پاورپوینت کامل فقها و حقوق زنان ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فقها و حقوق زنان ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فقها و حقوق زنان ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فقها و حقوق زنان ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل فقها و حقوق زنان ۳۱ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: حقوق زن، حقوق مرد، فقها، تفاوت زن و مرد، نظام حقوق اسلام.

پرسش: آیا این ادعا که «بسیاری از حقوقی که فقها به زن‌ها داده‌اند یا سلب کرده‌اند، مبتنی بر این تلقی از زن بوده است که او در درجه اول باید فرزند به دنیا بیاورد و زن شریک زندگی مرد تلقی نمی‌شود»، درست است؟

پاسخ: اگر با دید واقع‌بینانه و دین‌مدارانه و فارغ از غوغاهای زمانه و جوسازی دنیای به ظاهر مدرن! به مسئله نگاه کنیم، خواهیم یافت که مهم‌ترین معضل عصر ما در زمینه مسائل مربوط به زنان، حاکمیت و نفوذ انگاره‌های غربی بر ذهن اکثریت متفکران نوگرای مسلمان است که طی یک روند خزنده و ناخودآگاه موجب فاصله‌گیری از آموزه‌ها و ارزش‌های دینی می‌گردد و چه‌بسا در مواردی به تفسیرها و تأویل‌های قانونمند آموزه‌های دینی پرداخته می‌شود تا هم از قافله تمدن عصر! عقب نمانند و هم مشکل انطباق دین با مقتضیات زمانه را حل کرده باشند. غافل از آنکه تغییرات و تحولات امروز که به‌شدت متأثر از تمدن غرب است، ماهیتی جز انحطاط و تباهی ندارد.

فهرست مندرجات

۱ – تفاوت‌های زن و مرد در نظام حقوق اسلام
۱.۱ – کلام خداوند
۱.۲ – شان نزول آیه
۱.۳ – روایتی درباره اسماء بنت زید
۱.۴ – پاسخ پیامبر به اسما
۲ – نکات مهم در گفتار پیامبر
۳ – حکمت و عدالت الهی
۴ – دیدگاه عقل
۵ – بیان نکات درباره شبهه مورد پرسش
۵.۱ – طرح شبهه در زمان رسالت
۵.۲ – اختیار فقها در وضع و رفع حقوق
۵.۳ – رعایت مصالح بشر
۶ – نتیجه بحث
۷ – معرفی منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع

تفاوت‌های زن و مرد در نظام حقوق اسلام

امروزه در حوزه حقوق زنان سؤال‌های گوناگونی مطرح است، در ادعای مزبور مشخص نشده که فقها چه حقوقی را و چگونه از زنان سلب کرده‌اند، یا به آنان داده‌اند و غرض از طرح ادعا چیست: احقاق حقوق از‌دست‌رفته زنان، بهره‌مندی از حقوق مساوی با مردان؟ و یا …؟
برحسب ظاهر، شبهه فوق ناظر به تفاوت‌هایی است که در نظام حقوق اسلام بین زنان و مردان مشاهده می‌شود. بعضی به این نکته تصریح کرده‌اند که: «در فقه اسلامی موجود، مساوات ذاتی انسان‌ها در مواردی چون حقوق مردان و زنان ملحوظ نشده است»، به خصوص که فقها حقوق را براساس منابع معتبر (کتاب و سنت و عقل) وضع می‌نمایند. اگر غرض این باشد، در پاسخ می‌توان گفت: تفاوت‌های موجود ـ اعم از تفاوت‌های جسمی، روحی و حقوقی ـ بین زنان و مردان براساس حکمت است؛ هرچند که ممکن است عقل بشر به همه زوایای آن راه نیابد و رسالت اصلی فقها تبیین احکام اسلامی است، آن هم براساس دلایل معتبر.

کلام خداوند

خداوند می‌فرماید:
«وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَکُمْ عَلَی بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِیبٌ مِّمَّا اکْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ اِنَّ اللَّهَ کَانَ بِکُلِّ شَی‌ءٍ عَلِیماً؛ » «برتری‌هایی را که خداوند برای بعضی از شما بر بعض دیگر قرار داده آرزو نکنید (این تفاوت‌های طبیعی و حقوقی برای حفظ نظام زندگی شما و بر طبق عدالت است)؛ مردان نصیبی از آنچه به دست می‌آورند، دارند و زنان نیز نصیبی. (و نباید حقوق هیچ یک پایمال گردد)، و از فضل و رحمت خدا طلب کنید و خداوند بر همه چیز داناست».

شان نزول آیه

از قرائن موجود در آیات و روایات و تاریخ چنین استفاده می‌شود که شبهه مزبور مخصوص زمان ما نیست؛ بلکه در عصر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نیز مطرح بوده است.
مفسر کبیر «طبرسی» در شأن نزول آیه شریفه نقل می‌کند، ‌«ام‌سلمه» همسر پیامبر، خدمت آن حضرت عرض کرده‌، ‌ای کاش! ما هم مرد بودیم و موقعیت اجتماعی آنها را داشتیم و … آیه فوق نازل گردید و به آن پاسخ گفت.

روایتی درباره اسماء بنت زید

شبیه این پرسش را «اسما بنت زید انصاریه» یکی از زنان انصار، در محضر پیامبر اسلام (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و جمع یاران و اصحاب آن حضرت مطرح کرد. جالب این است که او گفت ـ البته در کمال ادب و احترام ـ (در آغاز سخن گفت: «بابی انت و امّی، نفسی لک الفداء»؛ (من و پدر و مادرم فدای تو باد)). این سؤال تنها سؤال من یا زنان انصار و مدینه نیست؛ بلکه سؤال همه زن‌ها در شرق و غرب عالم است؛ پس من در حقیقت نماینده همه زنان عالم هستم. عصاره سؤال این بود که «ما زنان محصور در خانه و حامل فرزندان شما مردان هستیم و شما مردان بر ما فضیلت دارید و … و ما زن‌ها با شما مردها در هیچ‌یک از یک از فضیلت‌ها شریک نیستم».
توجه دارید این زن در عین حالی که مسلمان است، تفکر جاهلی را مطرح می‌کند و می‌گوید: زن حامل فرزند شوهر است، غافل از این‌که زن حامل فرزندی است که به پدر و مادر به صورت مشترک منسوب است و از دامن زن مرد به معراج می‌رود.

پاسخ پیامبر به اسما

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.