پاورپوینت کامل فضایل حضرت زینب در روایات ۸۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فضایل حضرت زینب در روایات ۸۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فضایل حضرت زینب در روایات ۸۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فضایل حضرت زینب در روایات ۸۳ اسلاید در PowerPoint :

فضایل حضرت زینب (روایات)

کلیدواژه: حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها)، فضایل.

پرسش: با نگاهی گذرا به زندگی و فضایل حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها)، مطالبی را بیان کنید؟

پاسخ: قلم زدن در باب زندگانی و فضایل حضرت زینب کبری (صلوات‌الله‌علیها) امری مشکل و از عهده نویسندگان برنیاید. خورشیدی که با طلوعش، گرمایی مجدد را به زندگی نورانی حضرت امیر و صدیقه شهیده (سلام‌الله‌علیهما) بخشید و با حضورش، نور دیگری بر خانه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) روشن شد. سومین فرزند این خانواده «زینب» نام‌گذاری شد تا به راستی با فصاحت و بلاغت و علم و تقوا و صبر بی‌نظیر خود، زینت پدر باشد.
از مهم ترین ویژگی‌های حضرت می‌توان به حیا و عفت، عقل و کمال، مقام علمی، نیابت از امام زمان خود، راویه بودن حضرت، صابره بودن ایشان، عبادت بی‌مثال آن بانو، هوش و ذکاوت، روحیه شجاعت، ملجا و ماوا، بیانگر مصیبت حضرت ابا عبدالله الحسین (سلام‌الله‌علیه) و … اشاره کرد که به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

فهرست مندرجات

۱ – ولادت
۱.۱ – دیدگاه جزایری
۱.۲ – دیدگاه نویسنده مصری
۲ – حیا و عفت
۳ – عقل و کمال
۳.۱ – دیدگاه عایشه بنت شاطئ
۴ – مقام علمی
۵ – نیابت از امام زمان خود
۶ – راوی روایات
۷ – مقام صبر و رضا
۸ – عبادت بی مثال
۹ – هوش و ذکاوت
۱۰ – روحیه شجاعت
۱۱ – ملجا و ماوا
۱۲ – بیانگر مصائب اباعبدالله الحسین
۱۳ – وفات
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

ولادت

وجود نورانی و مقدسه حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) در پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری قدم به گیتی نهاد. پدر گرامی حضرت امیرمؤمنان، حضرت علی بن ابی‌طالب (سلام‌الله‌علیهما) و مادر آن حضرت؛ بانوی دو سرا، حضرت زهرای اطهر (سلام‌الله‌علیها) است.
هنگامی که آن بانو به دنیا آمد، رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به خانه امیرمؤمنان (صلوات‌الله‌وسلامه‌علیه) تشریف فرما شدند. رسول مکرم اسلام پس از دیدار آن نو گل، چشمانشان اشک‌بار گشته و این امر موجب نگرانی حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) شده و خدمت پدر بزرگوارشان عرضه داشتند:
ما یبکیک یا ابتی؟ لا ابکی الله لک عیناً.
پدر جان چه شده است که گریه می‌کنی؟ خداوند چشمان تو را گریان نکند. و رسول خدا با صدایی محزون پاسخ دادند:
«یا فاطمه، اعلمی انّ هذه البنت بعدی و بعدک سوف تنصبّ علیها المصائب و الرزایا؛ ‌ای فاطمه! بدان که این دختر بعد از من و تو مصیبت‌ها و بلایا بر او وارد می‌شود».

دیدگاه جزایری

مرحوم جزایری نیز واقعه را چنین نقل می‌کند:
روی ان زینب بنت علی بن ابی طالب (علیهماالصلاهوالسلام) لما ولدت اخبر بذلک رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فجاء الی منزل فاطمه (علیهاالسّلام) وقال: یا بنتاه! ایتینی بنیّتک المولوده، فلما احضرتها اخذها رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) وضمها الی صدره الشریف، ووضع خده المنیف علی خدها فبکی بکاءً عالیا، وسال الدمع حتی جری علی کریمته الشریفه. فقالت فاطمه (علیهاالسّلام): مم بکاءک، لا ابکی الله عینیک یا ابتاه؟ فقال (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم): یا بنیه یا فاطمه! اعلمی ان هذه البنت بعدک وبعدی تبتلی ببلایا فادحه، وترد علیها مصائب ورزایا مفجعه. فبکت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) عند ذلک، ثم قالت: یا ابه! فما ثواب من یبکی علیها وعلی مصائبها؟ فقال (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم): یا بضعتی ویا قره عینی ان من بکی علیها وعلی مصائبها کان ثواب بکائه کثواب من بکی علی اخویها، ثم اختار لها اسم: (زینب).

روایت شده است هنگامی که زینب (سلام‌الله‌علیها) دختر حضرت علی (علیه‌السّلام) به دنیا آمد، به رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) خبر دادند و آن حضرت به خانه حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) آمد و فرمودند: دخترم! دختر تازه متولد شده‌ات را به نزدم بیاور. هنگامی ایشان را آوردند، پیامبر آن کودک را در آغوش گرفتند و به سینه مبارک خود چسباندند و گونه مبارک خویش را به صورت آن نازدانه گذاشتند و بسیار گریستند تا جایی که اشک آن حضرت جاری و بر روی آن بانو ریخت. حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) عرضه داشتند: علت گریه شما چیست؟ پدر جان خداوند چشم شما را گریان نکند. رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) فرمودند: دخترم! بدان که بعد از من و تو او به بلاهای دشواری مبتلا شده و سختی‌های زیاد و جانسوزی بر او وارد می‌شود.
در این هنگام حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) گریه کردند و عرضه داشتند: ‌ای پدر! ثواب کسی که بر او و بر مصائب او گریه کند چیست؟ رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) پاسخ دادند: ‌ای پاره وجودم و نور چشمم! کسی که بر او و مصیبت‌هایش گریه کند، ثوابش مانند گریه بر دو برادرش [امام حسن و امام حسین (صلوات‌الله‌و‌سلامه‌علیهما)] می‌باشد و سپس نام زینب را بر آن دختر انتخاب فرمود.

برخی مورخین تصریح کرده‌اند که رسول مکرم اسلام، حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) را شبیه‌ترین افراد به حضرت خدیجه کبری (سلام‌الله‌علیها) می‌دانستند.

دیدگاه نویسنده مصری

دکتر عایشه بنت شاطی، از بانوان نویسنده مصری نیز چنین می‌نویسد:
انها الزهراء بنت النبی، توشک ان تضع فی بیت النبوه مولوداً جدیداً، بعد ان اقرت عینی الرسول بسبطیه الحبیبین: الحسن والحسین، وثالث لم یقدر الله له ان یعیش، هو المحسن بن علی…؛ او زهرا، دختر پیامبر است. نزدیک است که در خانه نبوت، مولود جدیدی را بر جای گذارده بعد از آنکه چشمان رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) به دو نوه‌اش حسن و حسین روشن گردیده بود. و سومی هم کسی بود که خداوند زندگانی‌اش را تقدیر نکرد و آن محسن بن علی بود.

حیا و عفت

حیا و عفت آن بانو تا جایی است که هنگام تشرف ایشان به زیارت نبی مکرم اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم)، شمع و چراغ اطراف قبر حضرت را خاموش می‌کردند تا مبادا کسی سایه آن بانو را ببیند. چنان‌چه وجود مقدس امام حسن مجتبی (سلام‌الله‌علیه) علت این امر را از پدر بزرگوار خود سوال و آن حضرت چنین پاسخ دادند:
وحدث یحیی المازنی قال: کنت فی جوار امیرالمؤمنین فی المدینه مده مدیده، وبالقرب من البیت الذی تسکنه زینب ابنته، فلا والله ما رایت لها شخصا ولا سمعت لها صوتا، وکانت اذا ارادت الخروج لزیاره جدها رسول الله تخرج لیلا والحسن عن یمینها والحسین عن شمالها و امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) امامها، فاذا قربت من القبر الشریف سبقها امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) فاخمد ضوء القنادیل، فساله الحسن (علیه‌السّلام) مره عن ذلک فقال (علیه‌السّلام): اخشی ان ینظر احد الی شخص اختک زینب.

یحیی مازنی می‌گوید: مدت زیادی در مدینه همسایه حضرت علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) و نزدیک منزلی که دخترش زینب سکونت داشت، بودم. به خدا قسم هیچ‌وقت او را ندیدم و هیچ صدایی از او نشنیدم و هنگامی که می‌خواست به زیارت جد خود مشرف شود، شب از منزل خارج می‌شد. امام حسن (علیه‌السّلام) در سمت راست او و امام حسین (علیه‌السّلام) در سمت چپ او و امیرالمومنین (علیه‌السّلام) در جلوی او حرکت می‌کرد. هنگامی که به قبر می‌رسیدند، امیرالمومنین (سلام‌الله‌علیه) جلوتر می‌رسیدند و نور قندیل‌ها را خاموش می‌کردند. یک مرتبه امام حسن مجتبی (سلام‌الله‌علیه) از آن حضرت علت این‌ کار را پرسیدند. امیرالمومین (سلام‌الله‌علیه) پاسخ دادند: می‌ترسم کسی چشمش به خواهرت زینب بیافتد.

عقل و کمال

ابوالفرج اصفهانی تصریح می‌کند که حضرت راوی روایت فدک از صدیقه شهیده (سلام‌الله‌علیها) می‌باشد. چنان‌چه می‌نویسد:
زینب العقیله بنت علی بن ابی‌طالب. وامها فاطمه بنت رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) وسلم… والعقیله هی التی روی ابن عباس عنه کلام فاطمه فی فدک، فقال: حدثتنی عقیلتنا زینب بنت علی.
زینب عقیله، دختر [حضرت] علی بن ابی طالب [(سلام‌الله‌علیه) ما] می‌باشد. مادر او [حضرت] فاطمه [(سلام‌الله‌علیه)] دختر پیامبر می‌باشد. همین عقیله کسی است که ابن عباس کلام [حضرت] فاطمه [(سلام‌الله‌علیه)] پیرامون فدک را از او نقل کرده چنان‌چه ابن عباس گفت: عقیله ما زینب دختر [حضرت]علی [(سلام‌الله‌علیه)] برای من حدیث را نقل کرد.

دیدگاه عایشه بنت شاطئ

دکتر عایشه بنت شاطئ نیز چنین می‌نویسد: و غلب علیها هذا اللقب فکان یقال العقیله فیعرف انها هی؛ این لقب بر ایشان غلبه یافت؛ فلذا به ایشان عقیله گفته می‌شد و به این لقب شناخته شد.

مقام علمی

در مقام علمی دختر امیرالمؤمنین همین بس که چهارمین حجت خداوند، حضرت سیدالساجدین (صلوات‌الله‌علیه) در مقام ایشان چنین فرمودند: وَ اَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَهٌ غَیْرُ مُعَلَّمَهٍ فَهِمَهٌ غَیْرُ مُفَهَّمَه. و به حمدالله شما زن عالمی هستی که استاد نداشته و فهمیده‌ای هستی که کسی به شما تفهیم نکرده است.

عایشه بنت شاطئ از قول جاحظ نیز می‌نویسد: و کان لها – فیما تقول بعض الروایات – مجلس علمی حافل، تقصده جماعه من النساء اللواتی یردن التفقه فی الدین. چنان‌چه در برخی از روایات آمده است، حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) دارای مجلس علمی پرباری بوده و زنانی که قصد تفقه در دین داشتند بر [حلقه درسی] ایشان وارد می‌شدند.

عایشه شاطئ در همان کتاب نیز از قول جاحظ چنین می‌نویسد: انها کانت تشبه امها لطفا ورقه وتشبه اباها علما وتقی؛ حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) از لحاظ لطافت و مهربانی شباهت به مادر خود داشته و در مقام علم و تقوا شبیه پدرش بود.

نیابت از امام زمان خود

برخی مورخین و نویسندگان تصریح کرده‌اند که آن حضرت نایب حضرت سیدالشهداء (سلام‌الله‌علیه) بوده است. چنان‌چه از قول شیخ صدوق (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) چنین آمده است: کانت زینب (سلام‌الله‌علیها) لها نیابه خاصه عن الحسین (علیه‌السلام) وکان الناس یرجعون الیها فی الحلال والحرام حتی برئ زین العابدین (علیه‌السلام) من مرضه. حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) نیابت خاصه از امام حسین (سلام‌الله‌علیه) داشت و مردم در مسائل حلال و حرام به او مراجعه می‌کردند تا زمانی که امام سجاد (سلام‌الله‌علیه) از بیماری خوب شد.

شیخ صدوق (رحمه‌الله‌علیه) در کتاب «کمال الدین» روایتی از احمد بن ابراهیم نقل کرده است که حکیمه عمه خواهر امام حسن عسکری(علیهما‌السّلام) فرموده است، در قضیه عاشورا امام حسین (علیه‌السّلام) خواهرش را وصی خودش قرار داد و اسرار و علوم امامت را به ایشان منتقل کرد تا بعدها برای امام سجاد (علیه‌السّلام) برسد. حضرت با این عمل خویش، جان امام سجاد (علیه‌السّلام) را از خطرات حفظ کرد.

و الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ اَوْصَی اِلَی اُخْتِهِ زَیْنَبَ بِنْتِ عَلِیٍّ فِی الظَّاهِرِ وَ کَانَ مَا یَخْرُجُ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه‌السّلام) مِنْ عِلْمٍ یُنْسَبُ اِلَی زَیْنَبَ سَتْراً عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ (علیه‌السّلام)؛ امام حسین (سلام‌الله‌علیه) روز عاشورا در ظاهر امر به خواهرش زینب دختر امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) وصیت نمود. به‌طوری که علومی که از امام زین العابدین (علیه‌السّلام) ظاهر می‌گشت، به‌ حضرت زینب نسبت می‌رسانید، و امام حسین (علیه‌السّلام) برای حفظ جان فرزندش زین‌العابدین، آن علوم را به خواهرش وصیت کرده بود که بعدها به امام زین‌العابدین بدهد.

مرحوم آیت‌الله خویی (رحمه‌الله) در مورد شخصیت شراکت ایشان با حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه‌السّلام) نیز چنین می‌نویسد:
انها شریکه اخیها الحسین (علیه‌السّلام) فی الذب عن الاسلام والجهاد فی سبیل الله، والدفاع عن شریعه جدها سید المرسلین، فتراها فی الفصاحه کانها تفرغ عن لسان ابیها، وتراها فی الثبات تنئ عن ثبات ابیها، لا تخضع عند الجباره، ولا تخشی غیر الله سبحانه تقول حقا وصدقا، لا تحرکها العواصف، ولا تزیلها القواصف، فحقا هی اخت الحسین (علیه‌السّلام) وشریکته فی سبیل عقیدته وجهاده.
به تحقیق که او در دفاع از اسلام و جهاد در راه خدا و در دفاع از شریعت جدش، رسول خدا شریک برادرش امام حسین (علیه‌السّلام) بود. در فصاحت چنین بود که گویا گوشه‌ای از لسان پدرش بود و در ثبات [قدم] به مانند پدرش بود، در مقابل افراد سرکش سر تعظیم فرود نمی‌آورد و از کسی غیر از خداوند پروا نداشت و کلامش حق و راستگویی بود، طوفان و تند باد روزگار او را تکان نمی‌داد و از بین نمی‌برد و حقا که او خواهر امام حسین (علیه‌السّلام) و شریک آن حضرت در راه عقیده و جهاد است.

راوی روایات

یکی از ویژگی‌های حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها)، راویه بودن حضرت است که روایات متعددی نقل شده است که یکی از روات آن، ایشان می‌باشند فلذا از قول مرحوم طبرسی (رحمه‌الله) نیز چنین نقل شده است:
انّ زینب (علیهاالسّلام) روت اخبارا کثیره عن امّها الزهراء (علیهاالسّلام)‌. به تحقیق که حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) روایات زیادی را از مادرش حضرت زهرا (سلام‌ال

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.