پاورپوینت کامل اعجاز قرآن کریم ۳۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اعجاز قرآن کریم ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اعجاز قرآن کریم ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اعجاز قرآن کریم ۳۷ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل اعجاز قرآن کریم ۳۷ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: اعجاز قرآن.
پرسش: به دلیل اینکه کسی نمیتوانند مثل قرآن بیاورد نمیتواند دلیل معجزه بودن باشد؛ زیرا هر نوشتهای منحصر به فرد است، مثل شعر حافظ و یا خیام و امثال اینها را هم کسی نتوانسته بیاورد و همچنان اشعار و آثار آنها بدون تغییر باقی مانده است.
پاسخ:
فهرست مندرجات
۱ – نکات مقدماتی
۱.۱ – اولاً
۱.۲ – ثانیاً
۲ – مثل نداشتن ویژگی منحصر به فرد قرآن
۲.۱ – آوردن کتابی مثل قرآن
۲.۲ – آوردن تنها ده سوره از قرآن
۲.۳ – آوردن یک سوره مثل سورههای قرآن
۲.۴ – توضیح
۳ – معنی واژه «مثل»
۴ – مراد از بیمثلی قرآن
۵ – تذکر
۶ – تغییرناپذیری ویژگی قرآن
۷ – معجزه بودن قرآن
۸ – ابعاد اعجاز قرآن
۹ – اقرار برخی اندیشمندان به عظمت اعجاز قرآن
۹.۱ – دکتر «لورا واکیا واگلیری»
۱۰ – منابعی برای مطالعه بیشتر
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
نکات مقدماتی
اولاً
قرآن مثل ندارد و کسی نتوانسته مانند آن را بیاورد.
ثانیاً
قرآن تغییر نکرده و الفاظ و عباراتش به همان صورت اولیهاش باقی مانده است؛ ولی پرسش مورد نظر این دو امر را مختص به قرآن ندانسته و اظهار داشته است که هر کتابی این دو ویژگی را دارد: مثل ندارد و تغییر هم نمیکند و بعد بیان داشته است که آن دو خصوصیت دلیل بر معجزه بودن قرآن نیست. بنابراین لازم است این دو مسأله مورد بررسی قرار گیرد تا روشن شود که آیا واقعاً مثل نداشتن و تغییر ناپذیر بودن، مخصوص قرآن است، یا سایر کتب مانند دیوان حافظ و … هم آن دو ویژگی را دارند.
مثل نداشتن ویژگی منحصر به فرد قرآن
قرآن کریم خود را بیمثل معرفی میکند و همه علما و دانشمندان تمام عصرها را تا قیامت به صورتهای مختلف و با جدیت تمام به مبارزه و هماوردی دعوت میکند:
آوردن کتابی مثل قرآن
در آیهای تمام جنیان و انسانها را از آوردن کتابی مثل قرآن عاجز معرفی میکند و مدعی است که حتی اگر همه آنها دست به دست هم دهند و هم فکری کنند تا کتابی مثل قرآن را بیاورند نمیتوانند چنین کاری کنند، آن آیه چنین است:
«قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یأتوا بمثل هذا القران لا یأتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیراً»؛ یعنی:« (ای پیامبر!) بگو: اگر جن و انس اتفاق کنند که همانند این قرآن را بیاورند، همانند آن را نخواهند آورد؛ هرچند یکدیگر را کمک کنند».
آوردن تنها ده سوره از قرآن
در آیهای دیگر خواسته شده فقط ده سوره مثل سورههای قرآن بیاورند:
«ام یقولون افتریه قل فأتوا بعشر سور مثله مفتریات و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین»؛ یعنی: «آیا میگویند: او به دروغ این (قرآن) را (به خدا) نسبت داده (و ساختگی است)؟! بگو: اگر راست میگویید، شما هم ده سوره ساختگی همانند این قرآن بیاورید؛ و تمام کسانی را که میتوانید غیر خدا (برای این کار) دعوت کنید»!
آوردن یک سوره مثل سورههای قرآن
در آیه ۲۳ سوره بقره و آیه ۳۸ سوره یونس به آوردن یک سوره مثل سورههای قرآن تحدی (هماوردطلبی) شده است، برای اختصار به ذکر آیه اول بسنده میشود:
«و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فأتوا بسوره من مثله و ادعوم شهداء کم من دون الله ان کنتم صادقین»؛ یعنی: «اگر درباره آنچه بر بنده ما (پیامبر) نازل کردهایم، شک و تردید دارید، (دستکم) یک سوره همانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را غیر خدا (برای این کار) فرا خوانید اگر راست میگویید».
توضیح
با توجه به آیات فوق نهتنها مجموع قرآن بینظیر است، بلکه تکتک سورههای آن هم مثل ندارند که ظاهراً در متن شبهه فوق این مطلب دستکم درباره کل قرآن (بهصورت مجموعی) پذیرفته شده است، منتهی ادعا شده است که این ویژگی اختصاص به قرآن ندارد و سایر کتابها مانند دیوان حافظ و … نیز مثل ندارند.
آری: اگر مقصود از «مثل» شباهت و همانندی در جمیع جهات اعم از زبان، مکان و زمان تألیف و قرار گرفتن، نوع کاغذ، مؤلف، اندازه، الفاظ، معانی، نظم یا نثر بودن و… باشد این ادعا درست خواهد بود؛ و اصلاً هیچ چیزی که مثل (شبیه کامل از جمیع جهات) به چیز دیگری در جهان وجود نخواهد داشت:حتی نسخههای مختلف از یک کتاب، هرچند از جهت مؤلف، لفظ، محتوا، نوع خط و… یکسان باشند، باز مثل هم (به معنی ذکر شده) نخواهند بود؛ زیرا از جهات متعدد دیگری مثل مکان و وضع قرار گرفتن و … باز هم متفاوت خواهند بود و با این حساب اصلاً هیچ چیزی که با چیز دیگر شباهت کامل و از جمیع جهات داشته باشد، در جهان وجود نخواهد داشت، اما روشن است که چنین معنایی برای «مثل» نادرست است؛ توضیح اینکه واژه مثل یک کلمه عربی است و قرآن نیز به زبان عربی نازل شده است بنابراین وقتی قرآن مدعی میشود که «مثل» ندارد و نخواهد داشت، باید دید مرادش چیست؟ و مثل به چه معنایی است؟
معنی واژه «مثل»
در کتاب « التحقیق فی کلمات القرآن»، پس از ذکر عبارات چند کتاب لغوی معتبر در زبان عربی چنین نتیجه گرفته است که اصل این ماده به معنی برابری چیزی با چیزی در ویژگیهای اصلی و برجسته مورد نظر است.
مراد از بیمثلی قرآن
بنابراین وقتی گفته میشود قرآن بی«مثل» است، مقصود این است که: هیچ نوشتهای و سخنی در اوصاف اصلی مانند فصاحت و بلاغت، مضمون عالی و.. . مانند قرآن نیست؛ یعنی نمیتوان ارزش آن را در جهات مذکور بسان قرآن دانست. حتی نهج البلاغه امیر المؤمنین علی علیهالسلام نیز با این که بسیار فصیح و بلیغ و خارج از توان بشر عادی است و مضامین بسیار عالی دارد باز توان برابری با قرآن را ندارد. و در واقع معارف آن از قرآن اخذ شده است. و اما سایر کتابها هر چهقدر هم که زیبا و پر محتوا باشند باز با قرآن قابل مقایسه نیستند و مشابه دارند؛ بهعنوان مثال در بین کتابهای ادبی مسلماً دیوان حافظ اگر برجستهتری
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 