پاورپوینت کامل عریان شدن حضرت موسی ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل عریان شدن حضرت موسی ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل عریان شدن حضرت موسی ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل عریان شدن حضرت موسی ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل عریان شدن حضرت موسی ۲۷ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: عریان شدن موسی علیهالسلام، کشف عورت، عصمت، بهانهجویی بنیاسرائیل، آزار و اذیت موسی.
پرسش: حدیثی درباره موسی ـ علیهالسلام ـ در برخی تفاسیر وجود دارد، مبنی بر اینکه وی روزی در حالت عریان به دنبال یک سنگ میگشت تا خود را بپوشاند. آیا این حدیث حقیقت دارد؟
پاسخ: درباره آیه: “یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ آذَوْا مُوسی فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا”، تفاسیر گوناگونی وجود دارد. ماجرای کشف عورت حضرت موسی ـ علیهالسلام ـ یکی از این تفاسیر است. اما اثبات چنین تفسیری برای این آیه کمی بعید به نظر میرسد. این در حالی است که اگر تفسیر مورد نظر در این آیه اثبات شود، باز هم اشکالی در مورد عصمت آن حضرت به وجود نمیآید؛ چون اولاً: این امر غیر اختیاری بوده است و ثانیاً: کشف عورت از حضرت موسی ـ علیهالسلام ـ در آن حالت که همه بر او عیب و نقص میگذاشتند، باعث شد تا دید و نظر مردم عوض شود. لذا نهتنها این قضیه موجب تنفر و در نتیجه نقض عصمت نمیشود، بلکه خود به نوعی از نفرت و تهمت مردم نیز جلوگیری میکند.
فهرست مندرجات
۱ – آیه ۶۹ سوره احزاب
۲ – تفاسیر
۲.۱ – أ. روایتی از امام علی
۲.۲ – ب. باحیا بودن حضرت موسی
۲.۳ – ج. روایتی از ابوالعالیه
۲.۴ – د. روایتی از ابومسلم
۲.۵ – و. آزار و اذیت حضرت موسی
۳ – بیان یک حکم کلی از تفاسیر فوق
۴ – دلایل رد تفاسیر دوم و چهارم
۵ – پاورپوینت کامل عریان شدن حضرت موسی ۲۷ اسلاید در PowerPoint
۵.۱ – روایتی از امام صادق
۵.۲ – نکته
۶ – ناسازگاری کشف عورت موسی با مقام نبوت
۶.۱ – دیدگاه علمای شیعه
۶.۲ – دیدگاه طبرسی
۷ – بیان چند نکته
۷.۱ – اولاً
۷.۲ – ثانیاً
۸ – نتیجه بحث
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
آیه ۶۹ سوره احزاب
در آیه ۶۹ سوره احزاب، آمده است: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَکُونُوا کَالَّذِینَ آذَوْا مُوسی فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید! مباشید مانند آنهایی که موسی ـ علیهالسلام ـ را رنجانیده، پس خدا او را تبرئه نمود از آنچه که گفتند».
تفاسیر
این آیه تفاسیر گوناگونی دارد؛ از جمله:
أ. روایتی از امام علی
علی ـ علیهالسلام ـ و ابن عباس و جبائی میگویند: موسی و هارون علیهماالسلام بالای کوهی رفتند و هارون در آنجا از دنیا رفت، پس بنیاسرائیل گفتند تو هارون را کشتهای، لذا خداوند فرمان داد به فرشتگان که جنازه او را بردارند تا بنیاسرائیل او را دیده و ملائکه مرگ او را خبر دهند تا بدانند که هارون مرده است و خدا موسی را از تهمت قتل هارون تبرئه نمود.
ب. باحیا بودن حضرت موسی
حضرت موسی ـ علیهالسلام ـ آدم خجول و باحیایی بود که در موقع غسل بهتنهایی در جای خلوتی غسل میکرد. بنیاسرائیل گفتند که موسی ـ علیهالسلام ـ خودش را در هنگام غسل مخفی نمیکند، مگر برای نقص و عیبی که در بدن اوست، زمانی که حضرت برای غسل لباسش را درآورد و روی سنگی گذاشت، سنگ لباسش را برد و موسی رفت که لباسش را بگیرد، بنیاسرائیل او را برهنه دیدند که زیباترین مردم است از جهت اندام، پس خدا بدین وسیله او را تبرئه نمود از آنچه که بنیاسرائیل میگفتند.
ج. روایتی از ابوالعالیه
ابوالعالیه میگوید: قارون یک زن بدنامی را اجیر کرد و به او پول داد که حضرت موسی را در حضور مردم متهم کند که با او نعوذ باللَّه زنا کرده، و خدا او را رسوا کرد و موسی ـ علیهالسلام ـ را از این تهمت تبرئه نمود.
د. روایتی از ابومسلم
ابومسلم میگوید: ایشان او را رنجانیدند از جهتی که نسبت سحر و دیوانگی و دروغ به او دادند، بعد از آن که آن آیات و معجزههای نهگانه را از او دیدند.
و. آزار و اذیت حضرت موسی
بهانهجوییهای بنیاسرائیل یکی دیگر از عوامل آزار موسی ـ علیهالسلام ـ بود. گاه تقاضا میکردند خدا را به آنها نشان دهد، گاه میگفتند غذای یک نواخت (من و سلوی) برای ما مناسب نیست، و گاه میگفتند ما حاضر نیستیم وارد بیتالمقدس شویم و با ” عمالقه” بجنگیم، تو و پروردگارت بروید و آنجا را فتح کنید تا ما وارد شویم.
بیان یک حکم کلی از تفاسیر فوق
با وجود این پنج تفسیر نمیتوان قضاوتی قطعی در مورد مقصود آیه کرد. اما آنچه نزدیکتر به معنای آیه است بیان یک حکم کلی و جامع است؛ زیرا بنیاسرائیل از جنبهها
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 