پاورپوینت کامل تعارض علم و دین ۳۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل تعارض علم و دین ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تعارض علم و دین ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل تعارض علم و دین ۳۲ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل تعارض علم و دین ۳۲ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه:کشفیات علم، گزارههای دینی، اسلام، غرب.
پرسش:آیا بین کشفیات علم و گزارههای دینی تنافی وجود ندارد؟ به بیان دیگر ؛ علم و دین در غرب با یکدیگر منافی دیده میشوند، نظر شما در این مورد چیست؟
پاسخ:
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – تاریخچه
۳ – رفع تضاد ظاهری
۳.۱ – جایگاه عقل در اسلام
۳.۲ – خلط بین علت مادی و معنوی
۳.۳ – تفاوت بین فرضیه و قوانین قطعی
۳.۴ – نظرات علمی ساخته واقعیت ندارند.
۳.۵ – توجه به عناصر ثابت و متغیر دین
۴ – نکته پایانی
۵ – نتیجه
۶ – منابع مطالعه بیشتر
۷ – پانویس
۸ – منبع
مقدمه
بحث پاورپوینت کامل تعارض علم و دین ۳۲ اسلاید در PowerPoint یک بحث وارداتی و در مورد دین مسیحیت میباشد. اما در دین مبین اسلام برای حل این شبهه باید نکاتی را در نظر گرفت:
۱. عقل در اسلام حجت خداوند است و اگر علم نظریهای را به طور برهانی و قطعی به اثبات رساند مورد قبول دین قرار میگیرد و جزء مقیدات و مخصصات لبی (غیر لفظی) آیات و روایات واقع میشود.
۲. در مسأله تعارض نباید علل معنوی که در متون دینی برای بعضی از پدیدهها ذکر شده است با علل مادی خلط شود.
۳. در برخورد با کشفیات علمی و نظریهها باید بین تئوری و فرضیه و حتی نظریههایی که هنوز در تمام فرضها اثبات نشده با نظریهای که در تمام فرضها به اثبات رسیده و بصورت قانون در آمده، فرق گذاشت.
۴. دین از دو عنصر ثابت و متغیر تشکیل یافته در عنصر ثابت چیزی جز دستورات دین دخالت ندارد و بر اساس ثبات هویت انسانی، غیر قابل تغییر است اما بخش متغیر کاملاً مرتبط به دانش ها و علوم روز است.
تاریخچه
پس از قرون وسطی و با پیدایش علوم جدید و مواجههی آنان با تصویری که کلیسا – به صورت عمومی – و انجیل – به تفسیر کلیسائی – از مفاهیم علمی ارائه میداد، مسئله پاورپوینت کامل تعارض علم و دین ۳۲ اسلاید در PowerPoint مطرح شد، و به جهت رونق علوم جدید و شکوفایی آن، چراغ دین مسیحی به خاموشی گردایید بحث تعارض میان علم و دین که ابتداً مربوط به آیین مسیحیت و نگاه خاص آنان به دین بود توسط عدهای بدون درنظر گرفتن ظرافتهای خاص آن در باورهای اسلامی، وارد حوزهی معارف اسلامی شد.
مسیحیت برای رفع تضادهای اساسی با علوم تجربی که از تفسیرهای کلیسا از دین مسیح حاصل شده بود با مشکل مهمی روبرو بود تا آنجا که بسیاری از کشیشان مسیحی نیز مجبور به دست کشیدن از بسیاری از معتقدات قطعی خود شدند. اما اسلام چنین مشکلی نداشت و چون مسلمین برای حفظ آن از تحریفات و تغییرات تلاش بسیار کرده بودند این مسئله در اسلام به طور مستقل مطرح نشد بلکه به تبع مسیحیت به اسلام نیز کشیده شد.
رفع تضاد ظاهری
در اینجا برای رفع تضادی که ممکن است در نظر اول بین کشفیات علوم روز و بعضی از معتقدات و متون دینی حاصل شود نکاتی را اشاره می کنیم که با در نظر گرفتن آنها تضادی بین علم و دین باقی نمی ماند:
جایگاه عقل در اسلام
بر خلاف نظریات بعضی از غربیها، اسلام برای عقل و براهین عقلی جایگاه والایی قرار داده، به طوری که عقل را رسول باطنی انسان بر شمرده است و عبادت عاقل را از عبادت دیگران ارجح و با فضیلتتر دانسته است.
و به همین جهت همانطور که دلائل نقلی دینی، توسط دیگر ادله ی نقلی احیاناً تخصیص یا تقیید میپذیرند، این ادله – همانطور که در اصول فقه بیان شده است – توسط مخصصات لبی(ادله عقلی و علمی قطعی) نیز تخصیص و تقیید مییابند. مثلا در بعضی از روایات با فرض قبول سند آن ها آمده است که بیماری از شخصی به شخص دیگر سرایت نمیکند. اما علم ثابت کرده که در بعضی از بیماریها سرایت وجود دارد، در چنین حالتی هیچ تعارضی پیش نیامده است بلکه این دلایل قطعی علمی که محصول تفکر و تعقل و آزمایش انسان است همانند مخصص لبی عمل میکند، یعنی میگوئیم منظور روایت تمام بیماریها نبوده بلکه ناظر به بیماریهایی است که در آنها سرایت وجود ندارد.
لازم است توجه شود که در این گونه موارد بین عقل و نقل تعارضی مشاهده میشود نه بین عقل و دین، زیرا آموزههای دینی هم از نقل بدست میآید و هم از عقل.
خلط بین علت مادی و معنوی
۲. گاهی بعضی از روایات علت مادی یک واکنش را توضیح نمیدهند بلکه علت معنوی آن را بیان می کند که اگر با علت مادی اشتباه شود موجب توهم پاورپوینت کامل تعارض علم و دین ۳۲ اسلاید در PowerPoint میشود. علل معنوی در طول علل مادی هستند به این معنی که وقتی علل معنوی پدیدهای موجود شد به دنبال آن زمینه پیدایش علل مادی آن فراهم میآید و آن پدیده بوجود میآید.
مثلا در روایات داریم زلزله به خاطر گناهان مردم اتفاق میافتد از طرفی علم ثابت کرده که زلزله بخاطر یک سری فعل و انفعالات طبیعی و تدریجی یا دفعی زمین اتفاق میافتد اینجا نباید توهم تعارض پیش آید و گفته شود: بالاخره زلزله بخاطر گناهان مردم اتفاق می افتد؟ و یا ربطی به آن ندارد و فقط به خاطر فعل و انفعالات درون زمین است؟
چرا که بیان دینی، بیان علت معنوی این پدیده است که عامل معنوی زلزله گناهان مردم است و این منافات ندارد که در عالم ماده وقتی بخواهد چنین پدیدهای رخ دهد باید فعل و انفعا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 