پاورپوینت کامل آیه ۳۶ تا ۴۰ سوره اسراء ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیه ۳۶ تا ۴۰ سوره اسراء ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیه ۳۶ تا ۴۰ سوره اسراء ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیه ۳۶ تا ۴۰ سوره اسراء ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل آیه ۳۶ تا ۴۰ سوره اسراء ۳۴ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: سوره اسراء، احکام اسلامی، علم، سوءظن، بدگمانی، تکبر، غرور، حکمت، مؤمنان، واجبات، مستحبات، محرمات، مشرکان، ملائکه، دختران خدا.

پرسش: تفسیر آیات ۳۶ ـ ۴۰ سوره اسراء چیست؟ و در این آیات چه دستور العمل‌های اخلاقی و اعتقادی بیان شده است؟

پاسخ: قرآن کریم، به دنبال یک سلسله از اصولی‌ترین تعلیمات و احکام اسلامی که در آیات قبل بیان کرده، در آیات ۳۶ تا ۴۰ سوره اسراء، تعداد دیگری از دستورات اخلاقی و حکمت‌آمیز را بیان می‌کند؛ مانند نهی از پی‌روی کردن آن‌چه که انسان به آن آگاهی ندارد؛ یعنی انسان نباید سوء‌ظن و بدگمانی داشته باشد و براساس تخمین‌ها و گمان‌ها درباره مردم به داوری بنشیند.
قرآن کریم در این‌جا هم‌چنین به مبارزه با کبر و غرور برخاسته و با بیان صریح، مؤمنان را از راه رفتن متکبرانه نهی می‌کند.
در آیه دیگر خطاب به پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌وآله ـ می‌فرماید واجبات، مستحبات و محرمات از چیزهایی است که مشتمل بر حکمت است و از طرف پروردگار بر تو نازل شده است.
سرانجام خطاب به آن دسته از مشرکان است که می‌گفتند فرشتگان دختران خدا هستند، یا بعضی از ملائکه دختران اویند، می‌فرماید: وقتی خدای سبحان پروردگار شما باشد، و پروردگار دیگری نداشته باشید و او همان کسی است که اختیار هر چیزی به دست اوست، … .

فهرست مندرجات

۱ – آیه ۳۶ سوره اسراء
۱.۱ – پرهیز از سوء ظن
۱.۲ – پی‌روی نکردن از غیر علم
۱.۳ – نتیجه
۲ – آیه ۳۷ سوره اسراء
۲.۱ – پرهیز از تکبر
۲.۲ – مراد از واژه «مرح»
۳ – آیه ۳۸ سوره اسراء
۳.۱ – مراد از «کُلُّ ذلِکَ»
۴ – آیه ۳۹ سوره اسراء
۴.۱ – پرهیز از شرک
۵ – آیه ۴۰ سوره اسراء
۵.۱ – مراد از واژه «اصفا»
۵.۲ – مورد خطاب آیه
۵.۳ – معنای آیه
۶ – پانویس
۷ – منبع

آیه ۳۶ سوره اسراء

«وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلا»، در ادامه آیات گذشته است که در آنها یک سلسله از اصولی‌ترین تعلیمات و احکام اسلامی، از توحید گرفته تا قوانین و دستوراتی که مربوط به شئون مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان‌هاست، بیان شده است.

پرهیز از سوء ظن

این آیه درصدد بیان این مهم است که از آن‌چه به آن آگاهی ندارید، پی‌روی نکنید؛ یعنی سوء ظن و بدگمانی نداشته باشید و براساس تخمین‌ها و گمان‌ها درباره مردم به داوری منشینید. پس از بیان این مطلب اضافه می‌کند که گوش، چشم و دل که سه وسیله برای ارتباط با دنیای خارج‌اند، همه مسئولیت دارند و در قیامت بازخواست خواهند شد. بنابر این، باید داوری‌ها بر اساس آگاهی‌هایی باشد که به‌درستی از این ابزار کسب می‌شود.

پی‌روی نکردن از غیر علم

به بیان دیگر، خداوند در این آیه می‌فرماید: از چیزهایی که علم به آنها ندارید پی‌روی نکنید؛ زیرا خدای سبحان به زودی از گوش، چشم و قلب که وسائل تحصیل علم‌اند بازخواست می‌کند. دلیلش آن است که گوش، چشم و قلب نعمت‌هایی هستند که خداوند به انسان ارزانی داشته، تا وی به وسیله آنها حق را از باطل تمیز دهد و خود را به واقع و حقیقت برساند، و به‌وسیله آنها اعتقاد و عمل درست کسب نماید، و به زودی از یک یک آن‌ها بازخواست می‌شود که آیا در آن‌چه که به کار بستی، علمی به دست آوردی یا نه؟، و اگر به دست آوردی پی‌روی هم کردی یا خیر؟ مثلاً از گوش می‌پرسند آیا آن‌چه شنیدی از معلوم‌ها و یقین‌ها بود یا هرکس هرچه گفت، گوش دادی؟ از چشم می‌پرسند آیا آن‌چه تماشا می‌کردی واضح و یقینی بود یا خیر؟ و از قلب می‌پرسند آن‌چه که اندیشیدی و یا بدان حکم کردی به آن یقین داشتی یا نه؟ گوش و چشم و قلب ناگزیرند که حق را اعتراف نمایند و به آن‌چه که واقع شده گواهی دهند. بنابراین بر هر فردی لازم است که از پی‌روی کردن غیر علم (گمان) بپرهیزد؛ زیرا اعضا و ابزاری که وسیله تحصیل علم‌اند، و به‌زودی علیه آدمی گواهی می‌دهند. هم‌چنین از انسان می‌پرسند آیا چشم، گوش و قلب را در علمشان پی‌روی کردی یا در غیر علم؟ اگر در غیر علم پی‌روی کردی چرا کردی؟ و آدمی در آن روز عذر موجهی نخواهد داشت.

نتیجه

بنابراین آیه می‌فرماید تنها از علم و یقین پی‌روی کنید؛ یعنی نه در عمل شخصی خود از غیر علم پی‌روی کنید، و نه به هنگام قضاوت درباره دیگران، نه شهادت به غیر علم دهید، و نه به غیر علم اعتقاد پیدا کنید.

به این ترتیب، نهی از پی‌روی غیر علم معنای وسیعی دارد که مسائلی اعتقادی، گفتار، شهادت، قضاوت و عمل را شامل می‌شود. آنها که بدون تکیه بر دانش، اعتقادی پیدا می‌کنند، به قضاوت و داوری می‌نشینند، شهادت می‌دهند، و یا حتی در عمل شخصی خود طبق آن رفتار می‌کنند، بر‌خلاف این دستور صریح اسلامی گام برداشته‌اند.

به تعبیر دیگر، نه شایعات می‌تواند مقیاس قضاوت و شهادت و عمل گردد و نه قرائن ظنی و نه اخبار غیر قطعی که از منابع غیر موثق به ما می‌رسد.

آیه ۳۷ سوره اسراء

«وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّکَ لَنْ تَخْرِقَ الْأَرْضَ وَ لَنْ تَبْلُغَ الْجِبالَ طُولًا»؛ > و روی زمین، با تکبر راه مرو! تو نمی‌توانی زمین را بشکافی، و طول قامتت هرگز به کوه‌ها نمی‌رسد.

پرهیز از تکبر

این آیه درصدد بیان یک دستور اخلاقی و حکمت‌آمیز است، و آن این‌که شایسته نیست انسان در برابر چشمان مردم خودستایی کند، فریفته

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.