پاورپوینت کامل حصر در آیه ولایت ۱۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حصر در آیه ولایت ۱۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حصر در آیه ولایت ۱۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حصر در آیه ولایت ۱۶ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل حصر در آیه ولایت ۱۶ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: آیه ولایت، حصر، فخررازی، حصر اضافی، حصر حقیقی، سوره مائده.
پرسش: پاورپوینت کامل حصر در آیه ولایت ۱۶ اسلاید در PowerPoint، حصر حقیقی است یا اضافی؟
پاسخ اجمالی: حصر حقیقی به اختصاص دادن چیزی به یک شیء و سلب آن از همه اشیای دیگر اطلاق میشود و حصر اضافی به اختصاص دادن چیزی به یک شیء و سلب آن از برخی اشیای دیگر اطلاق میشود.
آیه ولایت با کلمه «انّما» آغاز میشود که در لغت عرب به معنای انحصار میآید و مفاد آن، اثبات و نفی است؛ زیرا کلمه «انّما» یک معنا را به گونهای برای یک موضوع ثابت میکند که همزمان همان معنا را از غیر آن، نفی میکند پس حصر در این آیه حصر حقیقی است.
فهرست مندرجات
۱ – دلالت انما بر حصر
۲ – شبهه فخررازی
۳ – پاسخ به فخر رازی
۳.۱ – دیدگاه ادیبان معروف عرب
۳.۲ – دیدگاه فخررازی در آیات دیگری
۴ – پانویس
۵ – منبع
دلالت انما بر حصر
«اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ؛ سرپرست و ولیّ شما، تنها خدا است و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند. همانها که نماز را برپا میدارند و در حال رکوع، زکات میدهند».
یکی از آیاتی که ولایت امام علی (علیهالسّلام) را اثبات میکند، همین آیه شریفه است. این آیه با کلمه «انّما» آغاز میشود که در لغت عرب به معنای انحصار میآید و مفاد آن، اثبات و نفی است؛ زیرا کلمه «انّما» یک معنا را به گونهای برای یک موضوع ثابت میکند که همزمان همان معنا را برای غیر آن، نفی میکند. بنابراین، کلمه «انّما» در آیه شریفه را تنها باید بر ولایتی خاص حمل کرد؛ ولایتی که اوّلاً و بالذات به خداوند اختصاص دارد و برای دیگران با اذن و مشیّت الهی ثابت میشود. اما ولایت به معنای نصرت و محبت اختصاصی نیست؛ زیرا لزوم یاری کردن و محبت مؤمنان به همدیگر، از لوازم بدیهی ایمان و مورد اجماع مسلمانان است؛ چنانکه آیه کریمه: «المؤمنونَ وَ المُؤْمِنات بَعْضُهُمْ اَولیاءُ بَعْض؛ مردان و زنان مؤمن بعضی از آنها اولیای بعض دیگرند» نیز بر آن دلالت میکند.
شبهه فخررازی
البته فخررازی معتقد است که «انّما» همیشه بر حصر دلالت نمیکند؛ زیرا در غیر حصر نیز بهکار رفته است؛ چنانکه در قرآن آمده است: «اِنّما الحیاه الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْو؛ همانا زندگی دنیا لهو و لعب است» روشن است که غیر از لهو و لعب نیز در زندگی دنیا متصور است. همچنین آلوسی، شبهه کرده که اگر استدلال
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 