پاورپوینت کامل خاستگاه مراسم اربعین ۱۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خاستگاه مراسم اربعین ۱۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خاستگاه مراسم اربعین ۱۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خاستگاه مراسم اربعین ۱۸ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل خاستگاه مراسم اربعین ۱۸ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: اربعین، مراسم.

پرسش: پاورپوینت کامل خاستگاه مراسم اربعین ۱۸ اسلاید در PowerPoint چیست؟

فهرست مندرجات

۱ – موضوعیت عدد چهل
۲ – نخستین درجه از کثرت
۳ – نگاه ارزشی
۴ – فرهنگ یادمانی شیعه
۵ – پانویس
۶ – منبع

موضوعیت عدد چهل

از مجموع کاربردهای اربعین در روایات و گزارش‌های تاریخی چنین بر می‌آید که بکار‌گیری این کلید واژه به دو هدف عمده صورت می‌گیرد؛
نخست به این قصد که این عدد، دارای جایگاهی است و ارزش خاصی دارد و از این‌رو تکیه و تأکید بر این عدد، به خاطر آن است که عدد چهل موضوعیت دارد و منظور از اربعین در این موارد، دقیقاً چهل است نه کم و نه زیاد.

نخستین درجه از کثرت

دومین کاربرد نیز برای بیان نخستین درجه از کثرت است. در نوع دوم عدد چهل موضوعیت ندارد و بکار برنده آن فقط می‌خواهد شمارگان زیاد را بیان کند. در این‌گونه موارد وقتی گفته می‌شود چهل مرد جنگی فلانی را همراهی کردند منظور تعداد چهل نفر دقیق نیست بلکه منظور آن است که همراهان کم نبودند بلکه زیاد بودند.

نگاه ارزشی

کاربرد اول که برای این عدد ارزش و جایگاهی قائل است در اذهان مسلمانان اثرگذار بوده و در فرهنگ اسلامی، نوعی نگاه ارزشی بدان را پدید آورده است به خصوص روایاتی که بر چهل به عنوان یک دوره تکاملی در امور مقدس اشاره داشتند مثل راز و نیاز خالصانه چهل روزه انبیاء و اولیاء یا عبادت‌های چهل ساله عابدان و یا بعثت برخی انبیاء در سن چهل سالگی. این دست متون دینی باعث شدند تا مخاطب به چهل به عنوان یک دوره تکاملی توأم با تقدس، نگاه کند.
بدیهی است در چنین بستر فرهنگی پدید آمده، چنانچه مخاطبان با روایت نبوی «سوگواری زمین بر مرگ مومن تا چهل روز» روبرو شوند بدین نتیجه می‌رسند که دوره کامل سوگواری بر مومن، چهل روز است و تا روز چهلم شایسته سوگواری است.
بنابر این حضور جابر بر سر مزار امام حسین (علیه‌السّلام) در چهلمین روز شهادتش، می‌تواند ناشی از این ذهنیت باشد که تا روز چهلم، برای سوگواری فرصت دارد و از این‌رو، تلاش کرده تا روز چهلم، خود را بر سر مزار برساند. سوگواری چهل روزه تنها به حدیث نبوی یادشده منحصر نماند بلکه در روایات فراوان دیگری که از ائمه (علیه‌السّلام) رسیده، به صراحت از گریه چهل روزه زمین و آسمان برای شهادت امام حسین (علیه‌السّلام) سخن رفته است. چنان‌که از امام رضا (علیه‌السّلام) نیز نقل شده که دستور داده‌اند تا چهل روز بر قبر یکی از اصحابش، آب بپاشند. بدین ترتیب روشن می‌گردد در منظومه معارفی ایجاد شده توسط روایات، دوره کامل سوگواری بر مومن، چهل روز است. سنت چهلم گرفتن برای درگذشتگان در میان شیعیان، ریشه در این برداشت و باور دارد.
دریافت و باور پدید آمده در پی صدور این‌گونه احادیث، نقش بسیار مهمی در پی‌ریزی آیین بزرگداشت اربعین حسینی، داشته ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.