پاورپوینت کامل حدیث طینت ۳۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حدیث طینت ۳۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حدیث طینت ۳۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حدیث طینت ۳۰ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ جایگاه و اهمیت
۲ محتوا
۳ سند و اعتبار
۴ دیدگاهها: از رد کامل تا پذیرش تأویلی
۴.۱ دیدگاههای تاویلی
۴.۲ رد احادیث طینت
۴.۳ دیدگاه سکوت
۵ تکنگاری
۶ پانویس
۷ منابع
۸ پیوند به بیرون
جایگاه و اهمیت
احادیث طینت مجموعه روایاتی است که ماده اولیه آفرینش انسانها را یکسان نمیداند و به آفرینش انسانهای مؤمن از مادهای خوشبو و خوشایند با عنوان طینت علیین و خلقت انسانهای کافر از مادهای بدبو و ناخوشایند به نام طینت سجین اشاره دارد.[۱] این سلسله روایات با مضامین متفاوتی مانند خلقت از نور و ظلمت یا بهشت و جهنم در بسیاری از کتب حدیثی شیعه از جمله المحاسن،[۲] بصائر الدرجات،[۳] الکافی،[۴] علل الشرایع[۵] و بحارالانوار[۶] آمده است. در برخی از منابع اهل سنت نیز در موارد معدودی به نقل احادیث طینت پرداخته شده است.[۷]
معنای اولیه روایات طینت، نشاندهنده سرنوشتی از پیش تعیین شده برای انسانها و مغایر با ظاهر آیات و روایاتی دانسته شده است که عاقبت انسانها را ساخته دست خود و نتیجه اعمال آنها میداند؛[۸] چنانکه ظاهر روایات مذکور را بیش از هر چیز در تضاد با اختیار آدمی و عدل الهی دانستهاند.[۹] ناسازگاری مذکور سبب شده تا این مسأله از سختترین مباحث حدیثشناسی محسوب شود.[۱۰]
بیشتر عالمانی که به روایات طینت پرداختهاند، در ابتدا معنای طینت را بیان کردهاند؛ آقا جمال خوانساری در کتاب شرح احادیث طینت، طینت را به معنای جوهری که نفس از آن خلق شده میداند.[۱۱] امام خمینی، طینت را ماده اصلی آفرینش انسان دانسته است که در طول حیاتش در اعمال و رفتار او تجلی مییابد.[۱۲]
محتوا
در روایات مختلف طینت، تقسیمبندیهای متنوعی برای انسانها ذکر شده است؛ از جمله آنکه برخی از روایات انسان را به مؤمن و کافر تقسیم کردهاند، روایات دیگری مؤمنان و ناصبیان و مستضعفان را بر اساس طینت از هم متمایز ساختهاند و دستهای دیگر، حاکی از مخلوط شدن طینت مؤمنان و کافران است.
مؤمن و کافر: بر اساس برخی از روایات طینت، انسانها به دو دسته مؤمن و کافر تقسیم میشوند که آفرینش مؤمنان از طینت پیامبران و ائمه(ع) (طینت علیین و بهشت) است و کفار از طینت آتش یا سجین خلق شدهاند.
مؤمن، ناصبی و مستضعف: در تقسیمبندی دیگری، طینتها به سه دسته مؤمن، ناصبی و مستضعف تقسیم شدهاند:
دسته اول طینت انبیاء و مؤمنان، با این تفاوت که طینت انبیا، طینت برگزیده و طینت مؤمنان فرع آن (طین لازب) است.
دسته دوم طینت ناصب است که از «حمإ مسنون» خلق شده است.
دسته سوم طینت مستضعفان است که از «تراب» آفریده شده است.
بر اساس این روایات به دلیل یکی بودن طینت ائمه(ع) و شیعیان، قلوب آنها به ائمه(ع) گرایش دارد و در مقابل قلوب کافران به دشمنان اهل بیت(ع) متمایل است.[۱۳]
مخلوط شدن طینت مؤمن و کافر: دسته دیگری از روایات طینت، حاکی از مخلوط شدن طینت مؤمن و کافر است. بر اساس این روایات، خداوند پس از آنکه طینت علیین و طینت سجین را خلق کرد، آن دو را با هم آمیخت و به همین دلیل است که مؤمن گاه مرتکب گناه میشود و کافر نیز در مواقعی کارهای نیک انجام میدهد و بر همین اساس در نهایت تمام اعمال بد مؤمن به سنخ کافر ملحق میشود و تمام اعمال نیک کافر نیز به سنخ مؤمن بازخواهدگشت.[۱۴]
اصحاب یمین و اصحاب شمال: روایات دیگری نیز در مسئله طینت وجود دارد که به خروج اصحاب یمین و اصحاب شمال از طینت اولیه اشاره دارد. بر این اساس خداوند پس از خلقت طینت آدم، اصحاب یمین و اصحاب شمال را به صورت ذره از آن طینت خارج کرد و به آنها دستور داد وارد آتش شوند که اصحاب یمین پذیرفته و خود را به آتش افکندند، ولی اصحاب شمال نافرمانی کردند.[۱۵]
در این روایات، طینت انسانها در شکلدهی به ایمان و کفر یا طاعت و معصیت انسان مؤثر دانسته شده و همچنین بر تکلیف و امتحان در مرتبه طینت نیز اشاره شده و از اطاعت اصحاب یمین و عصیان اصحاب شمال در امتحان الهی سخن به میان آمده است. از دیگر مطالب مطرح در این روایات، اخذ میثاق از مخلوقات بر ربوبیت خداوند، نبوت رسول خدا(ص) و ولایت اهل بیت(ع) است.[۱۶]
سند و اعتبار
دیدگاه مشهور درباره سند احادیث طینت، تواتر و اعتبار آن است، با این حال عالمانی از جمله سید مرتضی و ابوالحسن شعرانی، روایات مذکور را ضعیف دانستهاند:
مشهور عالمان شیعه از جمله شیخ حر عاملی، محدث جزایری، علامه شبر، آقا جمال خوانساری قائل به تواتر احادیث طینت هستند.[۱۷]
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 