتگان

با توجه به آن‌چه گفته شد، می‌توان فرشتگان را بر حسب مأموریت‌های گوناگونی که دارند، به گروه‌های مختلفی تقسیم کرد. این نکته که آیا اصناف مختلف فرشتگان اختلاف نوعی دارند، و یا این‌که در نوع و ماهیت تفاوتی با یک‌دیگر ندارند، بر ما پوشیده است. از مجموعه آیات و روایات این مقدار بر‌می‌آید که فرشتگان مراتب و مدارج مختلفی دارند و گروهی در زمره کارگزاران گروه دیگر به شمار می‌آیند. قرآن بر این مطلب گواهی می‌دهد که هر یک از فرشتگان از جایگاه و رتبه خاصی برخوردار است:

«وَ ما مِنَّا إِلاَّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ»؛ «و هیچ‌یک از ما (فرشتگان) نیست، مگر این‌که برای او (مقام و) مرتبه‌ای معین است».

فرشتگان، کارگزاران جبرئیل

هم‌چنین، از پاره‌ای آیات روشن می‌شود که گروهی از فرشتگان، کارگزاران فرشته وحی (یعنی جبرائیل) و فرمان‌بردار اویند: «مُّطَاعٍ ثمَ‌َّ أَمِین‌»

و فرشته قبض روح (عزرائیل) نیز مأمورانی از میان دیگر فرشتگان دارد:

«قُلْ یَتَوَفَّیکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِی وُکلّ‌َِ بِکُمْ ثُمَّ إِلیَ‌ رَبِّکُ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.