پاورپوینت کامل آثار تربیتی ایمان به معاد ۴۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل آثار تربیتی ایمان به معاد ۴۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل آثار تربیتی ایمان به معاد ۴۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل آثار تربیتی ایمان به معاد ۴۷ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل آثار تربیتی ایمان به معاد ۴۷ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: معاد، قیامت، غایت شناسی، تکامل اخلاقی.
پرسش: آثار تربیتی ایمان به قیامت در زندگی فردی و اجتماعی چیست؟
پاسخ: ایمان به رستاخیز اثر عمیقی در تربیت انسانها دارد که در زیر به مواردی اشاره میشود:
۱. به انسانها شهامت و شجاعت میبخشد؛ از او یک انسانی میسازد که “شهادت” در راه یک هدف مقدس الهی را محبوبترین چیزها و آغازی برای یک زندگی ابدی و جاودانی میداند.
۲. انسان را در برابر گناه کنترل میکند، و به تعبیر دیگر گناهان ما با ایمان به خدا و آخرت نسبت معکوس دارند، به هر نسبت که ایمان قویتر باشد گناه کمتر است.
۳. اعتقاد به معاد و یا حتی قبول احتمالی آن در انسان ایجاد مسئولیت و تعهد میکند، و او را بهاندیشه و جست و جوگری حق وا میدارد.
۴. نقش سازنده دیگری که ایمان به معاد دارد، این است که توازن مادی و معنوی را در جامعه حفظ میکند.
۵. رشد فضایل اخلاقی در جامعه، تعدیل غرائز، جلوگیری از تضیع حقوق دیگران و… از دیگر آثار تربیتی معاد باوری در فرد و اجتماع است.
فهرست مندرجات
۱ – پاسخ تفصیلی
۱.۱ – نشاط و پویایی با تصور مرگ
۲ – بعد فردی و اجتماعی معاد
۲.۱ – آثار تربیتی معاد در افراد
۲.۱.۱ – اثر تربیتی بر انسان
۲.۱.۲ – عامل باز دارنده ازگناه
۲.۱.۳ – ایجاد مسئولیت و تعهد
۲.۱.۴ – امنیت روانی
۲.۱.۵ – امید به وجود دار قرار
۳ – آثار تربیتی معاد در اجتماع
۳.۱ – نقش معاد در سیره امام علی
۳.۱.۱ – یاد معاد در فرمانهای حکومتی
۳.۲ – توازن مادی و معنوی را در جامعه
۳.۳ – نقش معاد در مسائل اقتصادی
۳.۴ – تعدیل غرائز و رشد فضایل اخلاقی
۳.۵ – ریشهکنی غفلت
۳.۶ – صداقت و وفای به عهد
۳.۷ – جلوگیری از تضییع حقوق دیگران
۴ – پانویس
۵ – منبع
پاسخ تفصیلی
عقیده به جهان باز پسین یک باور فطری و طبیعی است و بر روح و فکر انسان تحمیل نشده و نقش منفی ندارد. عقیده به زندگی آخرت از کهنترین عقایدی است که در فرهنگ و معارف بشر نقش بسته و هیچ فرهنگ و فلسفهای در تاریخ یافت نمیشود، مگر آن که ایمان به قیامت در آن تاثیر داشته است. اصولاً انکار و عصیان علیه این باور، نشانه حاکمیت این عقیده در فرهنگ اقوام و ملتها است. در حقیقت ایمان به حیات بعد از مرگ پاسخ مثبت به نیاز طبیعی بشری است.
برخلاف عقیده مادی گراها که میگویند ایمان به حیات باز پسین در امور فردی و اجتماعی اثرات منفی میگذارد و قدرت تحرک و نشاط را از آدمیسلب کرده و او را به انزوای سیاسی و اجتماعی میکشاند، ولی به اعتقاد ما حق این است که: ایمان به آخرت نه تنها آثار منفی ندارد بلکه آثار بسیار مثبت و سازندهای در زندگی فردی اجتماعی دارد.
نقش معاد در فکر، روح، اخلاق و اعتقادات فردی کاملا روشن است؛ زیرا انسان معتقد به معاد در امور فکری، خود و جهان را با دیدی واقع بینانه مینگرد و خویشتن را یک موجود چند روزهای میداند که به همراه کاروان جهانیان به سوی جهانی پاینده و ابدی در حرکت است. با این باور واندیشه او از محدوده محسوسات آزاد میشود تا به معقولات برسد و به مسائل غیبی و پنهانی دست پیدا کند. نقش معاد در قلمرو اخلاق و روحیات نیز روشن است؛ زیرا این واقع بینی و طرز تفکر، احساسات درونی را تعدیل کرده و آن را با خط مشی معقولی که با هدف نهائی سازگار است محدود میسازد. کسی که معتقد است همچون پرکاهی است که بر روی امواج جهان هستی قرار دارد و به طرف هدف نهائی آفرینش میرود غرایز او؛ نظیر ریاست طلبی، خود خواهی، مال دوستی، شهوت و غضب طغیان نمیکند، تا باعث سرکشی و تجاوز به حدود و حقوق دیگران شود، و انسان برای رسیدن به شکم و شهوت، خود را تبدیل به یک موجود بی اراده نمیسازد، بلکه لحظات حساس زندگی خود را در راه ایثار و فداکاری، خدمات اجتماعی و تلاشهای پر ثمر صرف میکند، تا ضمن تامین نیازمندیهای محدود خود، در راه حق و سعادت عمومیگام بردارد و حیات ابدی خود را تامین نماید، و در این راه اگر جانش را فدا کند چه بهتر؛ زیرا حیات غم انگیز را داده و زندگی پر فروغ و لذت بخش باز پسین را به دست آورده است.
نشاط و پویایی با تصور مرگ
بنابراین، تصور مرگ و جهان پس از آن نه تنها نشاط و پویایی را از انسان نمیگیرد؛ چرا که فعالیت انسان مولود حس احتیاج و عشق به بقا است و با اعتقاد به قیامت این نیاز طبیعی از بین نمیرود. ایمان به معاد دامنه نیاز انسان را به بی نهایت میرساند و دنیا را کشتگاه آخرت میسازد، همان گونه که در نظام طبیعت گندم از گندم میروید جو از جو، و نباید از مکافات عمل غافل شد، اعمال پلید؛ مانند ظلم استثمار و بی عدالتی که از عقاید کثیف نشات میگیرد، نتایج زیانباری در زندگی جاودانی میگذارد و در جهان پهناور آخرت مفقود نمیشود. در روز قیامت همه نهانها آشکار گردیده و انسان پاداش اعمال و کیفر کردارش را مییابد؛ پس طبعاً هر چه اعمال خوب و خدمات اجتماعی انسان خالصانه و آگاهانه و بیشتر باشد، بدون شک پاداش آن نیز افزونتر خواهدبود. از این رو معتقدیم که ایمان به زندگی جاودانی بر فعالیت و نشاط پر بار انسان میافزاید.
بعد فردی و اجتماعی معاد
به هر حال آثار معاد در دو بعد فردی و اجتماعی قابل بررسی است.
مقصود از آثار فردی، آن دسته از آثاری است که در زندگی خصوصی و شخصی هر فردی متجلی میشود، اما آثار اجتماعی، آثاری است که لازمه ظهور آن گردآمدن افراد به دور یک محور بوده و تا افراد نباشند آن آثار بروز نخواهد کرد.
آثار تربیتی معاد در افراد
برخی از مهمترین تاثیرات معاد باوری در انسان از این قرار است:
اثر تربیتی بر انسان
ایمان به رستاخیز اثر عمیقی در تربیت انسانها دارد، به آنها شهامت و شجاعت میبخشد؛ از او یک انسانی میسازد که ” شهادت” در راه یک هدف مقدس الاهی را محبوبترین چیزها و آغازی برای یک زندگی ابدی و جاودانی میداند.
عامل باز دارنده ازگناه
ایمان به قیامت میتواند یک عامل باز دارنده قوی در برابر گناه و خطا کاری باشد و انسان را در برابر گناه کنترل کند، و یک عامل محرک نیرومند برای تشویق سرمایه گذاری مادی و معنوی در راه خدمت به مردم. به تعبیر دیگر، گناهان ما با ایمان به خدا و آخرت نسبت معکوس دارند، به هر نسبت که ایمان قویتر باشد گناه کمتر است. خداوند خطاب به حضرت داود (علیهالسّلام) میفرماید: “ای داوود! ما تو را خلیفه (نماینده خود) در زمین قرار دادیم پس در میان مردم به حق داوری کن، و از هوای نفس پیروی مکن که تو را از راه خدا منحرف سازد کسانی که از راه خدا گمراه شوند، عذاب شدیدی به خاطر فراموش کردن روز حساب دارند”.
ایجاد مسئولیت و تعهد
دیگر این که اعتقاد به معاد و یا حتی قبول احتمالی آن، در انسان ایجاد مسئولیت و تعهد میکند، و او را بهاندیشه و جست و جوگری حق وادار میسازد، و این مطلبی بود که برای سردمداران کفر سخت خطرناک محسوب میشد، لذا اصرار داشتند به هر طریقی شده فکر معاد و پاداش و کیفر اعمال را از مغز مردم بیرون کنند.
امنیت روانی
امنیت روانی (آرامش): اگر کسی واقعاً از عمق جان به معاد و آخرت ایمان داشته باشد، و معتقد باشد اعمالی را که انجام میدهد، در قیامت همراه او خواهد بود، چنین کسی به نظام هستی و عالم وجود خوش بین خواهد شد، زندگی برایش معنا پیدا میکند و
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 