پاورپوینت کامل عقل و ضرورت دین ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عقل و ضرورت دین ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عقل و ضرورت دین ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عقل و ضرورت دین ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل عقل و ضرورت دین ۲۹ اسلاید در PowerPoint

کلید واژه: ضرورت دین، عقل
پرسش: وقتی خدا به انسان عقل، تفکر و درایت داده تا راه خطا و گناه را بشناسد،لذا نیازی به مکتب های دینی باقی نمی ماند؟
پاسخ: «عقل»، تفکر و اندیشه برای این است که انسان نسبت به حقایق عالم هستی شناخت پیدا کند و بفهمد که خدایی هست، او انسان را خلق کرده و هدایت می‌کند و باید فقط او را عبادت و اطاعت نمود؛ و برای این است که انسان بفهمد «دین» برای رشد و کمال ضروری است، نه این که به بهانه‌ی موهبت الهی عقل، ضرورت و نیاز به دین را نفی کند.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – مفهوم دین
۲.۱ – تعریف اصطلاحی دین از دیدگاه آیت الله جوادی‌ آملی
۳ – عالم تکوین و تشریع
۳.۱ – کارکرد عقل و شرع
۳.۲ – فهم عقل از مسائل
۳.۳ – عقل کفایت از دین
۴ – عقل و وهم در قرآن
۵ – عقل و نفس حیوانی
۶ – نتیجه
۷ – پانویس
۸ – منبع

مقدمه

عقل، فطرت، ذهن، اندیشه، درایت، بصیرت… و سایر نعمات و موهبت‌های الهی به بشر، از جمله « شعور، اختیار، اراده، انتخاب »، هر یک خصوصیات، وظیفه و کاربردی دارند که نه تنها هیچ کدام ضرورت « دین الهی » را نفی نمی‌کنند، بلکه بیشتر به اثبات می‌رساند.
در جهان هیچ انسانی « بی‌ دین » نیست. بلکه تفاوت در « دین »های آنان است. هگلیسم، مارکسیسم، اگزیتانسیالیسم، فمینیسم، مدرنسیم، پست مدرنیسم… و همه‌ی « ایسم »های دیگر نیز نوعی دین هستند که با یک دیگر و سایر ادیان و از جمله دین اسلام تفاوت و گاهی تضاد و تناقض دارند.
پس، سخن گفتن از «دین»‌ و یا مخالفت با آن به صورت مطلق فقط نوعی فریب تبلیغاتی است. آنها می‌خواهند القاء کنند که «دین تو» نه! و «دین من» آری! یا «دین خدا» نه! «دین ما» آری! اما، چون این ادعا و دیکتاتوری مورد قبول افکار عمومی نخواهد بود، می‌گویند:آن چه شما دارید «دین» است و دین افیون جامعه است و یا با علم تضاد دارد و آن چه ما داریم «علم» است و علم چنین است و چنان، در حالی که آن چه کلیه‌ی مکاتب بشری ارائه داده‌اند، نظریه بوده است و نه علم!

مفهوم دین

دین به مجموعه‌ای متشکل از نوع جهان‌بینی و نگاه به عالم هستی و نیز « بایدها و نبایدها »ی منطبق با آن گفته می‌شود، خواه این جهان‌بینی الهی و اسلامی باشد و خواه مادی یا ماتریالیستی. خواه تعریف مبدأ و مقصد و چگونگی پیمودن راه و رسیدن از سوی خدا بیان و تعلیم شده باشد و خواه از سوی بشر. لذا در اسلام هم از « دین حقّ » سخن رفته است و هم از « دین باطل ».

تعریف اصطلاحی دین از دیدگاه آیت الله جوادی‌ آملی

استاد آیت الله جوادی آملی ضمن ارایه تعریف برای دین ملاک‌هایی برای حقانیت ادیان نیز ذکر می‌کند.
«دین به معنای اصطلاحی مجموعه عقاید و اخلاق و قوانین و مقرراتی است که برای اداره امور جامعه انسانی و رشد انسان‌ها باشد. گاهی همه این مجموعه حق و گاهی همه این مجموعه باطل و زمانی مخلوطی از حق وباطل است. اگرمجموعه حق باشد آن را دین حق در غیر آن صورت آن را دین باطل، یا التقاطی از حق و باطل می‌نامند. دین حق دینی است که عقاید، قوانین و مقررات آن از طرف خداوند نازل شده و دین باطل دینی است که از ناحیه غیر خداوند تنظیم و مقرر شده است».

عالم تکوین و تشریع

اگر به عالم هستی و زندگی خود با تمامی اهداف و کمالاتی که فرض می‌شود دقت شود، معلوم می‌گردد که دو حوزه‌ی « هستی و عمل » وجود دارد که در اصطلاح دینی به یکی « تکوین » و به دیگری « تشریع » گفته می‌شود.

کارکرد عقل و شرع

کار عقل شناخت عالم هستی ( عالم تکوین ) است و کار شرع تبیین بایدها و نبایدها. انسان با عقل می‌فهمد که خدا هست، او واجب الوجود است، مثل و مانند و شریک هم ندارد، سابقه نیستی و لاحقه زوال به او راه ندارد، چرا که هستی ( کمال ) عین ذات اوست، پس حی، علیم، حکیم… است و اسمای حسنی همه مال او و معرف اوست.

فهم عقل از مسائل

عقل می‌فهمد که انسان مخلوق است، ناقص است، عاشق کمال است. عقل می‌فهمد که از یک سو انسان بدون علم، آگاهی و اطلاع کامل از تمامی ذرات عالم و تأثیر و تأثر آنها بر یک‌دیگر نمی‌تواند فایده و ضرر و هر چیزی را تشخیص دهد و بهترین‌ها را برگزیند و راه کمال را سالم بپیماید؛ و از سوی دیگر بدون «الگو»، « رهبر »، « امام » و پیشوا نمی‌تواند این سفر را به سلامت طی کند، پس خدایی که علیم و حکیم است، نیاز او را به « وحی » و نیز « اسوه ، الگو ، میزان، امام» را می‌دا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.