پاورپوینت کامل راه های تأثیرگذاری معلم بر شاگردان ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل راه های تأثیرگذاری معلم بر شاگردان ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل راه های تأثیرگذاری معلم بر شاگردان ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل راه های تأثیرگذاری معلم بر شاگردان ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
راههای تأثیرگذاری معلم بر شاگردان
کلیدواژه: معلم، تأثیرگذاری، شاگردان.
پرسش: راههای تأثیرگذاری بیشتر معلم بر شاگردان چیست؟
پاسخ: معلمان باید با همه فنون و مهارتها ـ چه مهارتهای پیش از از تدریس، چه ضمن تدریس و چه پس از تدریس ـ آشنا باشند و از آنها درست و بجا استفاده کنند تا به همان اندازه تأثیرگذار باشند؛ زیرا همه این مهارتها، با تأثیرگذاری پیوندی عمیق دارند؛ به عنوان نمونه، اگر معلمان در اندازهگیری خود از پیشرفت تحصیلی دانشآموزان و برگزاری امتحان، عادلانه برخورد نکنند، این عدم انصاف به بقیه رفتارها و گفتارهای معلم تعمیم داده میشود و تأثیرگذاری معلم را کم میکند.
فهرست مندرجات
۱ – اهمیت یادگیری
۲ – نقش تأثیرگذار معلم
۳ – تقویت برخی حوزهها
۳.۱ – حوزه اخلاق و رفتار
۳.۱.۱ – احترام به شخصیت دانشآموزان
۳.۱.۲ – خوشرویی و محبت
۳.۱.۳ – طرح مباحث تربیتی در کلاس
۳.۱.۴ – صداقت
۳.۱.۵ – رعایت عدالت و انصاف
۳.۱.۶ – تواضع و فروتنی
۳.۱.۷ – دلسوزی و مراقبت
۳.۱.۷.۱ – بیان یک خاطره
۳.۱.۸ – داشتن شخصیت اجتماعی مثبت
۳.۱.۹ – عوامل دیگر
۳.۲ – حوزه علم و دانش
۳.۲.۱ – توجه به آثار علم
۳.۲.۱.۱ – پرهیزکاری و ایمان
۳.۲.۱.۲ – دوری از انحرافات
۳.۲.۲ – احاطه کامل معلم به موضوع درس
۳.۲.۳ – ارج نهادن به مقام علم و دانش
۳.۳ – حوزه فنون و مهارتهای تدریس
۳.۳.۱ – توانایی اداره کلاس
۳.۳.۲ – حفظ خونسردی و آرامش
۳.۳.۳ – استفاده از شیوههای تشویق و تنبیه
۳.۳.۴ – ارائه مطالب به طور روشن
۳.۳.۵ – ایجاد حس کنجکاوی
۳.۳.۶ – ارائه مطالب به گونه درختی
۳.۳.۷ – پیوند مطالب با مسائل زندگی
۳.۳.۸ – استفاده از وسایل کمک آموزشی
۳.۳.۹ – توجه به نیازهای دانشآموزان
۳.۳.۱۰ – مدیریت کلاس به صورت منطقی
۴ – نتیجه بحث
۵ – معرفی منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع
اهمیت یادگیری
از اهداف مهم تعلیم و تربیت، یادگیری است و یادگیری هم چیزی نیست جز تغییر رفتار فرد ـ چه رفتار ظاهری و بدنی و چه رفتارهای درونی و شناختی و عاطفی ـ لازمه این تغییر رفتار، نفوذ در دانشآموزان و تأثیرپذیری دانش آموزان از معلم خویش است.
نقش تأثیرگذار معلم
شاگردان، به دلیل نفوذ روحی و معنوی معلم، تأثیرات شگرفی از او میگیرند. معلم، با نفوذ کلامش میتواند فرزند شقیترین افراد را نیز به راه راست رهنمود سازد؛ مانند پسر یزید بن معاویه که تحت تأثیر معلم لایقش به اهل بیت (علیهمالسّلام) گرایش پیدا کرده بود. بیشتر انسانهای موفق، کامیابی خود را مدیون معلمان خود میدانند و نیز افرادی هستند که سرخوردگی و شکستهای زندگیشان، ناشی از برخورد بد معلمان است.
برای نیل به موفقیت، و نفوذ در شاگردان، باید روشهای تعلیم و تربیت ـ چه آنهایی که علم به آن رسیده و چه آنهایی که علم هنوز به آنها نرسیده، ولی در کتابهای اخلاقی و روایی ما آمده است ـ را مدنظر قرار بدهیم.
تقویت برخی حوزهها
با توجه به این مهم، معلم برای ارتباط برقرار کردن و نفوذ در شاگردان و در نتیجه، تأثیرگذاری بر آنها باید به تقویت سه حوزه، در خود بپردازد. این سه حوزه عبارتاند از:
۱. حوزه اخلاقی و تربیتی؛
۲. حوزه علم و دانش؛
۳. حوزه فنون و مهارتهای تدریس.
هر یک از این سه حوزه، درصدی از موفقیت را در ارتباط برقرار کردن و نفوذ در دانشآموزان دربر دارد. اهتمام جدی به رعایت و تقویت این سه حوزه به ما در پیشبرد اهدافمان کمک میکند؛ البته شاید نتوان این سه حوزه را دورنمای همه عوامل نفوذ دانست؛ اما میتوان گفت که اکثر این عوامل را شامل میشود.
در ذیل، با ملاک قرار دادن این سه حوزه، به بعضی از عوامل نفوذ در دانشآموزان و تأثیرگذاری بر آنها اشاره میکنیم:
حوزه اخلاق و رفتار
اکثر عوامل تأثیرگذار، در این حوزه قرار دارند. به همین خاطر، تقویت این حوزه برای نفوذ و تأثیرگذاری بسیار مهم است و باید توجه بیشتری به آن شود. برای تقویت این حوزه، باید به تمام آنچه را که در کتابهای اخلاقی برای تربیت گفتهاند عمل کنیم ـ البته متناسب با موقعیت زمانی و مکانی و… ـ در زیر به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:
احترام به شخصیت دانشآموزان
مهمترین خصیصه که باعث نفوذ در دانشآموزان میشود، احترام معلم به شخصیت دانشآموزان است؛ زیرا احترام یکی از نیازهای پایهای انسان است. هر رفتاری از طرف معلم که احترام دانشآموزان در آن نادیده گرفته شود، سبب تنفر دانشآموزان از معلم میگردد. حتی اگر دانشآموزان تخلف کنند، معلم میتواند با استفاده از روشهایی او را مجازات کند که موجب بیاحترامی نگردد؛ مثلاً از توهین، فحش، خرد کردن شخصیت دانشآموز اجتناب کند؛ بلکه با کم کردن نمره، امتیاز، تذکر، اخم کردن، دانشآموز را تنبیه نماید.
خوشرویی و محبت
در منابع اسلامی روی مسئله حسن خلق و گشادهرویی زیاد تأکید شده است. گشادهرویی یکی از راههای نفوذ در دیگران است؛ لذا اگر معلم در کلاس درس رفتارهایی داشته باشد که اخلاق خوب او را نشان دهد، در حد زیادی میتواند دانشآموزان را جذب کند. در روانشناسی اجتماعی نیز تبسم کردن، خوشرویی، ظاهر جذاب، تماس چشمی، علاقه نشان دادن، از عوامل نفوذ و تأثیرگذاری به حساب آمده است. اگر شاگردان احساس کنند که معلم آنها را دوست دارد و خالصانه درصدد رشد و ترقی آنهاست، این معلم بیشتر در دل شاگردان نفوذ میکند.
طرح مباحث تربیتی در کلاس
در کلاس درس، علاوه بر موضوع درس، باید به مباحث و رفتارهای تربیتی و اخلاقی خود و دانشآموزان توجه داشته باشیم؛ زیرا آموزش و تربیت دو بال هستند و انسان با یک بال نمیتواند پرواز کند. امام خمینی (رحمهاللهعلیه) در درسها، مطالب علمی و اخلاقی را جدا از هم نمیدانستند. درس ایشان تنها یک سلسله مباحث خشک علمی نبود؛ بلکه در درسهایشان مطالبی را میفرمودند که طلبه واقعی را تربیت میکرد، شاگردی که برای آینده اسلام مفید باشد.
صداقت
دانشآموزان به طور فطری صداقت و راستی را دوست دارند. معلم باید از دروغگویی دوری کند. دروغ گفتن، شیوه مردان بیایمان است؛ زیرا دروغگویی و عدم صداقت باعث سلب اعتماد است و مخل به ارتباط متقابل بین معلم و شاگرد؛ در نتیجه شاگردان نمیتوانند به سخنان دیگر معلم ـ حتی سخنان درست معلم ـ اعتماد کنند.
رعایت عدالت و انصاف
رعایت انصاف و عدالت نیز در برخورد با شاگردان بسیار مهم است. اگر معلم به بعضی از شاگردان بسیار اهمیت بدهد، یا رعایت انصاف، در برخورد با عمل خلاف دانشآموزان نداشته باشد، موجب بدبینی دانشآموزان میشود، که مانع نفوذ در شاگردان است.
تواضع و فروتنی
باید با دانشآموزان با تواضع و فروتنی برخورد کرد نه با رفتاری متکبرانه. هیچگاه نباید علم و دانایی ما باعث اینگونه رفتارها شود.
سقراط میگوید: «من فقط یک چیز میدانم که آن اینکه هیچچیز نمیدانم».
اینگونه برخورد کردن منجر به راحتی شاگرد در کنار معلم و ارتباط بیشتر با او میشود، و این بهترین زمان برای نفوذ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 