پاورپوینت کامل دیدگاه ائمه درباره قضاوت و شرایط قاضی ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل دیدگاه ائمه درباره قضاوت و شرایط قاضی ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دیدگاه ائمه درباره قضاوت و شرایط قاضی ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل دیدگاه ائمه درباره قضاوت و شرایط قاضی ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل دیدگاه ائمه درباره قضاوت و شرایط قاضی ۲۶ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: قضاوت، اسلام، شرایط قاضی، امامان معصوم (علیهم‌السلام).

پرسش: در مورد قضاوت از دیدگاه ائمه و شرایط قاضی شرح دهید؟

پاسخ: قضاوت، بالاصاله و ذاتاً حق خداوند است و اصل اوّلی نفوذ حکم و حکومت «الله» است و هیچ‌کس بر دیگری تسلط و حق حکم ندارد، مگر به اذن خداوند متعال و نفوذ حکم و حکومت انبیا و اوصیا با اذن حق‌تعالی و از مواهب اوست؛ چنان‌که قضات جامع‌الشرایط نیز نفوذ حکمشان با فرمان و اذن انبیا و اوصیاست؛ زیرا قضاوت به نحوی ولایت بر جان، مال و عِرض افراد است.
براساس آیات و روایات زیادی، خداوند، مقام منیع قضاوت را به پیامبران و اوصیای معصوم آنان موهبت فرموده و دیگران با فرمان و اذن خصوصی یا عمومی آنان می‌توانند تصدی کنند و بدون احراز اذن خصوصی یا عمومی آنان، قضاوت از گناهان بزرگ شمرده شده؛ چنان‌که بر مردم نیز حرام است نزد کسی که ماذون از جانب نبی یا وصی نیست، مرافعه و طرح دعوی کنند تا جایی که چنین طرح دعوایی را اطاعت طاغوت شمرده و استیفای حق را با حکم چنین شخصی حرام دانسته است.
قضاوت در اسلام، از خطیرترین مسئولیت‌ها شناخته شده است و قبول این امر مهم در شأن هر کس نیست. قبول مسئولیت در برنامه‌ای که در خور انسان نیست، از بزرگ‌ترین گناهان شمرده شده. به همین سبب منصب قضا که از اعظم مناصب، و در رابطه با جان، مال و آبروی مردم است، با توجه به روایات در این باب، باید به اهلش واگذار شود.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – قضاوت از دیدگاه ائمه
۲.۱ – چیستی قضاوت
۲.۱.۱ – کلام امام علی
۲.۱.۲ – بیان یک روایت
۲.۱.۳ – روایتی از امام باقر
۲.۱.۴ – روایتی از امام صادق
۲.۲ – اعطای مقام قضاوت از سوی خدا به پیامبران
۲.۲.۱ – حدیثی از حضرت علی
۳ – دیدگاه ائمه درباره شرایط قاضی
۳.۱ – روایتی از پیامبر
۳.۲ – روایتی دیگر
۳.۳ – کلام امام علی درباره انتخاب قاضی
۳.۴ – دیدگاه امام خمینی
۴ – معرفی منابع
۵ – پانویس
۶ – منبع

مقدمه

از آنجا که پرسش از دو بخش تشکیل شده، ما نیز پاسخ را در دو قسمت مجزا ارائه می کنیم:

قضاوت از دیدگاه ائمه

هدف اصلی از قضاوت اسلامی، گسترش عدل، احقاق حق و رفع تجاوز است و به تعبیر روایات، احیا و تزکیه ارض است.

چیستی قضاوت

قضاوت، بالاصاله و ذاتاً حق خداوند است و اصل اوّلی نفوذ حکم و حکومت «الله» است و هیچ‌کس بر دیگری تسلط و حق حکم ندارد، مگر به اذن خداوند متعال و نفوذ حکم و حکومت انبیا و اوصیا با اذن حق‌تعالی و از مواهب اوست؛ چنان‌که قضات جامع‌الشرایط نیز نفوذ حکمشان با فرمان و اذن انبیا و اوصیاست؛ زیرا قضاوت به نحوی ولایت بر جان، مال و عِرض افراد است.

کلام امام علی

ازاین‌روست که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) به شُریح قاضی می‌فرماید: این مقام، جایگاه انبیاست و مسندی است که بر آن تکیه نمی‌زند، مگر پیغمبر یا وصیّ او؛ البته ماذون و منصوب از طرف آن‌ها می‌گردد و اگر پیغمبر و وصی و ماذون از طرف آنها نشد، شقیّ، غاصب و حاکم جور و طاغوت است.

بیان یک روایت

در روایتی، امام معصوم (علیه‌السلام) در ذیل آیه «یُحْیِی الْاَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها» می‌فرماید: مراد این نیست که به وسیله باران زمین را زنده می‌کند؛ بلکه مراد این است که خداوند مردان الهی را می‌فرستد تا آنها با اقامه عدل و برقراری عدالت در سطح جامعه، زمین را زنده کنند.
به عبارتی، اقامه حدود الهی، حرکت حیات را به طرف هدف اصلی آن پیش می‌برد. (به این منبع رجوع شود: )

روایتی از امام باقر

نیز در روایتی دیگر امام باقر (علیه‌السلام) می‌فرماید: اجرای یک حد بر روی زمین از چهل شبانه‌روز باران باریدن پاک‌کننده‌تر است.

امر قضاوت در اصلاح امور جامعه، اهمیت و تأثیر بسیار زیادی دارد؛ همان‌طور که در روایات هم به آن اشاره شده است؛ اما در روایاتی دیگر، خطیر بودن این امر حیاتی در جامعه بیان شده است؛ برای نمونه:

روایتی از امام صادق

حضرت امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرمایند: قاضیان چهار گروه‌اند که سه گروه از آنان اهل آتش

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.