پاورپوینت کامل زبان وحی به پیامبران ۴۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل زبان وحی به پیامبران ۴۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل زبان وحی به پیامبران ۴۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل زبان وحی به پیامبران ۴۰ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل زبان وحی به پیامبران ۴۰ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: وحی ، زبان عربی ، پیامبران.
پرسش: آیا همیشه وحی‌ها به تمام پیامبران به زبان عربی نازل می‌شد؛ ولی آن‌ها وحی را به زبان خودشان می‌شنیدند؟
پاسخ: این مطلب در کتب حدیثی آمده است که هیچ کتابی و هیچ وحیی از جانب خداوند تبارک و تعالی نازل نشد؛ مگر آن‌که به زبان عربی بوده است؛ اما وحی در گوش انبیا ـ علیهم‌السلام ـ به زبان قومشان واقع می‌شد….
فارغ از بررسی سند این روایت که آیا چنین چیزی از معصوم صادر شده است یا نه؟، باید گفت که این مطلب هیچ منافاتی با مبانی عقلی ندارد و می‌تواند درست باشد. در توضیح این روایات سه مطلب باید مورد بررسی قرار گیرد: ۱. در القای وحی از جانب خداوند چه نیازی به الفاظ است؟ ۲. اگر در القای وحی به الفاظ نیاز داریم، چرا باید به زبان عربی باشد؟ ۳. لفظ که به زبان عربی نازل شده بود، چرا پیامبران به زبان قوم خودشان می‌شنیدند؟

فهرست مندرجات

۱ – نیازمندی وحی به الفاظ
۱.۱ – مفهوم وحی
۱.۲ – دیدگاه علامه طباطبایی
۱.۳ – عالی‌ترین درجه وحی
۱.۴ – تفاوت وحی با القائات بشری
۱.۵ – وحی و علم شهودی
۱.۶ – غیر ممکن بودن القای وحی بدون الفاظ
۱.۷ – علت نیازمندی القای وحی به الفاظ
۱.۸ – ارتباط تنگاتنگ لفظ و معنا
۲ – علت عربی بودن زبان وحی
۳ – ترجمه وحی به زبان خود پیامبران
۳.۱ – توضیح مطلب
۳.۱.۱ – فرستادن رسولان
۳.۱.۲ – تکلم پیامبران به زبان قوم
۳.۱.۳ – استفاده از مفاهیم مناسب برای درک بهتر
۳.۱.۴ – حفظ ارزش و قداست مطالب قرآن
۳.۱.۵ – اولاً:
۳.۱.۶ – ثانیاً:
۴ – سخنی از علامه طباطبایی
۵ – نتیجه بحث
۶ – پانویس
۷ – منبع

نیازمندی وحی به الفاظ

در مورد وجه نیازمندی وحی به الفاظ باید بگوییم الفاظ جزء ذات و حقیقت وحی نیست؛ زیرا وحی غالباً از سنخ علم و ادراک است، و علم و ادراک نحوه خاص وجود است که منزه از ماهیت است. به عبارت دیگر، وحی مفهومی برگرفته از “ستی” است؛ ازاین‌رو ماهیت ندارد و نمی‌توان آن را از طریق جنس و فصل و حد و رسم تعریف کرد. پس وحی منزه از آن است که تحت مقولات معروف ماهوی قرار گیرد.

مفهوم وحی

مفهوم وحی ـ مانند معنای هستی ـ دارای مصداقی است که آن مصداق ، مراتب گوناگون و متفاوتی دارد؛ لذا تعریف‌هایی که برای وحی شده، تعریف شرح الاسمی است نه حقیقی. به علاوه وحی یک ارتباط عادی نیست، تا درک آن برای همه امکان‌پذیر باشد.

دیدگاه علامه طباطبایی

علامه طباطبایی در تعریف وحی می‌فرماید: وحی شعور و درک ویژه است در باطن پیامبران که درک آن جز برای آحادی از انسان‌ها که مشمول عنایات الاهی قرار گرفته‌اند، میسور نیست. وی در جای دیگر می‌نویسد: وحی عبارت است از امری خارق‌العاده از قبیل ادراکات باطنیه، شعور مرموزی است که از حواس ظاهر پوشیده است.

عالی‌ترین درجه وحی

عالی‌ترین درجه وحی، همان است که تنها به سلسله پیامبران اختصاص دارد و منظور از آن، القای معانی به قلب پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ از سوی خدا و سخن گفتن خدا با اوست. وحی، دریافت هدایت الهی است از راه اتصال ضمیر پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ به غیب و ملکوت و پیامبر واسطه‌ای میان جهان انسان‌ها و جهان غیب است.

تفاوت وحی با القائات بشری

از کلمات پیغمبر اکرم ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ هم می‌توان فهمید که اساساً وحی با سایر القائاتی که به بشر می‌شود، از نظر ماهیت، متفاوت نیست؛ بلکه از نظر درجه فرق می‌کند؛ مثلاً پیامبر اکرم ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ ضمن حدیثی می‌فرمایند:رؤیای صادقه جزئی از هفتاد جزء نبوت است.

وحی و علم شهودی

وحی از اقسام علم حصولی نیست، بلکه نوعی علم شهودی و حضوری و نوعی کشف تام از خارج و عالم غیب است. این کشف به دلیل حضور حقایق هستی در محضر کاشف، ذاتاً قابلیت صدق و کذب را ندارد و تصور کوچک‌ترین خطا در آن به معنای نفی اصول وحی یا نداشتن حقیقت آن است؛ از‌این‌رو با استناد به ادله فلسفی و مراتب جهان هستی و درجات علم و میدان باز تکامل انسان ، می‌توان به این نتیجه – که با آیات قرآن نیز سازگار است ـ رسید که انسان می‌تواند با سیر صعودی و تکاملی‌اش به جایی برسد که به حضور حضرت حق رسیده و بی واسطه علم الهی را دریافت نماید و خدا با او سخن گوید، بی‌آن‌که نیازی به الفاظ صوتی محسوس باشد، یا حاجتی به وساطت صور علمی بیفتد، و در این رتبه وجودی و عظمت روحی است که از کثرات، دور و از تعلق به هر چه غیر اوست، آزاد می‌شود و از هرگونه وسوسه و گمراهی و خطا مصون می‌گردد که این همان مقام عصمت انبیاست.

غیر ممکن بودن القای وحی بدون الفاظ

از آنچه بیان شد روشن گردید که وحی فراتر از زبان و نوعی ارتباط حضوری برای دریافت حقایق هستی است؛ ولی القای وحی بدون الفاظ ممکن نیست.

علت نیازمندی القای وحی به الفاظ

درباره این نکته که چه نیازی است تا در این ارتباط حضوری مفاهیم با الفاظ دریافت گردند، باید توجه داشت چرایی دریافت پیام الهی در وحی از طریق لفظ، در ارتباط تنگاتنگ بین لفظ و معنا نهفته شده است.

ارتباط تنگاتنگ لفظ و معنا

توضیح این‌که: گرچه زبان چیزی غیر از شناخت و معرفت است؛ زیرا شناخت و معرفت و فهم به مفاهیم ذهنی ارتباط دارد، و زبان مجموعه خاصی از الفاظ است که به‌نحوی با معانی ارتباط دارند؛ اما این ارتباط لفظ و معنا می‌تواند آن‌قدر زیاد شود که ما حتی در خالص‌ترین برخوردهای معنایی، با لفظ سر‌و‌کار داشته باشیم؛ یعنی وقتی که با درون خود سر‌و‌کار داریم و در ذهن خویش به اموری می‌اندیشیم ـ که فضای اندیشه، صرفاً فضای بهره‌برداری و استفاده از معانی ذهنی است ـ باز در پرتو الفاظ می‌اندیشیم. این امر ـ که در تعبیر شیخ‌الرئیس در منطق اشارات «نجوای درونی» نام گرفته است
ـ نه از‌آن‌رو است که اندیشیدن در گرو زبان است (اصولاً اندیشیدن، سروکار داشتن با معانی است و معانی اموری جدا از الفاظ هستند. ما می‌توانیم بدون الفاظ بیندیشیم و صرفاً با خود معانی سروکار داشته باشیم)؛ بلکه از‌آن‌رو است که در ذهن بین الفاظ و معانی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که وقتی ما معنا را در ذهن خویش حاضر می‌کنیم، لفظ نیز به‌صورت غیر ارادی همراه آن می‌آید و ما در واقع در پرتو لفظ، معنا را می‌بینیم. به عبارت دیگر؛ ارتبا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.