پاورپوینت کامل ساخت مسجد ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ساخت مسجد ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ساخت مسجد ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ساخت مسجد ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل ساخت مسجد ۳۴ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: ساخت ضریح، پاورپوینت کامل ساخت مسجد ۳۴ اسلاید در PowerPoint، گنبد، قبر، ضریح امامان علیهم‌السلام، مرقد.

پرسش: روایاتی حتی در کتب شیعه وجود دارد که ساخت و ساز در کنار قبور را ممنوع دانسته تا آن‌جایی که پاورپوینت کامل ساخت مسجد ۳۴ اسلاید در PowerPoint را در آن‌جا روا نمی‌داند. چه‌گونه می‌توان با وجود چنین روایاتی، ساخت ضریح و گنبد و… در کنار مرقد امامان را توجیه کرد؟

پاسخ: قرآن کریم، صریحاً در جریان نقل داستان اصحاب کهف، بنای مسجد بر قبر آنان را عنوان نموده و بر آن مهر تأیید نهاده است. روایات بسیاری وجود دارد که عبادت نزد قبور اولیای الهی را نه‌تنها مجاز، بلکه دارای ثواب و پاداشی مضاعف اعلام می‌کند. از آن‌سو، روایاتی نیز وجود دارند که شاید در نگاه اول بتوان آنان را در تعارض با آیه شریفه و روایات دسته اول دانست؛ اما باید دانست که واقعیات اجتماعی و خطراتی چون بازگشت به شرک، تکاثر و فخرفروشی، از دست دادن صبر و تحمل، برخی تفکرات خرافی ناسازگار با دین اسلام و… که جامعه اسلامی را تهدید می‌کرد، از جمله دلایلی بودند که منجر به آن شده‌اند که توجه افراطی مردم به قبرستان‌ها از سوی پیشوایان دینی مورد نکوهش قرار گیرد.

فهرست مندرجات

۱ – ساخت ضریح
۲ – روایات
۲.۱ – گروه اول
۲.۲ – گروه دوم
۳ – توضیحی درباره روایات
۴ – نکاتی درباره روایات گروه دوم
۴.۱ – مخالفت با فرمان الاهی
۴.۲ – تکاثر و فخرفروشی
۴.۳ – زیاده‌روی در سوگواری‌های عادی
۴.۴ – منتفی دانستن بهره‌گیری مردگان از تزئین قبور
۴.۵ – احتمال برگشت به بت‌پرستی
۵ – نتیجه مباحث فوق
۶ – بیان دو نمونه
۶.۱ – اول
۶.۲ – دوم
۷ – طرح چند پرسش
۷.۱ – روایتی از بخاری
۸ – پانویس
۹ – منبع

ساخت ضریح

همان‌گونه که در پاسخ ۳۳۵۷ (سایت:۳۸۷۰) همین پایگاه بدان پرداخته شده، براساس آیه ۲۱ سوره کهف: “قالَ الَّذینَ غَلَبُوا عَلی‌ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِدا”، پاورپوینت کامل ساخت مسجد ۳۴ اسلاید در PowerPoint در کنار قبور و طبیعتاً نماز در آن مسجد را نمی‌توان به‌تنهایی اقدامی مخالف موازین اسلام دانست؛ اما روایات موجود در این زمینه در دو دسته متفاوت قابل ارزیابی هستند:

روایات

گروه اول

روایاتی که نماز در کنار قبور اولیای الاهی را نه‌تنها مجاز، بلکه دارای ثوابی مضاعف برمی‌شمرد. تواتر معنوی چنین روایاتی در احادیث اهل بیت علیهم‌السلام به حدی است که جای هیچ توجیهی را برای مخالفت با آن باقی نمی‌گذارد، به‌گونه‌ای که تنها در ارتباط با نماز در جوار مزار سیدالشهدا ـ علیه‌السلام ـ سرفصلی در کتاب وسائل الشیعه وجود دارد که بیش از ده روایت در مورد ثواب آن نقل شده است.

گروه دوم

روایاتی چون احادیث موجود در پرسشتان که ظاهراً ناظر به حرمت و یا کراهت پاورپوینت کامل ساخت مسجد ۳۴ اسلاید در PowerPoint و یا انجام فریضه نماز در کنار قبرهاست.

توضیحی درباره روایات

در این زمینه باید گفت: به دلیل صراحت قرآن کریم و روایات گروه اول، در جواز ساخت‌و‌ساز و نیز نماز در کنار قبور، ناچاریم روایات گروه دوم را مرتبط با آن نوع احترام به قبرها بدانیم که منجر به نوعی شرک، اسراف، فخر‌فروشی با استفاده از شخصیت مردگان و… می‌شود، اما احترام متعارف به قبور اولیای الاهی به دلیل آن‌که منافاتی با عبودیت پروردگار نداشته، بلکه در راستای آن می‌باشد، نمی‌توان آن را مشمول این ممنوعیت دانست.

به عبارت دیگر، آیه شریفه و روایات دسته اول، حکمی ثابت را بیان می‌کنند؛ اما روایات دسته دوم ناظر به احکامی مقطعی هستند که حسب شرایط بیان شده‌اند.

نکاتی درباره روایات گروه دوم

اکنون توضیح مختصری در ارتباط با برخی موارد که ممکن است آنها را دلیلی بر صدور روایات گروه دوم بدانیم، به استحضار می‌رسانیم:

مخالفت با فرمان الاهی

در نگاه اول، باید دانست که سجده در برابر قبرها به خودی خود نمی‌تواند شرک‌آمیز باشد؛ همان‌گونه که نماز و سجده در مقابل کعبه، به معنای پرستش آن نیست، می‌توان فرضی را در نظر گرفت که نمازی روبه‌روی نمادهای دیگری انجام شده، اما برای خدا باشد. نمونه این موضوع را می‌توان در فرمان خداوند به ملائکه در ارتباط با سجود بر حضرت آدم علیه‌السلام (“وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَم‌”) و نیز دستور دیگر پروردگار در مورد نماز گزاردن روبه‌روی مقام ابراهیم علیه‌السلام (“وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهیمَ مُصَلًّی‌”) مشاهده کرد و می‌دانیم که مقام ابراهیم تنها جای پای اوست، اگر ساخت بنا و نماز در کنار و یا مقابل آن، نشانی از بندگی پروردگار باشد، نمی‌توان به‌عنوان مثال، نماز در کنار و حتی مقابل قبر ابراهیم علیه‌السلام در فلسطین را شرک بدانیم. اما با این وجود، چون خداوند قبله‌ای را مشخص نموده، نباید خودسرانه مکان دیگری را هر چند مقدس هم باشد به‌عنوان قبله دیگری برگزینیم.

این احتمال وجود دارد که لعنت یهود و نصاری از طرف پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ به دلیل آن بوده که آنها قبور پیامبران خویش را خودسرانه، قبله‌گاه خود قرار داده بودند و پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ نگران آن بود که بعد از رحلتشان، گروهی خودسرانه به‌جای کعبه، رو به قبر حضرتش نماز گزارند.

تکاثر و فخرفروشی

با مراجعه به تفاسیر با جریانی برخورد می‌کنیم که طی آن افرادی از دو قبیله متفاوت، برجستگان و سرشناسان خود را به رخ طرف مقابل کشی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.