پاورپوینت کامل دین حق ۴۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دین حق ۴۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دین حق ۴۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دین حق ۴۳ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل دین حق ۴۳ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: پاورپوینت کامل دین حق ۴۳ اسلاید در PowerPoint، دین برتر، ادیان، پلورالیزم، عقل، ضرورت دین، وحدت دین، ختم نبوت، صراط مستقیم، اسلام، مسیحیت، شریعت، جامعیت دین اسلام.

پرسش: قرآن و کتاب‌های دیگر آسمانی، برای درس توحید آمده‌اند، لذا هیچ فرقی بین آنها نیست؛ چون همه از لوح محفوظ اخذ شده‌اند (بروج، ۲۱ ـ ۲۲) و این کتاب‌های واحد، بر تمام انبیا نازل شده است (بقره، ۲۱۲) و همه این کتاب‌ها، تصدیق‌کننده هم‌دیگر هستند. (مائده، ۵۱ ـ ۴۶)، همه این مطالب دلالت دارد بر این‌که همه ادیان، ایمان واحدی را دنبال می‌کنند؟

پاسخ:

فهرست مندرجات

۱ – پلورالیزم (تکثر ادیان)
۲ – هدف واحد در کتب آسمانی
۲.۱ – جامع بودن دین اسلام
۳ – حکم عقل به وحدت دین آسمانی
۳.۱ – فرض اول
۳.۲ – فرض دوم
۳.۳ – فرض سوم
۳.۳.۱ – دیدگاه شهید مطهری
۴ – قرآن و وحدت دین
۴.۱ – دیدگاه شهید مطهری
۵ – تکامل دین و اختلاف شرایع
۶ – راز ختم نبوت
۶.۱ – دیدگاه شهید مطهری
۷ – دلایل انحصار صراط مستقیم به اسلام
۷.۱ – حکم عقل به انتخاب دین کامل و برتر
۷.۱.۱ – مقایسه اسلام و مسیحیت
۸ – استناد به آیات قرآن
۸.۱ – آیه اول
۸.۱.۱ – وجه استدلال
۸.۱.۲ – پاسخ به استدلال
۸.۱.۳ – دیدگاه شهید مطهری
۸.۲ – آیه دوم
۸.۲.۱ – دیدگاه شهید مطهری
۹ – منابعی برای مطالعه بیش‌تر
۱۰ – پانویس
۱۱ – منبع

پلورالیزم (تکثر ادیان)

داشتن ایمان و مورد قبول بودن‌ عقاید و روش‌های گوناگون آن، در عصر کنونی، تحت عنوان پلورالیسم، (پذیرش تعدد و کثرت) مطرح است. پلورالیزم یا تکثر ادیان از مباحث «فلسفه دین» است که در قرن حاضر متفکران غرب آن را به‌صورت جدی مطرح کرده‌اند. قرائت و معنای شایع و متبادر آن، پذیرفتن حقانیت تمام ادیان است، و لازمه آن تعدد صراط‌های مستقیم است. پیشینه این بحث در ایران حدوداً به چند دهه گذشته البته نه با اصطلاح پلورالیزم بلکه به‌عنوان «تعداد ادیان» برمی‌گردد. این مقوله در آن عصر نیز برای خود طرف‌داران و مخالفانی داشته است که می‌توان به دو فیلسوف و متفکر معاصر یعنی علامه طباطبایی و شهید مطهری اشاره کرد که هر دو گام در این عرصه نهادند و به ابطال پلورالیزم پرداختند. آن به‌صورت خلاصه قابل بیان است.

هدف واحد در کتب آسمانی

آیات فوق دلالت دارند بر اینکه اساساً تمام کتاب‌های آسمانی، در اصول دین هماهنگی دارند و هدف واحدی را دنبال می‌کنند؛ یعنی تربیت و تکامل انسان را تعقیب می‌کنند، اگرچه در مسائل فرعی به مقتضای قانون تکامل تدریجی، با هم تفاوت‌هایی دارند و هر آیین تازه مرحله بالاتری را می‌پیماید و برنامه جامع‌تری دارد.

جامع بودن دین اسلام

هر شریعتی در زمان خود، کامل بوده است و شریعت و دین اسلام به لحاظ دارا بودن محتوای منطبق بر فطرت انسان (روم/۳۰) و نزول در زمان بلوغ عقلی بشر و پیش‌بینی کردن راهکار و روش‌هایی برای مقتضیات زمان، مسائل مستحدثه و … برای همیشه کامل و جامع خواهد بود (فرقان/۱)؛ چون سطح بینش و آگاهی مردم و نیازهای آنها در امت‌ها و اعصار گوناگون مختلف است. انسان‌های هر دوره‌ای نسبت به انسان‌های دوره قبل از خود، از سطح آگاهی و بینش بیش‌تری برخوردار بوده و ادیان بعدی نیز از حیث پاسخ‌گویی به نیازهای بشری، جامعیت بیش‌تری نسبت به ادیان قبلی خود داشته‌اند، از این جهت شریعت پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ ویژگی‌هایی دارد که برای همه زمان‌ها مناسب و لازم است.

حکم عقل به وحدت دین آسمانی

فرض اول

آیا ممکن است که خداوند خیرخواه، ادیان مختلف از حیث ماهیت برای بشر بفرستد؟ یا تأمل در حکمت ضرورت دین که عبارت است از وجود نیازهای فطری و ثابت انسان و از سوی دیگر، یکی بودن فرستنده ادیان؛ زیرا فرستنده دین، خداوند حکیم و خیرخواه است که با آوردن نیازهای فطری انسان و به فعلیت رساندن استعدادهایش، سعادت او را تأمین می‌کند. در این صورت، فرستادن ادیانی که با یک‌دیگر از حیث ماهیت مختلفند، توجیه‌پذیر نیست؛ زیرا تفسیر ماهوی یک برنامه و آیین در صورتی موجه است که ماهیت و لب ادیان پیشین فاقد محتوا و توانایی لازم در جهت هدایت انسان باشد و خداوند دین ناقص فرستاده باشد، این فرض با براهین عقلی و فلسفی ناسازگار است و عقل برهانی آن را نمی‌پذیرد.

فرض دوم

فرض دیگر این‌که، نقصان از سوی خود انسان باشد که به خاطر هوای نفسانی، از قرار گرفتن در رکاب ره‌یافته‌گان سرباز می‌زند، لازمه این فرض، نه تغییر ماهوی دین، بلکه تأکید و راه‌نمایی و نصیحت بیش‌تر است.

فرض سوم

این‌که تغییر ماهوی ادیان، مستند به تغییر شرایط زمانی و مکانی و نیازهای جدید بشری باشد. در پاسخ این احتمال که امروزه طرف‌دارانی دارد باید گفت که گوهر ادیان الهی، مشتمل بر معارفی بنیادی است که ناظر به سعادت انسان و نیازهای فطری و ثابت اوست؛ به‌عنوان مثال دین از انسان خواسته است که از خداوند و پیامبرانش اطاعت کنند و به اصول اخلاقی ثابت (مثل نوع‌دوستی و عدالت) پای‌بند باشند. ادیان الهی، برای تعالی روح انسانی و برقراری عدالت نازل شده‌اند و این معارف و اصول نیز به هیچ وجه با گذشت زمان تغییر نمی‌کند. «مگر بشر چند گونه فطرت و سرشت و طبیعت می‌تواند داشته باشد».

بلی، تغییر زمان و نیازهای جدید و غیر ثابت انسان، تغییر برخی احکام و فروع، یا تکمیل آنها را می‌طلبد؛ ولی لازمه آن تغییر و تکامل شریعت است، نه دین.

دیدگاه شهید مطهری

شهید مطهری در این زمینه می‌گوید: «تفاوت و اختلاف تعلیمات انبیا با یک‌دیگر از انواع اختلاف برنامه‌هایی است که در یک کشور هرچند بار به مورد اجرا گذاشته می‌شود و همه آنها از یک قانون اساسی الهام می‌گیرد. همه آنان (پیامبران) مردم را به یک شاهراه و به‌سوی یک هدف واحد دعوت می‌کردند».

قرآن و وحدت دین

با رجوع به قرآن کریم درمی‌یابیم که خداوند تنها دین حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را اسلام می‌نامد، دین پیامبران پیشین را نیز به همین نام توصیف می‌کند؛ مثلاً در آیه‌ای آیین حضرت ابراهیم ـ علیه‌السلام ـ را اسلام می‌شمرد:

«ما کانَ إِبْراهِیمُ یَهُودِیًّا وَ لا نَصْرانِیًّا وَ لکِنْ کانَ حَنِیفاً مُسْلِماً».

و در آیه دیگر، پیامبر اسلام با اشاره به اسلام که تنها صراط مستقیم است، از راه‌های دیگر منع می‌کند:

«وَ أَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَنْ سَبِیلِهِ».

دیدگاه شهید مطهری

استاد مطهری، می‌فرماید: دین در اصطلاح مورخان و مردم به‌صورت جمع و متعدد به کار می‌رود، ولی مواضع قرآن چنین نیست: «از نظر قرآن دین خدا از آدم تا خاتم یکی است، همه پیامبران اعم از پیامبران صاحب شریعت و پیامبران غیر صاحب شریعت، به یک مکتب دعوت می‌کر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.