پاورپوینت کامل خواحه طوسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خواحه طوسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خواحه طوسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خواحه طوسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint :

خواجه نصیرالدین طوسی

کلیدواژه: خواجه نصیرالدین طوسی، اهل سنت، مکتب تشیع، شیعه، قلاع اسماعیلیه، مغول.

پرسش: خواجه نصیر طوسی که بود؟ نظر علمای اهل سنت (مانند ابن تیمیه و ابن قیّم) درباره او چیست؟

پاسخ: خواجه نصیرالدین طوسی (۵۹۷ – ۶۷۲ق) از بزرگ‌ترین علمای شیعی است که در علوم مختلفی صاحب‌نظر بود. او خدمات شایانی جهت حفظ اساس اسلام و نیز پیشبرد مکتب تشیع انجام داده است. خواجه طوسی در علومی (مانند اخلاق، ریاضیات، هندسه، مثلثات، فلسفه، کلام و نجوم) دارای تألیفات است. محقق طوسی، در ابتدای حمله مغول جهت حفظ جان خود به قلاع اسماعیلیه پناه برد؛ اما در نهایت برای حفظ جان مردم و نیز پاسداشت از ذخایر فرهنگی مسلمانان، با مغولان همکاری کرد. شاید شیعه بودن خواجه، دلیلی بود که با بهانه‌هایی مانند همکاری با مغول، مورد انتقاد شدید افرادی چون ابن تیمیه و ابن قیم قرار گیرد.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – اصالت
۳ – نام پدر
۴ – مذهب
۵ – تحصیلات
۶ – اساتید
۷ – تألیفات
۷.۱ – آداب المتعلمین
۷.۲ – اخلاق ناصری
۷.۳ – اوصاف الاشراف
۷.۴ – تجرید الاعتقاد
۷.۵ – اساس الاقتباس
۷.۶ – شرح الاشارات و التنبیهات
۷.۶.۱ – انگیزه تألیف
۷.۷ – تحریر اقلیدس
۸ – شاگردان
۹ – علت حضور در قلاع اسماعیلیه
۱۰ – سقوط عباسیان
۱۰.۱ – دیدگاه اول
۱۰.۲ – دیدگاه دوم
۱۰.۳ – بیان یک نکته
۱۱ – خدمات
۱۱.۱ – حفظ جان مردم و علما
۱۱.۲ – هنر نفوذ در سلاطین مغول
۱۱.۳ – حفظ کتب اسلامی
۱۱.۴ – توسعه‌ مکتب تشیع
۱۲ – وفات
۱۳ – تهمت و دشنام به خواجه
۱۳.۱ – دیدگاه ابن تیمیه
۱۳.۲ – دیدگاه ابن قیم
۱۳.۳ – دیدگاه سبکی
۱۴ – پانویس
۱۵ – منبع

معرفی اجمالی

یکی از ستارگان درخشان علم و دانش در فرهنگ ایران‌زمین در عهد مغول، محمد بن محمد بن حسن مشهور به محقق و خواجه نصیر طوسی است که در سال ۵۹۷ ق
در جهرود قم یا در طوس متولد شد.

اصالت

برخی اصلیت خواجه نصیر را از ساوه دانسته‌اند که اجدادش از آن‌جا به طوس نقل مکان کرده و خواجه در طوس متولد شده است.

نام پدر

پدرش محمد بن حسن از فقهای امامیه و محدثان طوس بود و خواجه تحت تربیت چنین پدر دانشمندی پرورش یافته است.

مذهب

اصحاب رجال تردیدی ندارند ‌که خواجه نصیر شیعه بود. در آثار موجود او چندین رساله است که شیعه امامی بودن او را محرز می‌سازد، از آن جمله «رساله الامامه (تلخیص المحصل المعروف بنقد المحصل)» است که تلخیص و تحلیل انتقادی کتاب «م حصل افکار المتقدمین و المتاخرین» فخر رازی می‌باشد.

تحصیلات

خواجه نصیر در آغاز کودکی، قرآن مجید، اقسام علوم ادبی (از قبیل صرف و نحو و اشتقاق و مبانی علل و لغت) و مقدمات منطق و حکمت و علوم عقلی را فرا گرفت و احادیث نبوی و آثار بزرگان دین را آموخت و در نزد پدر به تحصیل علم فقه و اصول و حدیث پرداخت. در این دوران به تحصیل علوم ریاضی نیز رو آورد.

اساتید

از جمله اساتید وی معین‌الدین سالم بن بدران مصری، شیخ ابوالسعادات اصفهانی و قطب‌الدین مصری هستند. او بعد از وفات پدرش در نیشابور اقامت گزید. و نزد بسیاری از فقها و حکمای عصر خویش بهره برد و به رتبه علمی والایی دست یافت.

تألیفات

محقق طوسی دارای کتاب‌ها و رساله‌های بسیاری در موضوعات گوناگون است. او در کلام شیعی، حکمت و فلسفه و ریاضیات از درخشان‌ترین چهره‌های اسلامی بود.
برخی تألیفاتشان، عبارت‌اند از:

آداب المتعلمین

«آداب المتعلمین»: رساله‌ای درباره آداب تعلیم طلاب و محصلان و مراتب اخلاقی آن‌هاست که به فارسی ترجمه شده است.

اخلاق ناصری

«اخلاق ناصری»: این کتاب از مهم‌ترین رساله‌های حکمت عملی در دوره اسلامی است که تلفیقی از دیدگاه فلسفی و علمی یونانی و دیدگاه اسلامی بوده و به انسان، خانواده و جامعه می‌پردازد.

اوصاف الاشراف

«اوصاف الاشراف»: در آن، اخلاق اهل سیر و سلوک و قواعد ایشان را به خواهش خواجه شمس الدین جوینی شرح و توضیح داده است.

تجرید الاعتقاد

«ت جرید الاعتقاد»: این کتاب از کتاب‌های مهم کلامی است که در تبیین عقاید امامیه نگاشته شده است.

اساس الاقتباس

«اساس الاقتباس»: غرض مؤلف از تألیف این کتاب ارزشمند، ارائه اثری تحقیقی و جامع در علم منطق بود که هم آموخته‌های او را از دیگران در برگیرد و هم بر آرا و ‌اندیشه‌های شخصی او در این علم مشتمل باشد.

شرح الاشارات و التنبیهات

«شرح الاشارات و التنبیهات»: یکی از ارزشمندترین شرح‌های کتاب اشارات بوعلی سیناست که به زبان عربی نگاشته شده است.

انگیزه تألیف

محقق طوسی، در مقدمه کتاب، غرض خود را از تألیف چنین شرحی، پاسخ به درخواست بعضی از دوستانش می‌داند که با دیدن شرح فخر رازی بر اشارات، متوجه گردیده‌اند که در واقع جرح است نه شرح؛ لذا از خواجه نصیر خواسته‌اند تا با شرح و توضیح مقاصد شیخ‌الرئیس، از ارزش و منزلت کتاب اشارات دفاع نماید.

تحریر اقلیدس

«تحریر اقلیدس» یا «تحریر اصول هندسه»: این کتاب درباره هندسه مسطحه، حساب و خواص اعداد و هندسه فضایی بحث می‌کند.

شاگردان

علمای بزرگی از محضر خواجه نصیر بهره‌ها بردند؛ از جمله:

۱. علامه حلی؛
۲. قطب‌الدین شیرازی؛
۳. سید عبدالکریم بن ا احمد بن طاووس حلی؛ ‌
۴. عبد‌الرزاق بن الفوطی.

علت حضور در قلاع اسماعیلیه

در مدت اقامت خواجه در طوس به‌واسطه پیچیدن آوازه علم و فضایل او، اسماعیلیه قهستان خواجه را پیش خود بردند و خواجه در خدمت محتشم قهستان یعنی ناصرالدین عبدالرحیم بن ابی‌منصور که مردی فضل‌دوست و طالب ترجمه کتب حکمتی و اخلاقی از عربی به فارسی بود رفت و مورد احترام قرار گرفت و به تألیف کتاب پرداخت که از آن جمله کتاب مشهور «اخلاق ناصری» است. ‌
سپس به قلعه الموت رفت. درباره دلیل رفتن خواجه به قلعه «الموت» نظریات متفاوتی وجود دارد؛ برخی نوشته‌اند در حمله هولاکوخان به ایران که ابتدا از خراسان و نیشابور شروع شد، اوضاع بسیار آشفته بود و عده‌ زیادی از مردم به دنبال یافتن پناهگاه امن به قلاع اسماعیلی که در مقابل لشکر مغول مقاومت کرده بود، پناه آوردند.
برخی نیز گفته‌اند: خواجه نصیر نامه‌ای به ابن علقمی وزیر شیعی عباسیان نوشت تا به آن‌جا رفته و با کمک او به تبلیغ شیعه بپردازند؛ اما وزیر که زمینه را مساعد نمی‌دید، پاسخ نامه او را نداد و با توجه به این‌که خراسان در معرض خطر حمله‌ مغول بود و خواجه در آن‌جا امنیت نداشت، مجبور شد برای حفظ جانش به دعوت ناصرالدین لبیک گفته و به قلعه‌ الموت برود.
در این زمان که هولاکوخان از طرف خان مغول برای سرکوب اسماعیلیان راهی ایران شده بود، ناصرالدین فرمان‌روای قلعه قهستان به‌راحتی تسلیم شد و وقتی هولاکوخان فضل و کمال خواجه را شنید، او را ملازم خویش گردانید. خواجه نصیر از آن روزگار به بعد همواره در خدمت هولاکو بود و به سبب اعتقادی که هولاکو به احکام نجومی وی داشت، انفاس خواجه در او تأثیری عظیم داشت.

سقوط عباسیان

درباره نسبت دادن اتهام سقوط عباسیان به خوا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.