پاورپوینت کامل شناخت خداوند ۵۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل شناخت خداوند ۵۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شناخت خداوند ۵۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل شناخت خداوند ۵۱ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل شناخت خداوند ۵۱ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: شناخت، شناخت حصولی، شناخت حضوری، شناخت خدا، علم، عقل، قلب، حجاب، فطریات.
پرسش: آیا شناخت خدا برای بشر ممکن است؟ تا چه حدی و ارزش این شناخت چقدر است؟
پاسخ: انسان میتواند از راههای مختلف به شناخت خدا دست یابد، این شناخت ممکن است از راه عقل باشد و یا از راه دل. گاهی همچون حکیم و فیلسوف از طریق علم حصولی و با استعانت از حس و عقل برای مطلوب خود استدلال نموده و آن را میفهمد و گاه، همانند عارف، از راه علم حضوری به نظارهی معشوق مینشیند و آن را شهود مینماید؛ مثلاً برای پی بردن به وجود آتش، گاه ممکن است از راه دودی که از آن متصاعد میگردد به چنین فهمی دست یابد و زمانی هم با مشاهدهی خود آتش به وجود آن عالم میشود و وقتی هم با سوختن بخشی از بدنش در آتش، وجود آن را مییابد و احساس میکند.
به هر حال در این دو روش، یعنی علم حصولی و حضوری، گاهی راه و رونده و هدف یکی است؛ مانند اینکه شخص از مطالعه در آیات الهی و نظم موجود در آنها به خدا برسد و گاهی اینگونه نیست و رونده و راه یکی است و یا راه و هدف یکی است. آنجا که فرد با شناخت نفس خود به خدا میرسد؛ از قبیل قسم دوم و در جایی که با تأمل در اسما و صفات الهی به پاورپوینت کامل شناخت خداوند ۵۱ اسلاید در PowerPoint نایل میگردد، از نوع سوم است.
فهرست مندرجات
۱ – ابزار شناخت
۲ – اقسام شناخت
۳ – معنای شناخت حصولی و حضوری
۴ – بیان دو نکته درباره اثبات یا نفی خدا
۵ – گونههای شناخت حضوری
۶ – علم حضوری موجودات نسبت به خداوند
۷ – دیدگاه محقق طوسی درباره مراتب شناخت
۸ – معنای برهان و عرفان
۹ – حالتهای سیر سالک
۹.۱ – ۱. حالت اول
۹.۲ – ۲. حالت دوم
۹.۲.۱ – سخنی از حضرت علی
۹.۲.۲ – نمونهای از آیه قرآن
۹.۳ – ۳. حالت سوم
۹.۳.۱ – نمونهای از آیات قرآن
۹.۳.۲ – سخن امام حسین در دعای عرفه
۹.۳.۳ – سخنی از امام صادق
۱۰ – مراد از وجودات امکانی
۱۱ – اقسام علم
۱۱.۱ – معنای علم بسیط
۱۱.۲ – معنای علم مرکب
۱۲ – ضروری بودن پاورپوینت کامل شناخت خداوند ۵۱ اسلاید در PowerPoint
۱۳ – حجاب و اقسام آن
۱۳.۱ – تفاوت حجاب ظلمانی با حجاب نورانی
۱۴ – چیستی حجاب میان خدا و مخلوقاتش
۱۵ – محدوده علم هر عالِم
۱۵.۱ – سخنی از حضرت علی
۱۶ – اقسام فطریات انسان
۱۷ – معنای راه تنبیه و راه تعلیل
۱۸ – منابعی برای مطالعه بیشتر
۱۹ – پانویس
۲۰ – منبع
ابزار شناخت
ابزار شناخت عبارتند از: حس، عقل و قلب.
حواس ظاهری، صرفاً با عوارض و ظواهر اشیا سر و کار دارند و به عمق آنها نفوذ نمیکنند و بهرغم گستردگی و کثرت معرفتهایی که به انسان میدهند، از نظر زمانی و مکانی محدودند.
عقل، نیروی ویژهای است که اساسیترین کار آن، درک مفاهیم کلی است و به این معنا، شئون و نقشهای بسیاری دارد که از جمله کارهای او استدلال است.
اما ابزار شناخت، منحصر در این دو نبوده و انسان میتواند از راه دل و قلب به معارف عظیمی دست یابد و آنچه دیگران با استدلال بدان میرسند، شهود کند. عرفا در پی شناخت خدا از این طریقاند.
اقسام شناخت
به لحاظ دیگر، در یک تقسیمبندی کلی، معرفت یا حصولی است و یا حضوری و شهودی.
معنای شناخت حصولی و حضوری
شناخت حصولی، از راه مفاهیم ذهنی با توجه به استدلالات عقلی و فلسفی به دست میآید و معرفت حضوری، معرفتی است بدون واسطه قرار گرفتن معنا، مفهوم و صورت ذهنی که واقعیت معلوم نزد درککننده حاضر است. معرفت حضوری (از قبیل معرفتهای عرفانی و شهودی) است که واقعیت خارجی شیء مورد شهود قرار میگیرد.
البته در شناخت حصولی (عقلی) از مقدمات حسی و تجربی هم میتوان بهره برد؛ مثلاً از طریق تفکر در نشانههای خدا یا نظم موجود در جهان به شناختی از خدا رسید که از اقامهی براهین سادهای به دست خواهد آمد؛ ولی در مواردی که انسان بخواهد به شناخت بیشتری دست یابد، لازم است که از مقدمات عقلی محض کمک بجوید.
بیان دو نکته درباره اثبات یا نفی خدا
به هر حال باید توجه داشت که:
اولاً، براساس پژوهشهای آزمایشگاهی و دستاوردهای علوم تجربی صرف، نمیتوان خدا را اثبات یا نفی نمود؛ چون دست تجربهی حسی بسی کوتاهتر از آن است که به دامان ماورای طبیعت دراز شود. پس شناخت حسی بهتنهایی راهگشا نیست؛ بلکه باید در مقدمات استدلال اخذ شود.
ثانیاً، اگرچه در متون اسلامی نسبت به مطالعهی آیات آفاقی سفارش شده است و از طرفی، به خاطر استدلالی بودن این روش، شناخت عقلی محسوب میشود، اما نباید از این نکته غفلت نمود که مطالعهی در مخلوقات و آثار صنع و حکمت الهی، فقط نشان میدهند که دست توانا و دانایی است که جهان را میگرداند؛ اما خود او چه وصفی دارد؟ آیا قائم به ذات است یا… از این روش به دست نمیآید.
گونههای شناخت حضوری
و اما شناخت حضوری، سهگونه متصور است: أ. علم حضوری علت به معلول؛ ب. علم حضوری شیء مجرد به ذات خودش؛ ج. علم حضوری معلول به علت.
علم حضوری موجودات نسبت به خداوند
علم حضوری موجودات، نسبت به خداوند تعالی از دو قسم اول نیست و از نوع سوم است و انسان به مقدار قصور و محدودیتی که دارد از ادراک خدا محروم میباشد و بهرغم اینکه آن ذات مقدس به همه نزدیک است، اما دیگران به خاطر اینکه تا چه مقدار با قصور و محدودیت همراه هستند، در مراتبی مختلف از قرب و بعد نسبت به او قرار دارند.
دیدگاه محقق طوسی درباره مراتب شناخت
محقق طوسی (ره) در مراتب شناخت، مثال خوبی دارند و میفرمایند: مراتب شناخت خدا مانند مراتب شناخت آتش است که پایینترین مرتبه علم درباره آتش، شنیدن اوصاف آتش از کسی، مرتبهی دوم، علم از راه دود آتش، مرتبهی سوم، احساس حرارت و نور آتش و آخرین مرتبه، سوختن و خاکستر شدن در آتش است.
معنای برهان و عرفان
نکتهای که تذکر آن در اینجا ضروری به نظر میرسد، این است که در بحث شناخت به لحاظ متعلَّق، گاهی سخن از اثبات وجود خداست و گاهی پیرامون خصوصیات وجودی او، و در هر دو صورت، انسان هم میتواند از اندیشه کمک بجوید و هم از دل، هم به سراغ علم حصولی برود که بفهمد و هم به سراغ علم حضوری که ببیند، اولی را “برهان” گویند و دومی را “عرفان”؛ البته راهی که در برهان فلسفی متداول است، به ارزشمندی یافتههای عرفان نیست.
حالتهای سیر سالک
به هر حال، چه از راه عقل و چه از راه دل، از سه روش میتوان به شناختی از خدا رسید. به عبارت دیگر سیر سالک یا اندیشمند، که در مسیری حرکت میکند و به مقصد میرسد، از سه حال خارج نیست:
۱. حالت اول
رونده (سالک)، راه (مسلک) و هدف (مسلوک الیه) جدا از هماند؛ مثل اینکه انسان با مطالعه و مشاهده نظم و هماهنگی جهان آفرینش و اینکه همه نیازمندند و به یک بینیاز تکیه میکنند و جهان مبدئی دارد، به مقصد برسد و آیاتی از قرآن مردم را به این راه دعوت میکند.
۲. حالت دوم
رونده، عین راه است مثلاً انسانی در عالم درون مطالعه میکند که من کیستم؟ از کجا آمدهام و چرا ارادهها و ارادتهای من در اختیار من نیست؟ چرا نمیتوانم شبستان دل را مهار کنم که خاطرهای بدون اذن من پر نکشد…؟ او از این طریق به خدا میرسد.
سخنی از حضرت علی
حضرت علی ـ علیهالسلام ـ به این راه، اینگونه اشاره میفرمایند: “خدا را از سست شدن ارادههای قوی، گشوده شدن گرههای دشوار و درهم شکسته شدن تصمیمها، شناختم” یا “من عرف نفسه فقد عرف ربه”.
نمونهای از آیه قرآن
یا در قرآن آمده: “ای مؤمنین در بستر جانتان سیر کنید و بر شماست که جانتان را بشناسید و از مسیر جانتان جدا نشوید”. این راه، عمیقتر و سودمندتر از راه اول است.
۳. حالت سوم
راه، عین هدف است؛ یعنی رونده که انسان عارف یا اندیشمند است، با دقت در مقصد، مقصود را مییابد. این راه عمیقترین راه است؛ چون از مرحلهی سیر آفاقی و انفسی گذشته و با دقت در شاهد مطلق میفهمد که شاهد مطلق خداست.
نمونهای از آیات قرآن
“آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است” اول، او مشهود و شناخته میشود و بعد دیگران و جهان بیکران، چون او
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 