پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه:عقل، مخلوق، اولین مخلوق.
پرسش:منظور از “اول ما خلق الله العقل”، چیست؟
پاسخ:

فهرست مندرجات

۱ – چیستی عقل
۲ – عقل، صادر نخستین
۳ – دیدگاه عرفان
۴ – پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint همان نور محمدی صلی الله علیه وآله است.
۵ – پانویس
۶ – منبع

چیستى عقل

عقل (در اصطلاح فلسفه و ملک و فرشته در اصطلاح شرعى و قرآنى) جوهرى است که هم ذاتاً مجرد است و هم فعلاً. نه خودش جوهر مادى و جسمانى است و نه براى انجام دادن کارهایش محتاج است به این که با بدن یا جسمى همانند بدن مرتبط باشد و آنرا به منزله ابزارى به کار گیرد؛ چه در طبیعت و چه در ماوراء طبیعت. به این نوع موجود مجرد، “مجرد تام” نیز مى‌ گویند. عقل در موجودات طبیعت تأثیر مى‌ گذارد ولى خود به هیچ وجه از آنها تأثیر نمى‌ پذیرد. اساساً موجود مجرد تام، ثابت محض است و هیچ نوع تغییر و تغیر و حرکتى در آن راه ندارد و چون زمان، اندازه حرکت و تابع آن است، مجرد تام از زمان هم فارغ است و نسبت دادن زمان به آن بى‌ معنا است. توجه به این نکته ضرورى است که عقل به معناى “موجود مجرد تام” را نباید با “عقل انسان” که یکى از قواى نفس است و با آن تفکر و اندیشه مى‌ کند، اشتباه کرد.
البته همان گونه که جهان آفرینش و عالم مخلوقات از یک جهت به سه عالم کلى عالم ماده و عالم مثال و عالم عقل تقسیم مى‌ شود، ادراکات انسان نیز به ادراک حسی و ادراک خیالی و ادراک عقلی (کلى) تقسیم شده و نفس انسانى در هر مرتبه‌ اى از ادراک، با عالم مناسب همان مرتبه، ارتباط برقرار مى‌ نماید. از این رو نفس و قوه‌ى ادراکى انسان در مرتبه‌ ى ادراک کلیات با عالم مجردات محض (عالم عقل) در ارتباط بوده و به تناسب ظرفیت وجودى خود از آن عالم، کسب فیض مى‌نماید.

عقل، صادر نخستین

همه حکماى الهى، اعم از مشائین و اشراقیون و معتقدان حکمت متعالیه بر این امر اتفاق نظر دارند که عالم عقلى وجود دارد و این عالم، واسطه در ایجاد عالم مادون مى‌ باشد (اگر چه اختلاف نظریاتى درباره تعداد عقول و نیز نحوه کثرت عقول وجود دارد) حال برترین موجود عقلى، همان “پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint” یا “صادر نخستین” است که اولاً واحد؛ ثانیاًبالفعل؛ ثالثاً وجودش متوقف بر ماده ومدت و استعداد نیست؛ رابعاً در ایجاد و تأثیر جز به ذات الهى به چیز دیگرى نیازمند نمى‌باشد.
از اصولى که در بحث علت و معلول در فلسفه به اثبات رسیده، اصل “سنخیت علت و معلول” است. به مقتضاى این اصل، معلول جلوه و ظهور و تجلى علت است و در واقع، مرحله نازله‌ ى علت خود به شمار مى‌ رود. بر اساس اصل یاد شده، هر چه علت اعلى و اشرف باشد، معلول نیز وجودش عالى‌ تر و شریف‌ تر خواهد بود و برترین و قوى‌ ترین علت، برترین و قوى‌ ترین معلول را خواهد داشت. در پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint، همه کمالات حق تعالى ظهور یافته است. این موجود کامل‌ ترین موجود عالم امکان است و در میان ممکنات، از همه شریف‌تر و کامل‌ تر و بسیط تر و قوى‌ تر است. اما در عین حال، نسبت به واجب تعالى عین نیاز و فقر و وابستگى وجودى است و از این رو صادر اول با همه‌ ى شدت وجودى، توأم با نقصان ذاتى و محدودیت امکانى است. محدودیتى که لازمه‌ ى معلول بودن و مخلوق بودن اوست. این محدودیت امکانى، مرتبه وجودى پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint رامشخص ساخته و به آن تعین مى‌ دهد و نیز مستلزم ماهیت امکانى مى‌ باشد، زیرا ماهیت، حدّ وجود است و لذا هر موجود محدودى، داراى ماهیت است.
پاورپوینت کامل عقل اول ۲۷ اسلاید در PowerPoint اگر چه یک واحد شخصی است. اما نوعى کثرت در آن وجود دارد و همین کثرت است که صدور کثیر را از آن ممکن مى‌ سازد. برخلاف واجب تعالى که هیچ کثرتى در ذاتش راه ندارد.

دیدگاه عرفان

همان طور که موضوع عرفان برتر از موضوع فلسفه است. قواعد فلسفى که در عرفان طرح مى‌ شود صبغه خاص عرفانى خود را داراست که رقیق‌تر و دقیق‌تر از سبک فلسفى آن مى‌ باشد. صدور که از عناصر اصلى قاعده “الواحد” مى‌ باشد، معناى خاص خود را در فلسفه به صورت “ایجاد”، “علیت” و مانند آن داراست و هرگز به اوج معناى عرفانى آن که همانا “تجلى”، “تشأن”، “ظهور” و مانند آن باشد، نمى‌ رسد.وقتى عناصر محورى در قاعده مزبور در فلسفه و عرفان فرق کرده و معانى آن‌ها در عرفان برتر از مفاهیم آنها در فلسفه باشد، چه اینکه اصل قانون علیت در فل

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.