پاورپوینت کامل خلود کافران در جهنم ۲۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل خلود کافران در جهنم ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خلود کافران در جهنم ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل خلود کافران در جهنم ۲۸ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل خلود کافران در جهنم ۲۸ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: کافران، خلود در جهنم، رحمت خداوند، رحمت مطلق، رحمت خاص، ابنعربی.
پرسش: ابنعربی، خلود کفار در جهنم را قبول نداشته و با توجیهی عرفانی که رحمت خداوند کلیه موجودات را فرا گرفته این موضوع را توجیه کرده؛ درحالیکه این خلاف نص قرآن است.
پاسخ:
فهرست مندرجات
۱ – دیدگاه ابنعربی
۲ – ادله طرفداران خلود
۲.۱ – آیات قرآن کریم
۲.۲ – روایات متواتر
۲.۲.۱ – روایتی از امام کاظم
۲.۲.۲ – روایتی از پیامبر
۳ – پاسخ بر استدلال ابنعربی
۳.۱ – عوض نشدن فطریات انسان
۳.۲ – رحمت مطلق و خاص خداوند
۳.۳ – منافات نداشتن عذاب جاوید با رحمت عام خدا
۴ – معرفی منابع
۵ – پانویس
۶ – منبع
دیدگاه ابنعربی
از جمله اعتراضاتی که بر ابنعربی شده این است که وی همه گناهکاران ـ حتی ملحدان و کافران ـ را بالاخره ناجی و رستگار دانسته و به انقطاع عذاب به معنای درد و رنج ـ حتی از کفار ـ قائل شده و گفته است که کفار هم اگرچه در آتش دوزخ مخلدند و هرگز از آن بیرون نمیآیند، ولی پس از مدتی آنان به آتش جهنم عادت میکنند و در نتیجه دوران عذاب پایان میپذیرد و زمان نعمت و سعادت فرا میرسد و عذاب گوارا میگردد و در این حالت عذاب را به واسطه عذوبت طعمش «عذاب» مینامند که عذاب در اصل از «عذب» به معنای شیرینی گرفته شده است و با استناد به آیه «وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ» رحمت من همه چیز را فرا گرفته است و فضل و رحمت الهی شامل جمیع بندگانش میشود که او «رحمان الدنیا و الاخره» است. نتیجه میگیرد که عذاب جاودانه نیست.
ادله طرفداران خلود
اما آنچه که پس از فحص و استقرا در سیر تاریخی بحث برای شخص محقق حاصل میشود این است که اکثر عالمان اسلامی را در عداد طرفداران «خلود» مییابیم، به نوعی که هر یک از اندیشورانِ سه مکتب عمده اسلامی «امامیه»، معتزله و اشاعره بر نظریه خلود ادعای اجماع کردهاند.
آیات قرآن کریم
یکی از متقنترین ادله طرفداران خلود، وجود آیات فراوان در قرآن کریم است که نسبت به جاودان بودن کیفر کفار دلالت تام و صریح دارد و با تعابیر مختلفی این مدعا را اثبات میکند. نظیر تعابیر ذیل: «فالذین فیها»، «نخلّد فیه»، «دَارُ الْخُلْدِ» ،«عَذَابَ الْخُلْدِ» ،«عَذَابٌ مُقِیمٌلَا یُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ» ، «وَمَا هُمْ بِخَارِجِینَ مِنَ النَّارِ» و دهها تعبیر دیگر. به طوری که کلمه «خلود» با مشتقاتش، بیش از سی بار در قرآن استعمال شده است.که در آیات مختلف خداوند متعال به طور صریح و بی پرده سخن از عذاب جاودانه کفار و عدم خروج از جهنم و عدم تخفیف عذاب به میان میآورد و در پاسخ اهل کتاب که معتقد بودند: عذاب الهی برای آنها موقت است. خداوند ضمن خط بطلان کشیدن بر این توهم باز به مسئله خلود تأکید میکند. (به این منابع رجوع کنید: )
نتیجه اینکه هر عالِم منصفی پس از بررسی مختصر آیات مورد بحث، اذعان خواهد کرد که دلالت اولیه آیات بدون افزودن ضمیمه خارجی در مورد خلود کفار جای بحث و مناقشه ندارد و اگر به این دلالت، روایات متواتر ائمه اطهار (علیهمالسلام) که جان واقعی آیات الهی و در حقیقت قرآن ناطق هستند، ضمیمه شود، احتمال اختلاف خلود را از بین خواهد برد.
روایات متواتر
و دلیل معتبر و متقن دیگر بر خلود، عبارت است از روایات متواتر «نبوی» که از فریقین منقول است و نیز روایات متواتر اهل بیت (علیهمالسلام) که در دلالت بر خلود، مانند آیات الهی صریح و نص هستند و در اینجا به بعضی از آنها اشاره میشود.
روایتی از امام کاظم
امام کاظم (علیهالسلام) فرمود: «لاَ یُخَلَّدُ وَ اَللَّهِ فِی اَلنَّارِ إِلاَّ أَهْلُ اَلْکُفْرِ وَ اَلْجُحُودِ، وَ أَهْلُ اَلضَّلاَلِ وَ اَلشِّرْکِ …».
روایتی از پیامبر
یکی از عالمان یهودی درباره عذاب خلود کفار، با زبان اعتراض و نقد به پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) گفت: اگر پروردگارت ستم روا نمیدارد، چگونه کسی را که جز چند روز «مدت محدود» گناه نکرده برای ابد در آتش جاودان میدارد؟ پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمود: زیرا نیت او این بود که اگر عمر جاوید داشته باشد، گناه کند و چنین نیتی از کردارش بسی بدتر است.
و روایات دیگری از این قبیل وجود دارد که بخاطر ضیق
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 