پاورپوینت کامل اعتبار صحیح مسلم و صحیح بخاری ۳۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اعتبار صحیح مسلم و صحیح بخاری ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اعتبار صحیح مسلم و صحیح بخاری ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اعتبار صحیح مسلم و صحیح بخاری ۳۳ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل اعتبار صحیح مسلم و صحیح بخاری ۳۳ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: اعتبار، صحیح بخاری، صحیح مسلم، صحیحین.

پرسش: جمهور علمای مسلمین، دو طریق را برای توثیق احادیث شریفه دنبال می‌کنند؛ اول: بررسی اسناد برای شناخت و ثقه بودن راویان. دوم: بررسی متن احادیث تا این‌که مخالف قرآن و احادیث معتبر نباشد.لذا با این دقت نظر، دو کتاب صحیح مسلم و صحیح بخاری از اوثق مصادر سنت ‌نبوی و مورد قبول جمهور علماست؟

پاسخ: در ذیل به ضعیف بودن بعضی از رجال اسناد و متن صحیحین اشاره‌ای گذرا شده است و این‌که صحیحین قابل نقد نیستند، یک اشتباه است و لازم است در این دو کتاب یک بررسی جدی صورت گیرد، تا احادیث صحیح از ناصحیح و جعلی جدا گردد.

فهرست مندرجات

۱ – شرایط درستی حدیث
۲ – دیدگاه علمای اهل سنت
۳ – تصحیح احادیث نادرست
۳.۱ – تالیف کتاب‌ها
۴ – مخالفت صحیحین با قرآن
۴.۱ – مشکل علمای اهل تسنن
۵ – اشکالات صحیحین
۵.۱ – مورد اعتماد نبودن رجال و اسناد
۵.۱.۱ – ویژگی‌های ابوهریره
۵.۱.۲ – دیدگاه اسکافی
۵.۱.۳ – حدیثی از ابوهریره
۵.۱.۴ – عاشق مال و ثروت
۵.۲ – تعصب شدید مسلم و بخاری
۵.۳ – مطابقت نداشتن با قرآن
۵.۳.۱ – روایت اول
۵.۳.۲ – روایت دوم
۵.۳.۳ – دیدگاه قرآن
۵.۴ – مطابقت نداشتن با تاریخ
۵.۴.۱ – روایتی از ابن‌عباس
۵.۴.۲ – توضیح روایت
۵.۵ – ضعیف بودن احادیث صحیحین
۵.۵.۱ – دیدگاه ابن‌حجر
۵.۵.۲ – دیدگاه باقلانی
۵.۵.۳ – دیدگاه امام غزالی
۵.۵.۴ – دیدگاه ابوذرعه
۵.۵.۵ – دیدگاه فاضل نووی
۶ – نتیجه بحث
۷ – پانویس
۸ – منبع

شرایط درستی حدیث

حدیث، در راستای تبیین و تفسیر قرآن و بیان جزئیات احکام است که لازم است از زبان معصوم بیان شود؛ و این احادیث در مرحله اول، باید موافق قرآن باشد و در مرحله دوم موافق سنت قطعیه یا متواتره باشد و در مرحله دیگر، موافق عقل سلیم و فطرت صحیح باشد و در مرحله آخر مخالف اجماع مسلمین نباشد.

دیدگاه علمای اهل سنت

لازم است این شروط در احادیث رعایت شود؛ اما علمای اهل تسنن در مقابل متن و سند روایاتی که در صحیحین آمده، تسلیم هستند؛ حتی اگر در صحیحین روایتی باشد که خدا را به انسان تشبیه نماید، عیب نمی‌دانند و قبول می‌کنند.

تصحیح احادیث نادرست

۱. از قرن «ششم» به بعد، بعضی علمای اهل تسنن در تصحیح احادیث نادرست در صحاح سته، (غیر از صحیحین) اقدام نمودند و کتاب‌های زیادی درباره احادیث جعلی نوشته‌اند؛ از جمله:

تالیف کتاب‌ها

أ. تذکره الموضوعات، ابوالفضل محمد بن طاهر المقدس (۴۴۸ـ۵۰۷ق).
ب. الموضوعات، ابوالفرج عبدالرحمان بن الجوزی (م ۵۷۹ق).
ج. الثالی الموصنوعه فی الاحادیث الموضوعه، جلال‌الدین السیوطی (م۹۱۱ ق).
د. تنزیه الشریعه المرفوعه عن الاحادیث الشنیعه الموضوعه، ابوالحسن علی بین محمد بن عراق الکنانی (م ۹۶۳ ق).
ط. المصنوع فی الحدیث الموضوع، علی القاری، (م ۱۰۱۴ ق).
و. المقاصد الحسنه فی بیان کثیر من الاحادیث المشتهره علی السنه، محمد بن عبدالرحمان السخاوی، (م ۹۰۲ ق).

مخالفت صحیحین با قرآن

۲. در میان اهل تسنن، بخاری (۱۹۶-۲۵۶ق) و مسلم (۲۰۶-۲۶۱ق) قدم اول را در نوشتن احادیث برداشتند. آن‌ها صحیحین را تدوین کردند و مدعی هستند که دقت فراوان در جمع‌آوری حدیث نمودند؛ در حالی که با مطالعه این دو کتاب درمی‌یابیم که بعضی احادیث با نص صریح قرآن و سنت قطعی و عقل و تاریخ و اجماع مسلمین مخالفت دارد.

مشکل علمای اهل تسنن

مشکل علمای اهل تسنن این است که حدیث تابعین را به نقد می‌ کِشند؛ ولی حاضر نیستند حدیث صحابه را به نقد بکشند؛ هر چند مخالف با قرآن باشد. همین امر باعث شده است که جلوی تحقیق درباره احادیث جعلی و ضعیف گرفته شود و کتاب صحیحین را به نقد نکشند. نتیجه آن این می‌شود که امثال سلمان رشدی با دست‌آویز قرار دادن احادیث ضعیف، کتاب آیات شیطانی را به رشته تحریر درآورد و موجب وهن اسلام و قرآن گردد و دین اسلام را خرافاتی جلوه دهد.

اشکالات صحیحین

اشکالات فراوانی در صحیحین وجود دارد. ما برای اختصار چند نمونه از آن را مطرح می‌کنیم.

مورد اعتماد نبودن رجال و اسناد

اول: عده‌ای از رجال و اسناد صحیحین (ابوهریره، ابوموسی اشعری، عمرو بن‌ عاص، عبدالله ‌بن ‌زبیر، عمران ‌بی‌ حطان و …)، غیر قابل اعتماد، بلکه افرادی هستند که از نظر علم رجال مردود می‌باشند؛ مثلاً:

ویژگی‌های ابوهریره

ابوهریره که در صحیحین از او «۵۳۷۴» روایت نقل شده است، تنها بخاری «۴۴۶» روایت از او نقل کرده است؛ در حالی که ابوهریره سه سال بیش‌تر در زمان پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نبوده است. در میان اهل تسنن «کثیر الحدیث» معروف است؛ حتی در زمان خودش به دروغ‌گویی، متهم بود.

دیدگاه اسکافی

ابوجعفر اسکافی می‌گوید: معاویه یک عده از اصحاب و تابعین را وادار نمود که حدیث‌های در طعن و تبری از علی (علیه‌السلام) جعل نمایند و برای این کار اجرت زیادی تعین نمود و افرادی مانند: ابوهریره، عمرو بن‌ عاص، عروه بن زبیر، … را اجیر کرده بود.

حدیثی از ابوهریره

حدیثی از ابوهریره در کتاب بخاری آمده است که ابوهریره حدیثی از پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) نقل می‌کند و آخرش چیزی را اضافه می‌کند

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.