پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: فلسفه نبوت، لزوم بعثت، فلسفه بعثت، بعثت، بعثت انبیاء.
پرسش: ضرورت و لزوم بعثت انبیا از نگاه دروندینی (قرآن) و بروندینی چیست؟
پاسخ:
مسئله پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint انبیا تنها با برهان عقلی اثبات میشود. اگر با آیات و روایات و دلایل نقلی به اثبات آن بپردازیم، مشکل دور لازم میآید؛ زیرا در این صورت اثبات پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint انبیا بر آیات و روایات توقف دارد و اثبات حجیت آیات و روایات نیز به پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint انبیا متوقف است.
این مطلب مورد اتفاق متکلمان شیعه و معتزله است؛ ولی اشاعره که منکر حسن و قبح عقلیاند به استدلال عقلی در این مسئله توجه نکردند؛ زیرا لازمه این استدلال قبول حسن و قبح عقلی است.
فهرست مندرجات
۱ – اثبات بعثت انبیا با عقل
۲ – بعثت انبیا در قرآن
۲.۱ – دوری از طاغوت
۲.۲ – پرهیز از بت پرستی
۲.۳ – پیروی نکردن از نقس
۲.۴ – برپایی عدالت
۲.۵ – تعلیم کتاب و حکمت
۲.۶ – خارج شدن از تاریکیها
۲.۷ – اتمام حجت بر مردم
۲.۸ – زنده کردن آدمیان
۲.۹ – امر به معروف و نهی از منکر
۲.۱۰ – رفع اختلافها
۲.۱۰.۱ – دیدگاه علامه طباطبایی
۳ – بعثت انبیا در روایات
۳.۱ – روایتی از امام صادق
۴ – بعثت انبیا از دیدگاه متکلمان
۴.۱ – دیدگاه مصباح یزدی
۴.۲ – دیدگاه ابن سینا
۵ – شبهات منکران بعثت انبیا
۵.۱ – شبهه اول
۵.۱.۱ – پاسخ
۵.۲ – شبهه دوم
۵.۲.۱ – پاسخ
۵.۳ – شبهه سوم
۵.۳.۱ – پاسخ بخش اول
۵.۳.۲ – پاسخ بخش دوم
۵.۳.۳ – سخنان امام علی
۵.۳.۴ – آیات مربوط به امتحان الهی
۶ – پانویس
۷ – منبع
اثبات بعثت انبیا با عقل
مسائل و مباحث کلامی و اعتقادی از جهت روششناسی یکسان نیستند. پارهای از آنها فقط با استدلال عقلی، و برخی دیگر فقط با دلایل نقلی، و دسته سوم، با براهین عقلی و دلایل نقلی اثبات پذیرند.
مسئله پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint انبیا تنها با برهان عقلی اثبات میشود. اگر با آیات و روایات و دلایل نقلی به اثبات آن بپردازیم، مشکل دور لازم میآید؛ زیرا در این صورت اثبات پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint انبیا بر آیات و روایات توقف دارد و اثبات حجیت آیات و روایات نیز به پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint انبیا متوقف است.
این مطلب مورد اتفاق متکلمان شیعه و معتزله است؛ ولی اشاعره که منکر حسن و قبح عقلیاند به استدلال عقلی در این مسئله توجه نکردند؛ زیرا لازمه این استدلال قبول حسن و قبح عقلی است.
بعثت انبیا در قرآن
شایان ذکر است که تمسک ما به آیات قرآنی و روایات پیشوایان دین در مسئله پاورپوینت کامل ضرورت بعثت ۶۵ اسلاید در PowerPoint انبیا، از باب تعبد و استدلال به دلایل نقلی نیست؛ بلکه گاه میتوان از این آیات و روایات براهین عقلی استخراج کرد؛ به عبارت دیگر، با نگاه بیروندینی به قرآن، نیازمندی به پیامبر را، به صورت عقلی میپذیریم؛ به هر حال، قرآن از زوایای گوناگونی بعثت انبیا را لازم و ضروری شمرده است و مسائلی هم چون: تثبیت و تکمیل توحید، امیدواری به قیامت، رفع اختلاف، فصل خصومت، اجرای عدالت در جامعه بشری، اتمام حجت، تزکیه، تعلیم کتاب و حکمت و…را به عنوان فلسفه بعثت پیامبران بیان نموده است. به آیات ذیل توجه میکنیم:
دوری از طاغوت
«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ اُمَّه رَسُولاً اَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ»؛ ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب نمایید.
پرهیز از بت پرستی
«وَاِلَی عَاد اَخَاهُمْ هُوداً قَالَ یاقَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ مَا لَکمْ مِنْ اِله غَیرُهُ اَفَلاَ تَتَّقُونَ»؛ و به سوی قوم عاد برادرشان، هود را (فرستادیم) گفت: ای قوم من! (تنها) خدا را پرستش کنید که جز او معبودی برای شما نیست. آیا پرهیزکاری نمیکنید؟!
انبیا، علاوه بر تشویق مردم به عبادت خداوند و اجتناب از طاغوت و بتهای ساختگی، پرهیز از طاغوت و بت نفس را نیز توصیه میکردند، که بدترین بت، بت نفس آدمی است. تبعیت از هوا و هوس و تمایلات نفسانی، آدمی را از قرب الهی و صراط مستقیم دور میسازد و به انحراف و اعوجاج میکشاند و انسانها در عصر جدید بیشتر از گذشته گرفتار بتپرستیاند. تاریخ گواهی میدهد که هرگاه مردم از انبیا فاصله گرفتند، گرفتار شرک و طاغوت شدند.
پیروی نکردن از نقس
«یا دَاوُدُ اِنَّا جَعَلْنَاک خَلِیفَه فِی الْاَرْضِ فَاحْکم بَینَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلاَ تَتَّبِعِ الْهَوَی فَیضِلَّک عَن سَبِیلِ اللَّهِ اِنَّ الَّذِینَ یضِلُّونَ عَن سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یوْمَ الْحِسَابِ»؛ ای داود! ما تو را خلیفه (و نماینده خود) در زمین قرار دادیم؛ پس میان مردم به حق داوری کن و از هوای نفس پیروی مکن که تو را از راه خدا منحرف سازد؛ کسانی که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شدیدی به خاطر فراموش کردن روز حساب دارند.
چه بسیار احکامی که اگر انسان بخواهد از طریق تجربه، به حسن و قبح و بایستی و نبایستی آن پی ببرد، گرفتار ضرر جبران ناپذیر بشود؛ حقایقی که، به یک معنا، تجربهناپذیرند و با تجربه آنها گوهر آدمی متلاشی میشود؛ مثل، روابط جنسی که در اسلام حکم به محدودیت آن آمده است، اگر حکمش به دست تجربه بشری نهاده شود، ارزش ذات و گوهر انسانی را تنزل میدهد و بعد از کشف ضررهای آزادی جنسی، توان جبرانش از بشر گرفته میشود.
برپایی عدالت
«لَقَدْ اَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَینَاتِ وَاَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْکتَابَ وَالْمیزَانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»؛ ما رسولان خود را به دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند.
تعلیم کتاب و حکمت
«کمَا اَرْسَلْنَا فِیکمْ رَسُولاً مِنْکمْ یتْلُوا عَلَیکمْ آیاتِنَا وَیزَکیکمْ وَیعَلِّمُکمُ الْکتَابَ وَالْحِکمَه وَیعَلِّمُکمْ مَا لَمْ تَکونُوا تَعْلَمُونَ»؛ همانگونه که رسولی از خودتان در میان شما فرستادیم، تا آیات ما را بر شما بخواند و شما را پاک کند و به شما کتاب و حکمت بیاموزد و آنچه را نمیدانستید به شما یاد دهد.
خارج شدن از تاریکیها
«کتَابٌ اَنزَلْنَاهُ اِلَیک لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ اِلَی النُّورِ بِاِذْنِ رَبِّهِمْ اِلَی صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمیدِ»؛ کتابی است که بر تو نازل کردیم، تا مردم را از تاریکیها به سمت روشنایی، به فرمان پروردگارشان در آوری، به سوی راه خداوند توانا و ستوده.
اتمام حجت بر مردم
«رُسُلاً مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ لِئَلاَّ یکونَ لِلنَّاسِ عَلَی اللّهِ حُجَّه بَعْدَ الرُّسُلِ وَکانَ اللّهُ عَزِیزاً حَکیماً»؛ پیامبرانی که بشارتدهنده و بیمدهنده بودند، تا بعد از این پیامبران، حجتی برای مردم بر خدا باقی نماند؛ و خداوند توانا و حکیم است.
زنده کردن آدمیان
«یا اَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ اِذَا دَعَاکمْ لِمَا یحْییکمْ»؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید؛ خدا و پیامبرش را اطاعت کنید، هنگامی که شما را به سوی چیزی میخواند که شما را حیات میبخشد.
امر به معروف و نهی از منکر
«الَّذِینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی الْاُمِّیَ الَّذِی یجِدُونَهُ مَکتُوباً عِندَهُمْ فِی التَّورَاه وَالْاِنْجِیلِ یاْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکرِ وَیحِلُّ لَهُمُ الطَّیبَاتِ وَیحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبَائِثَ وَیضَعُ عَنْهُمْ اِصْرَهُمْ وَالْاَغْلاَلَ الَّتِی کانَتْ عَلَیهِمْ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی اُنْزِلَ مَعَهُ اُوْلئِک هُمُ الْمُفْلِحُونَ»؛ همانها که از فرستاده خدا، پیامبر امّی، پیروی میکنند؛ پیامبری که صفاتش را، در تورات و انجیلی که نزدشان است، مییابند؛ آنها را به معروف دستور میدهد و از منکر باز میدارد؛ اشیای پاکیزه را برای آنها حلال میشمرد و ناپاکیها را تحریم میکند و بارهای سنگین و زنجیرهایی را که بر آنها بود، برمیدارد؛ پس کسانی که به او ایمان آوردند و حمایت و یاریاش کردند و از نوری که با او نازل شده پیروی نمودند، آنان رستگاراناند.
رفع اختلافها
«کانَ النَّاسُ اُمَّه وَاحِدَه فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنْذِرِینَ وَاَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتَابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النَّاسِ فِیما اخْتَلَفُوا فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ اِلاَّ الَّذِینَ اُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَیناتُ بَغْیاً بَینَهُمْ فَهَدَی اللّهُ الَّذِینَ آمَنُوا لِمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِاِذْنِهِ وَاللّهُ یهْدِی مَنْ یشَاءُ اِلَی صِرَاط مُسْتَقِیم)؛ مردم، قبل از بعثت انبیا، یک امت بودند. خداوند به جهت اختلافی که در میان آنان پدید آمد، انبیایی به بشارت و انذار برگزید و با آنان کتاب را به حق نازل فرمود، تا طبق آن در میان مردم و در آنچه اختلاف کردهاند حکم کنند، این بار در خود دین و کتاب اختلاف کردند و این اختلاف پدیدار نشد، مگر از ناحیه کسانی که انگیزه حسادت داشتند. در این هنگام بود که خدا کسانی را که ایمان آوردند، در مسائل مورد اختلاف، به سوی حق رهنمون شد و خدا هر که را بخواهد به صراط مستقیم هدایت میکند.
دیدگاه علامه طباطبایی
مرحوم علامه طباطبایی، در تفسیر المیزان، جلد دوم، ذیل این آیه میفرماید: انسان به حسب فطرتش اجتماعی و تعاونی است و در آغاز اجتماعش یک امت بود؛ اما همان فطرت وادارشان کرد تا برای جذب منافع خود با یکدیگر اختلاف نمایند. در این جا برای برطرف کردن اختلافها به وضع قوانین نیازمند شدند. این قوانین لباس دین به خود پوشاند و مستلزم بشارت و انذار و ثواب و عقاب گردید، تا مردم از آن طریق مهذّب گردند؛ و به همین سبب، پیامبران مبعوث شدند؛ و رفته رفته، در دین نیز اختلاف پدیدار شد، شعبهها و حزبها پیدا شد؛ ولی این اختلافها بعد از تشریع دین، به جز دشمنی و ظلم و طغیان، منشا دیگری ندارد؛ پس اختلافها دو قسم است: نخست، اختلاف در دین، که سرمنشأ آن ستمگری و طغیان است، و دوم، اختلافی که منشاش فطرت و غریزه بشری است. اختلاف دوم که همان اختلاف در امر دنیاست، باعث تشریع دین شد؛ و خدا به وسیله دین خود، عدهای را به سوی حق هدایت کرد و حق را روشن ساخت؛ پس دین الهی تنها وسیله سعادت برای نوع بشر است و حیات بشری را اصلاح مینماید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 