پاورپوینت کامل خوارج در جنگ ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل خوارج در جنگ ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خوارج در جنگ ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل خوارج در جنگ ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل خوارج در جنگ ۵۶ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: خوارج، جنگ نهروان، انحراف، تردید امام علی علیهالسلام، فتنه، معاویه.
پرسش: آیا پاورپوینت کامل خوارج در جنگ ۵۶ اسلاید در PowerPoint نهروان منحرف شده بودند؟ و آیا علی ـ علیهالسلام ـ برای خاموش کردن آتش فتنه معاویه تردید داشته است؟
پاسخ: خوارج گروهی از پیروان علی علیهالسلام بودند که در جنگ صفین به علت مخالفت با آن حضرت در جریان حکمیت از ایشان جدا شدهاند و از راه اطاعت آن حضرت بیرون رفته و خارجی گشتند؛ ازاینرو به آنان مارقین نیز گفته میشود؛ اما در مورد تردید آن حضرت نسببت به جنگ با معاویه، کافی است به این بیان حضرت زمانی که شامیان در جنگ صفین فرار کردند، توجه کنید که به پیروانشان فرمودند: (بروید) بازماندگانشان را که دوستان شیطاناند (نیز) بکشید، بکشید آنهایی را که میگویند خدا و پیامبرش دروغ گفتند. بنابراین آن حضرت در جنگ با معاویه هیچگونه تردیدی نداشته؛ بلکه مصمم بوده و دوستانشان را نیز بر این امر تشویق مینمودند.
فهرست مندرجات
۱ – بررسی پرسش در دو بخش
۲ – خوارج
۲.۱ – مارقین
۲.۱.۱ – معنای مرق
۲.۱.۲ – خروج از دین خدا
۲.۱.۳ – مخالفت با امام علی
۳ – خوارج در بیانات پیامبر
۳.۱ – سخنان پیامبر درباره خوارج
۳.۲ – سخنان پیامبر به امام علی
۳.۳ – سخنان امام علی
۴ – انحرافهای خوارج
۴.۱ – أ. خروج بر خلیفه رسول الله و امام معصوم
۴.۲ – ب. اصرار بر پذیرش حکمیت براساس فهم غلط از دین
۴.۲.۱ – سخن امام علی با خوارج
۴.۳ – ج. انحراف در تمسک به آیه شریفه “إن الحکم الا لله”
۴.۳.۱ – پاسخ حلی
۴.۳.۲ – سخن امام علی در مسئله حکمین
۴.۳.۳ – فرمایش دیگری از امام
۴.۳.۴ – پاسخ نقضی
۴.۴ – د. انحرافی دیگر و کافر دانستن صاحب گناه کبیره
۵ – ادله رد تردید امام در خاموش کردن فتنه معاویه
۵.۱ – سخنی از ابن ابیالحدید
۵.۲ – سخن امام در پاسخ به تهدید معاویه
۵.۳ – پاسخ امام در پرسش خوارج
۵.۴ – دو حدیث از امام علی
۵.۴.۱ – حدیث اول
۵.۴.۲ – حدیث دوم
۶ – نتیجه بحث
۷ – پانویس
۸ – منبع
بررسی پرسش در دو بخش
برای دستیابی به پاسخی مناسب در دو بخش بحث میکنیم.
اول. آیا خوارج در رابطه با جنگ نهروان منحرف شده بودند؟
دوم. آیا علی ـ علیهالسلام ـ برای خاموش کردن آتش فتنه معاویه تردید داشته است؛ یعنی یقین نداشته که معاویه منافق بود که باید کشته شود؟
پیش از ورود به بجث ضروری است توضیحاتی پیرامون این گروه ارائه شود:
خوارج
این گروه به مارقین، خوارج و نهروانیون شناخته میشوند.
مارقین
معنای مرق
مرق در لغت عرب به معنای خروج است؛ چنانچه میگویند: یمرق السهم من الرمیه؛ یعنی تیر از کمان بیرون میرود.
در وصف امامان میخوانیم: “الرَّاغِبُ عَنْکُمْ مَارِقٌ”.
خروج از دین خدا
مارقون کسانی هستند که از دین خدا خارج شدند و جنگ با جانشین پیامبر صلیاللهعلیهوآله را جایز شمردند.
مخالفت با امام علی
به عبارت دیگر، گروهی از پیروان علی ـ علیهالسلام ـ که در جنگ صفین به علت مخالفت با آن حضرت در جریان حکمیت از ایشان جدا شدهاند و از راه اطاعت آن حضرت بیرون رفته خارجی گشتند که به آنان مارقین نیز گفته میشود.
خوارج در بیانات پیامبر
با توجه به اینکه گروه خوارج در ظاهر مسلمان و اهل نماز و روزه و تهجد و … بودند و برای بسیاری از مسلمانان شناخت این گروه و جنگیدن با آنان بسیار سخت و دشوار بود، ازاینرو پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ پیشاپیش نسبت به خطر این گروه هشدار داده بود و نشانههایی نیز برای شناخت آن بیان فرمود؛ مثلاً:
سخنان پیامبر درباره خوارج
آن حضرت ـ صلیاللهعلیهوآله ـ درباره خوارج فرمود: بهزودی در امت من گروهی خوشگفتار و بدکردار پیدا خواهند شد، آنان مردم را به کتاب خداوند دعوت میکنند؛ درحالیکه خودشان هیچ خبری از آن ندارند، قرآن را میخوانند؛ ولی از خواندن آن سودی نخواهند برد، از دین بیرون میروند؛ همانگونه که تیر از کمان خارج میگردد، آنان به طرف دین بر نخواهند گشت؛ همچنان که تیر به طرف تیرکش باز نمیگردد، اینها بدترین مخلوقات هستند، خوشا به حال آن کس که به دست این طائفه کشته گردد و یا با آنان جنگ کند و آنها را بکشد، و کسی که این مردم را بکشد در نزد خداوند مقامش از آنها شایستهتر است، در این هنگام عرض کردند: یا رسول اللَّه! علامت اینگونه مردمان چیست؟ فرمود: نشانه این جماعت سر تراشیدن است. این حدیث را انس بن مالک از حضرت رسول ـ صلیاللهعلیهوآله ـ نقل کرده است.
سخنان پیامبر به امام علی
پیامبر به علی ـ علیهالسلام ـ فرمود: بعد از من با ناکثین (اصحاب جمل)، قاسطین (اصحاب معاویه) و مارقین (خوارج) میجنگید.
سخنان امام علی
علی ـ علیهالسلام ـ زمانی که به جنگ با خوارج میرفت، فرمود: اگر ترس از این نداشتم که شما تکیه بر اجر بسیار این جهاد کرده دست از عمل و کردار بردارید، هر آیینه شما را خبر میدادم به آنچه بر زبان پیغمبرش ـ صلیاللهعلیهوآله ـ درباره جنگ با این مردمان از روی بینش و بصیرت به گمراهی ایشان جاری ساخته، و همانا در میان ایشان مردی است که دستش کوتاه و ناقص است، و پستانی مانند پستان زنان دارد، و اینان بدترین بندگان خدا و مخلوقات هستند و کشندگان آنها نزدیکترین بندگان خدا از نظر تقرب و وسیله میباشند، و آن مرد مخدج (یعنی ناقص) لقب داشت، معروف در میان آن گروه نبود، و چون کشته شدند علی ـ علیهالسلام ـ او را در میان کشتگان جستوجو میکرد و میفرمود: به خدا سوگند دروغ نگفتم و به من دروغ گفته نشده، (و همچنان جستوجو نمود) تا او را در میان کشتگان پیدا کرد و پیراهنش را چاک داده، بر شانه او غدهای مانند پستان زن بود… چون علی ـ علیهالسلام ـ او را یافت، تکبیر گفت و فرمود: بیگمان این مرد عبرتی است برای آن کس که بینایی جوید.
انحرافهای خوارج
انحرافهای خوارج بسیار است و ما در اینجا با بهرهگیری از روایات ائمه معصومان علیهمالسلام به برخی از آن اشارهای خواهیم داشت و آنها را مورد ارزیابی قرار میدهیم.
أ. خروج بر خلیفه رسول الله و امام معصوم
براساس عقاید اهل سنت علی ـ علیهالسلام ـ خلیفه چهارم پیامبر اسلام ـ صلیاللهعلیهوآله ـ و براساس باورهای شیعه اولین امام معصوم و وصی و جانشین رسول الله، و اوامرش مطاع است؛ اما خوارج با آن حضرت مخالفت و خروج نموده و در نهایت با آن حضرت جنگیدند و این بزرگترین انحراف است؛ ازاینرو میبینیم که حتی گروه معتزله و اشاعره از اهل سنت نیز خوارج را کافر میدانند.
زمانی که علی ـ علیهالسلام ـ عبداللَّه بن عباس را نزد خوارج فرستاد، او پیش آن جماعت رفت و گفت: ای یاران! عجب است از امثال شما مردم که مرتکب این امر ناملایم گشته و نسبت به امامتان یاغی شده و برگشتید؟
ب. اصرار بر پذیرش حکمیت براساس فهم غلط از دین
خوارج که زاییده بیبرنامهگی در فتوحات بیحساب بعضی از کشورها بودند، از اسلام فقط ظاهر و پوسته آن را فهمیده و از دانش و بینش دینی حظی نبرده بودند، در جنگ صفین بعد از آنکه شامیان به حیله، قرآنها را بر سر نیزه نمودند، گفتند: اینها نیز مثل ما مسلماناند؛ پس نباید با آنها بجنگیم و علی ـ علیهالسلام ـ را که راضی به سازش با امویان نبود، مجبور کردند که به حکمیت تن دهد.
سخن امام علی با خوارج
علی ـ علیهالسلام ـ در مقام نصیحت به خوارج چنین میفرماید: مگر آن وقت که (شامیان) از روی حیله و خدعه، قرآنها را بر سر نیزه بلند کردند، نگفتید: این مردم با ما برادر و هم مسلکاند؟ از ما امان خواسته و به کتاب خدا پناهنده شدهاند، پس نظر ما این است که حرفشان را قبول کنیم و دست از آنان برداریم؟
و من در پاسخ به شما گفتم: این کاری است که ظاهرش ایمان و باطن آن دشمنی و عداوت است، ابتدایش رحمت است و پایانش پشیمانی و ندامت! پس بر همین حال باقی بوده و از راه نخست خود منحرف نشوید و در جهاد دندانها را روی هم فشرده و به هر صدایی اعتنا نکنید؛ زیرا در صورت پاسخ به این صداها شما گمراه میگردید و در صورت عدم اعتنا به آن آنان خوار و ذلیل میگردد.
اما باز میبینیم که آنان به نصیحت امامشان توجه نکرده و منحرف گشتند.
ج. انحراف در تمسک به آیه شریفه “إن الحکم الا لله”
یکی از انحرافهای مهم خوارج، ایرادی بود آنان بر امام علی علیهالسلام میگرفتند و میگفتند: براساس آیه شریفه ” إن الحکم الا لله” حکم مخصوص خداوند است؛ ازاینرو پذیرفتن رأی حکمین یعنی بیتوجهی به قرآن و به آیه شریفه مذکور!.
اگرچه بطلان استدلال به این آیه شریفه در رد حکمیت واضح و روشن است؛ اما ما به دلیل اهمیت آن به چند دلیل کوتاه حلی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 