پاورپوینت کامل محمدمهدی موسوی اصفهانی ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل محمدمهدی موسوی اصفهانی ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل محمدمهدی موسوی اصفهانی ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل محمدمهدی موسوی اصفهانی ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint :

سیدپاورپوینت کامل محمدمهدی موسوی اصفهانی ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint

سید پاورپوینت کامل محمدمهدی موسوی اصفهانی ۱۰۱ اسلاید در PowerPoint متوفای ۱۳۹۱ هـ. ق. در کاظمین به دنیا آمد. وی از علمای بزرگ این شهر است. خاندان وی نسبش با چند واسطه به امام موسی کاظم علیه‌السّلام می‌سد.

فهرست مندرجات

۱ – ولادت
۲ – نسب
۳ – خاندان
۴ – دوران تحصیل
۴.۱ – تحصیلات ابتدایی
۴.۲ – هجرت به کربلا و نجف
۵ – استادان و مشایخ شیعی
۵.۱ – شیخ حسین رشتی
۵.۲ – میرزا ابراهیم سلماسی
۵.۳ – سید ابوتراب موسوی خوانساری
۵.۴ – دیگر اساتید
۵.۵ – شیخ علی مازندرانی نجفی
۵.۶ – شیخ میرزا اسدالله زنجانی
۵.۷ – شیخ محمدعلی قمی
۵.۸ – میرزا هادی خراسانی حائری
۵.۹ – مشایخ سنی
۶ – بازگشت به زادگاه
۷ – تدریس
۸ – صدور اجازه اجتهاد برای شاگردان
۹ – صدور اجازه اجتهاد برای دیگر علما
۱۰ – اداره حوزه علمیه
۱۱ – کتابخانه شخصی
۱۲ – شخصیت اخلاقی
۱۳ – تالیفات
۱۳.۱ – آثار فقهی
۱۳.۲ – آثار اصولی
۱۳.۳ – آثار کلامی
۱۳.۴ – زندگینامه‌ها
۱۳.۴.۱ – معجم القبور
۱۳.۴.۲ – احسن الودیعه
۱۳.۵ – دیگر آثار
۱۴ – جوابی به ابن خلکان و ابن فارض
۱۵ – وفات
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع

ولادت

سید محمدمهدی موسوی، سوم شعبان سال (۱۳۱۹ هـ. ق.) مصادف با سالروز ولادت سیدالشهدا، امام حسین علیه‌السّلام ، در شهر کاظمین (کاظمین یا الکاظمیه، واقع در استان بغداد، ۸ کیلومتری شهر بغداد، ۱۷۳ کیلومتری شهر نجف و ۱۱۰ کیلومتری شهر کربلا، یکی از شهرهای مذهبی عراق است که حرم مطهر امام موسی کاظم علیه‌السّلام و امام جواد علیه‌السّلام در آن واقع شده و به همین خاطر «کاظمین» نامیده شده است.) عراق، به دنیا آمد.

[۱] بیداری امت در اثبات رجعت، ص۴.

[۲] احسن الودیعه، سید محمد مهدی اصفهانی، ج۱، ص.

[۳] ۱۴ المسلسلات، آیت‌الله مرعشی نجفی، ج۲، ص۱۶۳.

[۴] الاعلام، زرکلی، ج۷، ص۱۱۶.

نسب

پدرش سید محمد اصفهانی، معروف به واعظ، ۱۳ شعبان ۱۲۷۳ هـ. ق. در اصفهان به دنیا آمد. مقدمات و سطوح علوم دینی را نزد مدرسان عالم و فقیه زادگاهش به پایان برد. وی در صفر سال (۱۳۰۴ هـ. ق.) به کربلا مهاجرت نمود و نزد آیات عظام شیخ زین العابدین مازندرانی، سید ابوالقاسم فرزند سید حسن، از نوادگان سید علی طباطبایی، صاحب ریاض، به فراگیری دروس خارج فقه و اصول پرداخت تا به درجه اجتهاد نایل آمد.
وی دارای احاطه کافی و گسترده در اخبار، تاریخ و رجال بود و در ادبیات آگاهی‌های فراوان داشت. اشعار عربی و فارسی زیادی از او به یادگار مانده است.
از آثار او: «احوال الائمه علیهم‌السّلام»، «السیر و السلوک فی نصایح العلماء و الملوک»، «المجالس العامره فی آثار العتره الطاهره» و «دیوان شعر» است.
آیت الله سید محمد اصفهانی ۱۱ محرم ۱۳۵۵ هـ. ق. در کاظمین به درود حیات گفت. پیکرش در صحن مطهر دو امام کاظم و جواد (علیهما السلام) در حجره چهارم، طرف راست، درب رو به قبله، به خاک سپرده شد.

[۵] المسلسلات، آیت‌الله مرعشی نجفی، ج۲، ص۱۶۳.

[۶] اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۹، ص۴۱۶.

[۷] مکارم الاثار، ج۶، ص۲۰۱۳.

[۸] موسوعه العتبات المقدسه، ج۱۰، جزء ۳، ص۷۲.

جد اولش، علامه بزرگ، سید محمدصادق اصفهانی چهارسوقی از عالمان و فقیهان خوانسار و اصفهان بود.
جد دومش، سید زین العابدین خوانساری، نویسنده شرح زبده شیخ بهایی، فرزند ابوالقاسم جعفر، از عالمان و فقیهان اصفهان بود که ۸ ذیقعده (۱۱۹۲ هـ. ق.) در خوانسار متولد شد.
وی علوم مقدماتی را در خوانسار و مدارج عالی را تا حد اجتهاد، در عتبات عالیات نزد آیات عظام، سید جعفر خوانساری، سید محمدمهدی خوانساری، سید محمدباقر بیدآبادی، سید صدرالدین عاملی، سید محمدحسین امام جمعه، سید محمدمعصوم رضوی مشهدی و ملا علی نوری به خوبی به پایان رساند.
آیت الله سید زین العابدین ۱۰ جمادی الثانی ۱۲۷۶ هـ. ق. به درود حیات گفت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان، در تکیه شیخ محمدتقی، طرف بالا سر مادر شاهزاده، به خاک سپرده شد.

[۹] مکارم الاثار، ج۶، ص۲۰۱۳.

[۱۰] اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۷، ص۱۶۵.

[۱۱] بیداری امت در اثبات رجعت، ص۴.

خاندان

خاندان سید محمدمهدی اصفهانی که نسبشان با چند واسطه به امام موسی کاظم علیه‌السّلام (سید محمدمهدی، فرزند سید محمد، فرزند سید محمدصادق، فرزند زینالعابدین، فرزند ابوالقاسم جعفر، فرزند حسین، فرزند ابوالقاسم جعفر معروف به میر، فرزند حسین، فرزند قاسم، فرزند محبالله، فرزند مهدی، فرزند زینالعابدین، فرزند ابراهیم، فرزند کریمالدین، فرزند رکنالدین، فرزند زینالعابدین، فرزند سید صالحالقصیر، فرزند محمد، فرزند محمود، فرزند حسین، فرزند حسن، فرزند احمد، فرزند ابراهیم، فرزند عیسی، فرزند حسن، فرزند یحیی، فرزند ابراهیم، فرزند حسن، فرزند عبدالله، فرزند امام موسی کاظم علیه‌السّلام .) می‌رسد، از خاندان‌های شریف، در شهرهای خوانسار، اصفهان و کاظمین هستند که در جهات مختلف علمی، کمال و نسب، شرافت ویژه‌ای دارند. از این خاندان، فقیهان، ادیبان و مورخان بسیاری نسل اندر نسل برخاسته‌اند که در کتاب‌های تراجم و اجازه نامه‌های فقهی و روایی، نام آنان ذکر شده است.
مؤسس این خاندان در کاظمین پدرش سید محمد خوانساری است. او هنگام بازگشت از کربلا به سوی ایران، در کاظمین توقف کرد. از آن جا که مردم آن سامان، با علم و فضل او آشنایی داشتند، از او درخواست کردند تا در آن شهر سکونت گزیند و مردم را ارشاد کند. او نیز قبول کرد و تا آخر عمر به وعظ، ارشاد و اقامه نماز جماعت در صحن مطهر حرم کاظمین (علیهما السلام) پرداخت.

[۱۲] المسلسلات، آیت‌الله مرعشی نجفی، ج۲، ص۱۶۴.

[۱۳] احسن الودیعه، سید محمد مهدی اصفهانی، ج۱، ص۱۶.

[۱۴] بیداری امت در اثبات رجعت، ص۵.

[۱۵] اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج۹، ص۴۱۶.

سید محمدمهدی، به اعتبار انتسابش به امام موسی کاظم علیه‌السّلام ، به موسوی و به علت اقامت اجدادش در اصفهان و خوانسار، به اصفهانی و خوانساری و به خاطر تولد و اقامتش در کاظمین، به کاظمینی معروف شده است.

[۱۶] معارف الرجال، ج۳، ص۳۱۳.

[۱۷] بیداری امت در اثبات رجعت، ص۲.

دوران تحصیل

تحصیلات ابتدایی

تحصیلات محمدمهدی با یادگیری، خواندن و نوشتن در مکتب آغاز شد. هوش سرشار، استعداد ذاتی و شوق فراوان او موجب شد تا پدرش سید محمد اصفهانی، عنایت خاصی نسبت به او پیدا کند از این رو مدرسانی چند برای تعلیم و تربیت او به خدمت گرفت. آنان در برابر مزدی که جناب سید محمد اصفهانی به آنان می‌داد هر روز در منزل حاضر شده، درس‌های صرف، نحو، منطق و معانی و بیان را به او می‌آموختند. سید محمدمهدی همه آن درس‌ها را به خوبی و با کمال اشتیاق، با کمک حافظه قوی، فرا می‌گرفت به طوری که تعجب معلمان خود را برمی انگیخت.
وی بعد از گذراندن دروس مقدماتی علوم حوزوی، به یادگیری دروس سطح نزد استادان معروف کاظمیه پرداخت. و هنوز نوجوانی او به پایان نرسیده بود که کتاب‌های رسائل شیخ انصاری و کفایه الاصول آخوند خراسانی را به اتمام رساند.

[۱۸] بیداری امت در اثبات رجعت، ص۴.

[۱۹] احسن الودیعه، سید محمد مهدی اصفهانی، ج۱، ص۱۴.

هجرت به کربلا و نجف

سید محمدمهدی، برای کسب درجات عالی علوم حوزوی، راهی شهرهای کربلا و نجف شد و در درس خارج فقه و اصول استادان معروف آن شهرها حضور یافت. وی بعد از سال‌ها تحصیل و پژوهش در رشته‌های متنوع علوم اسلامی به درجه اجتهاد نایل آمد و از طرف بسیاری از استادان مشهور آن شهرها، مفتخر به دریافت اجازه نامه اجتهاد و روایت گردید.
دانشمندان علم تراجم، از منزلت علمی و مقام بلند دانش او در رشته‌های مختلف علوم دینی تجلیل کرده‌اند و او را به عالم فاضل، مجتهد بزرگ، مورخ پژوهشگر، سید عالمان و مجتهدان، زبان فقیهان و متکلمان، آگاه بر اخبار و روایات و علامه ستوده‌اند.

[۲۰] بیداری امت در اثبات رجعت، ص۲.

[۲۱] احسن الودیعه، سید محمد مهدی اصفهانی، ج۱، ص۱۴.

[۲۲] المسلسلات، آیت‌الله مرعشی نجفی، ج۲، ص۱۶۴.

[۲۳] معجم رجال الفکر، ص۳۷ .

[۲۴] ریحانه الادب، ج۲، ص۱۹۰.

استادان و مشایخ شیعی

سید محمدمهدی به علت دسترسی آسان به شهرهای کربلا و نجف اشرف حضور استادان دانشمند و فقیه در آن شهرها را غنیمت شمرد و از خرمن علم و اخلاق آن‌ها خوشه‌های دانش و کمال چید. او از آن سرچشمه‌های جوشان، آب حیات بخش علم و معرفت را در کام جان ریخت. نام بسیاری از آن‌ها در کتاب‌های تراجم و آثار به جا مانده از سید محمدمهدی ذکر شده است.

شیخ حسین رشتی

شیخ حسین رشتی نجفی کاظمی (۱۳۴۸-۱۲۹۵هـ. ق.) در شهر رشت به دنیا آمد. بعد از گذراندن مقدمات علوم دینی، برای کسب مراتب عالی علم و اخلاق به نجف اشرف هجرت کرد و در آن جا به درجه اجتهاد نایل آمد. او بنابر درخواست شیخ مهدی خالصی (متوفای ۱۳۴۳ هـ. ق.) و نیاز حوزه علمیه کاظمین، وارد آن شهر شد و به تدریس علوم دینی پرداخت. او بعد از هجرت شیخ مهدی خالصی به مشهد مقدس، استاد طراز اول شهر کاظمین به حساب آمد از این رو بسیاری از طلاب و فضلای آن شهر در درس فقه و اصول او حاضر شدند.

[۲۵] المسلسلات، آیت‌الله مرعشی نجفی، ج۲.

سید محمدمهدی اصفهانی نیز کتاب‌های شرح لمعه، قوانین، کفایه الاصول، رسائل شیخ انصاری، طهارت، ریاض المسائل، شرح تجرید و شرح منظومه را نزد شیخ مهدی خالصی فرا گرفت.

[۲۶] المسلسلات، آیت‌الله مرعشی نجفیج۲، ص۱۶۴.

میرزا ابراهیم سلماسی

میرزا ابراهیم سلماسی از استادان شناخته شده شهر کاظمیه بود. سید محمدمهدی اصفهانی، مدتی نزد او به تحصیل علوم دینی پرداخت و کتاب‌های شرح لمعه (جلد اول) و فصول را نزد او آموخت.

[۲۷] المسلسلات، آیت‌الله مرعشی نجفیج۲، ص۱۶۴.

سید ابوتراب موسوی خوانساری

سید ابوتراب موسوی خوانساری (متوفای ۱۳۴۶ هـ. ق.) فرزند سید ابوالقاسم و نوه سید محمدمهدی خوانساری، نویسنده «عدیمه النظیر فی احوال ابی بصیر»، ۱۷ رجب ۱۲۷۱هـ. ق. است و در خوانسار متولد شد. علوم مقدماتی را در خوانسار و سطوح را در اصفهان به پایان رساند و سپس به نجف اشرف هجرت کرد. او نزد استادان بزرگ آن دیار چون سید حسین تبریزی کوه کمری، به کسب درجات عالی علوم دینی پرداخت و از طرف استادان و مشایخ بسیاری به دریافت اجازه نامه اجتهاد و روایت مفتخر گردید. آیت الله سید ابوتراب خوانساری، بعد از وفات استادش سید کوهکمری، مرجعیت فتوا را به عهده گرفت و در مقام تدریس، شاگردان بسیاری را تربیت کرد. از آثار او «سبل الرشاد فی شرح نجاه العباد» و «البیان فی تفسیرالقرآن» است.

[۲۸] احسن الودیعه، سید محمد مهدی اصفهانی، ج۲، ص۷.

دیگر اساتید

۴. سید محمد اصفهانی (متوفای ۱۳۵۵هـ. ق.) ۵. شیخ علی بن رضا بن موسی بن شیخ جعفر کاشف الغطاء نجفی (متوفای ۱۳۵۰) ۶. شیخ محمدحسین کاشف الغطاء (متوفای ۱۳۷۳هـ. ق.) ۷. سید محمد کاشانی حائری ۸. شیخ علی شاهرودی ۹. آقا ضیاءالدین عراقی نجفی (متوفای ۱۳۶۱هـ. ق.) ۱۰. شیخ کاظم شیرازی ۱۱. میرزا احمد تقی شیرازی (متوفای ۱۳۳۸هـ. ق.) ۱۲. سید محسن امین عاملی (متوفای ۱۳۷۱) ۱۳. شیخ محمد خالصی (متوفای ۱۳۴۳) ۱۴. شیخ علی بن ابراهیم قمی نجفی

شیخ علی مازندرانی نجفی

شیخ علی مازندرانی نجفی (متوفای ۱۳۵۲هـ. ق.) از دانشمندان و مدرسان ماهر در شهر نجف بود. گروه بسیاری از طلاب و جویندگان علوم عالی حوزه در محضر او حاضر شده، و از محضرش بهره‌های فراوان برده‌اند. او از شاگردان شیخ محمدکاظم خراسانی، سید محمدکاظم یزدی و شیخ عبدالله مازندرانی در نجف اشرف بود.

[۲۹] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۴، ص۱۳۱۵.

شیخ میرزا اسدالله زنجانی

شیخ میرزا اسدالله زنجانی (متوفای ۱۳۷۱هـ. ق.) فرزند محمدجعفر زنجانی نجفی، تحصیلات مقدماتی علوم حوزوی، فلسفه و ریاضیات را در تهران نزد استادان و مدرسان آن شهر به ویژه میرزا ابراهیم زنجانی فراگرفت. وی به نجف اشرف هجرت کرد و تحصیلات عالی خود را تا حد اجتهاد نزد آیات عظام، میرزای نایینی نویسنده «فوائد الاصول» و سید ابوالحسن اصفهانی ادامه داد. از او آثار متعدد و متنوعی در مورد علوم مختلف اسلامی به جا مانده که هنوز به چاپ نرسیده و به صورت خطی باقی مانده است.

[۳۰] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۱، ص۱۳۶.

شیخ محمدعلی قمی

شیخ محمدعلی قمی (متوفای ۱۳۵۸ هـ. ق.)، فرزند محمدجعفر از استادان بنام کربلا بود. تحصیلات علوم حوزوی را در قم، کربلا، سامرا، نجف اشرف و مشهد مقدس تا حد اجتهاد ادامه داد. از آثار ارزشمند او «رد الوهابیه»، «مختارات الاصول»، «رساله الاجتهاد و التقلید»، «التعادل و التراجیح»، «بطلان الترتب»، «حاشیه الکفایه» و «العداله» است.

[۳۱] نقباء البشر، آقا بزرگ تهرانی، ج۴، ص۱۳۶۸.

میرزا هادی خراسانی حائری

سید هادی خراسانی حائری (۱۳۳۹-۱۲۹۶هـ. ق.) فرزند سید علی خراسانی حائری در خراسان به دنیا آمد. مقدمات علوم حوزوی را در آن شهر به پایان رساند و سپس به نجف اشرف مهاجرت کرد. وی نزد ملا کاظم آخوند خراسانی و سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، علوم عالی حوزوی را ادامه داد و بعد از آن به کربلا رفت و در آن جا نیز در محضر درس استادان و آیات عظام، به ویژه میرزا محمدتقی شیرازی حاضر شده، تحصیلات خود را به حد کمال رساند و به درجه اجتهاد نایل آمد. سید هادی خراسانی، کربلا را برای اقامت برگزید و در حوزه آن مکان مقدس به تدریس علوم دینی پرداخت. او در کنار تدریس، به تالیف روی آورد که آثار ارزشمندی از جمله: «هدایه الفحول فی شرح کفایه الاصول»، «دعوه الحق فی الرد علی الوهابیه»، «الامامه و العصمه» و «رساله علم اجمالی»

[۳۲] معارف الرجال، ج۳، ص۲۳۲.

را به یادگار گذاشت.

مشایخ سنی

سید محمدمهدی اصفهانی، علاوه بر نقل روایت از مشایخ شیعی، از مشایخ اهل سنت نیز روایت نقل می‌کرد. نام دو تن از آنان در کتاب‌های تراجم ثبت شده است که عبارتند از:
۱. سید ابراهیم راوی بغدادی ۲. شیخ یوسف عطاء حنفی

[۳۳] معارف الرجال، ج۳، ص۱۵۸.

[۳۴] معارف الرجال، ج۳، ص۳۱۳.

[۳۵] احسن الودیعه، سید محمد مهدی اصفهانی، ج۱، ص۲۴.

[۳۶] بیداری امت در اثبات رجعت، ص۱۰ .

[۳۷] المسلسلات، آیت‌الله مرعشی نجفی، ج۲، ص۱۶۵.

بازگشت به زادگاه

سید محمدمهدی اصفهانی، بعد از پایان دروس عالی علوم اسلامی، مدتی قبل از وفات پدر عالم و فقیه‌اش سید محمد اصفهانی، در سال ۱۳۵۵ هـ. ق، به زادگاهش کاظمین بازگشت. او تحول بزرگی در فرهنگ مذهبی مردم ایجاد کرد و حیاتی دوباره به حوزه علمیه آن شهر بخشید.

[۳۸] المسلسلات، آیت‌الله مرعشی نجفی، ج۲، ص۱۶۴.

تدریس

اولین اقدام سید محمدمهدی اصفهانی در شهر کاظمین، تدریس در حوزه علمیه آن شهر در رشته‌های مختلف علوم دینی به ویژه تدریس فقه و اصول بود. احاطه بر مبانی و اصول علوم مختلف اسلامی، آشنایی با آرا و نظرات بزرگان آن دانش‌ها و برخورداری از بیان گویا و روان، موجب شد تا عده بسیاری از جویندگان علم و کمال در محضرش حاضر و پروانه وار گرد شمع او جمع شده، از نور علمش بهره جویند.

صدور اجازه اجتهاد برای شاگردان

بسیاری از عالمان، فقیهان و محدثان از آن محدث و فقیه بزرگ اجازه روایت دریافت کرده‌اند که اسامی ده‌ها نفر از آنان در کتاب‌های تراجم ذکر شده است.
۱. سید مهدی، فرزند سید محمدجعفر، فرزند سید مهدی، فرزند سید محمدباقر موسوی خوانساری ۲. سید فضل الله، فرزند سید عطاءالله.
۳. سید آقا جلال الدین تقوی دینانی، مشهور به آقازاده لاریجانی تهرانی. ۴. سید محمدحسن آل طیب شوشتری
۵. شیخ محمدمهدی آل علامه شرف الدین شوشتری ۶. شیخ محمد مختار، فرزند شیخ امان الله هندی. ۷. شیخ هادی محمود
۸. سید مصطفی خوانساری صفایی سید محمدمهدی اصفهانی (۱۵ ربیع الاول ۱۳۶۹ هـ. ق.) اجازه نامه مفصلی برای او نوشت و نام آن را فیض الباری فی ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.