پاورپوینت کامل زمان نزول آیه ابلاغ ۱۰۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل زمان نزول آیه ابلاغ ۱۰۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۰۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل زمان نزول آیه ابلاغ ۱۰۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل زمان نزول آیه ابلاغ ۱۰۸ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل زمان نزول آیه ابلاغ ۱۰۸ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: آیه ابلاغ، غدیر خم.
پرسش: آیا آیه ابلاغ قبل از غدیر نازل شده است؟
پاسخ: پیامبر گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در روز غدیرخم طبق دستور خداوند به وسیله ارسال آیه ابلاغ امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) را به خلافت بعد از خود معرفی فرمود؛ اما شبههای توسط ابنتیمیه مطرح گردیده که درصدد است تا این مطلب را القا کند که آیه ابلاغ در غدیرخم نازل نشده است؛ بلکه آیه ابلاغ مدتها قبل از حجهالوداع نازل شده است. و اگر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) درصدد بودند تا امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) را به خلافت بعد از خود معرفی کند میتوانستند در جایی که جمعیتی بیشتر حضور دارند مثل شهر مکه و یا صحرای عرفات، به این کار مبادرت ورزند. پس در نتیجه آنچه در غدیر اتفاق افتاد آن چیزی نیست که شیعه ادّعای آن را دارد.
فهرست مندرجات
۱ – اصل شبهه ابنتیمیه
۲ – جواب شبهه
۲.۱ – شان نزول آیه ابلاغ در منابع اهلسنت
۲.۱.۱ – روایت ابن ابیحاتم رازی
۲.۱.۲ – روایت ابنمردویه
۲.۱.۳ – روایت ثعلبی
۲.۱.۴ – روایت واحدی
۲.۱.۵ – روایت ابوسعید سجستانی
۲.۱.۶ – روایت حاکم حسکانی
۲.۱.۷ – روایت ابنعساکر
۲.۱.۸ – روایت فخررازی
۲.۱.۹ – روایت محمد بن طلحه
۲.۱.۱۰ – روایت عبدالرزاق رسعنی
۲.۱.۱۱ – روایت نیشابوری
۲.۱.۱۲ – روایت بدرالدین عینی
۲.۱.۱۳ – روایت سیوطی
۲.۱.۱۴ – روایت عبدالوهاب بخاری
۲.۱.۱۵ – روایت محدث شیرازی
۲.۱.۱۶ – روایت بدخشانی
۲.۱.۱۷ – روایت همدانی
۲.۱.۱۸ – روایت ابنصباغ
۲.۱.۱۹ – روایت محبوب العالم
۳ – پانویس
۴ – منبع
اصل شبهه ابنتیمیه
اصل شبهه ابن تیمیه به شرح زیر است: قال الرافضی: الخبر المتواتر عن النبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم): انه لما نزل قوله تعالی: (یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک). خطب الناس فی غدیر خُم…
والجواب: ان هذا الجواب کذب، وان قوله: (بلغ ما انزل الیک من ربک)، نزل قبل حجه (الوداع) بمده طویله…
ومما یبین ذلک ان آخر المائده نزولاً قوله تعالی: (الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی). وهذه الآیه نزلت بعرفه تاسع ذی الحجه فی حجه الوداع، والنبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) واقف بعرفه، …
فمن قال: ان المائده نزل فیها شی ء بغدیر خم فهو کاذب مفترٍ باتفاق اهل العلم.
وهذا مما یبیّن ان الذی جری یوم الغدیر لم یکن مما اُمر بتبلیغه، کالذی بلَّغه فی حجه الوداع؛ فان کثیراً من الذین حجُّوا معه – او اکثرهم – لم یرجعوا معه الی المدینه، بل رجع اهل مکه الی مکه، واهل الطائف الی الطائف، واهل الیمن الی الیمن، واهل البوادی القریبه من ذاک الی بوادیهم. وانما رجع (معه) اهل المدینه ومن کان قریباً منها..
رافضی (علامه حلّی) میگوید: روایت متواتر از رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) وارد شده که هنگامی که این آیه (آیه ابلاغ) نازل شد رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در غدیرخم برای مردم خطبه خواند….
جواب او این میشود که این مطلب دروغی بیش نیست و آیه ابلاغ مدتی قبل از حجهالوداع نازل شده است.
و از قراینی که این مطلب را تبیین میکند آیه اکمال است که در نهم ذیحجه در حجهالوداع در حال وقوف پیامبر در عرفات نازل گردید. و هر کس بگوید آیهای از سوره مائده در غدیر خم نازل شده دروغگوست و افتراء وارد کرده است…
و از مطالب دیگری که میفهماند آن چه در غدیرخم اتفاق افتاد چیزی نبود که پیامبر مأمور به تبلیغ آن باشد این است که بسیاری از مردم که به همراه پیامبر به حج رفته بودند به مدینه باز نمیگشتند؛ بلکه بعضی که اهل شهر مکه بودند در همان شهر میماندند و بعضی که اهل طائف بودند مستقیما به طائف میرفتند و بعضی دیگر که اهل یمن بوده به یمن میرفتند. (و هیچ کدام مسیرشان از غدیرخم نمیگذشت تا شاهد ابلاغ از جانب رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) باشند.)
پس اگر حضرت قصد این میداشتند که در روز غدیر امامت علی را اعلام کنند باید آن را در حجهالوداع ابلاغ میکردند. پس حال که حضرت اینگونه نکردند و سخنی که مربوط به امامت علی بشود نفرمودند و هیچکس نیز در این رابطه روایتی نه ضعیف و نه صحیح نقل نکرده است و حتی حضرت در خطبه خود نامی از علی هم به زبان نیاوردند در حالی که این مجمعی عمومی بود که همه حاجیان در آن حضور داشتند پس معلوم میشود که حضرت مامور به ابلاغ امامت علی نبودهاند.
جواب شبهه
در پاسخ به این اشکال ابنتیمیه میتوان به منابع اهل سنت در بیان شأن نزول آیه ابلاغ مراجعه نمود.
شان نزول آیه ابلاغ در منابع اهلسنت
منابع و مصادر معتبر اهل سنّت به این حقیقت اعتراف دارند که آیه ابلاغ نیز در روز غدیر نازل شد.
اسامی تعدادی از علمای اهل سنت که این مطلب را یادآور شدهاند به شرح زیر است:
۱ – ابن ابیحاتم عبدالرحمن بن محمد بن ادریس رازی ۲ – احمد بن موسی بن مردویه. ۳ – احمد بن محمد ثعلبی. ۴ – ابونعیم احمد بن عبدالله اصفهانی. ۵ – ابوالحسن علی بن احمد واحدی. ۶ -مسعود بن ناصر سجستانی. ۷ – عبدالله بن عبیدالله حسکانی. ۸ – ابنعساکر علی بن حسن دمشقی. ۹ – فخرالدین محمد بن عمر رازی. ۱۰ – محمد بن طلحه نصیبی شافعی. ۱۱ – عبدالرزاق بن رزقالله رسعنی. ۱۲ – حسن بن محمد نیشابوری. ۱۳ – علی بن شهابالدین همدانی. ۱۴ – علی بن محمد معروف به ابنصباغ مالکی. ۱۵ – محمود بن احمد عینی. ۱۶ – عبدالرحمن بن ابیبکر سیوطی. ۱۷ – محمد محبوب عالم. ۱۸ – حاج عبدالوهاب بن محمد. ۱۹ – جمالالدین عطاءالله بن فضلالله شیرازی. ۲۰ – میرزا محمد بن معتمدخان بدخشانی.
روایت ابن ابیحاتم رازی
ذهبی درباره شخصیت ابن ابیحاتم آورده است: «قد کساه الله نورا وبهاء یسر من نظر الیه… وکان بحرا لا تکدره الدلاء. وکان بحرا فی العلوم ومعرفه الرجال، … وکان زاهدا یعد من الابدال… قلنسوه عبد الرحمن من السماء، وما هو بعجب رجل منذ ثمانین سنه علی وتیره واحده لم ینحرف عن الطریق… یقال ان السنه بالری ختمت بابن ابی حاتم. قال الامام ابو الولید الباجی: عبد الرحمن بن ابی حاتم ثقه حافظ…» (خداوند او را با جامهای از نور و ارزش پوشانده است که همه ناظرین به او خوشحال و مسرور میشوند. او دریایی از علم و آشنای به علم رجال است که با دلوی از آب کدر و تیره نمیشود. زاهدی است که لقب ابدال میتوان بر او نهاد… کلاه او از آسمان آمده و جای تعجب از او نیست که هشتاد سال عمر خویش را به سبک و روشی واحد بدون هرگونه انحراف و لغزش پیموده است… گفته میشود: سنت در ری به این ابیحاتم ختم گردید. و عبدالرحمن بن ابیحاتم درباره او گفته است: او شخصی موثق و حافظ است..)
اخرج ابن ابی حاتم وابن مردویه وابن عساکر عن ابی سعید الخدری قال: نزلت هذه الآیه: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» علی رسول الله صلی الله علیه وسلم یوم غدیر خم فی علی بن ابی طالب.
آیه «یا ایها الرسول بلغ…» در غدیرخم بر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و در شان (حضرت) علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) نازل شده است.
روایت ابنمردویه
(ذهبی درباره شخصیت ابنمردویه آورده است: «ابن مردویه الحافظ الثبت العلامه… صاحب التفسیر والتاریخ وغیر ذلک… وعمل المستخرج علی صحیح البخاری، وکان قیما بمعرفه هذا الشان، بصیرا بالرجال، طویل الباع، ملیح التصانیف. ولد سنه ۳۲۳. ومات… سنه ۴۱۰.» ابن مردویه شخصی حافظ و دارای قوه ثبت و علامه است… صاحب کتب تفسیر و تاریخ و غیره است… و صحیح بخاری را استخراج کرده، و به این کار آشنایی کامل داشته است، و به علم رجال بصیر و آگاه بوده است، دستی بخشنده و با کرم داشته است، و صاحب تصنیفات ملیحی بوده است. و در سال ۳۲۳ هـ متولد و در سال ۴۱۰ هـ وفات یافت.)
واخرج ابن مردویه عن ابن مسعود قال: کنا نقرا علی عهد رسول الله صلی الله علیه وسلم: یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک ان علیا مولی المؤمنین وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس؛ در زمان رسول خدا این آیه را اینگونه قرائت میکردیم: یا ایها ال رسول بلغ ما انزل الیک من ربک ان علیا مولی المؤمنین وان لم تفعل فما بلغت رسالته والله یعصمک من الناس.
روایت ثعلبی
(شرح حال و شخصیت ثعلبی: استاد ابواسحاق احمد بن محمد بن ابراهیم ثعلبی، او را خیر العلماء بلکه دریای علم و ستاره درخشان آسمانها، و مایه زینت امامان (چهارگانه اهل سنت) بلکه مایه افتخار آنها دانستهاند، و (بعضی) او را برتر از امامان چهارگانه دانستهاند. تفسیر ملقب به «الکشف و البیان» برای اوست.
ابنخلّکان، ثعلبی را اینگونه توصیف مینماید: «ابو اسحاق احمد بن محمد بن ابراهیم الثعلبی. النیسابوری، المفسر المشهور، کان اوحد اهل زمانه فی علم التفسیر.»؛ در علم تفسیر در زمان خود بینظیر و سرآمد بود.
ذهبی او را اینگونه میستاید: «وکان حافظا واعظا، راسا فی التفسیر والعربیه، متین الدیانه، توفی فی المحرم»؛ ثعلبی حافظ و واعظ و در اوج قله تفسیر و ادبیات عرب و متدین بود و در محرم وفات نمود.
سُبْکی درباره ثعلبی میگوید: «وکان اوحد زمانه فی علم القرآن وله کتاب العرائس فی قصص الانبیاء علیهم السلام.» او در عصر و زمان خود در علم قرآن بینظیر بود و کتاب «عرائس» درباره قصههای انبیاء (علیهمالسّلام) از اوست.
اسنوی در شرح حال ثعلبی میگوید: «ذکره ابن الصلاح والنووی من الفقهاء الشافعیه، وکان اماما فی اللغه والنحو.» … او امام در لغت و علم نحو بود.
داودی در شرح حال ثعلبی میگوید: «کان اوحد اهل زمانه فی علم القرآن حافظا للغه، بارعا فی العربیه، واعظا، موثقا» او در علم قرآن بینظیر و حافظ در علم لغت و نوآور در علم عربی و واعظ و موثق بود.)
… معناه: بلغ ما انزل الیک من ربک فی فضل علی بن ابیطالب، فلما نزلت هذه الآیه اخذ رسول الله صلی الله علیه وسلم بید علی فقال:..
اخبرنی… عن ابن عباس فی قوله تعالی: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» الآیه. قال: نزلت فی علی،….
.. معنای آن این است که آنچه از سوی پروردگارت در فضل علی بن ابیطالب به تو نازل میشود را به مردم ابلاغ کن و چون این آیه نازل شد رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) دست علی را گرفت و فرمود: … و روایت کرد درباره آیه بلغ ما انزل… که این آیه درباره علی (علیهالسلام) نازل شده است.
روایت واحدی
(ذهبی در شرح حال واحدی این چنین آورده است: «الامام العلامه الاستاذ ابو الحسن… صاحب التفسیر، وامام علماء التاویل…» امام، علامه، استاد، ابوالحسن… صاحب تفسیر، و پیشوای علمای تاویل بود…)
… عن ابی سعید الخدری قال نزلت هذه الآیه: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» یوم غدیر خم فی علی بن ابی طالب رضی الله عنه.. .. از ابوسعید خدری نقل شده است که آیه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» در روز غدیرخم و در شان علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) نازل شده است.
روایت ابوسعید سجستانی
(درباره شخصیت ابوسعید سجستانی اینگونه آمده است: «وابو سعید السجستانی من کبار حفاظ اهل السنه…» ابوسعید سجستانی از بزرگان حفاظ اهل سنت است…
ذهبی در شرح حال او میگوید: «ومسعود بن ناصر السجزی، ابو سعید الرکاب الحافظ رحل وصنف وحدث عن ابی حسان المزکی وعلی بن بشری وطبقتهما، ورحل الی بغداد واصبهان، قال الدقاق: لم ار اجود اتقانا ولا احسن ضبطا منه. توفی بنیسابور فی جمادی الاولی.» مسعود بن ناصر سجزی ابوسعید رکاب حافظ مسافرت میکرد و مینوشت… دقاق درباره او گفته است: متقنتر و اضبط از او ندیدهام…)
ورواه ابو سعید مسعود بن ناصر السجستانی فی کتابه حول حدیث الولایه باسناده عن ابن عباس انه قال: امر رسول الله صلی الله علیه وسلم ان یبلغ بولایه علی، فانزل الله عزوجل «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» الآیه فلما کان یوم غدیر خم قام فحمد الله واثنی علیه وقال صلی الله علیه وسلم: الست اولی بکم من انفسکم؟ قالوا: بلی یا رسول الله. قال صلی الله علیه وسلم: فمن کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، واحب من احب وابغض من ابغضه وانصر من نصره، واعز من اعزه، واعن من اعانه.
ابوسعید مسعود بن ناصر سجستانی در کتاب خود پیرامون حدیث ولایت با سند خود از ابنعباس نقل میکند که رسول الله (صلیاللهعلیهوسلم) به ابلاغ ولایت علی امر شد، لذا این آیه نازل شد: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» و چون روز غدیرخم فرا رسید پیامبر برخاست و حمد و ثنای الهی کرد و فرمود: …
روایت حاکم حسکانی
وروی ابو القاسم عبید الله بن عبدالله الحسکانی نزول قوله تعالی: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک…» فی واقعه یوم غدیر خم.. ابوالقاسم عبیدالله بن عبدالله حسکانی نزول آیه: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک…» را درباره واقعه غدیرخم دانسته است…
روایت ابنعساکر
(ذهبی در شرح ابنعساکر میگوید: «ابن عساکر الامام الحافظ الکبیر محدث الشام فخر الائمه ثقه الدین… قال السمعانی: ابو القاسم حافظ ثقه متقن دین خیر حسن السمت، جمع بین معرفه المتن والاسناد، وکان کثیر العلم غزیر الفضل، صحیح القراءه، متثبتا» ابنعساکر امام، حافظ، بزرگ و محدث شام و فخر ائمه و مورد وثوق در دین است… سمعانی درباره او گفته است: ابوالقاسم حافظ و ثقه و متقن و دیندار و خیّر و بیشتر اوقات ساکت بود، بین معرفت متن و سند جمع کرد. کثیر العلم و کثیر الفضل و صحیح القرائه و ثابت قدم بود.)
روایت ابنعساکر را سیوطی در الدر المنثور آورده است.
ابن عساکر عن ابی سعید الخدری قال: نزلت هذه الآیه: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» علی رسول الله صلی الله علیه وسلم یوم غدیر خم فی علی بن ابی طالب. آیه «یا ایها الرسول بلغ…» در غدیرخم بر رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) و در شان (حضرت) علی بن ابیطالب (علیهماالسلام) نازل شده است.
روایت فخررازی
(ابنخلکان در شرح حال فخررازی میگوید: «ابو عبدالله محمد بن عمر بن الحسین ابن الحسن بن علی، التیمی، البکری، الطبرستانی (الاصل) الرازی المولد، الملقب فخر الدین، المعروف بابن الخطیب، الفقیه الشافعی. فرید عصره ونسیج وحده، فاق اهل زمانه فی علم الکلام والمعقولات وعلم الاوائل، له التصانیف المفیده فی فنون عدیده، منها تفسیر القرآن الکریم، … وکان یلقب بهراه شیخ الاسلام… وکان العلماء یقصدونه من البلاد وتشد الیه الرحال من الاقطار…»
در عصر خود بینظیر و بیهمتا است، در علم کلام و معقولات و علم اوائل سرآمد همه است صاحب کتابهای مفید و متعدد در موضوعات مختلف است که از جمله آنها تفسیر اوست… و در هرات او را شیخالاسلام مینامند… و علماء بلاد دیگر به سوی او رنج سفر تحمل میکنند….)
العاشر – نزلت هذه الآیه فی فضل علی رضی الله عنه، ولما نزلت هذه الآیه اخذ بیده وقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، فلقیه عمر رضی الله عنه فقال: هنیئا لک یا ابن ابی طالب، اصبحت مولای ومولی کل مؤمن ومؤمنه. وهو قول ابن عباس والبراء بن عازب ومحمد بن علی. این آیه در فضیلت علی (علیهالسّلام) نازل شده است، و چون این آیه نازل شد حضرت دست علی را بلند کرد و فرمود: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه وعاد من عاداه، عمر به او عرضه داشت: مبارک باد بر توای فرزند ابوطالب، تو مولای من و مولای هر زن و مرد مؤمنی گشتی…
روایت محمد بن طلحه
(یافعی درباره محمد بن طلحه میگوید: «الکمال محمد بن طلحه النصیبی الشافعی. وکان رئیسا محتشما بارعا فی الفقه والخلاف، ولی الوزاره مره ثم زهد وجمع نفسه، توفی بحلب فی شهر رجب وقد جاوز التسعین، وله دائره الحروف…» محمد بن طلحه نصیبی شافعی، رئیس و با احتشام و وقار خاصی بود. و در فقه و مسائل اختلافی نوآور بود، و یک بار به پست وزارت منصوب شد اما پس از آن زهد و ورع پیشه کرد. و در شهر حلب… وفات یافت…)
زیاده تقریر – نقل الامام ابو الحسن الواحدی فی کتابه المسمی باسباب النزول یرفعه بسنده الی ابی سعید الخدری رضی الله عنه قال: انزلت هذه الآیه: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» یوم غدیر خم فی علی بن ابی طالب.
توضیح بیشتر- امام ابوالحسن واحدی در کتابش به نام اسباب النزول با سندش به ابوسعید خدری گفته است: این آیه: «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» روز غدیرخم درباره علی بن ابیطالب نازل شده است.
روایت عبدالرزاق رسعنی
(ذهبی درباره رسعنی میگوید: «الرسعنی العل
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 