پاورپوینت کامل شکوه حضرت زهرا ۴۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل شکوه حضرت زهرا ۴۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شکوه حضرت زهرا ۴۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل شکوه حضرت زهرا ۴۰ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل شکوه حضرت زهرا ۴۰ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: پاورپوینت کامل شکوه حضرت زهرا ۴۰ اسلاید در PowerPoint سلاماللهعلیها، خطبه فدکیه، ابوبکر، فدک، خلافت، امام علی علیهالسلام.
پرسش: چرا حضرت زهرا سلاماللهعلیها، پس از خانهنشین شدن امام علی علیهالسلام، هم از مردم گلایه و شکوه میکند و هم از خود امیر المؤمنین علیهالسلام؟
پاسخ: حضرت زهرا ـ سلاماللهعلیها ـ با اینکه نسبت به اوضاع و شرایط جامعه آگاهی داشت و میدانست که مردم اهل کمک کردن و یاری رساندن به اهل بیت علیهمالسلام نیستند، اما با توجه به عوامفریبی انجام شده در ارتباط با فدک و مسئله خلافت و وانمود کردن اینکه همه این کارها با نظر و تأیید مردم انجام شده؛ حضرت زهرا برای اتمام حجت، بیتفاوتی مردم نسبت به سرنوشت جامعه اسلامی، بیان سوز دل و … روی سخن خود را متوجه مردم کرده و آنان را مورد خطاب قرار داده است.
اما شکوه و گلایه حضرت فاطمه ـ سلاماللهعلیها ـ از خانهنشین شدن امام علی ـ علیهالسلام ـ و برخورد منفعلانه علی ـ علیهالسلام ـ در برابر غاصبان فدک، اولاً: برای نشان دادن کارهای زشت غاصبان و فهماندن اینکه چه ظلمهایی روا شده است؛ ثانیاً: به منظور دلسوزی و ابراز همدردی با همسرش.
فهرست مندرجات
۱ – عوامفریبی ابوبکر
۱.۱ – دلایل حضرت زهرا در سرزنش مردم
۱.۱.۱ – أ. برای اتمام حجت
۱.۱.۲ – ب. بیتفاوتی اقشار مردم
۱.۱.۳ – ج. بیان سوز دل
۱.۱.۴ – د. هشدار نسبت به رها کردن تکیهگاه محکمی مانند علی
۲ – شکوه حضرت فاطمه
۲.۱ – أ. خطاب بهمنظور توبیخ
۲.۲ – ب. خطاب به منظور دلسوزی
۳ – پانویس
۴ – منبع
عوامفریبی ابوبکر
یک. پس از اینکه حضرت زهرا سلاماللهعلیها در خطبه فدکیه در مقابل مردم با ابوبکر درباره ستمهای انجامشده محاجه کرد و او را محکوم نمود، ابوبکر با استفاده از نوعی دیپلماسی عوامفریبانه، سخنانی در مدح و تعریف آن حضرت اظهار داشت و جریان غصب فدک و لوازم آن را منتسب به درخواست مردم نمود و وانمود کرد که گویا همه این کارها را مردم تأیید کردهاند.
دلایل حضرت زهرا در سرزنش مردم
حضرت زهرا ـ سلاماللهعلیها ـ پس از این عوامفریبی و استفاده ابزاری از مردم، به دلایل و انگیزههایی روی سخن خود را به مردم کرده و آنان را مورد خطاب قرار داده است. وی در این خطبه میفرماید: من نسبت به اوضاع و شرایط جامعه آگاهی داشتم و میدانستم که شما مردم اهل کمک کردن و یاری رساندن به ما نیستید، اما به دلایلی ـ که ذکر میشود ـ برای شما خطابه ایراد میکنم و شما را مورد عتاب و سرزنش قرار میدهم:
أ. برای اتمام حجت
«فَالْتَفَتَتْ فَاطِمَهُ عَلَیْهَا السَّلَامُ النَّاسَ وَ قَالَتْ: مَعَاشِرَ النَّاسِ! الْمُسْرِعَهَ إِلَی قِیلِ الْبَاطِلِ،.. »؛ پس حضرت فاطمه سلاماللهعلیها رو به مردم کرده و فرمود: ای مردم مسلمان که شتابان به سخن باطل (پذیرفتن باطل) روی آوردید؛ یعنی ای کسانی که در پذیرفتن باطل شتاب کردید. این آدمهایی که این همه پای منبر پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ بودند و مجاهدتهای علی علیهالسلام را دیده بودند، اما همین که عدهای در سقیفه جمع شدند و قدرت را به دست گرفتند، همه آن فضیلتها را فراموش کردند و به سراغ باطل رفته و حق را تنها گذاشتند.
حضرت در اینجا میفرماید: ای کسانی که کارهای خلاف را میبینید، ولی چشم روی هم میگذارید و برای اینکه تکلیف را از دوش خود بردارید آنها را توجیه میکنید: «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلی قُلُوبٍ أَقْفالُها)»؛ آیا در قرآن دقت و اندیشه نمیکنید؟ یا اینکه بر دلها قفلها زده شده است.
حضرت فاطمه ـ سلاماللهعلیها ـ با استشهاد از آیات قرآن، کوردلی و ناآگاهی مردم حاضر در مسجد را مورد نکوهش قرار داده و تأکید میکند که چرا قدری فکر نمیکنید و کارهای حاکمیت را با دیده بصیرت و تدبر نمیبینید و آنها را با موازین قرآن و ارزشهای اسلامی مقایسه نمیکنید؟: «وَ شَرَّ مَا مِنْهُ اعْتَضَتُّم»؛ و بد چیزی را عوض گرفتید.
ب. بیتفاوتی اقشار مردم
«حَتَّی حَبَسَتْنِی قَیْلَهٌ نَصْرَهَا»؛ تا آنجا که انصار یاری خود را از من دریغ داشتند.
ظاهر عبارت این است که خشونتهای ابوبکر سبب شد که مهاجر و انصار حاضر نشدند به من کمک کنند. وقتی حکومت با دختر پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ با آن همه فضیلت و موقعیت و سابقه و عزت چنین کند که حتی قطعهزمینی را که توسط شخص پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ به دخترش بخشیده شده بود مصادره کند، دیگر تکلیف دیگران روشن است. طبیعی است که در چنین شرایطی اکثر مردم میترسند و سکوت اختیار میکنند: «وَ الْمُهَاجِرَهُ وَصْلَهَا»؛ و مهاجران وصلت و ارتباط خویش با من را نادیده گرفتند.
با وجود اینکه مهاجرین با اهل بیت ـ علیهمالسلام ـ ارتباط دیرینه داشتند و در سختیهای دوران مکه در کنار پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ بودند و همه با هم از مکه به مدینه هجرت کردیم، اما دشمنی ابوبکر و جوسازی او و طرفدارانش باعث شد که آنان هم از حق من دفاع نکنند و ساکت بنشینند.
ج. بیان سوز دل
سپس حضرت زهرا ـ سلاماللهعلیها ـ در ادامه کلام خود میفرماید: این را به شما بگویم که اگر من این خطبه را برایتان خواندم و راجع به فدک و حقوق غصبشده خودم و شوهرم به شما خطاب کردم و مورد سرزنشتان قرار دادم، به این جهت نبوده که به شما امید داشته باشم تا به من و علی ـ علیهالسلام ـ کمک بکنید. ما دیگر شما را شناختهایم و میدانیم که شما برای دفاع از حق، خود را به خطر نمیاندازید، بلکه میخواهم سوز دل خود را ظاهر کنم. این است که میفرماید: «أَلَا وَ قَدْ قُلْتُ الَّذِی قُلْتُ عَلَی مَعْرِفَهٍ مِنِّی بِالْخَذْلَهِ الَّتِی خَامَرَتْکُم»؛ آگاه باشید! همانا گفتم آنچه را که در اینجا گفتم، درحالیکه شناخت داشتم از شما به اینکه کمک نکردن و ترک یاری حق، با ذات شما عجین و آمیخته شده است.
خیانت و ترک وفایی که شعار شما شده: «وَ الْغَدْرَهِ الَّتِی اسْتَشْعَرَتْهَا قُلُوبُکُمْ»، و در دلتان جای گرفته است. در نتیجه من میدانستم که شما اهل کمک کردن و یاری رساندن به ما نیستید، اما اینکه شما را مورد خطاب قرار میدهم به جهت بیان درد و سوز دل و جوشش نفس
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 