پاورپوینت کامل فلسفه آفرینش ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فلسفه آفرینش ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فلسفه آفرینش ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فلسفه آفرینش ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل فلسفه آفرینش ۲۷ اسلاید در PowerPoint
کلید واژه:انسان، آفرید، آفرینش
پرسش:خدا چرا انسان را آفرید؟ پاورپوینت کامل فلسفه آفرینش ۲۷ اسلاید در PowerPoint انسان چیست؟
پاسخ:علت و هدف فاعل در آفرینش، فیاض بودن خداوند است؛ یعنی، اگر سوال شود چه چیز باعث شد خدا بیافریند؟پاسخ می دهیم که فیاض بودن او باعث آفرینش شده است.
فهرست مندرجات
۱ – هدفمندی آفرینش
۱.۱ – هدف فعل (انسان)
۱.۲ – هدف فاعل (خداوند)
۱.۲.۱ – مقتضای واجب الوجود
۱.۲.۲ – فیاض بودن خدا
۱.۲.۳ – خیر بودن وجود
۱.۲.۴ – لازمه فیاض بودن آفریدن
۱.۲.۵ – محال بودن بخل از خداوند
۲ – آفرینش از روی اختیار
۳ – هدف آفرینش کمال
۴ – هدفمندی آفرینش انسان
۴.۱ – کمال اختیاری انسان
۴.۲ – سعادت و کمال نهایی انسان
۴.۳ – بهشت و جهنم پاداش انسان نه هدف آفرینش
۵ – نتیجه
۶ – پانویس
۷ – منبع
هدفمندی آفرینش
سوال از هدف آفرینش انسان دارای دو جنبه است:
هدف فعل (انسان)
هدف فعل؛ یعنی، آنچه انسان به آن منتهی میشود و هدف فعل در آفرینش انسان پس از آفریده شدن اوست.
هدف فاعل (خداوند)
هدف فاعل یعنی، آنچه خدا را به آفرینش انسان برانگیخت . روشن است که هدف فاعل در آفرینش انسان قبل از آفریدن اوست و هدف فاعل در آفرینش انسان با توجه به مطالب زیر روشن می شود:
مقتضای واجب الوجود
خداوند به مقتضای این که واجب الوجوداست و وجود او وابسته به چیزی نیست، هیچ محدودیتی و نقصی ندارد. همه کمال ها را دارا است؛ بلکه عین کمال است.
فیاض بودن خدا
از جمله کمالات او فیاض و جواد(بخشنده) بودن است. خداوند در قرآن می فرماید:«و ما کان عطا ربک محظورا”؛ عطای پروردگارت منع نشده است».
خیر بودن وجود
هرخیری و کمالی ناشی از وجود است. هر شر و نقصی ناشی از عدم؛ مثلا”علم خیر و کمال است و جهل شر و نقص به شمار می آید. قدرت نیز در مقابل عجز و ناتوانی، یک امر وجودی است. پس معلوم می شود که وجود خیر است و در مقابل آن هر شر و نقصی از عدم است.
لازمه فیاض بودن آفریدن
فیاض و جواد بودن خداوند با آفریدن و ایجاد کردن محقق می شود. پس لازمه فیاض بودن آفریدن است.
محال بودن بخل از خداوند
اگر چیزی امکان ایجاد شدن را داشته باشد و خداوند نیز به عنوان علت فاعلی ، توانایی ایجاد آن را داشته باشد؛اما آن را ایجاد نکند، نیافریدن با توجه به این که وجود خیر است، منع از خیر است و بخل محسوب می شود و بخل از خداوند محال است.
از این مقدمات نتیجه می گیریم که علت و هدف فاعل در آفرینش، فیاض بودن خداوند است؛ یعنی، اگر سوال شود چه چیز باعث شد خدا بیافریند؟پاسخ می دهیم که فیاض بودن او باعث آفرینش شده است.
آفرینش از روی اختیار
این که گفته می شود، آفریدن لازمه فیاض بودن خدا است، بدین معنا نیست که او مجبور به آفریدن است؛ زیرا در جبر همواره یک نیروی خارج و برتری بر اراده قدرت فاعل غلبه دارد و او را مجبور می کند؛ اما درباره خداوند هیچ نیروی دیگری – غیر از او – فرض نمی شود، چه رسد به این که برتر از او باشد تا بتواند او را مجبور کند. پس وقتی می گوییم بین فیاض بودن و آفریدن تلازم است، اختیار و اراده را در آفرینش از او سلب نکرده ایم و در واقع بین فیاض بودن و آفرینش اختیاری و ارادی تلازم است.
حال که معلوم شد هدف فاعل در آفرینش ذات خداوند است؛ پس هر آنچه غیر از ذات به عنوان هدف ذکر می شود، به عنوان هدف میانی است(نه هدف حقیقی و نهایی)؛مثلا” گفته می شود خدا آفرید تا به بندگان جود کند:
من نکردم خلق تا سودی کنم بلکه تا بر بندگان جودی کنم
هدف آفرینش کمال
خدا آفرید تا بندگان را به کمال برساند. ویژگی هدف میانی این است که همواره معقول است که از هدف آن سوال کرد؛ مثلا” می پرسند چرا خداوند انسان را آفرید؟ می گویید تا او را به کمال برساند و یا به او جود کند. در این جا می توان دوباره پرسید:چرا او را به کمال برساند یا چرا به او جود کند؟ می گویند:چون فیاض و جواد است. دیگر صحیح نیست که سوال شود:چرا فیاض و جواد است؛ زیرا فیاض بودن در ذات او هست.
هدفمندی آفرینش انسان
آنچه گفته شد،هدف فاعل در اصل آفرینش است؛ اما
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 