پاورپوینت کامل غرض از امتحات الهی ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل غرض از امتحات الهی ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل غرض از امتحات الهی ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل غرض از امتحات الهی ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

امتحان الهی

کلیدواژه: امتحان، انسان، خداوند، قرآن.

پرسش: با توجه به اینکه خداوند عالم علی الاطلاق است، غرض از امتحانات الاهی چیست؟

پاسخ: همان‌طوری که در سؤال آمده است امتحان الهى براى کشف مجهول نیست؛ چون خداوند به همه چیز عالِم است، ولى از آیات قرآن و روایات به دست می‌آید که امتحان، یک سنت و قانون الهى است و این سنت الهى بر مبناى سنت دیگرى است که عبارت است از: تربیت و هدایت عامه الهى. خداوند از طریق شریعتى که براى انسان‌ها تشریع ‌نمود و حوادثى که پدید ‌آورد، اراده کرده است که آنها را از قوه و استعداد، خارج کند و هر کسى با فعلیت بخشیدن به استعدادهایش به کمال مورد نظر خود او رهنمون گردد.

فهرست مندرجات

۱ – امتحان مبتنی بر سنت تکوینی
۲ – انواع هدایت
۲.۱ – هدایت خصوصی
۲.۲ – هدایت به معنای نشان دادن راه
۲.۳ – هدایت تکوینی
۳ – معنای تقدیر
۴ – امتحان بر مبنای تربیت عامه
۴.۱ – رفع عیوب اهل ایمان
۴.۲ – آشکارشدن چهره واقعی منافقان
۵ – اثرات امتحان الهی
۵.۱ – شکوفاشدن استعدادهای نهفته
۵.۱.۱ – روایتی از امام رضا
۵.۱.۲ – روایتی از امام علی
۵.۲ – زایل شدن غفلت
۵.۲.۱ – روایتی از حضرت علی
۶ – علل امتحان شدن امامان و پیامبران
۶.۱ – روایتی از امیرالمؤمنین
۷ – نتیجه بحث
۸ – پانویس
۹ – منبع

امتحان مبتنی بر سنت تکوینی

امتحان از طرف خدا برای کشف مجهول نیست؛ چون او به همه‌چیز عالم است؛ اما این سنت الهی، مبتنی بر یک سنت تکوینی است و آن سنت تکوینی، عبارت است از: سنت هدایت عامه الاهیه از آن جهت که با موجودات مکلف نظیر انسان ارتباط دارد.

انواع هدایت

خداوند چندگونه هدایت دارد:

هدایت خصوصی

هدایت خصوصی که ویژه افراد خاصی است و از بعضی طوایف نفی شده است:« و اللَّه لا یهدی القوم الظالمین » («خداوند گروه ظالمین را هدایت نمی‌کند». بنابراین امتحان الاهی برای تحقق فعلیت‌های انسان لازم است نه برای علم خدا به سرنوشت انسان) و یا:« و اللَّه لا یهدی القوم الفاسقین ».(«خداوند گروه فاسقین را هدایت نمی‌کند») در مقابل چنین هدایتی اضلال قرار دارد.

هدایت به معنای نشان دادن راه

هدایت به معنای ارائه طریق (نشان دادن راه) که شامل مؤمن و کافر می‌شود، اما غیر صاحبان شعور از این هدایت بهره‌ای ندارند. « انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا »(ما به حقیقت راه (حق و باطل) را به انسان نمودیم (و برای اتمام حجت برای آنها رسول فرستادیم) حال خواهد هدایت پذیرد و شکر این نعمت گوید و خواهد ضلالت پذبرد نعمت را کفران کند) و یا « و اما ثمود فهدیناهم »(«و اما قوم ثمود را نیز (رسول فرستادیم و) هدایت کردیم.»).

هدایت تکوینی

هدایت تکوینی که هم از نظر مورد عام است و هم از نظر نتیجه، « الذی اعطی کل شی خلقه ثم هدی »(«خدایی که همه موجودات عالم را نعمت وجود بخشید و سپس به راه کمالش هدایت فرمود.») و خداوند هدایتش را شامل همه (با شعور و بی‌شعور) می‌کند. « الذی خلق فسوّی و الذی قدّر فهدی »(«آن خدایی که عالم را خلق کرد و همه را به حد کمال خود رسانید، آن خدایی که هر چیز را قدر و اندازه‌ای داد و به راه کمالش هدایت نمود.»).

معنای تقدیر

« تقدیر » عبارت است از: تهیه اسباب و علل تا آن اسباب و علل، موجود را به‌سوی غایت و هدفِ خلقتش سوق دهد و در این آیه، خداوند هدایت را نتیجه تقدیر گرفته است.
اشیا به‌ وسیله این هدایت (عمومی) به‌سوی هدف و اجل‌های خود سوق داده می‌شوند و هیچ موجودی از این قانون کلی مستثنا نیست و در این بین انسان به کمالش نمی‌رسد، مگر از طریق افعال اختیاری و ارادی؛ یعنی کمال نوع بشر در گرو یک سلسله افعال اختیاری است و لذاست که خداوند باید برای او یک سلسله اوامر و نواهی (شریعت)، تشریع نماید از سوی دیگر حوادث اجتماعی و فردی را ـ که برخی از آنها به انتخاب خود انسان است و برخی نه ـ برای او پدید بیاورد، تا در برخورد با این دو آنچه را در قوه و استعداد دارد، فعلیت بخشد و در آخر سعادتمند یا بدبخت گردد، لذاست که نام محنت و بلا و امتحان بر این تشریع و حوادث منطبق گردیده است.
به عبارت دیگر خداوند، آزمایشگر انسان است و تصرفات آزمایشی او، عبارت‌اند از شریعت و حوادث، که با این دو، حال انسان‌ها نسبت به آن مقصدی که دعوت دینی او را به آن سوی می‌خواند، روشن می‌گردد.

امتحان بر مبنای تربیت عامه

پس امتحان الاهی بر مبنای تربیت عامه الاهیه است و با چنین تربیتی حال هر انسان، برای خودش معلوم می‌شود که از اهل کدام خانه است؟ اهل دار ثواب است یا دار عقاب؟(«ما آنچه در روی زمین است برای زمین زینتی فریبنده قرار دادیم تا مردم را بیازماییم که کدامیک از حیث عمل بهترند»)

رفع عیوب اهل ایمان

قرآن در آیه ۱۴ و ۱۴۰ سوره آل‌عمران غرض از امتحان الاهی را این‌گو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.