پاورپوینت کامل پوچ گرایی ۶۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل پوچ گرایی ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل پوچ گرایی ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل پوچ گرایی ۶۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل پوچ گرایی ۶۴ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: پاورپوینت کامل پوچ گرایی ۶۴ اسلاید در PowerPoint، جوانی.
پرسش: بعضی از جوانان فکر می‌کنند زندگی آن‌ها هیچ و پوچ است و هر چه سعی می‌کنند با تمرکز و دعا در نماز این فکر آزاردهنده را از خود دور کنند نمی‌توانند. شما چه راه حلی پیشنهاد می‌کنید؟
پاسخ: این سؤال از چند منظر و بعد قابل بحث است:۱. علل و ریشه‌های احساس پوچی زندگی؛ ۲. زمان، اغلب چه مواقعی احساس پوچی به سراغ انسان می‌آید؛ ۳. معنی خواهی و راه‌های تقویت آن؛ ۴. جایگاه دعا ، که در ذیل به آن‌ها اشاره میشود.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – برخی علل و ریشه‌های احساس پوچی در زندگی
۲.۱ – ماده گرایی
۲.۲ – ضعف در بینش اعتقادی
۲.۳ – شرور در زندگی
۲.۴ – ناراحتی از مرگ خود و اطرافیان
۲.۵ – معاشرت با افراد وابسته به دنیا
۳ – زمان احساس پوچی در زندگی
۳.۱ – بیکاری
۳.۲ – فراموشی وظیفه در این دنیا
۳.۳ – ماجهه با سختی‌ها
۳.۴ – غرق شدن در شادی دنیا
۴ – راه‌های مبارزه با احساس پوچی
۴.۱ – معنی درمانی
۴.۱.۱ – روش ویکتور فرانکل
۴.۲ – تقویت دینداری
۵ – معنی خواهی
۵.۱ – برخی از راه‌های تقویت معنی خواهی
۶ – جایگاه دعا
۶.۱ – علل عدم کمک دعا و نماز در مشکل پاورپوینت کامل پوچ گرایی ۶۴ اسلاید در PowerPoint
۷ – پانویس
۸ – منبع

مقدمه

کشتی ایام با حرکت در اقیانوس زندگی سینه زمان را می‌شکافد و هم‌چنان به پیش می‌رود و جذر و مد خوشی‌ها و ناخوشی‌ها گاه و بی‌گاه مهمان دل مسافران کشتی ایام می‌شود و تکرار روزانه طلوع و غروب خورشید آن‌ها را وادار می‌کند که در آئینه روزها و سال‌ها به تماشای گذر عمر خود بنشیند و با خود بگویند: راستی کشتی ایام از کجا آمده؟ الان کجا هستیم و سرانجام ما چه خواهد شد؟ و… اما با شروع باد موافق لذت‌ها و خوشی‌ها تنها عده‌ای خاص به دنبال پاسخ سؤال‌های دل نگران و بی‌قرارشان می‌روند.
هنگامی که عقاب تیز پنجه ناکامی‌ها و حوادث، کبوتر سفید شادی‌ها را زخمی و یا شکار می‌کند. زمانی که فرشته زیبای لبخند جای خود را به دیو نگرانی‌ها و تلخی‌ها می‌دهد، وقتی که غول بی‌هویتی و یکنواختی بر زندگی انسان سایه می‌افکند، مسافران کشتی ایام به دو گروه تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که از گنج باورها، معنی و نیایش محروم‌اند و رنگ قشنگ آرامش را نمی‌بینند که « الا بذکر الله تطمئن القلوب» و این‌هایی که جلیقه نجات « توکل » و « اعتماد به خدا » را در گرداب حوادث و دریای هائل و ترسناک زندگی بدون معنا به تن کرده‌اند و یا عینک تسلیم به امر خدا زینب‌وار سلام الله‌علیها حتی در طوفان پر بلای کربلا جز زیبایی نمی‌بیند (ما رأیتُ الّا جمیلاً).
و آن‌هایی که دچار گرداب تشویق‌ها و گردباد پوچی شده‌اند و ابر سیاه رنج‌ها را پایان همه خوشی‌ها و لذت‌ها می‌دانند و این‌هایی که دست دل در دستان توانمند و مطمئن قرآن و عترت نهاده‌اند و پرچم غرور انگیز آرامش دینی را بر فراز کشتی ایام به اهتزاز در آورده‌اند و برای همیشه فرشته امنیت و آسایش و شادی را مهمانِ خانه دل خود کرده‌اند.
شکر خدا، از سؤال چنین استفاده می‌شود که این دسته از جوانان مسافران عزیز کشتی ایام هستند. و این توفیق شامل حال آنان است که در زلال نیایش و دعا به دنبال رفع عطش از روح و جان خود باشند. و دیگر این که روح آن‌ها آن قدر جلا و صفا دارد که لکه‌های کوچک پوچی و هیچی بر روی آن باعث نگرانی آن‌ها شده است، چه این که اگر غبار زیاد غفلت‌ها و گرد گناهان بر آئینه صاف فطرت بنشیند دیگر جایی برای ناراحتی نمی‌ماند آن وقت است که این فرد در دریای پوچی مثل خسی به این سوی و آن سوی می‌رود و هم چون بیدی می‌گردد که با هر بادی می‌جنبد.

برخی علل و ریشه‌های احساس پوچی در زندگی

ماده گرایی

در کل احساس پوچی زندگی، یکی از تبعات زندگی ماشینیسم و فرهنگ غرب، به علت فقدان معرفت لازم جهت تبین کامل زندگی انسان است، این امر سبب بروز بحران معنوی حاوی در زندگی انسان متمدن معاصر گشته است.
ولی خوشبختانه این بحث در مورد افراد مذهبی به طور جدی مطرح نیست و در این موارد بیش‌تر علاج واقعه قبل از وقوع کردن و پیش‌گیری قبل از درمان است. هر جا بوئی از ماده‌گرایی هست این پوچی پررنگ‌تر است، البته انسان‌های مذهبی چون به روح ، بُعد اصلی انسان اهمیت می‌دهند کم‌تر به این مسائل دچار می‌شوند، اما چیزی که هست این که انسان پیوسته با امور مادی و محسوسات سر وکار دارد و امور معنوی قابل لمس و شهود برای انسان‌هایی مثل ما که در ابتدای راه هستیم، نمی‌باشد.
پس انسان مذهبی لازم دارد پیوسته جان خود را به امور معنوی نزدیک کند، و ‌یا با دست و چشم و پای دل، پای در وادی معنی گذارد. به طوری که با بُعد دوم خود، روح، بیگانه نباشد و همین طور در مورد وجود مقدس حضرت حق و ملائک الهی و حضور ائمه علیهم‌السلام که ما باید پیوسته حضور فعال آن‌ها را تلقین به روح خود کنیم.

ضعف در بینش اعتقادی

یکی دیگر از علل بسیار مهم احساس پوچی در زندگی از ضعف در بینش اعتقادی است. اعتقادات شالوده و سنگ بنای امور دینی و معنویات محسوب می‌شود به همین خاطر است که دین شریف اسلام با صراحت و تأکید بیان داشته که برای انسان مکلف لازم است که با تفکر و تدبر بدون تقلید به اصول دین خود بپردازد و برای سؤالات بنیادین آن‌ها جواب منطقی و قانع کننده‌ای پیدا کند.
یکی از علت‌هایی که انجام تکالیف دینی را برای برخی متدینین دشوار می‌کند، ضعف در همین اساس‌ها «اعتقادات» است. چه بسا لازم باشد که انسان برای این که ساختمان خوبی بنا کند هزینه‌های هنگفتی در زیر خاک برای پی ساختمان صرف کند، ولی این صرف هزینه وقت و نیرو آسایش فردای او در خانه‌ای محکم را در پی دارد. آری کسی که با سرعت سراغ احکام ضروری و غیرضروری می‌رود، ولی کاری به اصول دین خود ندارد. در واقع خانه ایمان خود را بدون نظارت مهندس و کارشناس دینی بنا کرده. البته افراد در پرداختن به این اصول متفاوت هستند.
برخی خوب سرمایه می‌گذارند تا به هدف برسند، برخی هم نیمه کاره رها می‌کند و بیش‌تر اعمال و احکام می‌پردازند. برخی افراد زود به یقین می‌رسند و دل به دین می‌دهند، برخی هم با ذهنی جوّال و با شبهات مختلف روبرو هستند که باید وقت زیادتری صرف کنند تا برایشان یقین حاصل گردد. به عنوان مثال وقتی انسان به وحدانیت خدا پی برد و دانست که صفات او عین ذات اوست و فهمید که او حکیم است و خیر انسان را بهتر از انسان می‌داند و این که او از مادر به انسان مهربان‌تر است و… این جاست که انسان تنها به او دل می‌سپارد و باید فقط دنبال این باشد که نکند خدای نخواسته با پیروی از هوای نفس و شیطان خشم حضرت حق را برای خود بخرد و از آستان قرب او دور شود، نکند به خاطر لذت چند صباحی، لذت پایدار و ماندگار را قربانی کند و….
یکی از سفارش‌هایی که ویکتور فرانکل برای درمان بیماران خود که از پوچی زندگی رنج می‌بردند، به کار می‌برد جمله معروفی از نیچه بود:« کسی که چرائی در زندگی دارد با هر چگونه‌ای خواهد ساخت». اگر ما برای سؤال‌های اساسی‌ای که خود از خودمان می‌پرسیم ارزش قائل شویم و واقعاً به طور جدی برای آن سرمایه‌گذاری کنیم با مشکلات زندگی طور دیگری روبرو می‌شویم. سؤالاتی از قبیل:
روزها فکر من این است و همه شب سخنم ••• که چرا غافل از احوال دل خویشتنم
از کجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود ••• به کجا می‌روم، آخر ننمائی وطنم

شرور در زندگی

دلیل دیگر احساس پوچی بحث بلاها، ناراحتی‌ها و در کل شرور در زندگی است، به طور مسلم دنیای ما پر از تصادم‌ها، و تزاحم‌هاست. و این خاصیت جهان مادی است اگر مثل مکاتب غربی شرور را بد مطلق بدانیم، یعنی بی‌اعتمادی به خداوند حکیم، یعنی دعوت کردن پوچی‌ها و به منزل ذهن و دل خود. ولی اگر با دقت به نظام هستی که نظام احسن است بنگریم و در واقع برای سؤالات اساسی و اصول اعتقادی خود جواب قانع کننده‌ای بیابیم هر ناراحتی که از طرف خدا باشد را چون حکیمانه می‌دانیم با جان و دل می‌خریم و مثل مولانا فریاد می‌داریم که من در حالت شادی و گرفتاری عاشق و دوستدار خدا هستم.
عاشقم بر قهر و بر لطفش به جدّ بو العجب من عاشق این هر دو ضد
البته برای نجات از پوچی صرف دانستن اطلاعاتی در مورد اصول عقاید ، توحید و صفات حضرت حق و بحث عدل الهی کافی نیست. چه افرادی که هیچ شبهه‌ای در مورد حکمت خدا و علم او به احوال ما و عذاب و… ندارند ولی نمی‌توانند نفس سرکش خود را مهار کنند. این وعده خود خداوند عزیز است که افرادی که عالماً و عامداً از ذکر و یاد من رویگردان شوند را به سختی و تنگدستی در زندگی دچار می‌کنیم و چه سختی و تنگدستی بالاتر از احساس بی‌هدفی و پوچی در زندگی.

ناراحتی از مرگ خود و اطرافیان

عامل دیگری که سبب احساس بی‌هدفی و بدبینی در زندگی می‌شود ناراحتی از مرگ خود یا اطرافیان است.
استاد شهید مطهری می‌فرمایند: نگرانی از مرگ زاییده میل به خلود است و از آن‌جا که در نظامات طبیعت هیچ میلی گزاف و بیهود نیست می‌توان این میل را دلیلی بر بقای بشر پس از مرگ دانست ( وجود عطش دلیل بر وجود آب است).
ما باید چهارچوب ذهنی خود را نسبت به حیات و زندگی عوض کنیم به طوری که وقتی بحث از حیات شود ما سریع به یک زندگی مستمر جاوید منتقل شویم، این که هر گاه بحث از زندگی می‌شود، زندگی چند روزه دنیا بر ما تجسم پررنگی پیدا می‌کند، به خاطر این است که ما در جهان مادی غرق در نشانه‌های مادی و تزاحم‌ها هستیم و ذهنمان با این مفهوم ( حیات مستمر) مأنوس نشده است، باید با روش‌های مختلف ( نماز ، قرآن ، ذکر ، دعا ، یاد قیامت ، یاد بهشت و جهنم و…) به خود تلقین کنیم تا این مفهوم در ذهن و جان ما ملکه شود.

معاشرت با افراد وابسته به دنیا

از جمله علل دیگری که باعث احساس پوچی در زندگی می‌شود معاشرت با افرادی است که به بُعد مادی خود بیش‌تر می‌پردازند. افراد مادی افرادی تنها هستند. آن‌ها در طول سفر حیات، در تلاش برای زندگی و حتی در شادی و غم خویش تنهایند. آن‌ها

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.