پاورپوینت کامل سیره پیامبر در برخورد با مفاسد ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سیره پیامبر در برخورد با مفاسد ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سیره پیامبر در برخورد با مفاسد ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سیره پیامبر در برخورد با مفاسد ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل سیره پیامبر در برخورد با مفاسد ۵۰ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: سیره پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، جرایم، مفاسد اجتماعی.
پرسش: پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در مقابله با جرایم و مفاسد اجتماعی چهگونه برخورد میکردند؟
پاسخ: هدف پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) از مبارزه با مفاسد اجتماعی، رساندن انسان و جامعه بشری به فلاح و رستگاری است. برخی روشهای مهمی که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در مبارزه با جرایم و مفاسد اجتماعی و هدایت مردم انجام میدادند، عبارتاند از: تعلیم و تربیت مردم، مبارزه با خرافات، مدارا و گذشت، مبارزه با فقر به عنوان اقدامی برای پیشگیری از جرم و گناه، مجازات و اجرای حدود الهی و… .
فهرست مندرجات
۱ – هدف پیامبر از مبارزه با مفاسد
۲ – روشهای مهم پیامبر
۳ – مبارزه با جهل و نادانی
۳.۱ – نمونهای از آیات
۳.۱.۱ – آیه ۹ سوره زمر
۳.۱.۲ – آیه ۱۱۴ سوره طه
۳.۲ – بیان یک روایت
۳.۳ – روایتی دیگر
۴ – مبارزه با سنن جاهلی و خرافات
۴.۱ – نمونهای از آیات
۴.۱.۱ – آیه ۱۳۸ سوره انعام
۴.۱.۲ – آیات ۳۶ تا ۴۰ سوره احزاب
۴.۲ – بیان یک روایت
۵ – مدارا و گذشت
۵.۱ – روایتی از پیامبر
۵.۲ – روایتی دیگر
۵.۳ – بیان یک نمونه
۶ – مبارزه با فقر
۶.۱ – نمونهای از آیات
۶.۱.۱ – آیه ۳ و ۴ سوره قریش
۶.۱.۲ – آیه ۸۸ سوره مائده
۶.۱.۳ – آیه ۱۷۲ سوره بقره
۶.۱.۴ – آیه ۵۱ سوره مؤمنون
۶.۲ – حدیثی از پیامبر
۶.۳ – دیدگاه آبراهام مزلو
۶.۴ – دیدگاه اسلام
۷ – مجازات و اجرای حدود الهی
۸ – پانویس
۹ – منبع
هدف پیامبر از مبارزه با مفاسد
کشف سیره نبوی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در برخورد با مفاسد و رسیدگی به جرایم یکی از نیازهای حیاتی جوامع اسلامی است، و توجه و عمل به سیره و روش پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میتواند راهگشای بسیاری از مشکلات امروزی بشریت باشد. پرداختن به تمام زوایای سیره نبوی از حوصله این مقاله خارج است؛ اما به طور خلاصه مواردی بیان میشود.
باید دانست که هدف رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) از مبارزه با مفاسد اجتماعی، رساندن انسان و جامعه بشری به فلاح و رستگاری است؛ زیرا انسان موجودی است که برای رسیدن به سعادت و خوشبختی نیازمند الگو و اسوه نیکو میباشد که بتواند با پیروی از او عقل و فطرت خود را شکوفا کند و زمینه خوشبختی خویش را فراهم نماید. برای رفع این نیاز حیاتی، خداوند متعال، پیامبرش را به عنوان اسوه حسنه معرفی مینماید: «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه لمن کان یرجوا الله و الیوم الآخر و ذکر الله کثیرا»؛ «مسلما برای شما در زندگی رسول خدا سرمشق نیکویی بود، برای آنها که امید به رحمت خدا و روز رستاخیز دارند و خدا را بسیار یاد میکنند».
بر این اساس مسلمانان موظف هستند که تمام ابعاد شخصیت حضرت را مورد تحقیق قرار دهند تا مقدمه پیروی از ایشان برای آنان فراهم آید.
روشهای مهم پیامبر
در اینجا برخی روشهای مهمی که پیامبر گرامی اسلام در مبارزه با جرایم و مفاسد اجتماعی و هدایت مردم انجام میدادند، بیان میشود:
مبارزه با جهل و نادانی
از جمله اقدامات اساسی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در مبارزه با مفاسد، تعلیم و تربیت مردم بود. تعلیم و تربیت، عبارت است از: مجموعهای از اعمال عمدی و هدفدار یک انسان (مربی) بر انسان دیگر (متربی)؛ برای ایجاد صفتهای اخلاقی و علمی یا مهارتهای حرفهای. به سخن دیگر، تعلیم و تربیت فراهم کردن زمینهها و عوامل شکوفاسازی استعدادهای آدمی است، در جهت رشد و تکامل اختیاری او به سوی هدفهای مطلوب و بر اساس برنامهای سنجیده.
یکی از برنامههای پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در تحقق تعلیم و تربیت مردم، آگاهی دادن به مردم و مبارزه با جهل و نادانی است.
اسلام به عنوان یک آیین همهجانبه و کامل، با توجه به ابعاد جسمی و روحی انسان و نیازهای واقعی او، برای علم و آگاهی ارزش ویژهای در نظر گرفته است و همانگونه که نقش بنیادی ایمان در جهت رشد و تعالی انسانها را مطرح کرده، بر نقش اساسی علم در رابطه با پویایی فردی و اجتماعی تأکید کرده است. قرآن کریم در آیات متعددی به ارزش علم و مقام بلند دانشمندان اشاره کرده، جهل و نادانی را بهشدت مورد نکوهش قرار داده است.
نمونهای از آیات
آیه ۹ سوره زمر
در آیهای خطاب به پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرماید: «و قل رب زدنی علما»؛ «بگو: پروردگارا بر دانش من بیفزای».
آیه ۱۱۴ سوره طه
در جای دیگر نیز علم را به عنوان ارزش، وجه تمایز دانایان و نادانان معرفی کرده و میفرماید: «قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون»؛ «بگو، آیا آنهایی که میدانند، با آنهایی که نمیدانند، برابرند».
بیان یک روایت
در روایتی آمده است: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) وارد مسجد شدند؛ دو حلقه جمعیت را مشاهده نمودند که در یکی مردم مشغول عبادت بودند و در دیگری مشغول تعلیم و تعلم. پیامبر فرمود: «هر دو گروه به خیر هستند؛ ولی من برای تعلیم فرستاده شدهام». سپس حضرت در جمعی که مشغول کسب علم بودند حضور پیدا کردند.
روایتی دیگر
پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) برای کسب علم چنان اهمیت قائل بودند که در جنگ بدر فرمود: «هر اسیری که بتواند ده نفر از اطفال را باسواد نماید، آزاد میگردد».
مبارزه با سنن جاهلی و خرافات
سنتهای جاهلی ریشه بخش عمدهای از مفاسد و گناهان اجتماعی است؛ لذا رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) تلاش گسترده تبلیغی و عملی انجام دادند تا آنها را از صحنه زندگی مردم محو نمایند.
نمونهای از آیات
آیاتی از قرآن کریم به گوشههایی از این خرافات اشاره میکند، که دو نمونه بیان میشود:
آیه ۱۳۸ سوره انعام
«و گفتند: این قسمت از چهارپایان و زراعت (که مخصوص بتها است، برای همه) ممنوع است و جز کسانی که ما بخواهیم ـ به گمان آنها ـ نباید از آن بخورند! و (اینها) چهارپایانی است که سوار شدن بر آنها (بر ما) حرام شده است! و (نیز) چهارپایانی (بود) که (هنگام ذبح،) نام خدا را بر آن نمیبردند، و به خدا دروغ میبستند (و میگفتند: این احکام، همه از ناحیه اوست.) بهزودی (خدا) کیفر افتراهای آنها را میدهد!».
از جمله خرافات آنان در زمان جاهلیت آن بود که قسمتی از شتران را از نظر احترام و رعایت حال آنها از باربری و استفاده از شیر و گوشت آنها خود را محروم نموده و آنها را به بتها اختصاص میدادند و میگفتند از گوشت آنها نباید کسی استفاده کند جز مردان و زنان از خوردن گوشت آنها محروم بودند، و نیز قسمتی از محصول کشت خود را برای بتها قرار میدادند.
آیات ۳۶ تا ۴۰ سوره احزاب
آیات ۳۶ تا ۴۰ سوره احزاب به یکی از صحنههای مبارزاتی آن حضرت برای کوبیدن سنتهای غلط جاهلی اشاره میکند. یکی از سنن جاهلی این بود که دختران اشراف نباید به ازدواج طبقه فقیر درآیند و سنت الهی در این موضوع این بود که ملاک برتری، تقواست. پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) برای نشاندن این سنت الهی به جای آن سنت جاهلی، زینب، دختر عمه خود را که از طبقه اشراف جامعه بود، به عقد زید بن حارثه که غلام آزادشدهای بود، درآورد.
بیان یک روایت
عرب جاهلی اعتقادات و کردارهای خرافی فراوانی داشت که پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) با همه آنها به مبارزه پرداختند. آن حضرت به همین موضوع اینگونه اشاره میکنند: «تمام آداب و رسوم جاهلیت را زیر پایم قرار دادم».
مدارا و گذشت
دین اسلام مدارا با توده مردم ـ اعم از مخالف و موافق ـ را ضروری میداند و عفو و گذشت از اساسیترین اصول دین اسلام، و اوصاف پسندیده اخلاقی در
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 