پاورپوینت کامل رجعت از دیدگاه عقل ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل رجعت از دیدگاه عقل ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رجعت از دیدگاه عقل ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل رجعت از دیدگاه عقل ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل رجعت از دیدگاه عقل ۳۴ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: رجعت، عقل، حکمت رجعت.

پرسش: اگر ما رجعت را از نظر نقلی بپذیریم، آیا از نظر عقلی نیز قابل پذیرش است یا نه؟ ضمناً فلسفه و حکمت رجعت چیست؟

پاسخ: پاورپوینت کامل رجعت از دیدگاه عقل ۳۴ اسلاید در PowerPoint نیز ممکن و قابل پذیرش است؛ زیرا قدرت بی‌نهایت خداوند ایجاب می‌کند که همان‌گونه که توانسته است انسان را از نطفه به وجود آورده، پس از مردن نیز می‌تواند او را دوباره به دنیا بازگرداند؛ زیرا قدرت خدای متعال بر همه ممکنات احاطه دارد و احدی از پیروان ادیان آسمانی در این امر تردید نداشته است.
با توجه به اینکه هیچ دلیل متقنی بر غیر ممکن بودن رجعت وجود ندارد، انکار آن بدون دلیل، سفسطه و برخلاف اصول مسلم فلسفه است.
در حقیقت بحث از رجعت از نوع بحث از قیامت است و به همان دلایلی که روز رستاخیز ثابت می‌شود، امکان رجعت نیز قابل اثبات است و علاوه بر آن ادله جداگانه‌ای هم دارد؛ بنابراین هر گونه تردید در مورد امکان رجعت به تردید نسبت به قیامت می‌انجامد.
گذشته از اینها بهترین دلیل بر امکان یک چیز، وقوع آن چیز است. هم‌چنان که قرآن کریم بازگشت گروهی از مردگان امت‌های گذشته را با صراحت بیان فرموده است و تمام مفسرین شیعه و سنی در کتاب‌های تفسیری‌شان ذکر کرده‌اند. با وجود این حقیقت مسلم، دیگر جای تردیدی نسبت به رجعت باقی نمی‌ماند.
فلسفه رجعت و بازگشت به دنیا، عبارت‌اند از: ۱. بروز اثر تکلمیلی و تعلیمی معصومان؛ ۲. تداوم راه مصلحان؛ ۳. یاری دین و شرکت در تشکیل حکومت عدل جهانی؛ ۴. کیفر دنیوی؛ ۵. انتقام و قصاص مستقیم.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه بحث
۲ – معنای لغوی رجعت
۳ – معنای اصطلاحی
۴ – زمان رجعت
۵ – عمومی نبودن رجعت
۶ – دیدگاه عقل درباره رجعت
۶.۱ – شروط انکار امکان رجعت
۶.۲ – دیدگاه ابن‌سینا
۶.۳ – دیدگاه مکارم شیرازی
۷ – فلسفه رجعت و بازگشت به دنیا
۷.۱ – بروز اثر تکلمیلی و تعلیمی معصومان
۷.۲ – تداوم راه مصلحان
۷.۳ – یاری دین
۷.۳.۱ – کلام امام صادق
۷.۴ – کیفر دنیوی
۷.۵ – انتقام و قصاص مستقیم
۷.۵.۱ – روایتی از امام کاظم
۸ – معرفی منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

مقدمه بحث

در آغاز لازم است تعریفی روشن از «رجعت» آورده، بعد جایگاه اعتقادی آن را از منظر عقل تحلیل و در پایان، فلسفه و حکمت رجعت بیان خواهد شد.

معنای لغوی رجعت

رجعت در لغت به معنای یک بار بازگشتن است.

معنای اصطلاحی

رجعت در اصطلاح علم کلام در عقیده شیعیان، عبارت است از اینکه: خداوند گروهی از اموات را هنگام ظهور حضرت مهدی آل‌محمد(عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) به همان صورتی که در عالم ماده داشتند، به دنیا برمی‌گرداند، گروهی را عزیز و گروهی را ذلیل می‌کند و اهل حق را بر اهل باطل غلبه داده، داد مظلومان را از ستمگران می‌گیرد.

زمان رجعت

رجعت با‌ اندک فاصله‌ای بعد از ظهور ولی عصر (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) و پیش از شهادت حضرت و برپاشدن قیامت واقع خواهد شد.

عمومی نبودن رجعت

بازگشت به دنیا طبق روایات اختصاص به مؤمن خالص و کافر خالص دارد. کما اینکه امام صادق (علیه‌السلام) در این باره فرموده: بازگشت به دنیا عمومی نیست؛ بلکه اختصاص دارد به کسانی که به مرتبه ایمان کامل و یا شرک محض رسیده‌اند. ولی بازگشت گروه مؤمنان اختیاری است؛ چنانچه امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: هنگام ظهور حضرت مهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف) (فرشتگان الهی) بر قبر اهل ایمان وارد می‌شوند و به او می‌گویند: ‌ای اهل ایمان! همانا صاحب و مولایت ظهور کرده است، اگر خواستی با اختیار و اراده خود به او می‌پیوندی و یا در جوار کرامت و رحمت پروردگارت باقی بمانی.

دیدگاه عقل درباره رجعت

بعد از ذکر مقدمه فوق اذعان می‌داریم که آری پاورپوینت کامل رجعت از دیدگاه عقل ۳۴ اسلاید در PowerPoint نیز ممکن و قابل پذیرش است؛ زیرا قدرت بی‌نهایت خداوند ایجاب می‌کند که همان‌گونه که توانسته است انسان را از نطفه به وجود آورده، پس از مردن نیز می‌تواند او را دوباره به دنیا بازگرداند؛ زیرا قدرت خدای متعال بر همه ممکنات احاطه دارد و احدی از پیروان ادیان آسمانی در این امر تردید نداشته است.

شروط انکار امکان رجعت

بنابراین اگر کسی بخواهد امکان رجعت را انکار کند، باید به یکی از دو امر گردن نهد:
یا قبول کند که زنده شدن مردگان حتی در روز رستاخیز به طور کلی محال است؛ یعنی مرده قابلیت زنده شدن را ندارد که التزام به این امر مخالف اصل پذیرفته شده عقلی و دینی ـ معاد ـ است.
و یا اینکه قدرت خداوند را نسبت به زنده کردن مردگان نفی کند؛ درحالی‌که هیچ شکی در قدرت خداوند وجود ندارد؛ بلکه این مطلب نسبت به امت‌های گذشته بارها تحقق یافته است و با توجه به این‌که دو فرض فوق، هر دو باطل هستند، می‌توان گفت هم قابلیت قابل یعنی زنده شدن و بازگشت به دنیا و هم فاعلیت فاعل، یعنی قدرت خداوند محرز و غیر قابل انکار است.
با توجه به اینکه هیچ دلیل متقنی بر غیر ممکن بودن رجعت وجود ندارد، انکار آن بدون دلیل، سفسطه و برخلاف اصول مسلم فلسفه است.

دیدگاه ابن‌سینا

شیخ الرئیس ابوعلی سینا کلام معروفی دارد، می‌فرماید: هر مطلبی که به گوش شما می‌رسد تا مادامی که برهان قطعی بر بطلان آن اقامه نشده، آن را در ظرف امکان قرار بدهید.

در حقیقت بحث از رجعت از نوع بحث از قیامت است و به همان د

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.