فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word دارای ۷۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word :

ادبیات و مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) ( برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت : تحلیل ارتباط مدل تعالی EFQM و کارت امتیازی متوازن BSC) به همراه منابع و مواخذ تحقیق

فایل اصلی : Word

تعداد کل صفحات : ۶۶ صفحه +۲صفحه منابع

حجم فایل zip : 842k

فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word
فهرست مطالب به شرح زیر می باشد :

فصل دوم: مرور ادبیات در زمینه مفاهیم کارت امتیازی متوازن (BSC) ، مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) ورژن ۲۰۱۰ و ادبیات مقایسه EFQM و کارت امتیازی متوازن و بررسی زمینه هایی که دو مدل یکدیگر را پشتیبانی می کنند

۲-۱- کارت امتیازی متوازن ( BSC) 13

۲-۱-۱- استراتژی ۱۳

۲-۱-۲- اهمیت استراتژی ۱۵

۲-۱-۳- مدیریت استراتژی ۱۶

۲-۱-۴- مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک در سازمان های دولتی و غیرانتفاعی ۱۷

۲-۱-۵- اجرای راهبرد ۲۰

۲-۱-۶- کارت امتیازی متوازن نسل اول ۲۱

۲-۱-۷- کارت امتیازی متوازن نسل دوم ۲۵

۲-۱-۸- کارت امتیازی متوازن نسل سوم ۲۷

۲-۱-۸-۱- فرآیند اول – ترجمه چشم انداز ۲۸

۲-۱-۸-۲- فرایند دوم – ارتباط و برقراری ارتباط ۲۹

۲-۱-۸-۳- فرایند سوم – برنامه ریزی کسب وکار ۲۹

۲-۱-۸-۴- فرایند چهارم – باز خورد ویادگیری ۲۹

۲-۱-۹- نقشه استراتژی ۳۲

۲-۱-۹-۱- منظر مالی ۳۵

۲-۱-۹-۲- منظر مشتری ۳۵

۲-۱-۹-۳- منظر فرآیندهای داخلی ۳۹

۲-۱-۹-۴- منظر یادگیری و رشد ۴۱

۲-۲- مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) ورژن ۲۰۱۰ ۴۳

۲-۲-۱- ساختار و چارچوب معیارهای مدل EFQM 48

۲-۲-۲- ساختار اجزای مدل EFQM 49

۲-۲-۳- ارزش‌ها و مفاهیم بنیادین مدل تعالی EFQM 50

۲-۲-۴- معیارهای مدل تعالی EFQM , 2010 51

۲-۲-۴-۱- رهبری ۵۲

۲-۲-۴-۲- راهبرد ۵۲

۲-۲-۴-۳- کارکنان ۵۲

۲-۲-۴-۴- مشارکتها و منابع ۵۳

۲-۲-۴-۵- فرآیندها ، محصولات و خدمات ۵۳

۲-۲-۴-۶- نتایج مشتری ۵۳

۲-۲-۴-۶- الف – برداشت ها ۵۳

۲-۲-۴-۶- ب – شاخص های عملکردی ۵۳

۲-۲-۴-۷- نتایج کارکنان ۵۴

۲-۲-۴-۷- الف – شاخص های برداشتی ۵۴

۲-۲-۴-۷- ب – شاخص های عملکردی ۵۴

۲-۲-۴-۸- نتایج جامعه ۵۴

۲-۲-۴-۸- الف – مقیاس های اداراکی ۵۴

۲-۲-۴-۸- ب – شاخص های عملکردی ۵۵

۲-۲-۴-۹- نتایج کلیدی عملکرد ۵۵

۲-۲-۴-۹- الف – دستاوردهای راهبردی کلیدی ۵۵

۲-۲-۴-۹- ب – شاخص های عملکردی ۵۵

۲-۲-۵- امتیازها ۵۶

۲-۳- مقایسه مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) و کارت امتیازی متوازن ( BSC) و بررسی زمینه هایی که دو مدل یکدیگر را پشتیبانی می کنند ۵۸

۲-۳-۱- مقایسه دو مدل ۵۸

۲-۳-۲- زمینه هایی که دو مدل EFQMو کارت امتیازی متوازن یکدیگر را پشتیبانی می کنند ۶۴

۲-۳-۲-۱- زمینه هایی پشتیبانی از نگاه کارت امتیازی متوازن ۶۵

۲-۳-۲-۲- زمینه هایی پشتیبانی از نگاه مدل EFQM 68

۲-۳-۲-۳- ارائه چارچوبی جهت بررسی کارت امتیازی متوازن در برابر معیار های مدل EFQM 71

۵-۴- فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word
فهرست منابع ۱۴۴

۵-۴-۱- فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word
فهرست منابع فارسی ۱۴۴

۵-۴-۱- فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word
فهرست منابع انگلیسی ۱۴۵

۲-۱- کارت امتیازی متوازن ( BSC )

۲-۱-۱- استراتژی

واژه‌ی استراتژی از واژه‌ی یونانی Stretegema به معنی فرمانده‌ی ارتش مرکب از Stratos به معنای ارتش و ago به معنای رهبر گرفته شده است. در بعضی از منابع ریشه‌ی واژه‌ی استراتژی را مفهوم Stratum به معنای راه، مسیر و یا بستر رودخانه دانسته‌اند. در برخی دیگر از منابع نیز این واژه را عطف به دانش و هنر یک ژنرال قدیمی یونانی به نام استراتگوس [۱] معرفی کرده‌اند. در هر حال

مفهوم استراتژی ابتدا به معنی فن هدایت، تطبیق و هماهنگ‌سازی نیروها جهت نیل به اهداف جنگ در علوم نظامی به کار گرفته شده است. ( داوری، دردانه و شانه‌ساز زاده، محمدحسن، (۱۳۸۰)، مدیریت استراتژیک – براین کوئین، جیمز و دیگران (۱۳۸۲)، مدیریت استراتژیک )

همه سازمان ها برای موفقیت ، به مدیریت قوی ، منابع کافی ، فرآیندهای ارزش ساز ، نیروی انسانی کارآمد و … نیاز دارند ، اما آیا هیچگاه از خود پرسیده ایم برای موفقیت چه نیازی به « استراتژی» وجود دارد ؟ بعضاً ممکن است استراتژی همان برنامه بلندمدت تصور شود و وجود آن نشانه ای از دورنگری سازمان به شمار آید . امروزه عمر برخی از استراتژی ها کمتر از فاصله دو بهار است ! علاوه بر این ، ماهیت « استراتژی » با « برنامه » متفاوت است .

مفهوم استراتژی زاییده « فضای رقابتی » و « محدودیت منابع » است . رقابت و محدودیت منابع زیربنای فلسفه استراتژی به شمار می آیند . انسان در جهانی پر از محدودیت زندگی می کند . محدودیت منابع مالی ، محدودیت های زمانی و محدودیت های قوای فکری برخی از وجوه بارز این شرایط هستند . صرف منابع محدود بر موضوعات غیر اصلی ، جریمه اش واگذاری میدان رقابتی به رقیبی است که منابع (محدود ) خود را بر روی موضوعات اصلی متمرکز کرده است . موضوعاتی که نتیجه اش مزیت های بیشتری (نسبت به رقیب) را به همراه دارد . این مفهوم را می توان نوعی « اقتصاد مدیریتی » دانست که هدف آن به حداکثررسانی « منافع » در مقابل « هزینه » هاست . رویکرد استراتژی این امکان را ایجاد می کند تا با شناخت موضوعات اصلی و تمرکز بر منابع (محدود)، برای تحقق آن ها به بالاترین منافع ممکن در مقابل رقیب دست یافته شود .

ماهیت استراتژی ، تشخیص فرصت های اصلی و تمرکز منابع در جهت تحقق منافع نهفته در آن هاست . فلسفه استراتژی نشان می دهد که درونمایه اصلی « استراتژی » ، « فرصت ها » هستند . بدون دستیابی به فرصت های استراتژیک منافع استراتژیک در کار نخواهد بود .(غفاریان، صص ۴۲-۴۳)

ایگور آنسوف[۲] به عنوان اولین دانشمندی که استراتژی را از دیدگاه مدیریت بیان کرد، معتقد است هرچقدر بین اهداف و فعالیت های فعلی سازمان سازگاری بیشتری وجود داشته باشد، نرخ رشد و توسعه بزرگ‌تر و منظم‌تر خواهد بود. به عقیده‌ی این متفکر اولین موضوع در تعیین استراتژی انتخاب زمینه‌های فعالیت است که می‌بایست منطبق با اهداف باشد. از سوی دیگر مهم‌ترین مساله‌ای که باید در این انتخاب مورد توجه قرار گیرد، ایجاد رابطه‌ی مشترک بین فعالیت‌های انتخاب شده است. به نظر وی استراتژی تعیین‌کننده‌ی انجام فعالیت‌هایی است که برای دست‌یابی به اهداف ضروری به نظر می رسد. H . Igor Ansof ; 1975, P.105)).

دانشمندان و صاحب‌نظران مدیریت در سراسر دنیا تعاریف بسیاری را برای استراتژی ارائه داده‌اند

که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

به نظر چندلر[۳] استراتژی عبارت است از یک طرح واحد ، همه‌جانبه و تلفیقی که نقاط ضعف و قوت سازمان را با فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی مربوط ساخته و دست‌یابی به اهداف سازمانی را میسر می‌سازد. ( A. D. Chandler ; 1962, p.13).

تایلس[۴] استراتژی را مجموعه‌ی کاملی از سیاست‌ها و اهداف معین یک موسسه می‌داند. ( S. Tilles; ۱۹۶۳, p.112)

بنا به نظر اندروز[۵] استراتژی مفهومی است که اهداف و وظایف سازمان را مشخص نموده و الگویی را در راستای به جریان انداختن تصمیمات جهت نیل به این اهداف ارائه می‌نماید. ( رضاییان، علی (۱۳۸۰)، اصول مدیریت )

۲-۱-۲ – اهمیت استراتژی

موسسات رکنی پویا از اجتماع هستند و در داخل محیطی که متعلق به آن‌هاست زندگی می‌کنند و با آن روابط متقابلی دارند. این روابط سبب بروز همبستگی بین محیط و سازمان می‌گردد.

امروزه محیط بیرونی با شتابی روزافزون در حال تغییر است. تکنولوژی‌های موجود نیز پیش‌رفت یافته و بر پیچیدگی‌های آنها اضافه شده است. بازارها ماهیت بین‌المللی کسب کرده‌اند و باعث به‌وجود آمدن رقابت‌های شدید میان سازمان‌ها گردیده‌اند. نیازهای مصرف‌کنندگان به طور مستمر در حال تغییر بوده و فشار آن‌ها بر روی سازمان‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود، به گونه‌ای که سازمان‌ها را مجبور به پیروی از سیاست تولید بر اساس نیاز مشتری نموده است. توسعه و تحولات روزافزون در تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات دنیا را به یک دهکده‌ی کوچک تبدیل نموده است.

این تغییرات و سایر تحولاتی که بیان آن‌ها در این مقال نمی‌گنجد باعث شده است تا سیستم‌های مدیریت سنتی که تاکید خود را بر کارآیی درون سازمان قرار می‌دادند، اعتبار خود را از دست داده و

مدیران را مجبور ساخته‌اند که به محیط بیرونی و انطباق با آن توجه بیشتری نمایند. به همین دلیل سازمان‌ها برای این‌که بتوانند به حیات و روند موفقیت خویش ادامه دهند به داشتن نوآوری و برخورداری از یک ساختار مدیریتی که بتواند استراتژی‌های باز و رو به بیرون را تشکیل دهد، وابسته شده‌اند.( امیرکبیری، علی‌رضا (۱۳۸۱)، مدیریت استراتژیک )

بنابراین در چنین محیطی مدیران بایستی استراتژی مناسبی را برای سازمان خود تدوین نموده و از فوایدی که فرآیند تعیین استراتژی برای یک سازمان فراهم می‌آورد، استفاده کنند. این مزایا به شرح زیر می‌باشند:

استراتژی قبل از هرچیز امکان ارزیابی محیط و پیش‌بینی آینده را می‌دهد.

داشتن استراتژی فرصت خود ارزیابی را به موسسه می‌دهد.

استراتژی در درون سازمان به طور یک پارچه میل به اهداف مشترک و انسجام را فراهم می سازد.

استراتژی فعالیت‌ها را به یک مجرای معینی سوق می‌دهد و برای برنامه یک چارچوب مشخص تشکیل می‌دهد.

استراتژی، کیفیت تصمیمات اتخاذ شده در سازمان را افزایش می‌دهد. .( امیرکبیری، علی‌رضا (۱۳۸۱)،

مدیریت استراتژیک )

۲-۱-۳- مدیریت استراتژیک

۵-۴-فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word
فهرست منابع

۵-۴-۱- فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word
فهرست منابع فارسی

۱. آذر،عادل ومؤمنی ،منصور،۱۳۷۷،آمار و کاربرد آن درمدیریت،چاپ اول ،تهران :سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت )

۲. امیرکبیری، علی‌رضا (۱۳۸۱)، مدیریت استراتژیک، تهران: نشر نگاه دانش.

۳. براین کوئین، جیمز و دیگران (۱۳۸۲)، مدیریت استراتژیک، ترجمه‌ محمد صائبی، تهران: موسسه‌ی عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی

۴. داوری، دردانه و شانه‌ساز زاده، محمدحسن، (۱۳۸۰)، مدیریت استراتژیک، تهران: نشر آتنا

۵. دیوید، فرد آر (۱۳۸۳)، مدیریت استراتژیک، مترجمان علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی ، ۱۳۷۹ .

۶. رابرت اس ، کاپلان ، دیوید پی ، نورتون ، کتاب سازمان استراتژی محور ، ترجمه پرویز بختیاری ،انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ۱۳۸۳

۷. رابرت اس ، کاپلان ، دیوید پی ، نورتون ، نقشه استراتژی ( تبدیل داراییهای نا مشهود به پیاودهای مشهود) ، ترجمه حسین اکبری ، مسعود سلطانی ، امیر ملکی ، انتشارات گروه پژوهشی صنعتی آریانا ، ۱۳۸۴

۸. نجمی ، منوچهر وحسینی ، سیروس ، ( ۱۳۸۳)، مدل سرآمدی EFQM از ایده تا عمل ، تهران ، نشر روناس ،

۹. نویسنده بنیاد اروپایی کیفیت EFQM ، (۱۳۸۸ ) ، آشنایی با مدل تعالی سازمانی EFQM ویرایش ۲۰۱۰ ، مترجمان دکتر پیمان نوری بروجردی و امید قادری و حمید زحمتکش ، ناشر : اداره روابط عمومی بانک رفاه کارگران

۱۰. هریسون ، جفری و کارون جان ،” مدیریت استراتژیک”، ترجمه دکتر بهروز قاسمی، تهران ، چاپ دوم ، ۱۳۸۰ .

۵-۴-۲- فایل ورد کامل مبانی نظری کارت امتیازی متوازن (BSC) و مدل تعالی بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت (EFQM) 72 صفحه در word
فهرست منابع انگلیسی

A. D. Chandler; Strategy and Structure, The Mitt Press, Cambridge, Mass, 1962, p.13

Ahn, H. (2001) Applying the Balanced Scorecard concept: an experience report. Long Range Planning August, 441–۴۶۱.

EFQM Advice Booklet (00), (2000), starting out on the journey of excellence, EFQM

Ghalayini, A. M. and Nobel, J. S. (1996), The changing basis of performance measurement, international Journal of Operation and production Management, Vol. 16 No. 8, pp. 63-80.

Henrik Anderson, Garvin Lawrie and Michael shulver (2000), “The Balanced Scorecard VS. the EFQM Business Excellence Model”, 2 GC working paper available at WWW. 2gc.co.UK

H. Igor Ansof; Corporate Strategy, Penguin Books, Middlesex, 1975, P.105.

J.Michalska , ” The usage of The Balanced Score card forth estimation of the enterprises effectiveness ” . Journal of Materials Processing Technology , 2005 . pp751-758

Johnson, S., “EFQM and BSC for improving organizational performance”, Inland Revenue, 2003

Kanji (2002), “Measuring Business Excellence”, Florence KY, USA: Routledge, Taylor & Francis Group, (2002)

Kaplan, R. S. and Norton, D. P. (2001), The strategy-Focused Organization: How Balanced scorecard companies Thrive in New Business Environment, Harvard Business School Press, Boston, MA.

Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1992) The Balanced Scorecard– measures that drive performance. Harvard Business Review, January-February, pp. 71–۸۰.

Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1993), ‘‘Putting the Balanced Scorecard to work’’, Harvard Business Review, September-October, pp. 134-42.

Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1996a) Translating strategy into action – the Balanced Scorecard. Harvard Business School Press, Boston.

Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (1996b), ‘‘Using the Balanced Scorecard as a trategic management system’’, Harvard Business Review, January-February, pp. 75-85.

Kaplan R. and Norton D., “Strategy maps, converting intangible assets into tangible outcomes”, Harvard Business School Press, Boston, MA USA ۲۰۰۴.

Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (2000), ‘‘Having Trouble With Your Strategy Then Map It’’, Harvard Business Review, September-October, pp. 134-42.

Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (2004) Strategy Maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes. Harvard Business School Press, Boston.

Kaplan, R.S. and Norton, D.P. (2005), ‘‘The Office Of Strategy’’, Harvard Business Review, September-October, pp. 72-80.

Management and Business Encyclopedia, pp. 4119-4128, 2001

Mc Adam, R. and O”neill, E. (1999) “Taking a critical perspective to the European business excellence model using a balanced scorecard approach: a case study in the service sector”, Managing Service Quality, 9(3): 191-7.

Michael Porter; Competitive Strategy, New York, The Free Press, 1980

Niven, P.R. (2002) Balanced Scorecard Step-by-step: Maximizing Performance and Maintaining Results. John Wiley & Sons, Inc., New York

Olve, N.G. and Sjostrandy, A. (2002) The balanced Scorecard, Express EXPRESS EXEC. COM

Otley, D. T. (1999), Performance management: a framework for management control system research, Management Accounting research,10(1), 363-382.

Papalexandris.A , Ioannou.G , Prastacos.G , Soderquist.K ,”An Integrated Methodology for

Putting the Balanced Scorecard into Action ” , European Management Journal Vol. 23, No. 2, pp. 214–۲۲۷, ۲۰۰۵.

Ralph F. Smith, Business Process Management and the Balanced Scorecard, John Wiley & Sons, 2007

Rigby, Darrell, K. (2001) Management Tools, Global Results: Annual Survey of senior Executives , Brains and company 2001 Management Tools and Techniques survey profiles the usage and effectiveness of management tools among 451 companies in 22 countries around the world

Rohm & Halbach – Howard & Larry- Developing And Using Balanced Scorecard Performance Systems – Balanced Scorecards Institute 2005

Wongrassamee, P. D. Gardiner, J. E. L. simmons (2003), Performance measurement tools:the BSC and the EFQM Excellence Model”, MEASUEING BUSINESS EXCELLENCE, 7(1), 14-29.

با تشکر از خرید شما – موفق باشید


[۱] Strategos

[۲] Igor Ansoff

[۳] Chandler

[۴] Tilles

[۵] Andrews

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.