پاورپوینت کامل آیات تحدی ۲۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل آیات تحدی ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آیات تحدی ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل آیات تحدی ۲۷ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل آیات تحدی ۲۷ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: پاورپوینت کامل آیات تحدی ۲۷ اسلاید در PowerPoint، اعجاز قرآن، نزول قرآن.

پرسش: أ. خداوند در پاورپوینت کامل آیات تحدی ۲۷ اسلاید در PowerPoint می‌فرماید: شما در آوردن مثل قرآن، قادر نیستید؛ عدم استطاعت در این‌جا، به چه معناست؟ ب. آیا با رشد ادبیات عرب، نمی‌توان شبیه قرآن ساخت؟ ج. اگر خدا مخالفان را از آوردن قرآن منصرف کند؛ تحدی چه معنا دارد؟

پاسخ: نزول قرآن به زبان عربی یک امر طبیعی است؛ چون لازمه تخاطب و گفت‌وگو، استفاده از ابزار تخاطب یعنی زبان آنهاست. در اعجاز قرآن همین بس که با اینکه مخاطبان قرآن عرب هستند، دعوت به تحدی (به مبارزه طلبیدن) می‌کند. اکثر دانشمندان و علمای علوم قرآن و تفسیر، اعجاز قرآن را ذاتی می‌دانند و به ویژگی‌های چون فصاحت و بلاغت بسیار والای آن، نظم بدیع، اخبار به غیب، بلندی معنا، و عمق مطالب و … به‌عنوان وجوهی از اعجاز قرآن اشاره می‌کنند. بهترین دلیل بر اعجاز قرآن کریم این است که بعد از گذشت «چهارده» قرن از نزول آن و رشد فکری و فرهنگی، مردم نتوانستند به اندازه یک سوره‌ای از قرآن (با تمام خصوصیات) بیاورند. چون قرآن اعجاز ذاتی دارد نه الفاظ ظاهری. انسان‌ها در تمام کارهای خود دارای اختیار هستند. حتی در آوردن قرآن، لذا خداوند سدّی را در راه انسان‌ها قرار نداده است، تا سلب اختیار شوند.

فهرست مندرجات

۱ – نزول قرآن به زبان عربی
۲ – شرایط انسان
۲.۱ – اولاً
۲.۲ – ثانیاً
۲.۳ – ثالثاً
۳ – معنای لغوی صرفه
۴ – معنای اصطلاحی
۵ – دیدگاه‌های طرف‌داران صرفه
۵.۱ – از بین رفتن انگیزه
۵.۲ – قهر
۵.۳ – سلب از فراگیری علوم
۵.۳.۱ – اول
۵.۳.۲ – دوم
۵.۳.۳ – دیدگاه آیت الله خویی
۶ – ذاتی بودن اعجاز قرآن
۶.۱ – توضیح
۶.۲ – دیدگاه علامه طباطبایی
۷ – ذاتی نبودن اعجاز قرآن
۸ – بهترین دلیل بر اعجاز قرآن
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

نزول قرآن به زبان عربی

نزول قرآن به زبان عربی یک امر طبیعی است؛ چون لازمه تخاطب و گفت‌وگو، استفاده از ابزار تخاطب یعنی زبان آنهاست. در اعجاز قرآن همین بس که با اینکه مخاطبان قرآن عرب هستند، دعوت به تحدی (به مبارزه طلبیدن) می‌کند.

شرایط انسان

کسی می‌تواند همانند قرآن، کلام صحیح و بدیع بیاورد که شرایط ذیل را داشته باشد:

اولاً

به آن‌چه در جهان موجود است، آگاهی نسبی داشته باشد.

ثانیاً

توانایی ساختن الفاظ و قرار دادن آن برای معانی را داشته باشد.

ثالثاً

بتواند آن معانی دانسته شده را به الفاظ مناسب به کار برد و به مخاطب خود برساند.

از این سه ویژگی، انسان فقط به تولید الفاظ و قرار دادن آنها برای معانی قادر است (یعنی گزینه دو) و در دو تای دیگر عاجز است. هرچند مردم در بین خود الفاظی را برای گفت‌وگو بیان می‌کنند، اما مهم در نظم و ترتیب و فصاحت و بلاغت … معنای بلند آن است. این مانند این است که شخصی بگوید چرا فلانی با اینکه شمشیری را ساخته است؛ نمی‌تواند در جنگ پیروز شود؛ درحالی‌که پیروز شدن بر دشمن علاوه بر ابزار (شمشیر) شجاعت و دلیری و اراده و قدرت و… لازم دارد. بنابراین گرچه ادبیات رشد می‌کند، ولی این برای همانندآوری قرآن کافی نیست.

معنای لغوی صرفه

«صرفه»، به معنای «باز گرداندن چیزی» است.

معنای اصطلاحی

و در اصطلاح آمده است که خداوند اَعراب را از معاوضه با قرآن، منصرف نموده، و خرد و اندیشه آنها را زدوده است. معارضه با قرآن برای آنها مقدور بود، ولی مانع خارجی، آنان را منع نموده است؛ ازاین‌رو قرآن مانند سایر معجزات است.

این نظریه، از اوایل قرن سوم از سوی «نظّام معتزلی» (م۲۲۱ق) مطرح شد، و دارای طرف‌دارانی اندک بوده است. غالب اندیشمندان ـ به‌ویژه علمای شیعه ـ از قرن چهارم با آن به مخالفت پرداختند.

دیدگاه‌های طرف‌داران صرفه

طرف‌داران «صرفه»، سه نظریه داده‌اند:

از بین رفتن انگیزه

خداوند، داعی و انگیزه آنان را از معارضه با قرآن سلب نموده است با اینکه اسباب و زمینه فراهم بوده است.

قهر

با وجود انگیزه، خداوند با قهر، آنان را از این معارضه باز داشته است.

سلب از فراگیری علوم

خداوند، علومی را که برای آفریدن کلامی چون قرآن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.