پاورپوینت کامل سیاست‌های نظامی در حکومت امام مهدی ۶۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سیاست‌های نظامی در حکومت امام مهدی ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سیاست‌های نظامی در حکومت امام مهدی ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سیاست‌های نظامی در حکومت امام مهدی ۶۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل سیاست‌های نظامی در حکومت امام مهدی ۶۴ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: حکومت امام مهدی، دولت مهدوی.
پرسش: پاورپوینت کامل سیاست‌های نظامی در حکومت امام مهدی ۶۴ اسلاید در PowerPoint (علیه‌السّلام) چیست؟

فهرست مندرجات

۱ – ویژگی‌های قیام مهدوی
۱.۱ – انقلاب فراگیر فرهنگی
۱.۲ – نصرت ویژه الهی
۱.۳ – مبهم بودن وضعیت جنگی قیام
۲ – سیاست‌های جنگی امام مهدی
۲.۱ – بهره‌گیری از نیروهای جوان
۲.۱.۱ – جوان‌گرایی در ادیان الهی
۲.۱.۲ – توانمندی جسمی و روحی
۲.۱.۳ – بهره‌گیری از تجربه سال‌خوردگان
۳ – نقش زنان در قیام مهدوی
۳.۱ – زن بودن برخی یاران امام
۳.۲ – رجعت برخی از بانوان
۴ – ساز و برگ نظامی در قیام مهدوی
۴.۱ – انواع احادیث ابزار نظامی قیام مهدی
۴.۱.۱ – شمشیر
۴.۱.۲ – چهارپایان
۴.۱.۳ – دوازده هزار زره
۴.۲ – ارزیابی احادیث
۴.۳ – علت بکار‌گیری شمشیر
۴.۳.۱ – استعمال در معنای حقیقی
۴.۳.۱.۱ – شمشیرهای عجیب یاران مهدی
۴.۳.۱.۲ – نماد ابزار جنگی روز
۵ – قاطعیت حضرت مهدی بعد از ظهور
۵.۱ – برخورد با مدعیان دروغین
۵.۲ – ریشه‌کن کردن فتنه
۶ – حفظ ارزش‌های اخلاقی
۷ – پانویس
۸ – منبع

ویژگی‌های قیام مهدوی

پیش از اشاره به سیاست نظامی دولت مهدوی، چند نکته قابل توجّه است:

انقلاب فراگیر فرهنگی

تحوّل عظیمی که در نظام سیاسی جهان، در آینده تاریخ به رهبری امام مهدی (علیه‌السّلام) پدید می‌آید، کودتا نیست که قدرت نظامی در آن سرنوشت‌ساز باشد؛ بلکه یک انقلاب عمیق و فراگیر فرهنگی است که زمینه‌های آن، در طول تاریخ به تدریج در جامعه فراهم گردیده است. اصلی‌ترین حکمت غیبت ایشان (همان‌طور که پیش از این، تبیین شد)، این است که بسترهای لازم برای تحقّق چنین انقلاب فراگیری فراهم گردد.

نصرت ویژه الهی

بی‌شک، نصرت ویژه الهی، در پیروزی نهضت جهانی امام عصر (علیه‌السّلام) نقش مؤثّری دارد؛ امّا این بدان معنا نیست که پس از فراهم شدن بسترهای اجتماعی، این نهضت از طریق اعجاز به پیروزی می‌رسد و نیازی به قدرت نظامی و سیاست‌های صحیح جنگی ندارد؛ بلکه سنّت الهی ایجاب می‌کند که قدرت نظامی نیز در کنار نصرت الهی و زمینه اجتماعی، در پیروزی نهضت مهدوی مؤثّر باشد. احادیثی که قیام امام مهدی (علیه‌السّلام) را گزارش کرده‌اند نیز مؤیّد این نظریه‌اند.

مبهم بودن وضعیت جنگی قیام

اطّلاعات ما در‌باره امکانات و تجهیزات نظامی، و سیاست‌های جنگی در قیام مهدوی، بسیار محدود است. روایاتی که در این باره به ما رسیده، اطّلاعات کامل و متقنی را در اختیار ما قرار نمی‌دهند. به نظر می‌رسد نه ضرورت ایجاب می‌کرده و نه حکمت اقتضا می‌کرده که اطّلاعات دقیق نظامی این قیام، پیش‌گویی شود. از این‌رو، آنچه به‌طور کلّی می‌توان در این باره مطرح کرد، این است که سیاست‌های اصولی امام مهدی (علیه‌السّلام) در جنگ، همان سیاست جنگیِ پیامبر (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله) و امام علی (علیه‌السّلام) است؛

سیاست‌های جنگی امام مهدی

امّا برخی از سیاست‌های جنگی امام مهدی (علیه‌السّلام) که به‌طور خاص در احادیث به آنها اشاره شده، عبارت‌اند از:

بهره‌گیری از نیروهای جوان

بر پایه شماری از احادیث، اکثر قریب به اتّفاق سپاهیان امام مهدی (علیه‌السّلام) را جوانان تشکیل می‌دهند. از امام علی (علیه‌السّلام) روایت شده که فرمود:
«انَّ اصحابَ القائِمِ شَبابٌ لا کُهولَ فیهِم الّا کَالکُحلِ فِی العَینِ، او کَالمِلحِ فِی الزّادِ، وَ اَقَلُّ الزّادِ المِلحُ؛ یاران قائم، جوان‌اند و پیران میان آنان نیستند، جز به‌اندازه سرمه چشم یا نمک در توشه که کمترین‌ اندازه را میان ره توشه دارد.»
در باره سیاست بهره‌گیری از نیروهای جوان در انقلاب جهانی حضرت مهدی (علیه‌السّلام) چند نکته قابل توجّه است:

جوان‌گرایی در ادیان الهی

از نگاه قرآن و احادیث اهل بیت (علیهم‌السلام)، جوانی، بهارِ خودسازی و سازندگی است. از این‌رو، جوان‌گرایی، سیاستی است حکیمانه که در همه ادیان الهی مورد توجّه بوده است.
خداوند سبحان، پیامبران خود را از میان جوانان، انتخاب کرده است. پیامبر خاتم (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله) نیز برای جذب قشر جوان به آیین اسلام، اهمّیت ویژه‌ای قائل بود. از‌این‌رو، غالب هواداران ایشان در آغاز بعثت، جوانان بودند. نخستین نماینده فرهنگی پیامبر (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله)، یعنی مُصعَب بن عُمَیر، جوانی نورس بود. نخستین فرماندار پیامبر (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله) پس از فتح شهر مکّه، جوانی ۲۱ ساله به نام عتّاب بن اُسَید بود.
همچنین آخرین کسی که پیامبر (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله) او را به فرماندهی سپاه اسلام برای جنگ با روم منصوب کرد، جوانی هجده ساله به نام اُسامه بود و مهم‌تر آن‌که ایشان، در سال پایانی عمر شریف خود، از طرف خداوند متعال، ماموریت یافت تا امام علی (علیه‌السّلام) را که در آن وقت، جوانی تقریباً ۳۲ ساله بود، برای رهبری آینده جهان اسلام، معرّفی کند و پیامبر (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله) نیز در غدیر خم، این فرمان الهی را اجرا کرد.
امام مهدی (علیه‌السّلام) نیز هنگام قیام، با آن که صدها سال از عمر شریفش گذشته، با شکل و شمایل جوان ظاهر می‌شود و سیاست جوان‌گرایی در یاران و کارگزاران در حکومت مهدوی، از جمله سپاهیان، یکی از سیاست‌های اصولی است.

توانمندی جسمی و روحی

سپاهیان امام مهدی (علیه‌السّلام)، افزون بر برخورداری از نشاط و شادابیِ جوانی، از نظر جسمی و روحی نیز، فوق العاده نیرومند هستند. در این باره از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل شده که فرمود:
«وَ انَّ الرَّجُلَ مِنهُم لَیُعطی قُوَّهَ اربَعینَ رَجُلاً، وَ انَّ قَلبَهُ لَاَشَدُّ مِن زُبَرِ الحَدیدِ، وَ لَو مَرّوا بِجِبالِ الحَدیدِ لَقَلَعوها؛ به هر یک از آنان (سپاهیان قائم)، نیروی چهل مرد عطا می‌شود و دلش از پاره آهن، محکم‌تر است و اگر بر کوه‌های آهن بگذرند، آنها را از جا می‌کَنَند.»
در حدیث دیگری از امام صادق (علیه‌السّلام) در باره ویژگی‌های یاران امام مهدی (علیه‌السّلام) آمده است:
«لُیوثٌ بِالنَّهارِ، رُهبانٌ بِاللَّیلِ، کَاَنَّ قُلوبَهُم زُبَرُ الحَدیدِ، یُعطَی الرَّجُلُ مِنهُم قُوَّهَ اربَعینَ رَجُلاً، لا یَقتُلُ احَداً مِنهُم الّا کافِرٌ او مُنافِقٌ، وَ قَد وَصَفَهُمُ اللَّهُ تَعالی بِالتَّوَسُّمِ فی کِتابِهِ العَزیزِ بِقَولِهِ: «اِنَّ فِی ذَ لِکَ لَاَیَتٍ لِّلْمُتَوَسِّمِینَ؛ . شیرانِ روز و شب‌زنده‌دارانِ شب هستند و گویی دل‌هایشان پاره‌های آهن است. به هرکدام از مردانشان، نیروی چهل مرد داده شده و هیچ یک از آنان را جز کافر یا منافق نمی‌کشد و خداوند متعال، آنها را به نشانه‌شناسی و فراست، توصیف کرده است، آن‌جا که در کتاب عزیزش فرموده است: «بی‌گمان، در این، نشانه‌هایی برای نشانه‌شناسان است».
این حدیث، دلالت دارد بر این که سپاهیان امام مهدی (علیه‌السّلام)، علاوه بر توانمندی جسمی و روحی، از بینش و بصیرتی فوق‌العاده برخوردارند که در برخورد با دشمنان، اشتباه نمی‌کنند. از‌این‌رو، جز کسانی که سزاوار قتل هستند، به دست آنها کشته نمی‌شوند.

بهره‌گیری از تجربه سال‌خوردگان

سیاست جوان‌گرایی در حکومت امام مهدی (علیه‌السّلام)، قطعاً به معنای استفاده نکردن مطلق از سال خوردگان نیست. بر پایه احادیث فراوانی، شمارِ قابل توجّهی از سال‌خوردگان که از دنیا رفته‌اند، هم زمان با قیام ایشان، زنده می‌شوند و تعدادی از آنها در شمار ۳۱۳ تن یاران ویژه امام (علیه‌السّلام) هستند که در مناصب کلیدی، اجرایی و قضایی منصوب می‌شوند.

نقش زنان در قیام مهدوی

بر پایه شماری از احادیث، زنان نیز در قیام جهانی امام مهدی (علیه‌السّلام) شرکت دارند که جمعی از آنها جزو کسانی هستند که پس از مرگ، رجعت کرده‌اند:

زن بودن برخی یاران امام

در حدیثی از امام باقر (علیه‌السّلام)، تعداد پنجاه زن در شمارِ خواصّ اصحاب امام مهدی (علیه‌السّلام) ذکر شده‌اند:
«یَخرُجُ المَهدِیُّ مِنهَا [المَدینَهِ] عَلی سُنَّهِ موسی خائِفاً یَتَرَقَّبُ، حَتّی یَقدَمَ مَکَّهَ…وَ یَجی ءُ وَاللَّهِ ثَلاثُمِئَهٍ وَ بِضعَهَ عَشَرَ رَجُلاً، فیهِم خَمسونَ امرَاَهً یَجتَمِعونَ بِمَکَّهَ عَلی غَیرِ میعادٍ، قَزَعاً کَقَزَعِ الخَریفِ، یَتبَعُ بَعضُهُم بَعضاً، وَ هِیَ الآیَهُ الَّتی قالَ اللَّهُ: «اَیْنَ مَا تَکُونُواْ یَاْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَمِیعًا؛ مهدی از مدینه به همان‌گونه که موسی بیم‌ناک و مراقب بیرون رفت، بیرون می‌آید تا به مکّه برسد…و به خدا سوگند، سیصد و ده و‌ اندی نفر می‌آیند که پنجاه زن در میان آنان هستند. همه آنان بی‌آن‌که وعده‌ای در میان باشد، مانند ابرهای پراکنده پاییزی از هر سو گِرد می‌آیند و پشت سرِهم می‌رسند، و این، همان آیه الهی است: «هر جا که باشید، خداوند همه شما را می‌آورد ».
بی‌شک، تعدادی که در این حدیث به آن اشاره شده، شمارِ یاران خاصّ امام مهدی (علیه‌السّلام) است؛ وگر‌نه، تعداد همه یاران ایشان، خیلی بیش از اینهاست. این مطلب در برخی از احادیث نیز، مورد تاکید قرار گرفته است.

رجعت برخی از بانوان

در حدیثی از امام صادق (علیه‌السّلام) شمارِ زنانی که پس از مرگ، هنگام قیام امام مهدی (علیه‌السّلام) رجعت می‌کنند و سپاه ایشان را پشتیبانی می‌نمایند، سیزده تن ذکر شده است. متن حدیث، چنین است:
«یَکُرُّ مَعَ القائِمِ (علیه‌السّلام) ثَلاثَ عَشرَهَ امرَاَهً.قُلتُ: وَ ما یَصنَعُ بِهِنَّ؟ قالَ: یُداوینَ الجَرحی، وَ یَقُمنَ عَلَی المَرضی کَما کَانَ مَعَ رَسولِ اللَّهِ (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله).قُلتُ: فَسَمِّهِنَّ لی؟ فَقالَ: القِنواءُ بِنتُ رُشَیدٍ، وَ اُمُّ ایمَنَ، وَ حَبابَهُ الوَالِبِیَّهُ، وَ سُمَیَّهُ اُمُّ عَمّارِ بنِ یاسِرٍ، وَ زُبَیدَهُ، وَ اُمُّ خالِدٍ الاَحمَسِیَّهُ، وَ اُمُّ سَعیدٍ الحَنَفِیَّهُ، وَ صبانَهُ الماشِطَهُ، وَ اُمُّ خالِدٍ الجُهَنِیَّهُ؛ [امام (علیه‌السّلام) فرمود:] «سیزده زن همراه قائم هستند». گفتم: با کمک آنها چه می‌کند؟ فرمود: «آنان، زخمی‌ها را مداوا می‌کنند و بیماران را نگاه می‌دارند، همان‌گونه که با پیامبر خدا (صلی‌اللّه‌علیه‌و‌آله) بودند». گفتم: آنها ر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.