پاورپوینت کامل سمیع و بصیر بودن خداوند ۲۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل سمیع و بصیر بودن خداوند ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سمیع و بصیر بودن خداوند ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل سمیع و بصیر بودن خداوند ۲۷ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل سمیع و بصیر بودن خداوند ۲۷ اسلاید در PowerPoint

کلید واژه :سمیع، بصیر،جسم
پرسش : بطور مسلّم خداوند منزه از جسم و جسمانیت است با این وصف مراد از پاورپوینت کامل سمیع و بصیر بودن خداوند ۲۷ اسلاید در PowerPoint چیست؟
پاسخ :

فهرست مندرجات

۱ – تعداد لفظ بصیر در قرآن
۲ – تعداد لفظ سمیع در قرآن
۳ – علت توصیف خداوند به سمیع و بصیر
۴ – معنی بصیر در خدا
۴.۱ – حضور دیدنی ها نزد خدا
۴.۲ – علم به جزئیات وخصوصیات اشیا
۵ – معنی بصیر نزد مفسران
۶ – تفسیر صفت سمیع
۷ – بینا و شنوای بدون عملیات فیزیکی
۷.۱ – شبهه ای در مورد بصیر و سمیع بودن خداوند
۷.۲ – پاسخ شبهه
۷.۳ – روایاتی از پیشوایان معصوم
۷.۳.۱ – از کلام امام علی(ع)
۷.۳.۲ – از کلام امام صادق(ع)
۸ – پانویس
۹ – منبع

تعداد لفظ بصیر در قرآن

«بصیر» در قرآن پنجاه و یک بار وارد و در چهل و سه مورد به عنوان وصف خدا آمده است.

تعداد لفظ سمیع در قرآن

«سمیع » چهل و هفت بار و جز در یک مورد در همه جا صفت خدا قرار گرفته است، و آن مورد استثنا عبارت است از:
« …فَجَعَلْناهُ سَمِیعاً بَصیراً؛ ما انسان را شنوا و بینا قرار دادیم».

علت توصیف خداوند به سمیع و بصیر

بینایى و شنوایى ازبزرگترین ابزار شناخت و نافع ترین آنها است و از میان حواس پنجگانه ظاهرى، این دو حس انسان را با خارج بیشتر مربوط مى سازد و به همین جهت نسبت به دیگر حواس از ارزش بالایى برخوردارند و خدا نیز با این دو صفت توصیف شده و از اطلاق الفاظ دیگر حواس مانند شام (بویا)، ذائق (چشنده)، لامس(لمس کننده) خوددارى شده است، در حالى که ملاک اطلاق آن دو (بصیر و سمیع) در دیگر اسما، حواس موجود است واگر ملاک سمیع و بصیر بودن خدا حضور مبصرات و مسموعات نزد خدا باشد، همین معنا نیز در بوییدنى ها وچشیدنى ها وملموسات موجود است، ولى علت این تبعیض این است که بصر و سمع ، از شرافت و ارزش بیشترى برخوردارند و تشریح این قسمت در آخر بحث مى آید.

معنى بصیر در خدا

بصیر در خدا به دو ملاک به کار مى رود:

حضور دیدنى ها نزد خدا

حضور دیدنى ها نزد خدا، این موقعى است که با سمیع همراه باشد، چنان که مى فرماید:
«…إِنَّ اللّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللّهَ کانَ سَمِیعاً بَصِیراً؛ خدا شما را به وسیله آن (دستور به رفتار به عدل ) چه نیکو پندتان مى دهد، حقّاً که خدا شنوا و بینا است».

علم به جزئیات وخصوصیات اشیا

علم به جزئیات وخصوصیات اشیا و این در موقعى است که با حرف (با) همراه باشد، چنان که مى فرماید:
«…وَ کَفى بِرَبِّکَ بِذنُوبِ عِبادِهِ خَبِیراً بَصِیراً؛ کافى است که خدا نسبت به گناه بندگان خود دانا و بینا است».
و باز مى فرماید:« …وَ کانَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیراً؛ خدا به آنچه که انجام مى دهید بینا است».
ونیز مى فرماید:
«…ما یُمْسِکُهُنَّ إِلاَّ الرَّحْمنُ إِنّهُ بِکُلِّ شَىْء بَصِیرٌ؛ این پرندگان را در آسمان جز خداى رحمان نگه نمى دارد، او نسبت به همه چیز بینا است».
متعلق بینایى در این آیات مختلف است، گاهى «همه چیز» گاهى « بندگان » و در مرحله سوم « اعمال انسان ها» و گاهى « گناهان آنان» مى باشد.

معنی بصیر نزد مفسران

گروهى از مفسران بصیر را فقط به حضور مبصرات نزد خدا تفسیر کرده اند و این معنا در مورد اشیا قابل رؤیت درست است، ولى گاهى در مواردى به کار رفته که قابل رؤیت نیستند، مانند «ذنوب»، زیرا بسیارى از گناهان قابل رؤیت نیست، طبعاً در این جا باید مقصود از «بصیر» آگاهى از جزئیات باشد و شاهد آن این است: آن گاه که ذنوب را متعلق بصیر قرار مى دهد، لفظ خبیر را با آن همراه مى سازد، چنان که مى فرماید:( بِذُنُوبِ عِبادِهِ خَبیراً بَصِیراً ) و شاید هدف آیات این است که خدا نسبت به آنچه که در جهان هستى مى گذرد، علم تفصیلى دارد نه علم اجمالى و تمام آنچه که در آشکار و پنهان است از قلمرو علم خدا بیرون نیست.
از این بیان روشن مى گردد نظریه کسانى که منکر تعلق علم خدا به جزئیات مى باشند، به بهانه آن که مستلزم تغییر در ذات است، با ظاهر این آیات سازگار نیست و شاید به خاطر این که لفظ بصیر در لغت عرب متضمن معنى دقت و موشکافى است، قرآن آن را در موارد یاد شده در زیر به کار مى برد:
۱. آشنایى به خصوصیات

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.