پاورپوینت کامل عقلانیت اسلام ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عقلانیت اسلام ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عقلانیت اسلام ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عقلانیت اسلام ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل عقلانیت اسلام ۳۱ اسلاید در PowerPoint
پرسش:اگر برخی از احکام و مسائل اسلام با استدلالهای عقلی ما تضاد یا تناقض داشته باشد و ما برای یافتن پاسخ و راه انطباق تلاش کنیم و به پاسخ نرسیم، وظیفه چیست؟
فهرست مندرجات
۱ – پاسخ اجمالی:
۲ – عقل حجّت درونی
۳ – پاسخ تفصیلی:
۴ – تضادی میان اسلام و عقلانیت
۵ – عقل و عقلانیت از منظر فلسفهی اسلامی
۶ – روش انبیا و روش عقلانی
۷ – عدم تعارض حجت ظاهر باحجت باطن
۸ – بطلان فرض تضاداسلامواستدلالهای عقلی
۹ – برای مطالعه بیشتر
۱۰ – پانویس
پاسخ اجمالی:
عقل حجّت درونی
عقل، حجّت درونی انسانهاست که آنها را در مسیر کمال راهبری میکند و شریعت (دین)، حجت بیرونی است برای نجات انسانها از گرداب آلودگیها و سوق دادن آنها به سوی کمال و سعادت انسانی. بر این اساس ممکن نیست حجت ظاهر و باطن با یکدیگر تعارض داشته باشند. حجت به معنای دلیل و راهنماست و راهنما کسی را گویند که با طریق و مقصد و منتهای آن آشناست. البته باید توجه داشت که این دو حجّت ظاهر و باطن دو طریق مستقل و بی نیاز از هم نیستند، وقتی انسان به هدف میرسد که نهایت همسویی و هماهنگی میان این دو راهنما برقرار باشد.
از این رو در صورت عدم تطبیق اصلی از اصول عقلی با حقایق دینی، یا مقدمات و ضوابط منطقی برهان و استدلال عقلی مراعات نشده است و یا برداشت ما از گزاره ی دینی ناروا بوده است.
پاسخ تفصیلی:
تضادی میان اسلام و عقلانیت
هیچ گونه تضادی میان اسلام و عقلانیت روا نیست. البته گاه جای دادن امری خارج از قلمرو دین در حیطه ی دین یا برخوردار نبودن استدلال عقلانی از شرایط و مقدمات درست و یا گزینش معنایی خاص از عقل، ما را به سمت این ناسازگاری رهنمون میشود. برای آشنایی با وجوه مختلف این بحث، توجه به نکات زیر ضرورت دارد.
عقل و عقلانیت از منظر فلسفهی اسلامی
از امتیازات بارز انسان نیروی تفکر است. تفکر، فعالیتی درونی است که بر روی مفاهیم انجام میگیرد و بر اساس معلومات شناخته شده، مسائل مجهول حل میشود. روش تعقلی بر قیاسی که از مقدمات عقلی محض تشکیل میشود مبتنی است، مقدماتی که یا از بدیهیات اوّلیه است، یا به آنها منتهی میشود. مانند همه ی قیاسهای برهانی که در فلسفه اولی و ریاضیات و بسیاری از مسائل علوم فلسفی به کار میرود. فرق روش تعقلی و تجربی در این است که تکیهگاه روش تعقّلی، بدیهیات اوّلیه است و تکیهگاه روش تجربی، مقدمات تجربی. فلسفهیاسلامی هستیشناسی، خداشناسی و انسانشناسی را به روش تعقلی ارائه میدهد.
روش انبیا و روش عقلانی
اصولاً بین روش انبیا در دعوت مردم به حق و حقیقت و بین آنچه انسان از طریق استدلال درست و منطقی به دست میآورد، تفاوتی نیست. تنها فرق آن است که پیغمبران از مبدأ غیبی استمداد میجستند و از زلال چشمهی وحی مینوشیدند. البته آن بزرگان با این که به جهان بالا مرتبط بودند خود را تنزّل داده و به اندازهی فهم و درک مردم سخن میگفتند و از بشر میخواستند تا این نیروی فطری و همگانی را به کار برده، به استدلال و دلیل استوار و منطقی چنگ زنند. پس ساحت انبیا پاکتر از آن است که مردم را به حرکت بدون بصیرت و تبعیت کورکورانه مجبور سازند. قرآن کریم میفرماید: “بگو این راه من است، من و پیروانم با بصیرت کامل همهی مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم.”
از این رو دین و عقلانیت، یا شرعیت و حکمت که غرض و واضع و روش آنها یکی است، با هم هیچ گونه اختلاف ندارند. دین حقیقی مردم را فرا میخواند تا از روی دلیل عقلی به عالم ماورای طبیعت یقین و علم پیدا کند. عقل و نقل، در طول هم جای دارند. همان مطالب کتاب و سنّت را با دیدی عمیقتر نگریستن حکمت و فلسفه است. فلسفه و دین دو چهرهی یک حقیقت و دو نماد یک واقعیت به شمار میآیند. عقل حجت درونی انسانهاست که آنها را در مسیر کمال راهبری میکند، شریعت حجت بیرونی است برای نجات انسانها از گرداب آلودگیها و سوق دادن آنها به سوی کمال و سعادت انسانی. آن گونه که امام کاظم (ع) میفرماید: خداوند برای مردم دو حجّت قرار داده است: حجت ظاهری و حجت باطنی، اما حجت ظاهری، فرستادگان الاهی و پیامبران و امامان (ع) هستند و اما حجّت باطنی، عقلهایند.
عدم تعارض حجت ظاهر باحجت باطن
بر این اساس ممکن نیست حجت ظاهر و باطن با یکدیگر تعارض داشته باشند. حجّت به معنای دلیل و راهنماست و راهنما کسی را گویند که با طریق و مقصد و منتهای آن آشنا است. طبق روایت امام کاظم (ع) برای رسیدن به خدای واحد دو راهنما وجود دارد: راهنمایی از بیرون و راهنمایی از درون. البته باید توجه داشت که این دو حجت ظاهر و باطن دو طریق مستقل و بی نیاز از هم نیستند. وقتی انسان به هدف میرسد که نهایت همسویی و هماهنگی میان این دو راهنما برقرار باش
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 