پاورپوینت کامل بنای بر قبور ۴۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بنای بر قبور ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بنای بر قبور ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بنای بر قبور ۴۵ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ معناشناسی
۲ محور بحث
۳ سابقه بنای بر قبور

۳.۱ قبل از اسلام
۳.۲ در زمان پیامبر
۳.۳ در دوران صحابه
۳.۴ در دوران تابعین
۳.۵ سده دوم
۳.۶ قرن سوم به بعد

۴ بنای بر قبر امامان و اهل بیت
۵ حکم شرعی

۵.۱ وهابیون
۵.۲ شیعه و اهل سنت
۵.۳ ابطال سخن وهابیون

۶ دیدگاه قرآن
۷ مطالعه بیشتر
۸ پانویس
۹ منابع

معناشناسی

تصویری از مرقد پیامبر

بنای بر قبور به دلیل طرح مباحث فراوان فقهی، کلامی و تاریخی درباره آن به یک اصطلاح بدل شده است. این اصطلاح شامل هر نوع ساخت و ساز بر روی قبور از جمله قُبّه (گنبد)، بقعه (بارگاه)، ضریح، مسجد و حتی به نظر برخی، قرار دادن سنگ در اطراف قبر می‌شود.[۱]

محور بحث

بر اساس نزاع‌هایی که وهابیون با سایر مسلمانان ایجاد کرده‌اند، بحث «بنای بر قبور»، بحث از حکم شرعی ساخت بنای جدید بر روی قبرها و نیز تکلیف مسلمانان نسبت به باقی گذاردن بناهای ساخته شده بر روی قبور و حکم شرعی آن است.

سابقه بنای بر قبور

مقبره سلمان فارسی

قبل از اسلام

قبر حضرت داود(ع) در قدس و قبور حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق، حضرت یعقوب و حضرت یوسف(ع) در شهر الخلیل دارای ساختمان‌های بلند بود. مسلمانان در زمان جنگ به رهبری عمر، این مقبره و ساختمان‌ها را خراب نکردند.[۲][۳] این موضوع نشان می‌دهد که بنای بر قبور نه قبل از اسلام و نه در نگاه مسلمانان صدر اسلام امری مذموم نبوده است.[۴]

در زمان پیامبر

رسول اکرم(ص)، فاطمه بنت اسد را در قسمتی از مسجد به خاک سپردند که در تاریخ اسلام به قبر فاطمه معروف بوده است.[۵] در عهد نبوی، مقارن با صلح حدیبیه، اولین بنا یا مسجد بر روی قبور توسط ابوجُنْدُل بر روی قبر ابوبصیر صحابی ساخته شد و رسول خدا با وجود اطلاع از این اقدام، از آن کار جلوگیری نکرد.[۶]

در دوران صحابه

پیکر مطهر پیامبر اکرم، در خانه خود دفن شد و حفظ و تعمیر بنای این خانه از همان سال‌های ابتدایی وفات ایشان، مورد توجه و همت مسلمانان و خلفا بوده است.

اولین بار، عمر بن خطاب، دیواری در کنار قبر حضرت ساخت و آن را از محل زندگی عایشه جدا کرد.[۷][۸] ولید بن عبدالملک(حکومت: ۸۶-۹۶ق) با هدف توسعه محل دفن حضرت، خانه ایشان را خراب کرد و در تجدید بنا، محوطه اطراف خانه را به آن اضافه و در انتها حجره ایشان را با سنگ رخام تزئین نمود. در دوران متوکل (حکومت: ۲۲۸- ۲۴۲ق) و مستعصم (حکومت: ۶۴۰-۶۵۶ق) نیز این حجره تجدید بنا شد. در سال ۶۵۶ق با مصالحی که از سوی ملک منصور ایبک صالحی، امیر مصر، ارسال شده بود، مرقد پیامبر اکرم(ص) تعمیر و تزئین شد و اولین گنبد به نام‌ قبه الزرقا بر روی حجره حضرت ساخته شد. در سال‌های ۷۶۵، ۸۵۲، ۸۸۱، ۸۸۶ و ۸۹۱ق توسط خلفای بنی عباس و عثمانی تجدید بنا و گنبدهایی بر روی آن ساخته شد.[۹] [۱۰]

عدم اعتراض مسلمانان به این تجدید بناها و گسترش بنای مرقد نشان‌دهنده مشروع بودن این کار و متصل بودن عملکرد و سیره مسلمانان به زمان پیامبر و جواز بنای بر قبور است.[۱۱]

بنای بر قبور نزد صحابه نیز رواج داشته است:

قبر صفیه بنت عبدالمطلب، مادر زبیر بن عوام؛ عمه رسول خدا، در تجدید بنای خانه مغیره بن شعبه، داخل بنای خانه او شد و بنایی جدید بر روی آن ساخته شد.[۱۲]
در خانه عقیل که به تدریج به مقبره اختصاصی بنی هاشم در قبرستان بقیع تبدیل شد،[۱۳] قبور ائمه اهل بیت و برخی از صحابه دارای گنبد و بنا بوده است.[۱۴]
ابن اثیر از ارسال معماری به مدینه از سوی مجد الملک قمی برای تعمیر و مرمت قبه مزار ۴ تن از امامان و عباس بن عبدالمطلب خبر می‌دهد.[۱۵]
ابن جبیر،[۱۶] ابن نجار،[۱۷] خالد بن عیسی،[۱۸] ابن بطوطه[۱۹] و اولیا چلپی[۲۰] در سال‌های مختلف از وجود بقعه‌هایی بر قبور ائمه گزارش داده‌اند.

حرم اویس قرنی و عمار یاسر در سوریه

تصویری از حرم امام علی(ع)

در دوران تابعین

در سده‌های نخستین از ظهور آئین اسلام، موارد زیادی از ساخت بناهایی بر روی قبور و نیز ساخت بارگاه‌هایی به چشم می‌خورد. این مسئله قرن‌های متمادی در پیش چشم مسلمانان روی می‌داده است در حالیکه هیچ یک از عالمان و بزرگان، چه شیعه و چه سنّی اعتراضی به این ساخت و سازها نداشته‌اند و کسی معتقد نبوده که این کار شرک است یا مسلمانان را به شرک و بت پرستی و عبادت غیر خدا می‌کشاند.

مزار ائمه بقیع قبل از تخریب

قبر ام سلمه و ام حبیبه، همسران پیامبر نیز در خانه عقیل دارای مقبره و ساختمانی بوده است. مرقد عقیل و برادرزاده‌اش عبدالله بن جعفر طیار و ابراهیم و چند تن دیگر از اولادرسول اکرم(ص) در بقیع دارای قبه، گنبد و بنا بوده است. بر پایه گزارش ابن جبیر، قبر عباس بن عبدالمطلب و امام حسن(ع) و ابراهیم پسر پیامبر از زمین بلندتر بوده است.[۲۱] [۲۲] شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد قبل از سال ۹۴ق، بنایی بر قبر ابن عباس وجود داشته است.[۲۳]

سده دوم

سنت مقبره و قبه سازی از سده دوم هجری در سرزمین‌های اسلامی رواج بیشتری یافت.[۲۴] قبه جعفر پسر منصور عباسی (حکومت:۱۳۶- ۱۵۸ق) که نشان دهنده وجود بنا و گنبد بر روی برخی قبرها در اواسط قرن دوم هجری است، بنایی که توسط هارون الرشید(حکومت:۱۷۰۱۹۳ق) بعد از ۱۷۰ق بر قبر امام علی(ع) ساخته شد و بنای قبر سیده نفیسه، از نوادگان امام حسن(ع) در قاهره از این جمله است.

ابن بطوطه از وجود بارگاه و مسجدی بر سر قبر طلحه خبر می‌دهد. مسجدی نیز در محل قبر زبیر قرار داشته است.[۲۵]
قبه و بارگاه بر روی قبر سلمان فارسی در مدائن[۲۶] و اویس قرنی در شام[۲۷]و مسجدی بر قبر سعد بن عباده رئیس قبیله خزرج،[۲۸] و نیز گنبد و بارگاه بر روی قبرهای معاذ بن جبل و عقبه بن عامر، محمد بن ابی بکر و خواهرش اسماء، ابن زبیر[۲۹]، و ابی الحسن دینوری از فقهاء بزرگ مصر، أنس بن مالک خادم رسول خدا و سهل بن عبدالله تستری[۳۰] از دیگر نمونه‌های ساخت بنا بر روی قبور است.

در سده دوم ساخت بنا بر قبور ائمه مذاهب اهل سنت را هم شاهد هستیم:

قبور پیشوایان مذاهب فقهی اهل سنت نیز دارای گنبد و ساختمان بوده است. قبر ابوحنیفه (درگذشت ۱۵۰ق)، پیشوای حنفیان در بغداد دارای گنبد و بارگاهی بوده که در قرن چهارم و پنجم ساخته شده است.[۳۱] [۳۲]
قبر مالک بن انس(درگذشت ۱۷۹ق) پیشوای مالکی‌ها در بقیع نیز دارای گنبد کوچکی بوده است.[۳۳] [۳۴]
قبر محمد بن ادریس (درگذشت ۱۵۰ق) پیشوای شافعی‌ها در مصر[۳۵]
قبر احمد بن حنبل(۲۴۱ق) پیشوای حنبلیها در بغداد نیز دارای گنبدی بوده و چند مرتبه بازسازی شده است.[۳۶]

قرن سوم به بعد

قرن سوم، دوران رواج احداث مقابر گنبددار بوده است و از قرن چهارم به بعد، زیارت آنها معمول شده است.&

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.