پاورپوینت کامل عظمت بهشت به وسعت آسمانها و زمین ۲۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عظمت بهشت به وسعت آسمانها و زمین ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عظمت بهشت به وسعت آسمانها و زمین ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عظمت بهشت به وسعت آسمانها و زمین ۲۳ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل عظمت بهشت به وسعت آسمانها و زمین ۲۳ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: بهشت، جهنم، زمین، آسمان، سماوات، دوزخ، جنت.
پرسش: وسعت بهشت به گستردگی تمام آسمانها و زمین است، در این صورت پس دوزخ کجا است؟! نقل شده است که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در پاسخ به این پرسش فرمود: زمانی که روز میآید، پس شب کجا است؟ آیا جابجایی شب و روز با تداخل مکانی دوزخ و بهشت قابل مقایسه است؟
پاسخ اجمالی: آیاتی که گستردگی بهشت را به وسعت آسمانها و زمین مقایسه میکند، در صدد بیان مبالغه در وسعت و گستردگی بهشت است؛ زیرا چیزی نزد مردم وسیعتر از آسمان و زمین شناخته شده نیست، تا بتوان بهشت را با آن مقایسه نمود و روایتی که از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در این زمینه نقل شده، معنایش میتواند آن باشد که زندگی در آخرت جای تزاحم و تمانع نیست؛ یعنی این روایت اشاره به آن دارد که عرصه قیامت مثل دنیا محل تزاحم نیست که اگر شیءای مکانی را اشغال کرد، جای دیگری نباشد، بلکه در آخرت آسمان و زمین در عین اینکه ظرف بهشتاند، در همان حال ظرف جهنم نیز هستند.
فهرست مندرجات
۱ – مبالغه در بیان وسعت بهشت
۲ – روایت پیامبر
۲.۱ – توجه به قصور فهم پرسشگر
۲.۲ – معارضه به مثل
۲.۳ – تزاحم و تمانع در آخرت
۲.۴ – دوزخ در اختیار بهشتیان
۳ – پانویس
۴ – منبع
مبالغه در بیان وسعت بهشت
قرآن کریم انسانها را به بهشت مژده داده و در بیان یکی از ویژگیهای آن میفرماید: بشتابید به سوی بهشتی که وسعتش به اندازه آسمانها و زمین است: «وَ سارِعُوا اِلی مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْاَرْضُ…» و «و سابِقُوا اِلی مَغْفِرَهٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَ جَنَّهٍ عَرْضُها کَعَرْضِ السَّماءِ وَ الْاَرْضِ». آنچه را که مفسران در ارتباط با این آیات گفتهاند؛ آن است که قرآن کریم در اینجا در صدد بیان مبالغه در وسعت و گستردگی بهشت است؛ زیرا چیزی نزد مردم وسیعتر از آسمان و زمین شناخته شده نیست، تا بتوان بهشت را با آن مقایسه نمود. نظیرش در جاوید بودن بهشت نیز آمده است: «خالِدِینَ فِیها ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْاَرْضُ»، به دلیل آنکه طولانیترین چیزها از جهت بقا و جاودانگی نزد مردم همین آسمان و زمین است؛ لذا آنان را بر اساس شناختشان از آسمان و زمین مخاطب قرار داد؛ بنابراین منظور از عرض در این آیه، عرض در برابر طول نیست، بلکه کنایه از وسعت و عظمت بهشت است.
روایت پیامبر
با توجه به این تفسیر، نیازی به توجیه دیگری برای آیات فوق نیست با این وجود روایت ضعیفی از پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نقل شده است که حضرتشان در پاسخ به اینکه اگر بهشت به اندازه آسمانها و زمین است، پس دوزخ کجا است؟ مطلب دیگری را بیان داشته و پاسخی نقضی ارائه فرمودند که آنگاه که روز فرا میرسد، شب کجا است؟!
بههرحال، صرف نظر از سند روایت، در نگاه محتوایی و با توجه به اینکه درک مقایسه بهشت و دوزخ با شب و روز دشوار است، توضیحاتی برای آن ارائه شده است:
توجه به قصور فهم پرسشگر
شاید پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با توجه به قصور فهم پرسشگر که عالمی وسیعتر و عالیتر از همین عالم دنیا و وسعت آن برایش قابل درک نبود، اجمالاً میخواهد به او بفهماند که عالم آخرت و بهشت و جهنم و لو اینکه جسمانی است، لکن نمیتوان آنرا به عالم دنیا مقایسه نمود؛ زیرا که عالم آخرت فوق عالم دنیا و محیط بر آن است. حتی میتوان گفت که این تشبیهی که در آیه شده که عرض بهشت مثل عرض آسمانها و زمین است، کنایه از این است که وقتی عرض
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 