پاورپوینت کامل اثبات معاد ۴۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اثبات معاد ۴۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اثبات معاد ۴۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اثبات معاد ۴۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل اثبات معاد ۴۴ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: معاد، دلایل عقلی، دلایل فطری، دلایل قرآنی.
پرسش: دلایل عقلی و فطری معاد را به تفصیل بنویسید و به کتابهای مهم در این باره اشاره کنید؟
پاسخ: دلایل عقلی قرآنی معاد، عبارتاند از: عالم آخرت لازمه هدفداری دنیا، برپایی عدل و رسیدن انسان به کمال است. خدایی که بار اول انسان را خلق کرد و بذر را در زمین میرویاند، بر معاد انسان نیز توانا است. دلایل عقلی آن هم مانند به خاطر واحد بودن نفس هر انسانی، تغییر خصوصیات بدن مضر به معاد نیست. خیرات و کمالات عقلی، هنگام وابستگی نفس به بدن حاصل نمیشود، و با تحقق معاد، چنین کمالاتی به دست خواهد آمد. مرگ بدن، به خاطر توجه نفس به عالم دیگر است و این به معنای بازگشت به موطن و جایگاه ابدی است. لازمه “خلقت” انسان، انتقال او به عالمی کاملتر است. بازگشت نفس به مبدأ، مقتضای لفظ “معاد” است. شوق نفس به مبدأ، بیش از شوق به جسم است و بالاترین لذت آن مشاهده واقعیات است. معاد تجلیگاه بعضی اسمای الاهی مثل معید، محیی، حاشر، باعث و … است. دلایل فطری، تمام اصول و فروع دین و از جمله معاد، فطری است. میل به جاودانگی فطری است و با معاد، محقق میشود. غایت انسان، لذات مادی نیست. ترس از مرگ و لوازم آن، نشانهای بر فطری بودن میل به بقاست.
فهرست مندرجات
۱ – دستهبندی مطالب
۲ – دیدگاه ابن سینا
۳ – دیدگاه کلی متکلمان و عرفا
۴ – دیدگاه فلاسفه
۵ – مفهوم معاد
۶ – امکان و وقوع معاد
۷ – ادعاها و توصیفات معاد و چگونگی وقوع آن
۷.۱ – دیدگاه ملاصدرا
۷.۱.۱ – عوالم انسان
۷.۱.۲ – دیدگاه متکلمان
۷.۱.۳ – دیدگاه ابن سینا
۷.۱.۴ – دیدگاه شیخ اشراق
۸ – پاورپوینت کامل اثبات معاد ۴۴ اسلاید در PowerPoint
۸.۱ – برخی دلایل عقلی برگرفته از قرآن
۸.۱.۱ – هدفدار بودن جهان
۸.۱.۲ – برپایی عدل
۸.۱.۳ – رسیدن انسان به کمال
۸.۱.۴ – توانا بودن خدا بر آفرینش مجدد انسان
۸.۱.۵ – فراگیر بودن حکمت خدا
۹ – چند دلیل عقلی
۹.۱ – دیدگاه صدرالمتألهین و حکمت متعالیه
۹.۱.۱ – برانگیخته شدن بدن و نفس دنیایی
۹.۱.۲ – خیر بودن وجود
۹.۱.۳ – جدایی نفس از بدن
۹.۱.۴ – انتقال انسان به عالمی کاملتر
۹.۱.۵ – بازگشت نفس به مبدأ
۹.۲ – دیدگاه شیخ اشراق
۹.۳ – دیدگاه متکلمان
۹.۴ – دیدگاه عرفا
۱۰ – برخی دلایل فطری
۱۰.۱ – فطرت منشأ اصول و فروع دین
۱۰.۲ – غایت انسان
۱۰.۳ – میل به جاودانگی
۱۰.۴ – ترس از مرگ
۱۱ – فهرست منابع و مآخذ و موضوعات قابل مراجعه
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع
دستهبندی مطالب
ارائه پاسخ به سؤال فوق بهصورت طرح بحث از دیدگاه سه مکتب فلسفی شاخص (مشّا، اشراق، حکمت متعالیه) و از منظر کلام و عرفان بوده که ذیل هر یک از عناوین چهارگانه، دیدگاهها برحسب میزان دسترسی به منابع و به تفکیک، و گاه نقل مطالبی از دیگران، جهت روشن شدن بیشتر مطلب، بیان میشود.
دیدگاه ابن سینا
لازم به ذکر است با وجود بررسیهای انجام شده در آثار ابن سینا، از ایشان مطلبی در اثبات عقلی معاد به دست نیامد، هرچند که ایشان تنها راه اثبات را طریق شرعی و تصدیق خبر نبوت میداند و نیازی هم به اثبات عقلی معاد نمیبیند. البته در سایر زمینههای مربوط به عالم آخرت اظهار نظر نموده است. در مورد نظر متکلمان و عرفا نیز به نقل قول مختصری از آنان اکتفا گردید.
دیدگاه کلی متکلمان و عرفا
از آنجا که انسان موجودی مرکب از جسم و نفس است، چگونگی بازگشت او به عالمی دیگر، از دو جنبه جسمانی و نفسانی مورد بحث قرار میگیرد. بهطور کلی هر بحثی پیرامون معاد به دو بخش اصلی قابل تقسیم است: تحقق و ضرورت معاد، و چگونگی وقوع آن بهصورت جسمانی (جسمانی نفسانی) یا نفسانی.
دیدگاه فلاسفه
فلاسفه، معمولاً یا توجه چندانی به بخش اول نداشته و یا به نحوه وقوع معاد، بهویژه از بعد جسمانی اهمیت بیشتری دادهاند؛ هرچند قائل به هر دو نحوه بوده باشند؛ چرا که معاد جسمانی بحثانگیزتر بوده است. بنابراین مطالب مربوط به معاد، در این پاسخ، دارای چهار عنوان اصلی است:
مفهوم معاد
مفهوم معاد از لحاظ لغوی و اصطلاحی بررسی میشود:
۱. رجوع و بازگشت به موطن اصلی؛
۲. مرگ بعد از زندگی و زندگی بعد از مرگ؛
۳. ایجاد عالم دیگری همانند دنیا و اجتماع انسانها از اولین تا آخرین؛
۴. بازگشت نفس بهسوی مبدأ؛
۵. انتقال روح از عالم شهادت به عالم غیب؛
۶. جمع نفوس جزئی بهسوی نفس کلی؛
۷. قیامت، یعنی به پا خاستن مردم از قبر در جهان آخرت، هنگامی که خدا به قضاوت درباره اعمال آنها میپردازد و ملائکه صف به صف میآیند.
یکی از نتایج حاصل از موارد فوق، این است که شرط اساسی در مسئله معاد، انتقال به عالم دیگر است؛ لذا مباحث پیرامون مرگ، بقای نفس، جاودانگی و … خارج از بحث یا به تعبیری از مباحث مقدماتی است.
امکان و وقوع معاد
تا وقتی امکان یک چیز ثابت نشود، بحث از آن بیفایده است که اثبات آن، یا از وجود مماثل ثابت میشود یا چیزی که پیدایش آن نیاز به نیروی بیشتری داشته باشد. ایجاد عالم دیگر، یا نظیر این عالم است، یا آسانتر از آن. وجود فعلی دنیا حاکی از امکان دنیا و در نتیجه امکان مماثل آن، یعنی آخرت است. آنگاه میتوان به بحث در وقوع عالم آخرت و معاد پرداخت.
ادعاها و توصیفات معاد و چگونگی وقوع آن
دیدگاه ملاصدرا
به گفته ملاصدرا (ره)، بسیاری از حکما و مشایخ عرفا و علمای امامیه و گروهی از متکلمان به هر دو معاد جسمانی و روحانی معتقدند، مبنی بر اینکه نفس مجرد بهسوی بدن باز میگردد. خود ایشان نیز مذهب خود را “بازگشت بدن به عینه و به همراه نفس” معرفی و آن را مطابق عقل و شرع میداند که مخالفت با آن را کفر و انکار نصوص قرآنی اعلام مینماید.
مُعاد در معاد، بدن انسان مشخصی است که وفات نموده، با اجزای بدن خودش، که اگر کسی او را ببیند، میگوید فلانی است که در دنیا بود.
عوالم انسان
بنا بر مبانی ملاصدرا، انسان در عین وحدت، دارای سه عالم حسی و خیال و عقل است. ابتدا مادی و دنیایی است، با حرکت خود، انسان نفسانی و برزخی و با ادامه آن، وجود عقلی و اخروی میشود. هر سه بدن، مراتب یک بدن هستند که شدت و ضعف دارند؛ مثل تغییرات عوارض مادی از کودکی تا پیری. چون تشخصدهنده بدن نفس است و نفس، واحد است. به این ترتیب، بدن اخروی هر شخصی، همان بدن دنیوی به تکامل رسیده اوست.
دیدگاه متکلمان
اما به نظر متکلمان، بازگشت جسم با جمع اجزای مادی و پراکنده هر بدن صورت میگیرد. این اجزا به خاطر برخورداری از نفسی خاص ویژگیهای خاص دارند؛ لذا هر بدنی از اجزای خودش بازسازی میشود که آنها را خدا میشناسد. بعد از این مرحله، بدن به روح میپیوندد و همان انسان دنیایی ایجاد میشود.
==
دیدگاه ابن سینا
==
ابن سینا با وجود اعتقاد به معاد روحانی و جسمانی، خود را از استدلال عقلی بر معاد جسمانی عاجز دانسته، عقیده خود را از شرع میگیرد و معاد روحانی را قابل اثبات با برهان معرفی میکند.
دیدگاه شیخ اشراق
شیخ اشراق به حشر جسمانی، به معنای برانگی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 