پاورپوینت کامل فراموشی و به یادآوری ۲۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل فراموشی و به یادآوری ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فراموشی و به یادآوری ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل فراموشی و به یادآوری ۲۸ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل فراموشی و به یادآوری ۲۸ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: فراموشی، یادسپاری، یادآوری.

پرسش: «فراموشی» و «به یادآوری» حقیقتاً چه‌گونه است؟ یعنی مکانیزم سازوکار یادسپاری مناسب و جلوگیری از فراموشی مطالب چیست؟

پاسخ:

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه بحث
۲ – ماهیت حافظه
۲.۱ – حافظه حسی
۲.۲ – حافظه کوتاه‌مدت
۲.۳ – حافظه بلندمدت
۳ – ماهیت فراموشی از دیدگاه روان‌شناسی
۳.۱ – مشکل یادسپاری
۳.۲ – مشکل یادآوری
۳.۲.۱ – مشکل در بازیابی
۳.۲.۲ – تداخل
۴ – تقویت حافظه و پیش‌گیری از فراموشی
۴.۱ – توجه و تمرکز بر موضوع
۴.۲ – سازمان‌دهی مطالب
۴.۳ – تصویرسازی ذهنی
۴.۴ – مرور ذهنی مطالب
۴.۵ – عمق پردازش
۴.۶ – ایجاد حس کنجکاوی
۴.۷ – چندرسانه‌ای کردن
۴.۸ – معنادار کردن مطالب
۴.۹ – استفاده از روش پس‌ختام
۵ – معرفی منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع

مقدمه بحث

این سؤال به روان‌شناسی حافظه و مکانیزم یادسپاری و فراموشی مربوط می‌شود. به‌طور‌کلی همه یادگیری‌های ما با حافظه سروکار دارد. در حافظه تمام ‌تجربه‌های زندگی، اطلاعات آموخته‌شده و ‌اندیشه و تفکرات انسان بایگانی می‌شود.
یادسپاری و یادآوری در واقع کنش مطلوب حافظه است؛ یعنی اگر حافظه خوب کار کند و فرآیند آن به طور صحیح اجرا شود، نتیجه‌اش یادگیری و یادآوری است و فرد می‌تواند مطالب را خوب یاد بگیرد؛ اما فراموشی نشان‌دهنده کارکرد ناسالم و سازوکار معیوب حافظه محسوب می‌شود.

ماهیت حافظه

برای تبیین حافظه دیدگاه‌های مختلف وجود دارد. در یکی از مشهورترین دیدگاه‌ها که به نظریه حافظه سه‌گانه معروف است، عقیده بر این است که محرک‌ها یا درون‌دادها از زمانی که توسط گیرنده‌های حسی دریافت می‌شوند، تا زمانی که به صورت یادگیری درمی‌آیند، از سه حافظه نسبتاً مستقل گذر می‌کنند.

حافظه حسی

محرک‌های اطلاعات ابتدا وارد حافظه حسی می‌شوند. حافظه حسی جایی است که وقتی فرد مطلبی را متوجه می‌شود، بدون دقت از آن می‌گذرد و در حافظه اثر خاصی نمی‌ماند و در کم‌تر از یک یا دو ثانیه فراموش می‌گردد.

حافظه کوتاه‌مدت

پس از حافظه حسی، حافظه کوتاه‌مدت است. اگر فرد به مطلبی توجه کند و آن را بشناسد، حداکثر تا ۳۰ ثانیه در حافظه کوتاه‌مدت باقی می‌ماند. گنجایش حافظه کوتاه‌مدت محدود است و ۲ + یا ـ ۷ ماده را در خود جای می‌دهد. در حافظه کوتاه‌مدت اگر اطلاعات، تکرار و مرور شوند و با اطلاعاتی که قبلاً آموخته شده، مرتبط گردد، به حافظه بلندمدت انتقال می‌یابد.

حافظه بلندمدت

این آخرین مرحله حافظه است که وقتی اطلاعات از طریق تکرار و تمرین بدان انتقال یافتند، یادگیری کامل می‌شود. این حافظه از نظر گنجایش نامحدود و از نظر مدت زمان نگهداری نیز اطلاعات را برای مدت‌های طولانی در خود نگه می‌دارد.

ماهیت فراموشی از دیدگاه روان‌شناسی

فراموشی به معنای دقیق آن نقطه مقابل یادگیری است. بنابراین تبیین فراموشی از نظر علمی ‌آن است که مطالب و موضوعات را اصلاً یاد نگرفته‌ایم یا درست یاد نگرفته‌ایم. پس فراموشی دو علت کلی دارد:

مشکل یادسپاری

برخی اطلاعات در مسیر انتقال از حافظه حسی به حافظه کوتاه‌مدت و از آن‌جا به حافظه بلند‌مدت، یعنی قبل از آن که یادگیری حاصل شود، حذف شده است.

مشکل یادآوری

براساس تحقیقات انجام‌شده، آن‌چه وارد حافظه بلندمدت شده، هیچ‌گاه از آن محو نمی‌گردد؛ هرچند ممکن است به عللی دور از دسترس ما باشد و نتوانیم در مواقع لازم از انبار حافظه بیرون آوریم. عدم دست‌رسی به اطلاعات که اصطلاحاً فراموشی گفته می‌شود، به یکی از دو علت زیر است:

مشکل در بازیابی

علت این‌که ما پاره‌ای از اطلاعات قبلاً آموخته‌شده را نمی‌توانیم به یاد آوریم این است که ما در بازیابی آن‌ها ناتوانیم، و الّا مطالب در حافظه ما موجود هستند. این حالت درست مانند پرونده‌ای است که در بایگانی ذهن موجود است؛ اما ما شماره آن را در دست نداریم. یا وقتی در جست‌وجوی کتابی در کتاب‌خانه بزرگ هستیم، اگر ندانیم کتاب موردنظر، با چه رمزی و در کجا قرار داده شده، نمی‌توانیم آن را پیدا کنیم.

تداخل

علت دیگر که برخی اطلاعات را نمی‌توانیم به یاد آوریم این است که اطلاعات یاد گرفته‌شده با هم تداخل کرده و در هم مخلوط می‌شوند. بعضی اوقات اطلاعات تازه یاد گرفته‌شده با اطلاعاتی که از

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.