پاورپوینت کامل راه افزایش قدرت عقل ۳۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل راه افزایش قدرت عقل ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل راه افزایش قدرت عقل ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل راه افزایش قدرت عقل ۳۶ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل راه افزایش قدرت عقل ۳۶ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: عقل، درک، فهم.
پرسش: چگونه میتوان میزان عقل و درک و فهم را افزایش داد؟
فهرست مندرجات
۱ – عوامل مؤثر در رشد هوش
۱.۱ – وراثت
۱.۲ – محیط
۱.۳ – طبقات اجتماعی و نژادی
۲ – رشد عقل از منظر روایات
۳ – عوامل محیطی مؤثر در هوش
۴ – عوامل منفی مؤثر در هوش
۴.۱ – هوسرانی
۴.۲ – خودپسندی
۴.۳ – تکبّر
۴.۴ – طمع
۴.۵ – خشم
۵ – منابع جهت مطالعه بیشتر
۶ – پانویس
۷ – منبع
عوامل مؤثر در رشد هوش
عملیاتهایی که روانشناسان به هوش نسبت میدهند قسمتی از کارکردهای عقل است که در ادبیات روائی ما مطرح شده است. لذا بیمناسبت نیست که در این نوشتار، عوامل مؤثر در عقل و درک و فهم را از دیدگاه روانشناسان هم بررسی نمائیم و به نقل آراء آنان بپردازیم.
درباره عوامل مؤثر در رشد هوش نظرات مختلفی مطرح شده است و نزاع دیرینِ محیط و وراثت در اینجا هم وجود دارد.
وراثت
تحقیقات روانشناسان به نتایجی دست یافته که نشان میدهد، ژنهایی که از والدین خود به ارث میبریم، نقش مهمّی در رشد هوش ما دارند، یکی از روشهای بررسی این مساله، دوقلوهای همسان و ناهمسان هستند.
ویلسون و هاربرینگ از تجزیه و تحلیل نمرات ۲۶۱ دوقلوی همسان و غیر همسان به این نتیجه رسیدند که نیمرخ جهشها و عقب افتادگیهای آنها در رشد هوش به هم شباهت دارد. و این نکته درباره دوقلوهای همسان به طور روشن مشهود است.
خلاصه نتایج تحقیق مختلف در چهار قاره و هشت کشور نشان میدهد که وراثت بر رشد هوش تأثیر زیادی دارد. بر اساس این اطّلاعات، همبستگی هوشبهر افراد غیر خویشاوند بسیار اندک است و پیشبینی قطعی هوشبهر یک فرد از روی هوشبهر فردی که خویشاوند او نیست، صحیح به نظر نمیآید. بنابراین هر چه پیوند ارثی بیشتر میشود، نمرات هوش به هم نزدیکتر میشود و عکس آن هم نیز صادق است، یعنی اگر رابطه خویشاوندی حذف شود، افت محسوسی در همبستگی بین نمرات آزمون هوش افراد پدید میآید. در این تحقیقات همچنین روشن شد که همبستگی نمرات هوش دوقلوهای غیر همسان کمتر از همبستگی نمرات هوش دوقلوهای همسان است.
محیط
همانطورکه تأثیر عوامل ژنتیک را نمیتوان در رشد هوش منکر شد، تجارب و تأثیرات زندگی در خانواده و یا مؤسسات و سازمانهای پژوهشی، نحوه تعلیم و تربیت و طبقه اجتماعی از جمله عوامل غیر ژنتیکاند که تأثیرات آنها را در رشد هوش نمیتوان نادیده گرفت.
هارولد اسکینر با انجام تحقیقی در مورد زندگی پرورشگاهی، کودکان را از یک یتیمخانه ساده و بدون محرّک که از نظر توجّه و نظارت مادر انتخابی نیز محروم بودند به مؤسسه دیگری انتقال داد که مورد توجّه فرد مسئولی قرار میگرفتند، در محیط جدید یک مادر انتخابی برای سرپرستی کودکان معیّن شده بود؛ یعنی دختری که عقبمانده ذهنی و مسنتر از دیگران بود، این گروه از کودکان، پس از دو سال و نیم، میانگینی از ۳۲ نمره هوش را به دست آوردند. در صورتی که کودکان باقیمانده در مؤسسه سابق که از شرایط پستتری برخوردار بودند تا میانگین ۲۱ نمره هوش افت داشتند.
بدین ترتیب بدیهی است که خانواده بر رشد هوش کودکان خود (غیر از جنبه ژنتیکی) از جنبه محیطی تأثیر میگذارد. رشدگرایان هر چند هرچند دقیق نمیدانند که رشد هوش تا چهاندازه مربوط به محیط پیشرفتهای است که توسط والدین، ساختار فامیلی و دیگر عوامل محیطی فراهم شده است، وجود اینگونه عوامل را حائز اهمیّت میدانند.
عوامل دیگری مثل جنسیت، سن، فرهنگ، عوامل بیولوژیک، تغذیه، داروها، بیماریها، از جمله عواملی هستند که در رشد مهارتهای شناختی و هوش تأثیر میگذارند.
طبقات اجتماعی و نژادی
وضعیت نژادی و اجتماعی و یا اقتصادی از جمله فاکتورهایی است که مورد پژوهش روانشناسان بوده و تأثیر آن در میزان رشد سنجیده شده است ولی نمیتوان تاثیر قابل توجهی در این مورد در نظر گرفت.
در آمریکا و اروپا کودکان خانوادههای فقیر و یا آنها که به گروههای اقلیّت (که بسیاری از آنها غیر سفید پوست هستند) تعلق دارند، نمره هوشبهرشان از کودکان متوسط در همان کشور پایینتر است مثلاً متوسط هوشبهر کودکان سیاه پوست آمریکایی که غالباً از خانوادههای کم درآمد هستند، در حدود ۱۰ تا ۱۶ نمره پایینتر از متوسط هوشبهر کودکان سفید پوست است.
ناگفته نماند که در تفسیر هوشبهر بین طبقات نژادی و اجتماعی، بحثهای زیادی مطرح شده و نقدهای وارد شده و برخی آزمونهای هوش را غیر استاندارد و سودار دانستهاند یعنی آن آزمونها، برای کودکان طبقه پأیین و گروههای اقلیّت مناسب نبودهاند.
خلاصه آنکه، نزاع دیرین برتری نقش محیط یا وراثت چندی است که فروکش کرده و دیگر از نظریات افراطی روانشناسان خبری نیست و این تأثیرات، بیشتر در جنبه «تعامل محیط و وراثت» بررسی میشود. در هر صورت، وراثت و مخصوصاً شرایط محیطی در افزایش و بهبود درک و فهم و هوش، مؤثرند. رشتههای آکادمیکی مثل: علوم تربیتی برای همین منظور تلاش مینماید که محیط آموزش را هر چه مؤثرتر فراهم نماید. که بررسی تفصیلی تکنیکهای آن از عهده این نوشتار خارج است.
رشد عقل از منظر روایات
با بررسی روایاتی که به مسائل رشد هوش و شناخت و درک و فهم انسان پرداخته میتوان چنین بیان داشت که رشد عقل و هوشمندی انسان در واقع معلول دو دسته از عوامل است که البته تأثیر این دو عامل در همه موارد یکسان نمیباشد. در برخی موارد عوامل ژنتیکی در رشد هوش نقش تعیین کننده دارند. در شرایط محیطی و سایر عوامل زمینه سازاند و در پارهای موارد، عوامل محیطی نقش برتر را بر عهده دارند.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 