پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint :
امر به معروف
پرسش: با توجّه به آیه «وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَی الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»(آلعمران/۱۰۴)، پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint چیست و آیا در همه زمانها یکسان است. معروف و منکر چه بوده و شرایط آمر و ناهی چیست؟ واجب است یا مستحب؟ چه رابطهای با رستگاری دارد؟ گروهی است یا انفرادی؟ عواقب ترک آن چیست و زمان آن کی است تفاوت یدعون با یأمرون چیست؟
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – معنای پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint
۳ – مصادیق پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint
۴ – اقسام پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint
۴.۱ – پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint مطلق
۴.۲ – پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint نسبی
۵ – معروف
۶ – منکر
۷ – شرایط آمران به معروف و ناهیان از منکر
۸ – حکم امر به معروف و نهی از منکر
۹ – کیفیت امر به معروف و نهی از منکر
۱۰ – رابطه امر به معروف و رستگاری
۱۱ – اهمیت امر به معروف و نهی از منکر
۱۲ – ترک امر به معروف و نهی از منکر
۱۳ – ضررهای ترک امر به معروف و نهی از منکر
۱۴ – زمان و مکان امر به معروف و نهی از منکر
۱۵ – مراتب امر به معروف و نهی از منکر
۱۶ – تفاوت واژه «یدعون» و یأمرون»
۱۶.۱ – معنای دعوت
۱۶.۲ – معنای امر
۱۷ – معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر
۱۸ – پانویس
۱۹ – منبع
مقدمه
پاسخ:
ابتداء ترجمه آیه: «باید از میان شما، جمعی دعوت به نیکی، و امر به معروف و نهی از منکر کنند و آنها همان رستگارانند.»
معنای پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint در لغت عبارت از چیزی است که همه به آن اظهار تمایل و رغبت کنند. مثل عدالت عقل، فضل و آن چه نافع و مفید است. و در اصطلاح هر نیکی را پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint و یا دعوت به دین را پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint میگویند.
مصادیق پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint
بیان مصداقهای پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint در شرع باید توسط قرآن، و ائمه معصومین ـ علیهم السّلام ـ انجام گیرد. چنان که صاحب ابن عباد به امیرمؤمنان میگوید: به من گفتند علی از همه بالاتر است گفتم نه بلکه بالاها بواسطه علی ـ علیه السّلام ـ بالا است، پس پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint و خوبیها را آنها باید بیان دارند.
اقسام پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint مطلق
پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint دو نوع است پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint مطلق و آن این است که در همه زمانها و مکانها مورد رغبت و علاقه مردم میباشد، مثل بهشت و یا همان عدالت باقیات و صالحات…
پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint نسبی
گاهی پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint نسبی است مثل مال که نسبت به بعضی پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint است و گاهی هم ممکن است از نظر دینی به ضرر فردی باشد، لذا قرآن گاهی از مال تعبیر به پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint میکند «ان ترک پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPointاً» وگاهی هم تعبیر به فتنه نموده «المال و البنون فتنه» و یا در آیه دیگر میفرماید «آنها گمان میکنند اموال و فرزندانی که بعنوان کمک به آنان میدهیم برای این است که درهای پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPointات را با شتاب بر روی آنها بگشاییم»
در نتیجه ممکن است کاری، و امری برای شخصی پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint باشد، ولی برای دیگر پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint نباشد، در پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPointهای نسبی هر عملی که باعث نفع دینی، و نزدیکی در پیشگاه خداوند شود پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint است و الاّ پاورپوینت کامل خیر ۵۷ اسلاید در PowerPoint به حساب نمیآید.
معروف
معروف در لغت به معنای شناخته شده (از ماده عرف) است و اکنون اسم شده است برای هر فعلی که در نزد عقل و شرع خوبی و حُسن آن شناخته شده باشد. ولی در اصطلاح هر امر واجبی که شارع دستور به انجام آن داده است معروف گفته میشود، هر چند بعضیها گفته است که شامل مستحبات هم میشود)
در نتیجه میتوان گفت هرچیزی که شارع به صورت وجوبی، (و یا مستحبی) به آن دستور داده است معروف شمره میشود (منتهی حکم مستحبی و وجوبی فرق دارند، که بدان اشاره خواهد شد).
منکر
منکر در لغت به معنای ناشناس (از مادّه انکار) است و به کاری که عقل و شرع آن را انکار نموده باشند «منکر» گفته میشود. به این ترتیب کارهای نیک، از نظر دینی امور شناخته، و کارهای زشت و ناپسند از دیدگاه الهی و وحی امور ناشناس معرّفی شدهاند، چه اینکه فطرت پاک انسانی با دسته اوّل آشنا و با دوّم ناآشنا است.
شرایط آمران به معروف و ناهیان از منکر
کسانی میتوانند این وظیفه مهم را انجام دهند که دارای شرائط ذیل باشند:
۱. با معروف و منکر آشنا باشد، یعنی بداند آن چه شخص مکلف بجا نمیآورد واجب است بجا آورد و آن چه بجا میآورد باید ترک کند. پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود: امر به معروف و نهی از منکر بر کسی واجب است که عالم و دانای به معروف و منکر باشد. بر ضعیفی که راه به جایی نمیبرد واجب نیست.
۲. احتمال تأثیر بدهد، اگر بداند که اثر نمیکند امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.
۳. بداند شخص معصیت کار بنا دارد، عمل حرام را و ترک واجب را تکرار کند در نتیجه اگر بداند برگشته است، لازم نیست.
۴. نداشتن پیامدهای ناروا. یعنی ضرر مالی یا جانی، و عرضی و آبروئی متوجه آمر نباشد، مگر برای حفظ عقائد و یا حفظ احکام ضروریه اسلام که اگر بر بذل جان و مال هم نیاز باشد، واجب باشد آن را بذل نماید.
حکم امر به معروف و نهی از منکر
امر نمودن به واجب و نهی از انجام حرام، واجب است ولی امر به مستحب و نهی از مکروهات مستحب میباشد. چنان که امام خمینی (رضوان الله) میفرماید: «امر به معروف و نهی از منکر با شرائط آن واجب است و ترک آن معصیت است و در مستحبات و مکروهات امر و نهی مستحب است. و این وجوب هم از آیات و روایات استفاده میشود، از جمله آیه مورد سئوال؛ چون میفرماید: «باید گروهی باشد…» باید امر است، و امر هم دلالت بر وجوب دارد.
کیفیت امر به معروف و نهی از منکر
از مجموع آیات مربوط به امر به معروف و نهی از منکر چنین استفاده میشود که این وظیفه مهم دو مرحله دارد: یکی «مرحله فردی» که هر کس موظف است به تنهائی ناظر اعمال دیگران باشد و دیگری «مرحله دسته جمعی» که امتی موظفند برای پایان دادن به نابسامانیهای اجتماع دست به دست هم بدهند و با یکدیگر تشریک مساعی کنند. قسمت اوّل وظیفه عموم مردم است؛ چون جنبه فردی دارد به طور طبیعی گستره ی آن محدود به توانائی فرد است. امّا قسمت دوّم چون جنبه دسته جمعی دارد و گستره ی قدرت آن وسیع است طبعاً از شئون حکومت اسلامی محسوب میشود.
و اگر مراد این است که آیا واجب عینی است (یعنی بر تک تک افراد جامعه واجب باشد مانند نماز و…) و یا واجب کفائی (که بر مجموع جامعه انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر واجب باشد اگر گروهی این وظیفه را انجام دادند از دیگران ساقط است)؟ باید گفت واجب کفائی است. امام راحل (رضوان الله) در این رابطه میفرماید: «امر به معروف و نهی از منکر واجب کفائی میباشد و در صورتی که بعضی از مکلّفین با آن قیام کند، از دیگران ساقط است و اگر اقامه معروف و جلوگیری از منکر موقوف بر اجتماع جمعی از مکلّفین باشد واجب است اجتماع کنند.
در مسئله دیگر میفرماید: «اگر بعضی امر و نهی کنند و مؤثر نشود و بعضی دیگر احتمال بدهند که امر آن ها یا نهی آن ها مؤثر است واجب است امر و نهی کنند» در نتیجه میتوان گفت اگر انجام امر به معروف و نهی از منکر ممکن باشد، انفرادی است و اگر نیاز به گروهی باشد، گروهی،در هر حال وقتی فرد و یا گروهی، این وظیفه مهم را انجام دادند، تکلیف از دیگران قطع میشود، و اگر امر به معروف انجام نگرفته، و یا کامل انجام نشده همه مسئول و مکلّف هستند.
رابطه امر به معروف و رستگاری
فلاح عبارت است از پیروز و رستگاری که گاهی دنیوی است مانند امنیّت داشتن، عمر طولانی و باعزّت، مال و ثروت. و گاهی اخروی است که در این بخش یا مراد هر دو است و یا همان رستگاری اخروی میباشد. ارتباطش با امر به معروف و نهی از منکر آنگاه دانسته می شود که برای نمونه به یک روایت اشاره شود: «امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه بزرگ الهی است که بقیه فرائض با آن ها برپا میشوند، و به وسیله این دو، راهها امن میگردد، و کسب و کار مردم حلال میشود، حقوق افراد تأمین میگردد و در سایه آن زمینها آباد و از دشمنان انتقام گرفته میشود و در پرتو آن، همه کارها روبه راه میگردد.
میبینید در این روایت هم رستگار دنیوی مطرح است که امنیّت و کسب حلال، و تأمین حقوق افراد، و روبراه بودن همه کار و… و در نتیجه رستگاری آخرتی را نیز در پی دارد، چرا که وقتی تمام فرائض انجام میگیرد و جامعه اصلاح شود، جای آن ها در بهشت و از پاداش عظیم الهی برخوردار خواهد بود، که رستگاری الهی همین است، به عنوان مثال اگر در مدرسه ای معلّمین بخوبی وظائف تدریس و تعلیم را انجام دهند، و دانشآموزان هم بخوبی درس بخوانند نتیجه مساوی است با قبول شدن شاگردان. در جامعه هم چنین است. انجام امر به معروف به علاوه نهی از منکر، مساوی است با رستگاری آمرین به معروف (و آن جامعه) در دنیا و آخرت. آن چه تا به اینجا گفته شد، مربوط به رستگاری جامعه و آمرین به معروف با هم بودند. و اگر بگوئیم ضمائر در «هم المفلحون» فقط به آمران به معروف و ناهیان از منکر برمیگردد، بخوبی رستگاری آن ها روشن است. چون بالاترین و مهمترین وظیفه را در جامعه انجام دادهاند.
اهمیت امر به معروف و نهی از منکر
در روایات بسیاری عظمت و اهمیّ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 