پاورپوینت کامل رابطه مثل افلاطونی با وجود ذهنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل رابطه مثل افلاطونی با وجود ذهنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رابطه مثل افلاطونی با وجود ذهنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل رابطه مثل افلاطونی با وجود ذهنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل رابطه مثل افلاطونی با وجود ذهنی ۳۴ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: وجود ذهنی، مثل افلاطونی، اتحاد عاقل و معقول.
پرسش: ارتباط میان مثل افلاطونی با وجود ذهنی و اتحاد عاقل و معقول چیست؟ (استاد حسنزاده در مورد مثل الهیه (مُثُل افلاطونی) میفرماید: «ان المثل موضوعات حقیقیه للعلوم ای صور علمیه حققه للاشیاء کما یعتنی و یهتم بها فی البحث عن الوجود الظلی الذهنی، و فی البحث عن اتحاد عاقل بمعقوله، و لا یتم البحثا الا بنیل ما هو مکتوم فی المثل الالهیه» (شرح المنظومه سبزواری، نشر ناب، ج۳ ص۷۰۴، پاورقی شمار ۵ از غرر ۹۱). اینجا دو مدعا وجود دارد: یکی این که مبحث وجود ذهنی مبتنی بر مثل الهیه است، و دیگر اینکه مبحث اتحاد عاقل و معقول نیز چنین است. هر کدام از این دو مبحث چهگونه با مثل الهیه مربوط میشوند، و از چه روست که برای تمام بودن این دو مبحث، به مثل الهیه نیاز است؟)
پاسخ: آنچه در توضیح این مطلب براساس سخنان استاد حسنزاده میتوان گفت این است که نظریه وجود ذهنی بر این اساس استوار است که انسان صورت حقیقی اشیا را درک میکند، نه اشباح آنها را؛ همچنین در بحث اتحاد عاقل و معقول، صورت حقیقی اشیا را که همان صورت معقول آنهاست درک میشود. بنا بر نظریه مثل، درک حقیقی اشیا فقط از طریق درک مثل ممکن است؛ زیرا براساس این نظریه، ماهیات نوعی علاوه بر افراد عرضی دارای افراد طولی نیز هستند؛ یعنی دارای افراد مادی و مجردند؛ افرادی که در این جهان از ماهیات نوعیه وجود دارند و ما با آنها ارتباط داریم افراد مادی و طبیعی ماهیت نوعی خودشان هستند؛ افراد مجرد آنها را مثل میگویند. اکنون میگوییم: صورت معقول و حقیقی اشیا را نمیتوان از افراد مادی و طبیعی به دست آورد؛ زیرا آنها مادی و محسوس هستند؛ در نتیجه ما اگر صورت حقیقی و معقول چیزی را درک کردیم (چه در باب وجود ذهنی و چه در باب اتحاد عاقل و معقول) حتماً با فرد مجرد آن ماهیت نوعی، یعنی با مثل ارتباط برقرار کردیم یا به نوعی با آن متحد شدیم.
نتیجه اینکه اگر کسی اعتقاد به عالم مثل نداشته باشد، در حقیقت صورت معقولی از اشیا ندارد تا این بحث مطرح شود که آیا با عاقل اتحاد دارد یا نه؟ چنان که در بحث وجود ذهنی به ناچار باید نظریه اشباح را بپذیرد.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – مثل افلاطونی
۲.۱ – نکته اول
۲.۲ – نکته دوم
۳ – اتحاد عاقل و معقول
۳.۱ – توضیح
۳.۲ – عینیت عاقل با معقول
۴ – وجود ذهنی
۵ – رابطه میان اصطلاحات یادشده
۵.۱ – توضیح
۵.۲ – نتیجه
۶ – پانویس
۷ – منبع
مقدمه
برای اینکه ارتباط میان «مثل افلاطونی» با «وجود ظلی ذهنی» (گاهی از وجود ذهنی تعبیر به «وجود ظلی» میشود، در مقابل وجود خارجی و از نظر عرفاً وجود ظلی وجود تمام ممکنات است که نمود و نمونه فیض ذات حقاند؛ لذا وجود ظلی ذهنی، یک اصطلاح عرفانی است و به آن وجود شبحی نیز گفته میشود.) و نیز «اتحاد عاقل و معقول» روشن شود، لازم است توضیحی کوتاه درباره هر کدام داده شود.
مثل افلاطونی
افلاطون عقیده داشت، برای هر نوعی از انواع موجودات جهان مادی یک وجود مجرد عقلانی است که افراد محسوسه آن نوع، پرتو او، و او نمونه کامل آن افراد است، و این را «ایده» میخواند که مترجمان دوره اسلامی آن را «مثال» ترجمه کردهاند؛ و به نام «مثل افلاطونی» معروف شد.
نکته اول
طبق نظریه مثل، آنچه در این جهان مشاهده میشود ـ چه جواهر و چه اعراض ـ اصل و حقیقتشان در جهان دیگر وجود دارد و افراد این جهان به منزله سایهها و عکسهای حقایق آنجهانی هستند؛ مثلاً تکتک افراد انسان که در این جهان زندگی میکنند، همه دارای یک اصل و حقیقت در جهان دیگر هستند و انسان اصیل و حقیقی، انسان آنجهانی است. همچنین سایر اشیاء.
نکته دوم
نکته اساسی مهم دیگر در باب مثل این است که آنها موضوع حقیقی علم، یعنی صورت علمیه حقیقیه اشیاءاند.
اتحاد عاقل و معقول
در پایان مبحث «وجود ذهنی» از مطلب دیگری که آن نیز مربوط به تحقیق در اطراف علم و ادراک است، بحث میشود و آن مسئله معروف و کهنی است به نام «اتحاد عاقل و معقول». این مسئله، مورد اختلاف و بیان دیدگاههای متفاوت فلاسفه قرار گرفته است. بخش مهمی از نظریه معرفت و شناخت بر همین مبنا استوار شده است. اتحاد عاقل و معقول، نخست در مورد علم خدا به اشیا، سپس علوم مجردات ـ از عقول و نفوس ـ مورد بحث قرار میگیرد.
توضیح
توضیح اینکه در مورد هر ادراکی ذهن ما ابتدا سه عامل را تشخیص میدهد: عامل اول، «مدرک» یا ادراککننده، عامل دوم، «مدرک» یا ادراکشده، و عامل سوم، خود «ادراک» است؛ به عنوان نمونه، در ادراک مفهوم «فضا» ابتدا چنین به نظر میرسد که هنگام ادراک سه عامل دخالت دارد: اول خود ما که ادراککننده هستیم؛ دوم، مفهوم فضا که به ادراک ما درآمده است و سوم، خود عمل ادراک که حالتی است از احوال ما. این امور سهگانه به حسب اصطلاح و به ترتیب «عاقل»، «معقول» و «عقل» نامیده میشوند.
اما شکی نیست که در مورد هر تعقل و ادراکی واقعاً سه عامل به معنای سه واحد وجود ندارد؛ زیرا مقصود ما از معقول وجود خارجی آن نیست؛ بلکه وجود آن در ظرف ذهن است. همچنین ادراک و مدرک، علم و معلوم و عقل و معقول در ظرف ذهن دو وجود ندارند؛ بلکه در ظرف ذهن، علم عین معلوم و عقل عین معقول اس
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 