پاورپوینت کامل إنقطاع إلی الله ۵۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل إنقطاع إلی الله ۵۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل إنقطاع إلی الله ۵۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل إنقطاع إلی الله ۵۴ اسلاید در PowerPoint :
انقطاع الی الله
کلیدواژه: انقطاع الی الله، کمال انقطاع الی الله، تبتّل، قلب سلیم، آزادگی، حجاب ظلمانی، حجاب نورانی، افتقار الی الله، انقطاع از دنیا.
پرسش: منظور از انقطاع الی الله چیست؟
پاسخ: انقطاع الی الله یعنی هر چه غیر از خداست را از قلب خود خارج کند.
فهرست مندرجات
۱ – منظور از انقطاع الی الله
۲ – مفاهیم همتا و همزاد
۲.۱ – تبتل
۲.۲ – خلوت باطنی
۲.۳ – انقطاع از دنیا
۲.۴ – افتقار الی الله
۲.۵ – آزادگی
۲.۶ – قلب سلیم
۲.۷ – توحید
۲.۸ – توکل
۳ – انقطاع الی الله در قرآن و روایات
۴ – انواع انقطاع الی الله
۴.۱ – انقطاع تکوینی
۴.۲ – انقطاع جبری
۴.۲.۱ – انقطاع حاصل از مرگ
۴.۲.۲ – انقطاع حاصل از شدت بلا و حوادث هولناک
۴.۲.۳ – انقطاع اختیاری
۵ – اسباب و عوامل
۵.۱ – رفع حجب ظلمانی
۵.۲ – اخلاص
۵.۳ – تفکر در فنای دنیا و بقای آخرت
۵.۴ – رهایی از تعلق خاطر به غیر خدا در هر چیز
۶ – علائم و آثار
۷ – انقطاع به سوی معصومین علیهمالسلام
۸ – آسیبشناسی انقطاع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
منظور از انقطاع الی الله
انقطاع الیالله – عزّوجلّ- یک وصیّت قرآنی است که خدای متعال -در سوره مبارکه مزمّل چنانکه اشاره خواهد شد- رسول اللّه(ص) (و به تبع ایشان امت او) را به تحصیل آن امر فرموده است.
انقطاع الیالله، تعبیری از حرکت باطنی انسان به سوی ذات باری تعالی است؛ آن هم حرکتی نه در مکان و طول زمان بلکه بر فراز مکان و ماورای زمان که بر اساس آن، انسان سالک، اندک اندک تعلقات را از قلب خود دور کرده و تنها به خدای متعال وابسته باشد. بر این اساس برخی از بزرگان گفتهاند: مراد از انقطاع إلی اللّه تعالی، وارستگی ضمیر و سرّ انسان از غیر خدای تعالی در همه ابعاد نیازمندیهاست.
علامهی طبرسی میگوید من از کلمات امام علی (ع) فهمیدم که سرّ سیر تمام انبیا در انقطاع از همه چیز و همه کس به سوی خدای متعال نهفته است. آری، لذتی که در انقطاع به سوی خدای متعال نهفته است، در هیچ چیز دیگر وجود ندارد؛ لذتی که هیچ مزاحمت و ناگواری با آن نیست و خالص است.
این کمال والا، روح عبادات و هدف تلاشهای انسان سالک در مسیر خودسازی است؛ همانطور که بزرگان اخلاق و تربیت ، از اسرار توجه به قبله در نمازها را انقطاع کامل از همه چیز و توجه کامل به سوی مالک و پروردگار هر چیز دانستهاند و یا به حالت گریه در دعاها توصیه کردهاند. زیرا گریه در دعا را سرور ادعیه و باعث انقطاع به سوی خدای متعال معرفی نمودهاند.
مفاهیم همتا و همزاد
برخی از مفاهیم اخلاقی وجود دارند که یا دقیقاً هممعنی با مفهوم انقطاع الیالله هستند و یا مشابه با آن هستند و یا در ضمن خود این معنی را دربر دارند که توجه به این مفاهیم، برای درک بهتر سازهی مفهومی چند لایه و پیچیدهای چون انقطاع الیالله لازم است:
تبتل
که همان انقطاع است. توضیح اینکه این مفهوم از آیه شریفه: «وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتیلاً »
و نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند (بهکلی از غیر او دل ببر)
گرفته شده است و برخی معتقدند مفهوم اخلاقی «انقطاع الی الله» مبتنی بر همین آیه شریفه است.
امام صادق (ع) فرمود: در تبتل به این حالت باش که یک انگشت خود را گاهی به آسمان ببری و گاهی پایین آوری و دعا کنی که سید بن طاووس (ره) میگوید: این حالت که با یک انگشت به آسمان اشاره میشود، بیان نمادین این مطالب است که انسان با وجودش به خدای متعال عرضه میدارد که من تنها به سوی تو منقطع شدهام و فقط به تو دلبستهام.
خلوت باطنی
که در حقیقت خالی بودن باطن وجود از غیر خداست نه اینکه با دوستان خود در زندگی همراه نباشد؛ برای همین است که گفته شده است «العارف کائن و بائن» به این معنی که در ظاهر با خلق است اما در باطن از آنان جدا و به خدایش پیوسته است.
انقطاع از دنیا
همانطور که امام خمینی (ره) میگوید: اجتناب کامل از لذات دنیا ، همان انقطاع کامل الی الله است.
افتقار الی الله
که به معنی ارجاع همه نیازها به سوی خدای متعال است. و این افتقار ، بینیازی واقعی را به دنبال دارد همانطور که در دعا وارد است: خدایا! غنی کسی است که با تکیه بر تو بینیازی جوید و به سوی تو افتقار یابد.
آزادگی
این فضیلت متعالی، تنها در آزاد شدن انسان از بند دنیا به دست میآید همانطور که امام علی(ع) فرمود: آیا آزادهای وجود ندارد که این متاع بسیار بیارزش (دنیا) را برای اهلش وانهد؟! و کمال آن در آزاد شدن از بند غیر خدا (حتی عوالم اخروی و درجات بهشتی و ملکوتی) حاصل میشود همانطور که در پایان مناجات شعبانیه قبل از اینکه درخواست کمال انقطاع الی الله در آن مطرح شود، فرمودند: خداوندا! آن کس که تو به او رو کنی به هیچ وجه بنده و در بند (هیچ کس و هیچ چیز) نخواهد بود. و پس از آن درخواست متعالی نیز فرمودند: خداوندا! مرا به والاترین مرتبه از نورانیت پر سرورت ملحق کن تا تنها تو را بشناسم و تنها از تو بترسم و از هر چه غیر تو فاصله بگیرم.
قلب سلیم
خدای متعال در قرآن کریم میفرماید: در روز قیامت ، مال و فرزندان سودی نمیبخشد، مگر کسی که با قلب سلیم به پیشگاه خدا آید. و امام صادق(ع) در تفسیر این آیه فرمود: قلب سلیم قلبی است که روز قیامت خدا را در حالی ملاقات کند که هیچ چیز جز او در قلبش نباشد. و این معنی ملازم با انقطاع الی الله است.
توحید
نه به معنی متعارف آن بلکه به معنی اصیل قرآنی آن که عبارت از درک شهودی مقام توحید مطلق و فناء در ذات احدیّت است که از آن تعبیر به ولایت میشود و کسی که به این بارگاه بار یابد، شیطان بر او تسلطی ندارد همانطور که بر کسانی که به کمال انقطاع الیالله رسیدهاند ندارد. زیرا این توحید تنها با کمال انقطاع الیالله حاصل میشود و بلکه خود همان کمال انقطاع است.
توکل
که نوعی انقطاع به سوی او را در ضمن خود دارد؛ زیرا انسان متوکل، بر داشتههای الهی تکیه میورزد و از آنچه در دست غیر اوست مایوس میگردد.
انقطاع الی الله در قرآن و روایات
خداوند در قرآن کریم میفرماید: پس به سوی خداوند بگریزید. و مراد از فرار کردن به سوی خدا، انقطاع به سوی او است به دست برداشتن از کفر، و گریزان بودن از عقابی که کفر به دنبال دارد، و متوسل شدن به ایمان به خدای تعالی به تنهایی، و اینکه او را یگانه معبودی بی شریک برای خود بگیرند.
خدای متعال پیامبر خود را مامور فرموده است که: نام پروردگارت را یاد کن و تنها به او دل ببند (بهکلی از غیر او دل ببر) و امام علی(ع) فرمود: پاک و منزه است خدایی که شیرینی خدمت و انقطاع از غیر او را به دلهای عارفان چشانیده است و یاد بهشت و حور و قصور آن را از خاطر ایشان زدوده است و همت آنان را در ذکر خودش متمرکز نموده است پس هیچ چیز در نزد آنان لذتبخشتر از یاد او نیست.
و امام سجاد (ع) در دعا به خدای متعال عرضه میدارد: پروردگارا، من انقطاعم به سوی تو را از هر ناخالصی ناب نمودهام و با همه وجودم بر تو روی آوردهام و از کسانی که خود نیازمند تو هستند رویگردان شدهام.
همچنین جابر می گوید امام باقر (ع) فرمود: هر کس دین خدا به طور خالص و واقعی در درونش جایگزین شود، او را از غیر خودش رویگردان کرده و به خود مشغول میکند.
آری، آن بزرگواران نه فقط به انقطاع به سوی خدای متعال توصیه میکردند بلکه کمال این انقطاع یعنی حد اعلای آن را طلب مینمودند؛ همانطور که امام علی(ع) در مناجات شعبانیه -که توسط همه ائمه معصومین خوانده میشده است – از خدای متعال طلب «کمال انقطاع الی الله» را مینماید:
«إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَیْکَ…»
و «کمال انقطاع» آن است که تمام حجب ظلمانی و نورانی پاره و کنار زده شود ، تا به مهمانسرای الهی که «معدن عظمت» است بتوان وارد گردید. لهذا در این « مناجات » از خداوند متعال بینایی و نورانیت قلبی طلب میشود، تا بتوان حجب نورانی را دریده به معدن عظمت رسید.
امام خمینی (ره) دربارهی آن میگوید: این فراز از دعا، اشاره به خلوصی است که موجب خروج انسان از سلطنت شیطان است. و چون قلب به این مرتبه از اخلاص برسد به کلی از غیر خدا منقطع شده و شیطان بر او راهی نخواهد داشت.
انواع انقطاع الی الله
از نظر قرآن کریم و روایات اسلامی ، انقطاع الی الل
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 