پاورپوینت کامل اصلاح و تربیت مجرمان در حقوق اسلامی ۳۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اصلاح و تربیت مجرمان در حقوق اسلامی ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اصلاح و تربیت مجرمان در حقوق اسلامی ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اصلاح و تربیت مجرمان در حقوق اسلامی ۳۷ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل اصلاح و تربیت مجرمان در حقوق اسلامی ۳۷ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: حقوق اسلامی، اصلاح و تربیت، مجرمان.
پرسش: در حقوق اسلامی تا چه میزان به اصلاح و تربیت مجرمین و آماده کردن آنها برای بازگشت به زندگی سالم و جامعه تأکید شده است؟
پاسخ: اهمیت به حقوق زندانیان از حیث تأمین مایحتاج، دادن حق ملاقات، استفاده از هوای آزاد و نیز انجام دادن عبادات در داخل زندان و نماز جمعه و عید در خارج زندان که در کتابهای آدابالقضاء طرح شده است، نشان از توجه به تربیت و اصلاح مجرمان و برگرداندن آنها به زندگی سالم جامعه دارد؛ اما در مقام برخورد با متهمان نیز همین نوع نگاه را میتوان در حقوق اسلامی مشاهده کرد.
افزون بر این، به منظور حفظ مقام و ارزش عالی انسانی و تقویت آن در جرایمی که جنبه الهی دارد و با حیثیت و آبروی افراد ارتباط نزدیک و مستقیم دارد، از باب امتنان و تفضل سعی در مخفی نگه داشتن آن شده تا ضمن باز داشتن از اشاعه فحشا، آبرو و شخصیت اجتماعی افراد آسیب نبیند و درعینحال فرصت کافی برای توبه و اصلاح مجرم وجود داشته باشد.
درباره مجرمی که حد بر او جاری شده و مورد مجازات قرار گرفته است نیز، ممنوع شده است که شخصیت او را تحقیر کنند. این دستور اخلاقی تأثیر بسزایی در بازسازی فکری و اخلاقی مجرم دارد و سبب میشود که جایگاه اجتماعی او به خاطر مجازات شدن تخریب نشود و امکان بازگشت او بدون اینکه مورد هتک شخصیتی قرار گیرد، به جامعه فراهم شود.
هدف اصلی در مجازاتهای تعزیری، اصلاح، تأدیب و آماده کردن بزهکار برای یک زندگی سالم و شرافتمندانه در جامعه است. برای همین، مجازات یک جرم تعزیری برحسب فاعل آن تغییر میکند. چهبسا مجرمی تنها با کمی موعظه و پند اصلاح شود و نیازی به سایر مجازاتها نباشد.
این موارد و نظایر آن در فقه اسلامی، همگی نشان از تأکید حقوق اسلام به اصلاح و تربیت مجرمان و متهمان دارند و با آن توسعهای که ما از دیدگاه اسلامی درباره تربیت و اصلاح قائلیم، حتی مجازات سالب حیات میتواند به اصلاح اخروی فرد کمک کنند.
فهرست مندرجات
۱ – رحمت الهی
۲ – هدف قانونگذاری کیفر در اسلام
۳ – توبه و اصلاح
۴ – عفو و اصلاح
۵ – مجازات و اصلاح
۶ – ممنوعیت اجرای مجازات در صورت وجود مفسده
۷ – اختیار حاکم
۸ – توجه به اصلاح مجرمان
۹ – برخورد با متهمان در حقوق اسلامی
۱۰ – تحقیر نکردن شخصیت مجرمان
۱۱ – هدف اصلی در مجازاتهای تعزیری
۱۲ – معرفی منابع
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
رحمت الهی
رحمت الهی یک قانونِ شامل و کامل است که جهان و جهانیان را فرا میگیرد. «رحمتی وَسِعَتْ کُلَّ شَیء» تجلی رحمت گسترده الهی در دین او چنین اقتضا میکند که درباره توجیه و هدایت مجرمان و تبهکاران، روش منطقی به کار گرفته شود.
هدف قانونگذاری کیفر در اسلام
بیشک یکی از اهداف قانونگذاری کیفر در اسلام، اصلاح فرد و جامعه است. اصلاح و تربیت مجرمان که از اهداف حقوق جزای مدرن شناخته میشود و درباره آن نظریهپردازیهای فراوانی شده است، در نظام کیفری اسلام نیز، یکی از اهداف مهم به حساب میآید. به گونهای که اگر بدون اجرای مجازات نیز، این هدف تأمین شود، مجازات ساقط خواهد شد.
پذیرفته شدن عفو و توبه به عنوان دو نهاد مکمل در کنار نهاد مجازات، نشاندهنده چنین واقعیت است. در قرآن کریم مسئله اصلاح هم در خصوص توبه و هم در مورد عفو مورد تأکید قرار گرفته است.
توبه و اصلاح
در اکثر مواردی که قرآن کریم توبه را موجب از بین رفتن آثار یک عمل ممنوع و نامشروع دانسته است، آن را به اصلاح مقید کرده و توبه تنها را کافی ندانسته است. «فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَاَصْلَحَ فَاِنَّ اللَّهَ یَتُوبُ عَلَیْهِ». پس هر که بعد از ستم کردنش توبه کند و به صلاح آیه، خدا توبه او را میپذیرد، که خدا آمرزنده مهربان است. (نیز به این آیات رجوع شود به: )
یعنی در مورد توبه هم، اصلاح را به خود شخص نسبت داده است و این خودِ توبهکننده است که باید وضع خود را اصلاح، و گذشته خود را جبران کند و البته هر توبه واقعی چنین آثاری را به دنبال خواهد داشت. بدیهی است ساقط شدن مجازات با توبه شرایطی دارد که در کتب فقهی بیان شدهاند. (در قانون مجازات اسلامی که انعکاسی از فقه است، این مورد یعنی سقوط مجازات با توبه در مواردی ذکر شده است؛ از جمله: )
عفو و اصلاح
در مورد عفو نیز در قرآن کریم مسئله اصلاح مطرح شده است. با این تفاوت که اصلاح به عفوکننده نسبت داده شده است؛ لذا در آیه چهل از سوره مبارکه شوری که مقابله به مثل به عنوان یک حق پذیرفته شده است، ولی در ادامه بر این نکته تأکید شده است که اگر صاحب حق عفو کند و اصلاح نماید، پاداش او بر (عهده) خداوند خواهد بود.
بدیهی است که عفو زمینه بازگشت به صلاح و رستگاری را فراهم میآورد و فرصت دوباره به مجرم میدهد تا در رفتار خود تجدیدنظر کند و دلیل استناد اصلاح به عفوکننده، چنانچه برخی مفسران به آن اشاره کردهاند، شاید همین نکته باشد که چون شخص عفوکننده فرصت اصلاح را برای مجرم فراهم میسازد، لذا اصلاح به او نسبت داده شده است.
مجازات و اصلاح
اما در مورد اینکه آیا اعمال مجازات هم میتواند تأثیر اصلاحکننده بر مجرم داشته باشد یا نه، میان دانشمندان اختلافی است. درعینحال به نظر میرسد که مجازات در شرایط خاص میتواند اثر تربیتی و اصلاحی داشته باشد. خصوصاً اینکه از دیدگاه اسلام آثار اعمال کیفر صرفاً آثار دنیوی و مادی نیست؛ بلکه علاوه بر آن، اثر معنوی تطهیر مجرم از آثار سوء ارتکاب جرم را نیز در پی دارد.
تا به حال دو عنصر مهم (عفو و توبه) را که در اصلاح مجرم نقش کلیدی ایفا میکردند و غرض اصلی آنها همان اصلاح و تربیت مجرم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 