پاورپوینت کامل دلایل شرعی وحدت وجود ۵۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دلایل شرعی وحدت وجود ۵۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دلایل شرعی وحدت وجود ۵۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دلایل شرعی وحدت وجود ۵۵ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل دلایل شرعی وحدت وجود ۵۵ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: ظهور، ثواب، وحدت وجود، خالق، تکلیف، تجلی، مخلوق، عقاب.
پرسش: بر اساس نظریه «وحدت وجود»، عالم مظهر اسمای الهی است و غیر از خدا چیزی وجود ندارد، پس من انسانی چیست؟ قُرب خدا به انسان چه معنا دارد؟ تکلیف، ثواب یا عقاب چه میشود؟ آیا خدا به خودش پاداش داده و خودش را مجازات میکند؟
پاسخ: مقصود اهل عرفان از وحدت وجود و مظهر بودن همه عالم برای خداوند، این نیست که مجموعه جهان هستی خدا است؛ زیرا مجموع، وجود و وحدت حقیقی ندارد. همچنین مقصود اتحاد خداوند با موجودات نیست؛ چون اتحاد -به این معنا که دو چیز بدون از دست دادن شیئیت و دوئیت خود تبدیل به یک چیز گردند- محال است؛ چنانکه مراد این نیست که ذات خداوند حقیقت خود را از دست بدهد و به صورت مخلوقات و موجودات عالم هستی در آید؛ زیرا معنای ظهور و تجلی ، تبدیل یا تجزیه ذات نیست که ذات خداوند هنگام خلق موجودات تبدیل به مخلوق گردد، به صورت مخلوقات تجزیه شود؛ و در نتیجه خدا مخلوق گردد و مخلوق نیز خدا گردد. بلکه مقصود این است که وجود خداوند جدا و برکنار از موجودات نیست؛ زیرا موجود جدا و بر کنار از موجودات دیگر نمیتواند علت وجودی تام آنها باشد و نمیتواند به تصرف تکوینی در امور آنها دخالت کند.
فهرست مندرجات
۱ – پرسش
۲ – پاسخ اجمالی
۲.۱ – نمونه
۳ – پاسخ تفصیلی
۳.۱ – وحدت وجود و کثرت تجلی
۳.۲ – دلایل و مؤیدات شرعی
۳.۳ – ظهور حق در دل تمام اشیاء
۳.۴ – قرب حق تعالی به اشیاء
۳.۴.۱ – نظر علامه طباطبائی
۳.۵ – چالشهای وحدت وجود
۳.۶ – پاسخ و حل مشکل
۳.۶.۱ – کلام امام علی
۳.۶.۲ – بهترین نمونه
۳.۷ – الفت ذهن با عالم ماده
۴ – پانویس
۵ – منبع
پرسش
اگر عالم مظهر اسمای الهی است و غیر از خدا چیزی وجود ندارد، پس من انسانی چیست؟ آن چیزی که خداوند به او اراده داده چیست که به ازای اعمال آن اراده ثواب یا عقاب میگیرد؟ آن من غیر خدا است یا او هم مظهری از اسمای خدا است؟ اگر او هم مظهر اسمای خدا است پس نعوذ بالله خداوند به خودش پاداش میدهد یا خود را عذاب میکند؟ چه کسی مسئول است و جنسش از چیست؟
پاسخ اجمالی
جهان هستی که مشهود ما است متکثر و پراکنده مینماید. اندیشمندان در پی پاسخ به این پرسش هستند که آیا جهان سراسر کثرت است یا دارای وحدت نیز هست؟ اگر وحدت دارد رابطه کثرت و وحدت چگونه است؟ عارفان و اهل معرفت در پاسخ به این سؤال مسئله وحدت وجود و ظهور و تجلی را مطرح کردند.
مسئله وحدت وجود، و اینکه همه عالم مظهر و تجلّی خداوند است، از بنیانیترین معانی در عرفان است. اهل عرفان سه منبع معرفتی مستقل، یعنی شهود، عقل و شریعت را مؤید این نظریه میدانند.
اما در پاسخ به آنچه در این سؤال آمده، باید در نظر داشت که مقصود اهل عرفان از وحدت وجود و مظهر بودن همه عالم برای خداوند، این نیست که مجموعه جهان هستی خدا است؛ زیرا مجموع، وجود و وحدت حقیقی ندارد. همچنین مقصود اتحاد خداوند با موجودات نیست؛ چون اتحاد -به این معنا که دو چیز بدون از دست دادن شیئیت و دوئیت خود تبدیل به یک چیز گردند- محال است؛ چنانکه مراد این نیست که ذات خداوند حقیقت خود را از دست بدهد و به صورت مخلوقات و موجودات عالم هستی در آید؛ زیرا معنای ظهور و تجلی، تبدیل یا تجزیه ذات نیست که ذات خداوند هنگام خلق موجودات تبدیل به مخلوق گردد، به صورت مخلوقات تجزیه شود؛ و در نتیجه خدا مخلوق گردد و مخلوق نیز خدا گردد. بلکه مقصود این است که وجود خداوند جدا و برکنار از موجودات نیست؛ زیرا موجود جدا و بر کنار از موجودات دیگر نمیتواند علت وجودی تام آنها باشد و نمیتواند به تصرف تکوینی در امور آنها دخالت کند.
نمونه
بهترین نمونه و مثال برای تبیین این حقیقت؛ نفس و روح انسان است. رابطه نفس انسان با مخلوقات و مصنوعات انسانی یعنی تصورات ذهنی، همین رابطه ظهور و تجلی است که تصورات ذهنی انسان همان تجلیات روح انسان هستند و موجوداتی جدای از روح و نفس انسان نیستند؛ ولی در عین حال این بدان معنا نیست که انسان هنگام خلق تصورات، ذات و هویت خود را از دست داده و تبدیل یا تجزیه شده و به شکل تصورات ذهنی در آمده است؛ یا تصورات انسان، انسان شدهاند.
پاسخ تفصیلی
آنچه از ظاهر جهان هستی مشهود همه است، کثرت و پراکندگی موجودات است. کثرت جهان هستی، متفکران و ژرفاندیشان را بر آن داشته تا در این نکته تامل کنند که آیا جهان هستی سراسر کثرت و پراکندگی است؟ و جهان کثرت محض است؟ یا دارای وحدت است؟ اگر وحدت دارد، رابطه وحدت با کثرت چگونه است؟ آیا وحدت و کثرت هر دو حقیقی هستند؟ یا یکی حقیقی و دیگری اعتباری است؟ پاسخهای متعددی به پرسشها داده شده است. برخی عالم را کثرت محض میدانند و وحدت را اعتباری؛ در مقابل، عدهای وحدت را حقیقی میدانند و کثرت را اعتباری؛ برخی دیگر هم وحدت را حقیقی دانسته و هم کثرت را واقعی میدانند. معتقدین به کثرت و وحدت حقیقی این نظریه را به گونههای مختلف بیان کردند.
وحدت وجود و کثرت تجلی
عارفان و اهل معرفت در تبیین وحدت و کثرت مسئله «وحدت وجود و کثرت ظهور و تجلّی» را مطرح کردهاند.
آنچه به صورت ابتدایی میتوان بیان کرد این است که کثرت را نمیتوان انکار کرد؛ زیرا مشهود همگان، عیان و آشکار است؛ و از سوی دیگر وحدت را نیز نمیتوان انکار کرد، زیرا نظم و نظام و ارتباط اجزای عالم نیز مشهود همگان است. علاوه بر این، نکته بسیار اساسی این است که اگر وحدت حقیقی انکار شود، اصل علیت نیز زیر سؤال میرود؛ زیرا بین موجودات جدا و بر کنار از هم، نمیتواند رابطه علیت وجودی برقرار باشد؛ چون علت حقیقی به معنای اعطا کننده وجود است، اگر چیزی دارای وجودی جدا است، در این صورت در وجود خود نیازی به علت ندارد؛ موجود جدا و برکنار از موجودات دیگر نمیتواند در آنها تصرف تکوینی کند؛ در حالیکه خداوند رب العالمین «الحمدلله رب العالمین» است؛ یعنی مالک و مدیر تکوینی همه عالم است؛ تار و پود جهان هستی در دست قدرت او است. «فَسُبْحانَ الَّذی بِیَدِهِ مَلَکُوتُ کُلِّ شَیْءٍ وَ اِلَیْهِ تُرْجَعُونَ.»
خلاصه اینکه عدم پذیرش وحدت حقیقی وجود، مستلزم پایین آوردن مقام خداوند تبارک و تعالی از درجه مالکیت و سلطنت حقیقی به درجه مالکیت و سلطنت اعتباری است؛ زیرا در این صورت سلطنت و مالکیت خداوند در حد سلطنت و پادشاهی اعتباری و ظاهری خواهد شد که خدا قدرتی است مانند دیگر قدرتها. نهایت اینکه قدرت خداوند برتر و بالاتر از همه است و به جهت برتری که بر دیگران دارد در امور آنها دخالت میکند.
به همین جهت عارفان و اهل معرفت در تبیین وحدت و خداشناسی، دقت بیشتری به کار بردند و این وحدت را پر رنگ جلوه دادند که همه کثرات از وحدت نشات میگیرد و کثرات جلوهها و پرتو همان وحدت است؛ از اینرو مسئله «وحدت وجود»، و اینکه همه عالم مظهر و تجلی خداوند است، از بنیانیترین معانی در عرفان است.
اهل عرفان سه منبع معرفتی مستقل، یعنی شهود، عقل و شریعت را مؤید این نظریه میدانند.
دلایل و مؤیدات شرعی
در پاسخهای گذشته به برخی از دلایل و مؤیدات عقلی این مسئله اشاره شده است.
در اینجا ابتدا به پارهای از دلایل و مؤیدات شرعی نظریه وحدت وجود اشاره میکنیم، سپس به پاسخ پرسشی که مطرح شده میپردازیم:
در مورد مؤیدات شرعی این نظریه، متذکر میشویم: برخی از محققان، آیات و روایاتی که میتواند مؤید نظریه وحدت وجود باشد را در شش گروه دسته بندی کرده است، که در اینجا به پارهای از آنها اشاره میشود:
ظهور حق در دل تمام اشیاء
آیاتی که دلالت دارند بر ظهور حق در دل تمام اشیاء؛ مانند آیه: «هُوَ الْاَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلیم؛ اوّل و آخر، و پیدا و پنهان او است؛ و او به هر چیز دانا است.»
همانگونه که در نگاه اول میتوان دانست، سیاق آیه مفید حصر است؛ یعنی تنها او است که به وصف «اوّلیت»، «آخریت»، «ظهور» و «بطون» موصوف میشود. این معنا با ادعای عارفان مطابق است که تمام هستی را جلوهگاه حق میدانند و تمام کثرات و تعینات و مواطن وجود را اسمای حق میدانند؛ از اینرو هنگام برخورد با عالم ماده آنرا مصداق و جلوهگاه اسم ظاهر حق مییابند؛ یعنی با نگاه به دریا و کوه و دشت و صحرا، در همه این مواطن، حقِ ظاهر را میبینند و آن ذات متعالی را در دل تمام این تعینات مشاهده میکنند.
قرب حق تعال
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 