پاورپوینت کامل تعادل و میانه روی ۳۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تعادل و میانه روی ۳۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تعادل و میانه روی ۳۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تعادل و میانه روی ۳۸ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل تعادل و میانه روی ۳۸ اسلاید در PowerPoint

پرسش : چه برنامه‌ای را برای رشد متوازن و هماهنگ تمام ابعاد شخصیت انسانی می‌توان در پیش گرفت؟

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – تعریف شخصیت
۳ – ابعاد شخصیت
۴ – تربیت و پرورش دینی برنامه تعادل‌ساز
۵ – برنامه رشد متوازن ابعاد شخصیت
۶ – موانع رشد هماهنگ از نگاه قرآن
۷ – روشهای رشد هماهنگ
۸ – پانویس
۹ – منبع

مقدمه

پاسخ : قبل از این که به اصل سؤال جواب دهیم لازم می‌بینیم تعریفی از شخصیت را ارائه دهیم و ابعاد آن را نیز معین کنیم. بعد از آن به عوامل تحول و تکون شخصیت اشاره می‌کنیم و سپس در مورد اسلام و توازن، عامل اصلی عدم تعادل، تنها برنامه متعادل کننده شخصیت، برنامه رشد متوازن، موانع رشد، روش‌های رشد متوازن، و خطر تک بعدی بودن سخن خواهیم گفت.

تعریف شخصیت

شخصیت، مجموعه سازمان‌ یافته‌ای از خصوصیات جنبه‌های مختلف وجودی انسان (بدنی، عقلی، عاطفی، اخلاقی، اجتماعی و دینی) است. البته تجارب شخصی، تفاوت‌های فردی و برخی عوامل دیگر باعث می‌شود که افراد نسبت به هم متمایز باشند.

ابعاد شخصیت

عوامل تحریک و تکون شخصیت: عوامل مؤثر در شکل‌گیری و تحول شخصیت فرد به شرح ذیل است:
۱. فطریات (ادراکات، شناخت‌های فطری که شامل تحریکات و گرایشهای فطری، میلهای غریزی (جنبه حیوانی انسانی) و فطری (جنبه انسانی انسان) است.
۲. وراثت و غدد درون ریز و هورمون‌ها؛
۳. محیط و تربیت و تغذیه (محیط جغرافیایی، محیط زندگی و معاشرتی، محیط آموزشی، محیط مذهبی)؛ ۴. گذشت زمان (سن)؛
۵. اختیار و اراده آزاد (که مهمترین جزء به حساب می‌آید).
اسلام و توازن و عامل اصلی عدم توازن یکی از مزایایی که در تعالیم مقدس اسلام از اهمیت و ارزش خاصی برخوردار است و می‌توان آن را به عنوان یک شعار و شاخص برجسته و نمایانی برای این آئین آسمانی تلقی کرد، مسئله توصیه به تعادل، توازن و اقتصاد و میانه‌روی در تمام امور است و این امر مورد تأیید و تأکید قرآن، احادیث و گفتارهای فرزانگان دین و دانش است که با واژه‌های قسط، عدل، وسط، اقتصاد، وزن و استقامت در روایات و آیات ما آمده است و عدم تعادل شخصیت، رشد سرطانی یک بعد شخصیت را به همراه دارد. عامل اصلی عدم تعادل شخصیت و نابهنجاری رفتاری بیگانگی از خود فطری (ملکوتی) و تمرکز قوای روحی و عقلی برای اشباع و ارضاء تمایلات غریزی (ناسوتی، نفس اماره) می‌باشد.

تربیت و پرورش دینی برنامه تعادل‌ساز

تنها راه رسیدن به تعادل و توازن در تمام ابعاد شخصیت پذیرش و تن دادن به تربیت و پرورش دینی است. همان چیزی که انبیاء و ائمه ـ علیهم السلام ـ به خاطر آن مبعوث شده‌اند و همان چیزی که خطر یک بعدی بودنش را بارها و بارها بزرگان دین به مسلمانان گوشزد کردند، مثلاً وقتی که مردم گوشه‌گیری اختیار کردند و مشغول عبادت شدند، پیامبر سریع مردم را به مسجد فراخواندند و آنان را با این انحراف (تک بعدی بودن) آگاه ساختند و فرمودند من گوشه‌گیری را دوست ندارم، ازدواج می‌کنم، در جامعه حاضر می‌شوم، غذا می‌خورم و….

برنامه رشد متوازن ابعاد شخصیت

۱. روح علمی: روح علمی بعد حقیقت‌جویی فطری انسان (بی‌غرضی، بی‌تعصبی و پذیرش حق) را در انسان پرورش می‌دهد. اسلام علمی را که مانع رشد و کمال شود و حجاب از شناخت و معرفت خدا و نفس شود را مانع پرورش نفس می‌شمارد.
۲. تفکر: باعث شکوفایی عقل می‌شود، در اسلام به مسأله تفکر بسیار سفارش شده است و قرآن می‌فرماید وقتی از اهل دوزخ می‌پرسیم که چه چیز شما را به اینجا کشانید می‌گویند ما در عقل را به روی خود بستیم. (تفکر در خلقت، در تاریخ،در خود و پرهیز از تقلید کورکورانه).
۳. تقوا و تزکیه: باعث پرورش و تقویت اراده انسان می‌شود انسانی که دنبال هوا باشد به فرمایش علی علیه السلام ـ همانند اسب سواری است که اسبش چموشی می‌کند و اختیار را از دست او گرفته و تقوا را به اسب رام که سوارکار اختیارش را دارد تشبیه کرده‌اند. وجه امتیاز انسان و حیوان به اختیار انسان است و نظام پاداش و تنبیه و وعده و وعید الهی هم اینجاست که مفهوم پیدا می‌کند و هر چه قدر قدرت اراده قوی باشد انسان در اختیار طرف خیر محکم‌تر است.
۴. عبادت: باعث تقویت عشق و علاقه معنوی و ایجاد حرارت ایمانی در انسان می‌شود، مثلا به ابعاد سازندگی نماز دقت کنید (درس مسالمت‌جویی، هدفداری، رعایت حقوق، ضبط و کنترل نفس و کنترل احساسات، توجه به نظم و دقت و…).
۵. جهاد: عامل اصلاح اخلاق و نفس است، جهاد مثل ازدواج عامل جایگزین برای پرورش بعدی از انسان ندارد، آدم جهاد رفته و جهاد ندیده از نظر روحیه یکسان نیستند، پیامبر در حدیثی می‌فرمایند، جهاد عامل اصلاح و اخلاق و نفس است. ایشان فرمود که: جهاد نکرده یا کسی که آرزوی جهاد را در سر نپرورانیده باشد، در روحش شعبه‌ای از نفاق است.
۶. معاشرت با دیگران: بعد عاطفی انسان را تقویت می‌کند که در معاشرت انسان از دیگران مخصوصاً محبوبان بیشتر اثر می‌گیرد و صفات محبوب و کسی که مورد علاقه فرد است را کسب می‌کند،‌ این علاقه بالاترین و بزرگترین عامل در تغییر انسان است (تقویت بعد عاطفی، اجتماعی و…).
۷. کار: قوه خیال را تمرکز می‌دهد،‌ ذهن را منطقی می‌کند، کار اگر مورد علاقه انسان باشد استعداد، ابتکار و خلاقیت را نیرومند می‌کند و تأثیر فراوانی بر شخصیت فرد می‌گذارد. ولی متأسفانه به اهمیت آن کم توجه شده است، کار به قلب خشوع می‌دهد، حرمت اجتماعی به انسان می‌بخشد، کار می‌تواند بر تربیت انسان (ابعاد وجودی او) اثر بگذارد و انسان هم می‌تواند بر کار اثرگذار باشد (رابطه دوطرفی بین پرورش استعدادها و کار وجود دارد) پیامبر به کسی که بی‌جهت بی‌کار بود فرمودند از چشم من افتادی.
۸. مراقبه و محاسبه نفس: در مکاتب غیرالهی اساساً این امر مطرح نیست، مراقبه مثل این است که با خود مانند شریکی که به او اطمینان نداریم معامله کنیم و همیشه مراقب باشیم که سرمان کلاه نگذار

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.